گیاهان دارویی

خار مریم و خواص شگفت‌‌انگیز یک گیاه معجزه‌گر

خار مریم  از دسته گیاهان دارویی با خواص شگفت‌انگیز و فوق‌العاده عالی است. این گیاه در زبان انکلیسی به اسم میلک‌ ثیسال (milk thistle) یا شیر تشنه شناخته می‌شود. در مورد خار مریم مطالب خیلی زیادی در کتاب‌های طب سنتی نوشته شده است. در این مقاله قصد داریم تا این گیاه معجزه‌گر را بیشتر بررسی کنیم.

گیاه خار مریم

خار مریم

خارمریم گیاهی به طول ۳۰ سانتی‌متر تا ۲ متر است. شکل ظاهری گیاه تقریبا به صورت مخروطی است. بوته گیاه تا قطر ۱.۶ متر هم ممکن است رشد کند. برگ‌های خارمریم به صورت دو یا چند برگی و به شکل مستطیلی یا نیزه ماننده است.

زیستگاه خار مریم

خارمریم گیاه بومی جنوب شرقی انگلستان، ایران، آمریکا، استرالیا و نیوزلند است. البته با توجه به خواص درمانی آن در حال حاضر در بسیاری از کشورها نظیر آلمان، اتریش، آرژانتین، مجارستان و چین هم کشت می‌شود. در ایران، این گیاه در استان‌های گلستان، مازندران، فارس و کهکیلویه و بویراحمد بیشتر از هر منطقۀ دیگری کشت می‌شود.

خواص درمانی گیاه خار شیری

عصارۀ گیاه خارمریم از عناصری تشکیل شده است که سلامتی اندام‌های مختلف بدن را تضمین می‌کند. سیلیمارین ۴-۶ درصد در گیاه و ۶۵- ۸۰ درصد در عصارۀ خارمریم وجود دارد. در ضمن دارای ۲۰ تا ۳۵ درصد اسید چرب هم می‌باشد. سیلیمارین خود شامل هفت نوع فلاونولیگنان از جمله موارد زیر است:

  • سیلیبین نوع (A)
  • سیلیبین نوع B
  • ایزوسلیبین نوع A
  • ایزوسلیبین نوع B
  • سیلی کریستین
  • ایزوسل کریستین
  • سیلی دیانین

علاوه بر مواد فوق یک نوع هم تاکسیفولین دارد. مجموع این مواد موجب بهبود سلامتی اندام‌های بدن می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

محافظت از سلامتی کبد

خار مریم

گیاه خار مریم به خاطر مواد و عناصری خود، خاصیت سم زدایی قابل توجهی برای کبد دارد. التیام بخشی کبد به اندازه‌ای است که سیروز کبدی را درمان می‌کند. در واقع بیماری‌های کبدی مختلف مانند سیروز کبدی، کبد چرب الکلی، کبد چرب غیرالکلی، هپاتیت و حتی سرطان کبد را درمان می‌کند. علاوه بر این التهاب کبد به مقدار زیادی کاهش می‌یابد.

خار شیری برای پیشگیری از بیماری‌های کبدی

برای حفظ سلامتی کبد در طب سنتی مصرف گیاه خار مریم را توصیه می‌کنند. بنابراین مصرف خار شیری از ابتلای هپاتیت ویروسی حاد و مزمن، سیروز، یرقان یا زردی و اختلالات کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

راهکار تقویت سیستم ایمنی

اگر شما هم به دنبال راهی برای ارتقای سیستم ایمنی خود هستید، مصرف گیاه خارمریم را توصیه می‌کنیم. این گیاه با کمک عناصر خود تولید گلوتاتیون را در بدن افزایش می‌دهد. بنابراین با مبارزه علیه استرس اکسیداتیو احتمال ابتلا به عفونت و بیماری کاهش می‌یابد. به این وسیله سیستم ایمنی بدن هم تقویت می‌شود.

کاهش ابتلا به سرطان

مصرف گیاه خارمریم آنتی اکسیدان بدن را تا حد زیادی تأمین می‌کند. بنابراین رادیکال‌های آزاد کمتری به وجود می‌آید. این ویژگی باعث بهبود سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر ابتلا به سرطان در اندام‌های مختلف مانند سینه، پروستات و کبد می‌شود.

تنظیم قند خون بدن با گیاه خار شیری

خار مریم

آنتی اکسیدان‌های فراوانی که در خار مریم وجود دارد که کمک زیادی به بهبود عملکرد پانکراس و تنظیم انسولین و کاهش قند خون بدن می‌کند. جالب است بدانید که پژوهش‌های مختلفی در این راستا صورت گرفته است. یکی از این تحقیقات نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که مدت ۴ ماه پیاپی گیاه خار مریم مصرف کرده‌اند، با کاهش قند خون و سطح انسولین مواجه شدند.

درمان کلیه و کیسۀ صفرا

کلیه و مجاری ادراری و کیسۀ صفرا با مصرف گیاه خار مریم سم زدایی می‌شوند. این پاکیزگی با بهبود عملکرد اندام‌های مذکور همراه است.

سلامت قلب تضمین می‌شود

گیاه خار مریم باعث کاهش میزان کلسترول می‌شود. این در حالی است که خود چربی‌های مفید و امگا ۳ دارد. به همین دلیل با مصرف آن خطر گرفتگی عروق و سکتۀ قلبی را کاهش می‌دهد و عملکرد قلب به شکل قابل قبولی بهبود می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا