دانستنیها

مهمترین تاثیرات آلودگی هوا بر گلو و ریه

آلودگی هوا از گازها و ذرات معلق مانند دوده و گرد و غبار تشکیل شده است. در شهرها، آلودگی هوا بیشتر به وسایل نقلیه، ساختمان‌سازی و کارخانه‌های صنعتی نسبت داده می‌شود. آتش سوزی چوب، محصولات زراعی و زباله می تواند باعث آلودگی هوا شود. در این نوشتار میخواهیم نکات مهمی درباره مهمترین تاثیرات آلودگی هوا بر گلو و ریه و همچنین سوالات پرتکرار در این حوزه را بیان کنیم.

قرار گرفتن در آلودگی می تواند باعث تحریک در گلو، ریه ها و چشم ها شود. برای بیشتر بزرگسالان سالم، به محض بهبود کیفیت هوا، اثرات نامطلوب آلودگی از بین می رود. افرادی که به طور مزمن در مناطق آلوده هستند ممکن است حملات مکرر گوش درد، گلودرد و برونشیت را تجربه کنند. کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به آسم، آمفیزم، آنژین صدری، و سایر مشکلات ریوی و یا قلبی ممکن است این اثرات را شدیدتر احساس کنند.

اگر به آلودگی یا مراقبت از کودکان یا افراد مسن حساس هستید، بهتر است قبل از برنامه ریزی برای گذراندن زمان زیادی در خارج از منزل، سطح الودگی هوا را بررسی کنید. ورزش در فضای باز در هوای آلوده می تواند مشکلات پیچیده ای ایجاد کند زیرا تنفس سنگین باعث می شود آلاینده های بیشتری وارد بدن شوند. در زمان‌های آلودگی زیاد، اغلب در ماه‌های تابستان که هوا گرم است، فعالیت‌های بیرون از خانه را به صبح یا بعد از غروب آفتاب محدود کنید. در فصول سرد هم فعالیت در هوای آلوده را محدود کنید.

 

چطور بعد از یک روز آلوده، درد گلو را تسکین دهیم؟

  • گلوی خود را مرطوب و آرام کنید؛ با نوشیدن ۶ لیوان یا بیشتر مایعات شفاف هر روز گلوی خود را مرطوب نگه دارید.
  • یک مرطوب کننده هوای خنک را در طول شب در اتاق خود راه اندازی کنید.
  • از دود سیگار دوری کنید.
  • از برونکی کات استفاده کنید.

آلودگی هوا چه تاثیری بر نای دارد؟

بیشتر آلودگی ذرات، پیش التهابی است و می تواند التهاب از پیش موجود راه هوایی را تشدید کند، که مکانیسم های پیش التهابی را افزایش می دهد و آبشار التهابی را تسریع می کند. آلرژن ها عامل اصلی در ایجاد و تشدید آسم هستند.

با استنشاق بیش از حد آلودگی هوا چه اتفاقی می افتد؟

هوایی که تنفس می کنید بشدت بر سلامت شما تأثیرگذار است. هوای آلوده می تواند باعث مشکل در تنفس، تشدید آلرژی یا آسم و سایر مشکلات ریوی شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا می تواند خطر ابتلا به بیماری های دیگر از جمله بیماری قلبی و سرطان را افزایش دهد.

۵ نشانه سلامت کیفیت هوا چیست؟

این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه کردن
  • تحریک گلو.
  • درد، سوزش یا ناراحتی در قفسه سینه هنگام نفس کشیدن عمیق.
  • سفتی قفسه سینه،
  • خس خس سینه یا تنگی نفس.
تاثیر آلودگی هوا بر گلو و ریه
تاثیر آلودگی هوا بر گلو و ریه

آیا هوای آلوده می تواند باعث تحریک گلو شود؟

هنگامی که سطح آلودگی بالا باشد و هشدارهای کیفیت هوا وجود داشته باشد، بسیاری از افراد ممکن است دچار تحریک سیستم تنفسی خود شوند. این می تواند منجر به سرفه، گلودرد، سفتی قفسه سینه، تحریک مجاری تنفسی و حتی درد قفسه سینه شود.

کدام اندام بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می گیرد؟

دستگاه تنفسی اصلی ترین عضوی است که تحت تأثیر آلودگی هوا قرار گرفته و بیشترین مورد مطالعه قرار گرفته است. تخمین زده می شود که آلودگی هوا باعث مرگ بیش از ۸۰۰۰۰۰ نفر در اثر بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) و ۲۸۰۰۰۰ نفر در اثر سرطان ریه شود.

مسیر اصلی قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا از طریق دستگاه تنفسی است. تنفس در این آلاینده‌ها منجر به التهاب، استرس اکسیداتیو، سرکوب سیستم ایمنی و جهش‌زایی در سلول‌های سراسر بدن می‌شود که بر ریه‌ها، قلب، مغز در میان سایر اندام‌ها تأثیر می‌گذارد و در نهایت منجر به بیماری می‌شود.

آیا آلودگی هوا می تواند باعث خشکی گلو شود؟

در سطوح بسیار بالای آلودگی هوا، برخی از افراد ممکن است گلودرد یا خشکی، چشم درد یا در برخی موارد، سرفه گزگز را حتی در افراد سالم تجربه کنند.

چگونه ریه های خود را از کیفیت هوای بد پاک می کنیم؟

  • بخور درمانی انجام دهید. می توانید از بخور اکالیپتوس باریج اسانس استفاده کنید.
  • چای سبز بنوشید.
  • روی یک دستگاه تصفیه هوا سرمایه گذاری کنید. یکی از راه‌های تمیز کردن ریه‌ها این است که ابتدا هوایی را که تنفس می‌کنید تمیز کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • غذاهای ضد التهاب بخورید.

علائم کیفیت بد هوا چیست؟

  • سرفه و خس خس: قرار گرفتن در معرض کیفیت بد هوای بیرون می تواند مجاری تنفسی را تحریک کند و منجر به سرفه و خس خس سینه شود.
  • تنگی نفس: کیفیت پایین هوای بیرون می تواند تنفس را سخت تر کند.
  • سفتی قفسه سینه: هوای آلوده می تواند باعث سفتی قفسه سینه شود و به شما این احساس را بدهد که گویی چیزی سنگین روی سینه شما است.

آیا آلودگی هوا می تواند شما را بیمار کند؟

آلودگی هوا همچنین خطر ابتلا به عفونت های تنفسی، بیماری های قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه را افزایش می دهد و به شدت بر افرادی که قبلاً بیمار هستند تأثیر می گذارد. خطرات سلامتی افراد از آلودگی هوا بسته به سن، مکان، سلامت زمینه ای و عوامل دیگر بسیار متفاوت است.

آیا کیفیت بد هوا می تواند باعث عفونت سینوس شود؟

کیفیت پایین هوا نه تنها استفاده از هوای آزاد را سخت می کند، بلکه می تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلفی از جمله سینوزیت مزمن شود.

آلودگی هوا چه بیماری هایی ایجاد می کند؟

هم قرار گرفتن کوتاه مدت و هم طولانی مدت در معرض آلودگی هوا می تواند منجر به طیف وسیعی از بیماری ها از جمله سکته مغزی، بیماری انسدادی مزمن ریه، سرطان نای، برونش و ریه، تشدید آسم و عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی شود.

۸ بیماری ناشی از آلودگی هوا عبارتند از:

  • بیماری های قلبی عروقی.
  • سرطان.
  • اختلالات عصبی.
  • اختلالات دستگاه گوارش.
  • بیماری های کلیوی.
  • بیماری های کبدی.
  • بیماری های پوستی.
  • آسم.

آیا کیفیت هوای بد بدتر از سیگار است؟

تاثیر (آلودگی ذرات ریز هوا) بر امید به زندگی جهانی با تاثیر سیگار کشیدن، بیش از ۳ برابر استفاده از الکل و آب ناسالم، بیش از ۵ برابر صدمات ناشی از حمل و نقل مانند تصادفات خودرو، و بیش از ۷ برابر است.

چرا هوا گلوی من را تحریک می کند؟

هوای سرد می تواند بافت گلو را خشک کند و باعث تحریک شدید شود. هنگام تنفس از طریق دهان به جای بینی، علائم می تواند بدتر شود. به همین دلیل، معمولاً پس از ورزش، گلودرد ناشی از هوای سرد برای افراد شایع است.

شایع ترین تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی چیست؟

قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی هوا می تواند پیامدهای نامطلوب مختلفی برای سلامتی ایجاد کند. خطر ابتلا به عفونت های تنفسی، بیماری های قلبی و سرطان ریه را افزایش می دهد. هم قرار گرفتن کوتاه مدت و هم درازمدت در معرض آلاینده های هوا با اثرات سلامتی همراه بوده است.

آیا کیفیت بد هوا بر غدد لنفاوی تأثیر می گذارد؟

ذرات آلودگی هوا غدد لنفاوی را تیره می کند و سلول های ایمنی درون گره ها را مختل می کند.

آیا ریه ها از آلودگی بهبود می یابند؟

ریه ها اندام های خود تمیز شونده ای هستند که زمانی که دیگر در معرض آلاینده ها قرار نگیرند شروع به التیام خود می کنند.

چه مدت طول می کشد تا کیفیت هوای بد شما را تحت تاثیر قرار دهد؟

اثرات هوای آلوده می تواند به سرعت ظاهر شود و با گذشت زمان باقی بماند یا حتی بدتر شود. وقتی مردم می شنوند که روز هوای بدی است، بیشتر انتظار دارند که تنفس آنها در آن روز تحت تأثیر قرار گیرد. اما در واقع، آنها اغلب تاثیرات را در روز بعد یا فردای آن روز به شدت احساس می کنند.

آیا آلودگی می تواند باعث ترشح بعد از بینی شود؟

زندگی در شهری با آلودگی هوا ممکن است باعث شود که مشکلات تنفسی و سینوسی مانند عفونت های سینوسی، سینوزیت مزمن، آسم و آبریزش از بینی را تجربه کنید.

آیا می توانید به آلودگی هوا حساسیت داشته باشید؟

علائم رینیت آلرژیک می تواند فصلی یا در تمام طول سال باشد و امروزه مشخص شده است که آلودگی هوا ارتباط قوی تری با افزایش شیوع آلرژی دارد. همچنین می تواند علائم رینیت آلرژیک، از جمله سردرد، انسداد یا آبریزش بینی، خارش یا آبریزش چشم و اختلالات خواب را تشدید کند.

 

 

https://www.orlandoent.com/blog/effects-air-pollution-on-your-throat-and-lungs/

https://www.saintlukeskc.org/health-library/self-care-sore-throats

https://newsinhealth.nih.gov/2018/09/breathe-easier

https://www.epa.gov/ozone-pollution-and-your-patients-health/patient-exposure-and-air-quality-index

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا