بیماری

همه چیز درباره کبد چرب گرید ۲ + علائم و درمان کبد چرب گرید ۲

مصرف الکل ممکن است در ابتدا جذاب به نظر برسد، اما دیر یا زود منجر به بیماری های کبدی الکلی (ALD) می شود. کبد چرب گرید ۲ یکی از انواع ALD است. در واقع، ۲۰ درصد از افرادی که به شدت الکل مصرف می کنند، در مقطعی از زندگی خود دچار بیماری کبد چرب می شوند. در نتیجه، این بیماری اشکال خطرناک تری مانند سیروز کبدی یا حتی نارسایی کبدی به خود می گیرد. در این نوشتار می خواهیم با مهمترین علائم کبد چرب گرید ۲ و روش درمان کبد چرب گرید ۲ آشنا کنیم.

انواع کبد چرب

بر طبق تحقیقات وب سایت vinmec، از نظر بالینی، کبد چرب به ۳ سطح تقسیم می شود:

کبد چرب درجه ۱

این مرحله اولیه است، بیماری هنوز خفیف است. علائم خفیف شایع مانند خستگی، از دست دادن اشتها، گاهی اوقات درد شکمی غیر قابل توضیح. این علائم هنگام کار بیش از حد، کار طولانی مدت و غیره ظاهر می شوند. از آنجایی که علائم واضحی وجود ندارد، بیماری عمدتاً از طریق بررسی های دوره ای بهداشتی تشخیص داده می شود. تشخیص بیماری در این مرحله به درمان سریع، موثر و کاهش عوارض کمک می کند.

کبد چرب درجه ۲

کبد چرب گرید ۲، مقدار چربی ۱۰-۲۰٪ از کل توده کبد را تشکیل می دهد. بیماران با علائمی مانند خستگی همراه با بی اشتهایی طولانی مدت، درد شکم یا درد هنگام فشار دادن به ناحیه کبد مراجعه می کنند. هنگامی که این علائم ظاهر می شوند، لازم است برای تشخیص و درمان به موقع به پزشک مراجعه شود.

کبد چرب درجه ۳

سطح پیشرفته بیماری کبد چرب است و بیماران علائمی مانند خستگی طولانی مدت، از دست دادن اشتها، یرقان و زردی چشم را تجربه می کنند. کبد چرب اگر به موقع درمان نشود، به راحتی می تواند منجر به عوارضی مانند نارسایی کبد، سیروز کبدی و حتی سرطان کبد شود.

این مقاله راهنمای مفصلی در مورد کبد چرب درجه ۲، علائم کبد چرب گرید ۲، پیشگیری، درمان، علل و موارد دیگر را ارائه می دهیم.

کبد چرب درجه ۲ چیست؟

بر اساس سایت hexahealth کبد چرب گرید ۲ وضعیتی است که در آن چربی اضافی در کبد تجمع می یابد و منجر به آسیب بافتی می شود. این بیماری در اثر عواملی مانند چاقی، دیابت و مصرف زیاد الکل ایجاد می شود.

کبد چرب گرید ۲
کبد چرب گرید ۲
کبد چرب گرید ۲
کبد چرب گرید ۲

پیشرفت کبد چرب گرید ۲ را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد:

  • درجه ۱: ذخایر چربی وجود دارد اما از ۵ درصد وزن کبد تجاوز نمی کند.
  • درجه ۲: ذخایر چربی وجود دارد و بیش از ۵ درصد هم هست اما کمتر از ۳۳ درصد وزن کبد را تشکیل می دهد.
  • درجه ۳: رسوبات چربی بین ۳۳ تا ۶۶ درصد وزن کبد را تشکیل می دهند.
  • درجه ۴: رسوبات چربی بیش از ۶۶ درصد وزن کبد را تشکیل می دهد.

تشخیص کبد چرب درجه ۲ مهم است، زیرا در صورت درمان نکردن کبد چرب گرید ۲، این بیماری می تواند منجر به سیروز شود، یک وضعیت پزشکی جدی که در صورت عدم درمان بر عملکرد کبد تأثیر می گذارد. خبر خوب این است که اگرچه کبد چرب درجه ۲ را نمی توان معکوس کرد، اما اگر به موقع تشخیص داده شود، می توان علائم آن را مدیریت کرد.

علائم کبد چرب گرید ۲ چیست؟

کبد چرب گرید ۲، هم چنین به عنوان NAFLD نیز شناخته می شود، در بیماری کبد چرب گرید ۲، چربی در کبد تجمع می یابد. این بیماری یکی از شایع ترین انواع بیماری های کبدی در جهان است.

وقتی صحبت از کبد چرب گرید ۲ به میان می‌آید، برخی علائم رایج وجود دارد که باید از آن ها آگاه بود:

  • درد در سمت راست بالای شکم
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ضعف یا کمبود انرژی
  • نتایج غیر طبیعی در آزمایش خون برای آنزیم های کبدی یا لیپیدها

توجه به این نکته مهم است که برخی از افراد مبتلا به NAFLD اصلاً علائمی ندارند. بهترین راه برای تشخیص و پایش کبد چرب درجه ۲، سونوگرافی های دوره ای یا سایر مطالعات تصویربرداری و همچنین آزمایش های آزمایشگاهی است.

علل کبد چرب گرید ۲ چیست؟

کبد چرب درجه ۲ ناشی از مصرف مزمن الکل، افزایش وزن سریع و سایر مشکلات متابولیک مانند دیابت و کلسترول بالا است. علاوه بر این، اگر کبد چرب گرید ۲ درمان نشود، می تواند منجر به آسیب شدید در ناحیه کبد و ایجاد سیروز کبدی نیز شود.

علت کبد چرب درجه ۲

مصرف مزمن الکل

مصرف بیش از دو لیوان نوشیدنی در طول روز می تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به کبد چرب درجه ۲ قرار دهد. شایع ترین دلیل به وجود آمدن کبد چرب درجه ۲، مصرف زیاد الکل در یک دوره زمانی است.

افزایش سریع وزن

اضافه وزن فشار بیش تری به کبد وارد می کند و در نتیجه باعث تجمع چربی در بافت های کبد می شود. اگر به موقع به اضافه وزن خود رسیدگی نکنید، این عامل می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند بروز کبد چرب درجه ۲ شود.

سندرم متابولیک

سندرم متابولیک به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح بالای انسولین و تری گلیسیرید در خون، با کبد چرب درجه ۲ مرتبط است. افراد مبتلا به دیابت یا کلسترول بالا نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

 

تشخیص کبد چرب گرید ۲

طبق سایت outlookindia کبد چرب درجه ۲ (FLG2) یک بیماری جدی است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به مشکلات سلامتی حاد در بدن شود. تشخیص این بیماری می تواند دشوار باشد زیرا علائم اغلب تا زمانی که بیماری در حال پیشرفت باشد ظاهر نمی شود. به این ترتیب، FLG2 باید به دقت کنترل شود تا از تشخیص زودهنگام و درمان اطمینان حاصل شود.

به منظور تشخیص کبد چرب درجه ۲، برای ارائه دهنده خدمات پزشکی مهم است که فرد معاینه فیزیکی کامل و بررسی سابقه پزشکی را انجام دهد. علاوه بر این، آزمایش خون ممکن است برای اندازه گیری سطح آنزیم هایی مانند گلوتامیک- اگزالواستیک ترانس آمیناز (GOT) یا آلکالین فسفاتاز (ALP) انجام شود که میزان سطح این آنزیم ها ممکن است نشان دهنده بیماری کبد چرب باشد.

آزمایش‌ های تصویر برداری مانند اولتراسوند و سی ‌تی اسکن نیز ممکن است به منظور ارزیابی شدت بیماری توسط پزشکان برای بررسی ظاهر کبد با جزئیات بیشتر مورد استفاده قرار گیرند. هم چنین ممکن است نمونه ای از بافت کبد برای آزمایش گرفته شود؛ این به عنوان بیوپسی کبد شناخته می شود. این نمونه گیری به پزشکان اجازه می دهد تا تعیین کنند که آیا به درمان های اضافی  برای درمان کبد چرب گرید ۲ نیاز است یا خیر.

با تشخیص و تشخیص زودهنگام کبد چرب درجه ۲، می توان قبل از ایجاد مشکلات و عوارض جدی تری برای سلامتی، آن را درمان کرد.

درمان کبد چرب گرید ۲

اگر کبد چرب درجه ۲ دارید، چندین گزینه درمانی برای کمک به مدیریت علائم مرتبط و کاهش خطر عوارض طولانی مدت وجود دارد.

رژیم غذایی و تغذیه

اولین قدم در مدیریت کبد چرب درجه ۲ تنظیم رژیم غذایی و تغذیه است. خوردن یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم به کاهش التهاب در بدن کمک می کند. همچنین باید از الکل، نوشیدنی های شیرین و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و کم چرب برای کنترل کبد چرب درجه ۲ ضروری است. از غذاهای فرآوری شده که دارای چربی های اشباع شده و ترانس بالا و همچنین قندهای اضافه شده هستند خودداری کنید

ورزش

ورزش منظم برای حفظ یک سبک زندگی سالم مهم است و همچنین می تواند برای مدیریت کبد چرب درجه ۲ مفید باشد. حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در بیشتر روزهای هفته را هدف قرار دهید. ورزش های مفید برای کبد چرب گرید ۲ شامل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری یا شنا می شود.

مطالعات نشان می دهد که ۳۰ دقیقه ورزش متوسط تا شدید، چهار تا پنج بار در هفته می تواند برای کاهش تجمع چربی و التهاب در کبد مفید باشد. برای درمان کبد چرب گرید ۲ حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کنید.

شما هم چنین باید سعی کنید وزن خود را متناسب نگه دارید. اندازه گیری BMI اغلب برای افراد مبتلا به کبد چرب درجه ۲ به دلیل میزان چربی ذخیره شده در خود اندام باید تنظیم شود. با پزشک خود در مورد اینکه چه وزنی برای شما مناسب است صحبت کنید.

دارو

در برخی موارد، ممکن است داروهایی برای کمک به مدیریت علائم کبد چرب درجه ۲ تجویز شود. پزشک ممکن است داروهایی مانند فیبرات ها یا استاتین ها را برای کمک به کاهش سطح چربی در خون و بهبود حساسیت به انسولین تجویز کند. مکمل های طبیعی نیز وجود دارند که می توانند به کاهش التهاب یا افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن کمک کنند.

محصولات گروه گوارشی باریج
محصولات گروه گوارشی باریج

چگونه می توانم درمان طبیعی کبد چرب درجه ۲ خود را داشته باشم؟

برای کاهش کبد چرب درجه ۲ به طور طبیعی:

  • از رژیم غذایی کم نمک استفاده کنید
  • روزانه ورزش کنید
  • اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید به وزن متوسط خود برسید
  • از الکل اجتناب کنید
  • به غذاهای نا سالم و سرخ کردنی ها نه بگویید.
  • برای بهبود بیماری کبد چرب گرید ۲ مصرف میوه ها و سبزیجات را افزایش دهید.
  • برای دفع سموم کافی آب بنوشید.
  • اگر شما یا یکی از عزیزانتان درگیر کبد چرب درجه ۲ هستید، با پزشک مشورت کنید و درمان مناسب را دریافت کنید.

جمع بندی

کبد چرب درجه ۲ یک بیماری کبدی شدید اما قابل برگشت است. صرف نظر از این، اگر کبد چرب گرید ۲ به درستی درمان نشود، ممکن است منجر به نارسایی کبد شود. علاوه بر این، برای جلوگیری از وخامت بیشتر کبد چرب گرید ۲، باید به شدت از مصرف الکل اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا