بیماری

علت التهاب و تورم لثه کودکان

تورم لثه کودکان

اگر متوجه شدید لثه‌های کودکتان متورم شده است، ممکن است کمی نگران باشید. تورم لثه می‌تواند بخشی طبیعی از رویش دندان‌های کودک شما باشد یا می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات دندانی باشد که نیاز به توجه بیشتری دارد. در هر صورت، در اینجا مهمترین دلایلی که باعث می شود لثه کودک شما متورم شده باشد آورده شده است

چه چیزی باعث تورم لثه کودکان می شود؟

دلیل اصلی تورم لثه در کودکان وجود باکتری در دهان است. بهترین راه برای مبارزه با این باکتری و جلوگیری از این عارضه، نخ دندان کشیدن و مسواک زدن منظم است. در میان کودکان، باکتری ها به محض رشد اولین دندان خود در دهان شروع به رشد می کنند. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

اگر صاحب فرزندیشدید، مطمئن شوید که در شش ماه اول پس از رویش دندان، با دندانپزشک خود وقت ملاقات رزرو کنید. علاوه بر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دلایل دیگری نیز در پس تورم لثه در کودکان وجود دارد.

اول اینکه یک رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به عوارض دندانی مانند تورم لثه شود. راه حل این مشکل دادن یک رژیم غذایی متعادل به فرزندانتان است. یکی دیگر از مواردی که باعث تورم لثه می شود بیماری لثه است. هنگامی که در درمان باکتری های دهان شکست می خورید، ممکن است به لثه و فک شما آسیب برساند. عواقب بعدی آن درد و تورم لثه است.

انواع بیماری های لثه

دو نوع بیماری لثه وجود دارد: ژنژیویت که خفیف است و پریودنتیت که شدید است. در نهایت، خشکی دهان می تواند منجر به تورم لثه ها شود. این به این دلیل است که بزاق از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری می کند. وقتی کمبود آن را دارید، باکتری ها رشد می کنند. برخی از دلایل خشکی دهان عبارتند از کم آبی بدن، برخی داروها و سایر شرایط زمینه ای.

التهاب لثه کودکان

دندان درآوردن

زمانی که دندان های شیری کودک شروع به رشد می کنند، تورم لثه ها و حتی حساس شدن آنها کاملا طبیعی است. معمولاً اگر این علت باشد، لثه ها فقط در اطراف نواحی که دندان در حال رویش است متورم می شوند، در حالی که بقیه بافت ها کاملاً خوب به نظر می رسند.
می توانید به آرامی لثه های کودک را ماساژ دهید تا کمی از این ناراحتی تسکین یابد و از یک دستمال سرد برای تمیز کردن لثه ها به آرامی استفاده کنید.

نکات ضروری در حفظ سلامت دهان و دندان

بهداشت ضعیف دهان

مراقبت از سلامت دهان و دندان کودک باید حتی قبل از رویش دندان های شیری آنها انجام شود. لثه کودک باید بعد از هر وعده غذایی به آرامی با یک پارچه شستشو تمیز شود تا از تأثیر باکتری بر لثه های او جلوگیری شود.
متأسفانه مراقبت از سلامت دهان و دندان نوزاد یا کودک کار آسانی نیست. بهداشت نامناسب دهان و دندان اجازه می دهد تا باکتری ها در دهان جمع شوند و به لثه ها و دندان های کودک حمله کنند و حتی منجر به تورم لثه یا پوسیدگی دندان شوند. برای جلوگیری از این امر باید لثه و دندان کودک را بعد از هر وعده غذایی تمیز کنید.

پوسیدگی دندان

در مورد پوسیدگی دندان های شیری بدون خطر نیستند. اگر باکتری های ناخواسته و ذرات غذا از دهان پاک نشوند، به مرور زمان می توانند به دندان حمله کرده و سوراخ کوچکی به نام حفره ایجاد کنند.
این همچنین می تواند باعث شود لثه های اطراف دندان کمی متورم و حساس شوند. متأسفانه، اگر این سوراخ کوچک کنترل نشود، می‌تواند رشد کند و به باکتری‌ها اجازه دهد تا در داخل دندان حرکت کنند و حتی ممکن است عفونی شوند.

درمان پوسیدگی دندان کودکان

اگر لثه های کودکتان متورم است چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که لثه‌های کودکتان متورم شده و از درد شکایت دارد، بهترین کاری که می‌توانید برای او انجام دهید این است که او را برای یک قرار ملاقات دندانپزشکی ببرید.

درمان تورم لثه کودکان در خانه

شرکت داروسازی باریج اسانس محصولی با نام دنتی کید تولید کرده است که در این ژل از ﺑﺎﺑﻮﻧﻪ، ﻣﺮﯾﻢ گلی و پرووﯾﺘﺎﻣﯿﻦ B5 استفاده شده و در کاهش درد و اﻟﺘﻬﺎب ﻟﺜﻪ و ﺗﻘﻮﯾﺖ و ﻟﺘﯿﺎم آن ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺛﺮی دارد ﺗﺎ کودک ﺑﺘﻮاﻧﺪ دوران روﯾﺶ دﻧﺪان ﻫﺎی ﺷﯿﺮی را ﺑﺎ کم ﺗﺮﯾﻦ درد و ﺿﻌﻒ و بی اﺷﺘﻬﺎیی پشت ﺳﺮ گذاشته و واﻟﺪﯾﻦ ﻧﯿﺰ اﯾﻦ ﻣﺪت را ﺑﺎ ﺣﺪاﻗﻞ دﻟﻮاپسی و اﺳﺘﺮس سپری ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

ژل دنتی کیده برای درمان تورم لثه در کودکان
دنتی کید باریج

 

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا