بیماریتوصیه پزشکاندانستنیها

راه‌های طبیعی و موثر برای درمان خلط سینه

درمان خلط سینه چگونه است؟

اگر با سرفه مداوم سر و کار دارید، احتمالاً در قفسه سینه خود مخاط انباشته شده است. اگرچه این یک وضعیت تهدید کننده زندگی نیست، اما می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر درمان نشود، می تواند منجر به عوارض اضافی شود.

قبل از اینکه برای درمان خلط سینه و سرفه به پزشک مراجعه کنید، چند کار وجود دارد که می توانید برای رفع درمان خلط سینه و سرفه خود در خانه انجام دهید.

خلط سینه یک مشکل شایع در جامعه است که ممکن است به عوامل مختلفی نظیر عفونت‌ها، آلرژی‌ها یا شرایط ناشی از تنفس اشکال برگردد.

این مشکل باعث عارضه‌هایی نظیر عطسه، سرفه، سرفه خشک، و آلرژی‌های تنفسی می‌شود. در این مقاله، به بررسی راه‌های طبیعی و موثر برای درمان خلط سینه و سرفه می‌پردازیم.

علل خلط سینه

خلط سینه ممکن است از عوامل مختلفی نظیر عفونت‌ها، آلرژی‌ها، دود محیطی و تغذیه نامناسب ناشی شود. در این بخش، به بررسی علل اصلی خلط سینه می‌پردازیم.

درمان های خانگی برای پاکسازی خلط قفسه سینه

برای بسیاری از افراد، درمان های خانگی راهکار اول در درمان خلط سینه و سرفه است. این گزینه ها را امتحان کنید:

علل خلط سینه و سرفه چیست

مایعات بنوشید

مایعات زیاد بنوشید. کلیشه ای به نظر می رسد، اما احتمالاً این توصیه را اغلب می شنوید زیرا بسیار زیاد موثر است.

مایعات به رقیق شدن مخاط کمک می کنند. مایعات گرم می توانند به پاکسازی مخاط در قفسه سینه و بینی کمک کنند. این می تواند احتقان را تسکین دهد و به شما در درمان خلط سینه و سرفه یاریگر باشد.

آب نمک غرغره کنید

منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که غرغره آب نمک گرم می‌تواند به تسکین علائم سرماخوردگی، که می‌تواند شامل مخاط اضافی باشد، کمک کند.

سعی کنید یک فنجان آب گرم، فیلتر شده یا بطری شده را با نصف تا سه چهارم قاشق چایخوری (قاشق چایخوری) نمک مخلوط کنید. یک جرعه بنوشید و سر خود را کمی به عقب خم کنید و به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه غرغره کنید. روش دیگر، از محلول نمکی به شکل اسپری استفاده کنید.

 استفاده از بخور درمانی

استفاده از بخور درمانی با اسانس‌های گیاهی نظیر نعناع، آویشن یا آویشن درمانی می‌تواند خلط را نرم کند و تسکین بخش باشد. همچنین روی یک کاسه آب داغ خم شوید، یک حوله دستی را روی سر خود قرار دهید تا بخار در اطراف صورت شما به دام بیفتد.

سر خود را بالا بیاورید

سعی کنید سر خود را به خصوص در شب صاف نگه دارید. این به تخلیه سریعتر مخاط کمک می کند. می توانید این کار را با قرار دادن چند بالش زیر سر خود انجام دهید.

مصرف عسل و لیمو

 عسل و لیمو دارای خواص ضد‌باکتریایی و آنتی‌آلرژیکی هستند که می‌توانند خلط را تسکین دهند.

مصرف لیمو و عسل برای درمان خلط سینه

از سیگار کشیدن خودداری کنید

سیگار در واقع می تواند مخاط را در راه هوایی شما افزایش دهد، بنابراین ایده خوبی است که از آن اجتناب کنید.

 تغذیه سالم

تغذیه مناسب و سالم می‌تواند در بهبود و درمان خلط سینه تأثیرگذار باشد. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C (نظیر پرتقال و تمشک) و مواد غذایی ضد‌التهاب مانند زنجبیل و زردچوبه توصیه می‌شود.

درمان خلط سینه با دارو

شربت برونکو باریج یک محصول گیاهی است و از مواد گیاهی مخصوص چون عصاره آویشن شیرازی و عصاره ختمی تهیه می‌شود که می‌تواند به درمان خلط سینه و سرفه کمک کند.

برای استفاده از شربت برونکو باریج به عنوان درمان خلط سینه، معمولاً توصیه می‌شود که دستورات مصرف موجود روی بسته‌بندی محصول را دنبال کنید. همچنین، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید تا به شما دستورات دقیق‌تری برای مصرف این شربت اعطا کند، به ویژه اگر مشکلات خاصی دارید.

تذکر: همواره مهم است که تمامی داروها و مکمل‌های گیاهی یا شیمیایی را تحت نظر پزشک مصرف کنید، به ویژه اگر شرایط خاصی دارید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید. پزشک می‌تواند به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

شربت برونکو باریج برای درمان سرفه و خلط

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در برخی موارد، درمان خلط سینه بصورت خانگی ممکن است کارساز نباشد. اگر بعد از چند روز احساس بهتری ندارید، تب دارید که از بین نمی رود، خس خس می کنید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

احتقان قفسه سینه ممکن است نشان دهنده وضعیتی جدی تر از سرماخوردگی یا برونشیت باشد.

اگر شما دچار سرفه های شدید هستید میتوانید از مقاله درمان سرفه حاد به بهبود علائم خود کمک کنید.

نتیجه:

خلط سینه یک مشکل رایج است که با روش‌های طبیعی می‌توان آن را تسکین داد. مصرف آب، استفاده از بخور درمانی، تغذیه مناسب و جلوگیری از عوامل تحریک‌کننده می‌توانند در درمان و پیشگیری از این مشکل مؤثر باشند. همچنین، در صورت برقراری شرایط مزاجی خاص، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه شود.

سوالات متداول

آیا بلغم برای بدن مفید است یا بد؟

برای مرطوب کردن غشاهای مخاطی و فیلتر کردن آلرژن ها و میکروارگانیسم ها از بینی و دهان به مقداری مخاط نیاز دارید. با این حال، مخاط بیش از حد معمولا نشان دهنده یک بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی، آلرژی یا آسم است.

چه چیزی باعث ایجاد مخاط در گلو می شود؟

بدن شما مخاط تولید می کند تا سطوح مرطوب بدن شما مانند ریه ها، سینوس ها یا دهان را بپوشاند. هنگامی که بدن شما در حال مبارزه با سرماخوردگی یا واکنش به یک آلرژن است، بدن مخاط بیشتری تولید می کند.

چرا مخاط گلو از بین نمی رود؟

اگر مخاط اضافی شما از بین نمی رود، به این معنی است که بدن شما هنوز در حال مبارزه با عفونت است یا هنوز در معرض چیزی تحریک کننده مانند یک آلرژن هستید. پزشک شما می تواند علت را تعیین کرده و درمان را پیشنهاد دهد.

 

منابع:

  1. “Coughs and colds: medicines or home remedies?” – NHS
  2. “How to get rid of phlegm and mucus” – Medical News Today
  3. “Home Remedies for Chest Congestion” – Healthline
  4. “Chesty Cough” – NHS
  5. “Home remedies for mucus in the chest” – Medical News Today

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا