بیماری

روش های اصولی کم کردن وزن و ثابت نگهداشتن آن

بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن سریع‌ترین راه ممکن برای کاهش وزن خود هستند. کاهش وزن اگر به صورت اصولی انجام نگیرد با خطرات زیادی همراه خواهد بود. به طور کلی بهترین راه کم کردن وزن شامل سه بخش مختلف است که در این متن به آن‌ها خواهیم پرداخت، بنابراین اگر قصد دارید با بهترین روش‌های موجود برای لاغر شدن آشنا شوید، ادامه متن را از دست ندهید.

کم کردن وزن با کاهش کالری

کاهش وزن یک رویداد خطی در طول زمان نیست. وقتی کالری را کاهش می‌دهید، ممکن است در چند هفته اول وزن کم کنید؛ ولی ناگهان ببینید که وزن شما دیگر کاهش نمی‌یابد.

دلیل این امر آن است که وقتی وزن کم می‌کنید، آب، بافت و چربی از دست می‌دهید، متابولیسم شما کند می‌شود و بدنتان به روش‌های دیگری برای تأمین انرژی روی می‌آورد. پس از هفته‌های اول این انرژی توسط کالری جبران می‌شود، اما نگران نباشید، روند کم کردن وزن شما ادامه پیدا می‌کند.

توجه داشته باشید که خوردن ۱۰۰ کالری شربت با فروکتوز بالا، می‌تواند تأثیر متفاوتی نسبت به خوردن ۱۰۰ کالری بروکلی بر بدن شما داشته باشد. برای کاهش وزن باید غذاهای پرکالری خاص که به شما احساس سیری نمی‌دهند (مثل آب‌نبات) را کنار بگذارید و آنها را با غذاهایی جایگزین کنید که بدون افزایش کالری شما را سیر کنند (مانند سبزیجات).

کم کردن وزن

کم کردن وزن با کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها

هنگامی که یک وعده غذایی می‌خورید، کربوهیدرات‌های غذا به صورت گلوکز وارد جریان خون شما می‌شود. برای اینکه سطح قند خون  کنترل گردد، بدن شما همیشه این گلوکز را قبل از سوزاندن چربی مربوط به وعده غذایی می‌سوزاند.

اگر یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات (مثلاً مقدار زیادی پاستا، برنج، نان، یا سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده) می‌خورید، بدن شما انسولین ترشح می‌کند. انسولین علاوه بر تنظیم سطح قند خون، دو کار دیگر را انجام می‌دهد: از سوختن سلول‌های چربی شما جلوگیری می‌کند (زیرا اولویت سوزاندن گلوکز است) و سلول‌های چربی بیشتری را در بدن ایجاد می‌نماید.

بدن نمی‌تواند این همه چربی را بسوزاند. نتیجه این است که دچار اضافه‌وزن خواهید شد، همین اضافه‌وزن نیز منجر به پرخوری بیشتر می‌شود و این چرخه ادامه پیدا می‌کند. در واقع از آنجایی که انسولین فقط کربوهیدرات‌ها را می‌سوزاند، شما هوس کربوهیدرات می‌کنید و بنابراین چرخه معیوب مصرف کربوهیدرات‌ها و افزایش وزن آغاز می‌شود. برای کم کردن وزن باید این چرخه را به طور کامل بشکنید.

کم کردن وزن با کاهش چربی

کاهش چربی یکی از پایه‌های اصلی بسیاری از رژیم‌های غذایی است: اگر نمی‌خواهید چاق شوید، چربی نخورید. اگر در هر خواربارفروشی قدم بزنید با تنقلات پرچرب، لبنیات و وعده‌های غذایی بسته‌بندی‌شده بمباران خواهید شد.

همه چربی‌ها بد نیستند. چربی‌های سالم یا «خوب» می‌توانند به کنترل وزن شما و همچنین مدیریت خلق‌وخو و مبارزه با خستگی کمک کنند. چربی‌های غیراشباع موجود در آووکادو، آجیل، دانه‌ها، شیر سویا، توفو و ماهی‌های چرب گزینه‌های مناسبی برای تأمین چربی بدن هستند. در عین حال، چربی‌های موجود در فست‌فود‌ها را می‌توان بدترین نوع چربی برای بدن دانست که موجب افزایش وزن می‌شوند.

کم کردن وزن با ورزش

یکی از راحت‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌های موجود برای کم کردن وزن، ورزش است. تفاوتی ندارد که چه ورزشی را انتخاب می‌کنید، از پیاده‌روی گرفته تا شنا و فوتبال، همه و همه به کاهش وزن شما کمک می‌‌کنند. ورزش علاوه بر اینکه موجب شادابی شما می‌شود، می‌تواند تأثیر عمده‌ای در زمینه کاهش چربی‌ها و کربوهیدارت‌های مضر داشته باشد. توصیه اصلی این است که ورزش کردن را تحت نظر یک مربی باسابقه و مجرب ادامه دهید تا مشکلی در روند کاهش وزن شما به وجود نیاید.

مصرف داروی گیاهی برای کم کردن وزن

همه دوست دارند بدون بهر‌ه‌گیری از مواد شیمیایی خطرناک فرایند کاهش وزن خود را دنبال کنند، اگر شما نیز جزو این افراد محسوب می‌شوید و از طرفداران مصرف داروی گیاهی هستید، کپسول گیاهی گرین فیت باریج بهترین انتخاب برای شماست. این کپسول با بهره‌گیری از مواد غیرتراریخته به شما کمک می‌‌کند تا با روندی طبیعی نسبت به کاهش وزن خود اقدام نمایید.

کپسول گرین فیت باریج
کپسول گرین فیت باریج

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کپسول گیاهی گرین فیت باریج مخصوص کم کردن وزن، بدون گلوتن بودن آن است، بنابراین حتی افرادی که نسبت به مصرف گلوتن حساسیت دارند نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. هیچ‌گونه الکلی برای تهیه این محصول به کار گرفته نشده است و نیاز نیست از این بابت نگرانی خاصی داشته باشید.

نکته جالب اینجاست که گرین فیت باریج به صورت صددرصد وگان است. این محصول علاوه بر یاری به شما برای کاهش وزن، موجب افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی و همچنین افزایش سلامت کلی بدن شما عزیزان می‌شود.

ثابت نگه داشتن و کم کردن وزن به صورت مستمر

باکاهش وزن دائمی مستلزم ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی و انتخاب‌های غذایی مناسب است. طبق مطالعات انجام گرفته توسط  mayoclinic برای باانگیزه ماندن می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • آهسته و پیوسته گام بردارید: کاهش وزن خیلی سریع می‌تواند بر ذهن و بدن شما تأثیر بگذارد و باعث شود شما احساس تنبلی، تخلیه و بیماری کنید. هفته‌ای یک تا دو کیلو وزن کم کنید تا به‌جای آب و ماهیچه، چربی از دست بدهید.
  • اهدافی تعیین کنید تا انگیزه شما حفظ شود: به یاد داشته باشید که اهداف بلندمدت تنها راهکار پیگیری کم کردن وزن و همچنین متعادل نگه داشتن آن هستند. اگر هدفی نداشته باشید دوباره به روند پرخوری قبلی برمی‌گردید. افزایش اعتمادبه‌نفس را می‌توان بهترین هدف موجود در این زمینه دانست.
  • ۱۴ ساعت در روز روزه بگیرید: سعی کنید شام را زودتر بخورید و سپس تا صبح روز بعد ناشتا باشید.
  • وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید: می‌توانید تنقلات خود را در قسمت‌های کوچک در کیسه‌های پلاستیکی ذخیره نمایید.
  • آب بیشتری بنوشید: تشنگی اغلب با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود، بنابراین با نوشیدن آب می‌توانید از جذب کالری اضافی جلوگیری کنید.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم شما را با روش های اصولی کاهش وزن و ثابت نگهداشتن آن آشنا کنیم. به طبع علاوه بر موارد مختصری که ما به آن‌ها پرداختیم، راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

به یاد داشته باشید که فرایند کم کردن وزن یک فرایند ناگهانی نیست. نباید پس از عدم مشاهده کاهش وزن نگران و یا حتی ناامید شوید. همانطور که افزایش وزن نیازمند صرف انرژی و برنامه‌ریزی منظم است، برای کاهش وزن نیز باید از راهکار‌های مناسب و به روز استفاده کنید.

 

 

 

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا