توصیه پزشکانگیاهان دارویی

بهترین موقع خوردن زیره برای لاغری

زیره ادویه ای است که برای خوش طعم کردن غذاهای ما استفاده می شود. لیست مزایای آن تقریبا نامحدود است و استفاده از آن گسترده و جهانی است. و در حالی که مردم به طور کلی از آن برای چاشنی غذای خود استفاده می کنند، اکثر افراد مدرن از آن برای مزایای سلامتی خود استفاده می کنند. طعمی گرم و خاکی دارد. اما، آیا می دانید که می تواند برای کاهش وزن نیز مفید باشد؟ بله، درست است!

زیره این قابلیت را دارد که روند کاهش وزن را تسریع کند. همچنین فواید سلامتی بسیار دیگری نیز دارد و به همین دلیل است که سال هاست در طب سنتی از آن استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف زیره سبز انواع مختلفی از فواید سلامتی را به طور منظم دارد.

زیره چیست؟

زیره سبز نام گیاهی است که زیره از آن تهیه می شود. این یک گیاه گلدار است که در خاورمیانه یافت می شود (اگرچه ما آن را در شبه قاره هند نیز می یابیم). اعتقاد بر این است که مردم (در طول تاریخ) به دو دلیل از آن استفاده کرده اند:

زیره ادویه ای با عطر و طعم بسیار متمایز و قوی است. زیره به عنوان یک محصول پزشکی نیز استفاده می شود. در سانسکریت باستان، به عنوان Jirka شناخته می شد که تقریباً به این معنی است که هضم شما را متعادل می کند. به غذاها و نوشیدنی‌های مختلف اضافه می‌شود، اما امروزه عمدتاً آن را به صورت قرص مصرف می‌کنیم (اگر از آن برای اهداف دارویی استفاده کنیم).

کدام زیره برای لاغری بهتر است

عناصر شیمیایی زیره

زیره در انواع چیزها غنی است. عمدتاً از چربی هایی تشکیل شده است که نقش مهمی در حفظ سیستم عروقی ما دارند. همچنین، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد MUFA منجر به انرژی بیشتر، خشم کمتر و مقاومت بیشتر در برابر استرس می‌شود.

به غیر از MUFA ها، زیره همچنین سرشار از پروتئین است که برای ساختار عضلانی حیاتی است. زیره سرشار از ویتامین B و E است. و در آخر، حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم و آهن است. سایر ترکیبات شیمیایی را می توان در زیره سبز یافت، اما اینها رایج ترین آنها هستند.

هضم بهتر (مزایای غیر مستقیم کاهش وزن)

دلیلی وجود دارد که هندی ها زیره را به عنوان ماده ای که هضم غذا را بهبود می بخشد، یاد می کردند. با التهاب و مشکلات گاز مقابله می کند و در نهایت منجر به جذب بهتر و دریافت غذای رضایت بخش تر می شود.

و چون به هضم غذا کمک می کند، زیره به طور غیر مستقیم به کاهش وزن کمک می کند. چرا؟ این به این دلیل است که جذب و هضم بهتر به متابولیسم سالم تر کمک می کند. اگر بتوانید غذا را به خوبی بخورید، بدون هیچ گونه بی نظمی و تورمی، بدن می تواند رژیم غذایی را شکسته و به راحتی قسمت های مفید را از قسمت های بی فایده تشخیص دهد.

آیا باید از زیره برای کاهش وزن استفاده کرد؟

شما می توانید از زیره برای موارد مختلفی از جمله کاهش وزن استفاده کنید. مطالعات اخیر نشان داده است که یک قرص زیره مانند هر قرص کاهش وزن ممتاز دیگری است. چطور ممکن است؟ باز هم باید ترکیب شیمیایی و ارتباط مستقیم و غیرمستقیم آن با کاهش وزن را درک کنیم، برخی بیشتر و برخی کمتر.

چه مقدار زیره باید استفاده کنید؟

اگرچه زیره بی خطر است، اما نباید در استفاده بیش از حد از آن استفاده کنید (همانطور که نباید در استفاده بیش از حد از هیچ چیز دیگری استفاده کنید.) برای کاهش وزن، اکثر مردم از یک قاشق غذاخوری زیره در روز استفاده می کنند. خبر خوب این است که زیره جز در دوزهای بالا خطرناک نیست، بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید (در مورد عوارض جانبی بعدا صحبت خواهیم کرد). برای استفاده بهینه، ایده خوبی است که استفاده از زیره را با متخصص تغذیه خود بررسی کنید. و اگر شروع به دیدن اثرات کردید، برای تسریع روند، دوز را افزایش ندهید. می تواند معکوس باشد!

بهترین روش مصرف زیره برای لاغری

کپسول نرم زیره باریج از اسانس زیره تهیه شده و با داشتن مواد موثره ای مانند کیومین آلدهید برای کاهش وزن و کاهش تری گلیسیرید، کلسترول و LDL با دوز ۲ بار در روز (هنگام وعده غذایی نهار و شام)، هر بار یک کپسول نرم همراه با مقداری مایعات بعد از غذا تجویز می شود. البته باتوجه به این که کپسول لیمو، مکمل زیره می باشد می توان دوتا دارو را باهم مصرف کرد.

کپسول زیره برای لاغری شکم تولید شده باریج اسانس
زیره باریج

عوارض جانبی زیره سبز

اگر دیابت دارید، می توانید به محض شروع مصرف زیره، سطح قند خون خود را تحت نظر داشته باشید. اگر بیش از حد از آن استفاده کنید، سطح قند خون در جریان خون کاهش می یابد، بنابراین مراقب باشید. زیره همچنین ممکن است خون را رقیق کند، که ممکن است برای افرادی که از قبل مشکل لخته شدن خون دارند، عوارض ایجاد کند.

از طرف دیگر، اگر خون شما خیلی غلیظ است و اورکلاک می شود، زیره به رقیق شدن آب کمک می کند. برخی از روغن های زیره می تواند به کبد و کلیه های شما آسیب برساند. شما باید از زیره بیش از حد استفاده کنید تا به طور قابل توجهی به آن نقطه برسید، اما ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر هنوز هم عوارض کلیه یا کبد خود دارید، قبل از مصرف زیره می‌توانید با پزشک یا متخصص تغذیه خود تماس بگیرید.

با این حال، باید از دوز و عوارض جانبی استفاده بیش از حد زیره آگاه باشید. با این حال، می توان گفت که زیره دارای جنبه های منفی کمی است یا اصلاً ندارد. هضم شما را تنظیم می کند، متابولیسم شما را تسریع می کند، سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد و حواس شما را فعال می کند. همه این عوامل می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کاهش وزن شما کمک کنند!

آیا دانه زیره به کاهش چربی شکم کمک می کند؟

زیره نمی تواند قسمتی از بدن شما مانند معده را هدف قرار دهد تا چربی را منفجر کند. اگرچه زیره التهاب را کاهش می دهد یا به کاهش التهاب کمک می کند، که می تواند منجر به ظاهر لاغرتر شود، زیره نمی تواند چربی را به طور کامل پاک کند. تنها کاهش وزن کل رسوبات چربی بدن را هدف قرار می دهد.

دانه زیره برای کاهش وزن

در حالی که دانه های زیره به دلیل خواص دارویی خود شناخته شده اند، یک درمان خانگی عالی برای کاهش وزن است. علاوه بر این، چاقی و اختلالات مرتبط با چاقی را درمان می کند. دلایل متعددی برای کمک زیره به کاهش وزن وجود دارد.

افزایش متابولیسم

دانه های زیره باعث افزایش عملکرد فرآیندهای متابولیک و بهبود هضم می شوند. فعالیت آنزیم های گوارشی و معده را برای متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی و گلوکز تحریک می کند. دانه زیره باعث افزایش گرمازایی می شود که تجزیه چربی های ذخیره شده را افزایش می دهد. با افزایش BMR بدن به سوزاندن کالری در حین فعالیت یا استراحت کمک می کند. با دفع سموم بدن را سم زدایی و پاکسازی می کند.

• بهترین روش مصرف زیره برای لاغری

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

زیره حاوی منیزیم، آهن، کلسیم، فسفر، سلنیوم، ویتامین E، K، A، C و B6 است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. همچنین حاوی ترکیب شیمیایی به نام تیموکینون است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند و از آسیب سلولی جلوگیری می کنند. علاوه بر این، عادات سالم و ورزش منظم به کاهش چربی ذخیره شده و کاهش التهاب کمک می کند.

چندین مطالعه ثابت می کند که دانه زیره به کاهش وزن کمک می کند. برخی از آنها به شرح زیر است:

  • مطالعه روی ۷۲ فرد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف زیره و لیمو با رژیم کاهش وزن به طور قابل توجهی میزان کاهش وزن را افزایش می دهد.
  • در یک کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی ۸۸ زن دارای اضافه وزن، گروه اول ۳ گرم پودر زیره با ماست دو بار در روز و گروه دیگر ماست بدون پودر زیره را دو بار در روز به مدت سه ماه دریافت کردند. یافته ها نشان می دهد که پودر زیره باعث کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و LDL سرم می شود. همچنین کاهش معنی داری در وزن، BMI، دور کمر، توده چربی و درصد چربی در گروه اول مشاهده شد.

اگر میخواهید بدانید که لیمو چگونه باعث کاهش وزن می شود حتما به لینک زیر مراجعه نمایید.

کاهش وزن با لیموترش

 

فواید زیره

برخی از فواید عملکردی زیره به شرح زیر است:

  • به درمان اختلالات گوارشی کمک می کند
  • دانه های زیره دارای ارزش دارویی بسیار زیادی هستند، به ویژه برای درمان اختلالات گوارشی مانند اسهال و سوء هاضمه. دارای خواص ضد التهابی، ضد التهابی، محافظت کننده معده و ضد اسهال است و فعالیت آنزیم های گوارشی را تحریک می کند که روند هضم را بهبود می بخشد. زیره همچنین ترشح صفرا را افزایش می دهد که به هضم چربی ها و سایر مواد مغذی موجود در روده کمک می کند. جذب مواد مغذی را در روده افزایش می دهد. این به تسکین گاز کمک می کند، که از نفخ، رفلاکس اسید، سوزش سر دل و برگشت غذا جلوگیری می کند.
  • تحقیقات نشان داده است که مصرف دانه زیره در رژیم غذایی علائم سندرم روده تحریک پذیر را به میزان قابل توجهی در دو هفته کاهش داده است. دانه زیره باعث کاهش درد شکم، نفخ، سوء هاضمه، حالت تهوع، اجابت مزاج دردناک و مخاط در مدفوع می شود. اینها علائم رایج سندرم روده تحریک پذیر هستند.

زیره موثر در کاهش کلسترول

زیره دارای خواص کاهش چربی خون است که به تنظیم سطح چربی و کلسترول بالا کمک می کند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که ترکیب پودر زیره در رژیم غذایی به کاهش سطح کلسترول، سطح LDL و تری گلیسیرید کمک می کند و سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد. با مدیریت پارامترهای لیپیدی نسبت کلسترول HDL و LDL را بهبود می بخشد. خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و اختلالات کبدی مرتبط با چاقی را کاهش می دهد.

زیره سطح قند خون را تنظیم می کند

زیره دارای اثر ضد دیابتی است. مداخله زیره در رژیم غذایی نشان دهنده کاهش سطح گلوکز خون، مهار هموگلوبین گلیکوزیله و بهبود سطح انسولین و گلیکوژن سرم است. یک مطالعه نشان می دهد که مصرف زیره سبز به مدت ۸ هفته باعث کاهش هیپرگلیسمی می شود. همچنین گلوکوزوری را با کاهش دفع اوره و کراتینین کاهش داد. در نتیجه، بهبود قابل توجهی در وزن بدن وجود داشت. هیپرلیپیدمی با دیابت همراه است. مصرف خوراکی زیره به طور قابل توجهی وزن بدن، کلسترول پلاسما و بافت را کاهش داده است. علاوه بر این، فسفولیپیدها، اسیدهای چرب آزاد و تری گلیسیرید را کاهش داد.

سایر مزایای زیره

دانه های زیره همچنین دارای خواص ضد سرطان، ضد جهش زایی و ضد استرس هستند. همچنین دارای اثرات تقویت کننده حافظه، ایمنی، ضد پوکی استخوان، کاهش فشار خون، ضد التهاب و ضد درد است. علاوه بر این، دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. بنابراین، زیره خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا را کاهش می دهد. علاوه بر این، منبع خوبی از کلسیم است که به افزایش تراکم استخوان و به تاخیر انداختن پیشرفت پوکی استخوان کمک می کند.

نحوه استفاده از زیره سبز برای تسریع کاهش وزن

زیره سبز در صبحانه

صبحانه انرژی لازم برای روز را فراهم می کند و متابولیسم را شروع می کند. این شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد. حذف صبحانه ممکن است منجر به مصرف کالری بیشتر شود زیرا احساس گرسنگی بیشتری می کنید. اگر می خواهید وزن کم کنید، مصرف یک صبحانه با پروتئین بالا ایده آل است. به جای چای یا قهوه معمولی، غذا را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید، مقداری پودر زیره برشته و آسیاب شده بپاشید و کمی لیمو به آن اضافه کنید. در تابستان به عنوان خنک کننده عمل می کند، زمانی که ممکن است قسمت آب گرم را حذف کنید.

آیا مصرف زیاد زیره مضر است؟

زیره بسیار سالم و معمولاً غیرسمی است، حتی در دوزهای بالاتر. اما عوارض جانبی خاصی وجود دارد که اگر می خواهید از آنها استفاده کنید باید از آنها آگاه باشید. میانگین دوز زیره سبز به عنوان مکمل گیاهی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم در روز است.

زیره دارای خواص مخدر در نظر گرفته می شود و بنابراین می توان با احتیاط درمان کرد. از عوارض جانبی زیره می توان به تورم مغز، خواب آلودگی و حالت تهوع اشاره کرد که می تواند ناشی از مصرف زیاد زیره باشد.

منابع

Easypharma.com

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا