گیاهان دارویی

گل بنفشه و خواص درمانی آن 🌸

گل بنفشه از گذشته‌های دور در باغ‌ها به عنوان گل تزئینی پرورش داده می‌شده، ولی همیشه هم در طب سنتی کشورهای مختلف به خواص دارویی آن توجه فراوان شده است و بعنوان داروی گیاهی موثر استفاده میشده است. در این مقاله قصد داریم با خواص گل بنفشه در درمان سرفه و شربت بنفشه بیشتر آشنا شویم.

در ابتدا قصد داریم توصیه‌های دکتر شجریان در مورد گل بنفشه و شربت بنفشه باریج اسانس را مطرح کنیم:

گل بنفشه

گل بنفشه یک گیاه بوته‌ای کوچک است که بومی اروپا و آسیا است، اما به مرور در آمریکای شمالی و استرالیا هم معرفی شده و در حال حاضر پرورش داده می‌شوند.

بنفشه گیاهی کوچک بوته‌ای، مقاوم، همیشه سبز و گلدار علفی و چند ساله است که حدود ۱۰-۱۵ سانتی‌متر ارتفاع دارد. این گیاه در مزارع، جنگل‌ها، بیشه‌زارها، سواحل نهرها، پارک‌های قدیمی، باغ‌ها و کنار جاده‌ها و چمن‌زارها رشد می‌کند.

این گیاه ترجیحاً در خاک غنی، هوموس‌ (گیاه‌خاک یا هوموس، مخلوط خاک و باقیمانده گیاهان دیگر)، خنک و با زهکشی خوب رشد می‌کند. البته بنفشه کلا خاک‌های دارای رطوبت و غنی را بیشتر ترجیح می‌دهد. ساقه‌های بنفشه تقریباً بدون برگ است.

برگ‌ گل بنفشه

برگ‌های بنفشه به صورت نخلی، متناوب و تا حدودی به شکل قلب یا کلیه است. حاشیه برگ‌ها دندانه‌دار بوده و فاقد کرک هستند. این برگ‌ها می توانند به عرض بین ۱۳ تا ۵۰ میلی متر رشد کنند.

گلبرگ بنفشه

تاثیر-گل-بنفشه-بر-درمان-سرفه
تاثیر گل بنفشه بر درمان سرفه

گل گیاه بنفشه به رنگ بنفش است و طبعا به همین خاطر رنگش به این اسم مشهور شده است. گل دارای یک ناحیه سفید داخلی و تا حدود کرکدار است.

گل‌ بنفشه در اوایل بهار شکوفه می‌‌دهد و معمولاً با گرم شدن دما گل‌ها پژمرده می‌شوند و فقط برگ‌ها باقی می‌مانند. گل‌ها دارای پنج گلبرگ هستند که با دو گلبرگ بالایی، دو گلبرگ میانی و یک گلبرگ پایین که اغلب بزرگتر است، کنار هم قرار می‌گیرند. نکته جالب اینکه هرچند این گل به رنگش مشهور شده ولی رنگ‌های دیگر هم در طبیعت یافت می‌شود. رنگ‌های نظیر بنفش تیره، زرد، سفید، بژ، آبی، حتی گل‌های چند رنگ و ترکیبی.

فواید گل بنفشه برای سلامتی

همانطوری‌که در مقدمه ذکر شد، گل بنفشه خواص درمانی زیادی دارد. در ادامه به برخی از این خواص اشاره خواهد شد:

  • تب بر
  • ضد سرفه و خلط آور
  • رفع گرفتگی صدا
  • ضد التهاب گلو و نرم کننده حنجره

حتی در مطالعاتی که توسط پایگاه chestnutherbs در ارتباط با خواص گل بنفشه در درمان بیماری منتشر شده است ذکر شده گل بنفشه تا قرن ها برای درمان سرفه های خشک استفاده میشده است.

گل بنفشه بعنوان داروی گیاهی برای درمان تورم غدد لنفاوی بکار میرفته است. استفاده از گل بنفشه در درمان سرطان دارای سابقه طولانی است.

 

گل بنفشه برای کاهش فشار خون

برگ‌های گیاه بنفشه به دلیل دارا بودن آلکالوئیدها و فلاونوئیدها قادر به کاهش فشار خون هستند. آلکالوئیدها اثر آرام بخش بر رگ‌های خونی دارند. بنابراین با مصرف برگ بنفشه و افزایش آلکالوئیدها، جریان خون راحت‌تر در رگ‌ها جریان خواهد داشت. و همانطور که می‌دانیم گردش خون طبیعی مانع از افزایش فشار خون می‌‌شود.

از سوی دیگر، فلاونوئیدها می‌توانند به عنوان ادرارآور عمل کنند. و البته حجم و تکرر ادرار بیشتر  برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید است. بنابراین، می توان گفت که برگ‌های قلبی شکل بنفشه در واقع برای قلب مفید است زیرا فشار خون طبیعی را حفظ می‌کنند.

محصولات گروه تنفسی
محصولات گروه تنفسی باریج اسانس

گل بنفشه برای کمک به هضم غذا

درمان سرفه با بنفشه

موسیلاژ (Mucilage) یا فیبر محلول موجود در برگ بنفشه برای کاهش سطح کلسترول بد مفید است. علاوه بر این، برای بهبود سلامت فلور روده (Gut microbiota) نیز مفید است. فلور روده مواد غذایی را برای باکتری‌های خوب تامین می‌کند که به هضم کمک می کنند. این فیبر غذایی همچنین قادر به بهبود حرکات روده و جلوگیری از برخی مشکلات گوارشی مانند نفخ و یبوست است.

گل بنفشه برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

شربت گل بنفشه می تواند گلوی ملتهب را تسکین دهد. همچنین بنفشه یک داروی قوی است که می‌تواند احتقان و تورم غدد لنفاوی را بهبود ببخشد. همچنین بنفشه برای سرفه خشک و عفونت گوش هم تجویز می‌شود.

گل بنفشه برای کاهش التهاب

گل بنفشه برای درمان التهاب هم تجویز می‌شود. برگ‌های بنفشه یک خاصیت ضد‌التهابی قوی دارند. بنفشه می‌تواند انواع التهاب‌ها مانند التهاب‌های ناشی از عفونت سینوسی، برونشیت و گلودرد را کاهش دهد.

گل بنفشه برای رفع سرفه

اگر از سرفه‌های مکرر و پشت سر هم خسته شده‌اید، برگ بنفشه ممکن است راهی برای تسکین سرفه باشد. جوشانده برگ بنفشه یا چای داغ بنفشه می‌تواند خلط آور قوی باشد. این جوشانده حاوی مقدار زیادی مواد مفید برای سلامت ریه مانند موسیلاژ و ساپونین است.

درمان-سرفه-با-بنفشه
درمان سرفه با بنفشه

گل بنفشه برای تب‌

گل-بنفشه-برای-تب
گل بنفشه برای تب

مصرف بنفشه همچنین می‌تواند اثر خنک کننده داشته باشد. خوردن بنفشه برای رفع تب بسیار خوب است. همچنین این گیاه می‌تواند تب را به دلیل خاصیت ضدالتهاب تسکین دهد.

گل بنفشه برای خواص ضد درد

اسید سالیسیلیک طبیعی موجود در برگ بنفشه یک مسکن عالی است. البته همین اسید سالیسیلیک به عنوان خاصیت ضد التهابی هم عمل می‌کند. اسید سالیسیلیک همان آسپرین است که برای تسکین درد عمومی به خصوص سردرد، آرتریت و سایر دردهای ناشی از التهاب تجویز می‌شود.

یک دیدگاه

  1. سلام و درود بر تمامی عزیزان شرکت باریج اسانس
    مقاله های شما در خصوص کلیه گیاهان دارویی بسیار مفید و جامع است ، و من خوشحالم که یکی از مشتری های محصولات خوب شما هستم ، برای تک تک شما از یکتا آفریننده هستی درخواست سلامتی ، طول عمر ، شادی و پیروزی را دارم ،
    پیروز و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا