بیماری

کبد چرب گرید ۱ چیست + علائم و درمان کبد چرب گرید ۱

کبد منبع اصلی قند و پروتئین در بدن است و ویتامین ها، مواد معدنی، چربی ها و کربوهیدرات ها را به عنوان گلیکوژن ذخیره می کند. بیماری کبد چرب زمانی اتفاق می افتد که چربی اضافی بر روی کبد انباشته شود. کبد چرب انواع مختلفی دارد و یکی از انواع شایع آن کبد چرب گرید ۱ است. در این مقاله از وبلاگ باریج اسانس قصد داریم تا با کبد چرب گرید ۱ و درمان آن بیشتر آشنا شویم.

بیماری کبد چرب چیست؟

کبد با فیلتر کردن سموم و دارو ها به پاکسازی خون در بدن کمک می کند. کبد به بدن کمک می کند تا گلبول های آسیب دیده ای که باید از گردش خون خارج شوند، تجزیه شوند که این فرآیند هموستاز نامیده می شود.

بنا بر وب سایت sitarambhartia بیماری کبد چرب زمانی رخ می دهد که چربی اضافی در کبد انباشته می شود زیرا بدن قادر به متابولیسم مناسب آن نیست.

این بیماری می تواند در افرادی که مصرف بیش از حد الکل را دارند، به نام بیماری کبد چرب الکلی (AFLD) ایجاد شود. بیماری کبد چرب الکلی به علت تجمع چربی در کبد به دلیل مصرف بیش از حد الکل ایجاد می شود که حتی می تواند در طی چند روز مصرف زیاد الکل نیز ایجاد شود. حتی کبد چرب می تواند در افرادی که مصرف الکل ندارند، به نام بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)  اتفاق بیفتد.

انواع بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)

انواع بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شامل موارد زیر است:

کبد چرب غیر الکلی (NAFL)

در نوع NAFL از کبد چرب، چربی در کبد انباشته می شود اما تقریباً هیچ التهابی در کبد ایجاد نمی کند.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)

در نوع NASH از کبد چرب، چربی اضافی در کبد وجود دارد و این چربی باعث التهاب کبد می شود که این امر می تواند منجر به زخم شدن کبد و در نتیجه سیروز کبدی شود.

کبد چرب گرید ۱ چیست؟

بنا بر یافته ها و تحقیقات سایت vinmec ، بیماری کبد چرب شامل ۳ درجه شامل کبد چرب گرید ۱، کبد چرب گرید ۲ و کبد چرب گرید ۳ است که در آن کبد چرب درجه ۱ خفیف ترین سطح در نظر گرفته می شود. به طور کلی بیماری کبد چرب گرید ۱ کمترین اثر پذیری را بر کبد دارد. کبد چرب درجه ۲ شدیدتر است و درمان آن نیز سخت تر است و در نهایت نیز کبد چرب درجه ۳ به عنوان شدیدترین نوع از انواع کبد چرب شناخته می شود که با بیشترین آسیب کبدی همراه است. در زیر تصاویر کبد چرب گرید ۱ را مشاهده می کنید.

عکس کبد چرب گرید ۱
عکس کبد چرب گرید ۱
کبد چرب گرید ۱
کبد چرب گرید ۱

کبد چرب درجه ۱ اغلب به طور تصادفی در طی معاینات عمومی تشخیص داده می شود. اما اگر کبد چرب گرید ۱ به موقع شناسایی نشود، می تواند بدتر شده و سبب خطرات جدی در بدن شود.

کبد چرب وضعیتی است که در آن تجمع چربی در کبد بیش تر از ۵ درصد وزن کبد شود. بیماری کبد چرب گرید ۱ در فعالیت های طبیعی سلول های کبدی اختلال ایجاد می کند و در نهایت باعث ایجاد اختلالات متابولیک در بدن می شود.

کبد چرب درجه ۱ اولین مرحله بیماری کبد چرب است. از آن جایی که در این مرحله فقط مقدار کمی چربی در کبد انباشته شده است، بنابراین این بیماری بر عملکرد طبیعی کبد تأثیری نگذاشته است پس علائم اغلب نامشخص و به سختی قابل تشخیص هستند.

علائم کبد چرب درجه ۱ ممکن است به صورت زیر ظاهر شوند:

  • خستگی
  • درد کبد
  • بزرگ شدن کبد که می تواند قابل لمس باشد

علاوه بر این، هنگامی که بیماری به سطح شدیدتر پیشرفت می کند، علائم واضح تری مانند:

  • کاهش وزن
  • زرد شدن پوست
  • زرد شدن چشم ها
  • بی اشتهایی
  • و ورم غیر طبیعی شکم مشاهده می شود.

چه کسانی در معرض خطر بیماری کبد چرب هستند؟

  • افرادی که زیاد الکل می نوشند
  • افزایش چربی خون به علت نوشیدن الکل، غذاهای چرب و…
  • اضافه وزن در بدن
  • چاقی شکمی: در خصوص چاقی در ناحیه شکم باید گفت که زمانی که دور کمر برای خانم ها بیش تر از ۸۰ سانتی متر و برای مردان بیش تر از ۹۰ سانتی متر است ممکن است نیاز به پیگیری هایی در خصوص کبد چرب باشد.
محصولات گروه گوارشی باریج
محصولات گروه گوارشی باریج

علل کبد چرب گرید ۱ چیست؟

دلایل زیادی می تواند سبب ایجاد بیماری کبد چرب گرید ۱ شود. در ادامه به بعضی از این علت ها اشاره می کنیم:

  •  مصرف زیاد الکل

الکل یکی از شایع ترین علل بیماری کبد چرب است که باعث می شود بیماری به سرعت پیشرفت کند و خطر بسیار بالایی را برای بدن ایجاد کند.

  •  اثرات نامطلوب برخی داروها
  •  سو تغذیه
  •  روزه داری طولانی مدت
  •  کاهش وزن خیلی سریع
  • وراثت

معمولاً کبد چرب درجه ۱ به عنوان یک بیماری خوش خیم در نظر گرفته می شود و اگر زود تشخیص داده شود و درمان شود، کاملا قابل درمان است.

اما اگر این بیماری دیر هنگام تشخیص داده شود و یا برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد، این بیماری می تواند به بیماری های دیگر مانند: کبد چرب درجه ۲، کبد چرب درجه ۳ و یا سیروز کبدی پیشرفت کند.

چگونه بیماری کبد چرب گرید ۱ را درمان کنیم؟

برای بیماری کبد چرب درجه ۱ به طور خاص و در حال حاضر درمان خاصی وجود ندارد، اما تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی به بازیابی عملکرد کبد، جلوگیری از پیشرفت بیماری و پیشگیری از بیماری های کبدی کمک فراوانی می کند. برای کبد چرب درجه ۱، بیشتر درمان ها در دسته خودمراقبتی قرار می گیرند. برخی از این موارد عبارتند از:

درمان کبد چرب گرید ۱ با کاهش وزن:

مطالعات نشان می دهد که کاهش ۱۰ درصد از وزن بدن می تواند چربی کبد و التهاب آن را کاهش دهد و در نتیجه کاهش وزن بدن می تواند در کاهش زخم کبد موثر باشد. با این حال، کاهش وزن سریع ممکن است مضر باشد، به همین دلیل است که حتما باید با پزشک در مورد برنامه کاهش وزن خود مشورت کنید.

درمان کبد چرب گرید ۱ با تغییر رژیم غذایی و درست غذا خوردن:

برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب، مطمئن شوید که برنامه رژیم غذایی کبد چرب درجه ۱ شما حاوی سبزیجات، انواع مختلف لوبیا و حبوبات است. برای درمان این بیماری غذاهای ناسالم و چرب را از برنامه غذایی خود حذف کنید و به جایگزین های سالم تر و مفید تر روی بیاورید. یکی از موارد بسیار کمک کننده در درمان، مصرف انواع آجیل و میوه ها است. هم چنین بهتر است به جای روغن خردل یا کانولا از روغن زیتون استفاده کنید. در نهایت نیز باید توجه داشته باشید که مصرف نمک و شکر را در برنامه روزانه خود بسیار کم و محدود کنید تا یک رژیم اصولی را برای کاهش اثرات منفی کبد چرب گرید ۱ داشته باشید.

درمان کبد چرب گرید ۱ با مدیریت دیابت:

افراد مبتلا به دیابت باید با مشورت با پزشک خود یک رژیم غذایی خوب را برنامه ریزی کنند تا از افزایش سطح قند آنها جلوگیری شود. سعی کنید به طور منظم سطح قند خون خود را بررسی کنید و عدد آن را یادداشت کنید. برای دست یابی به نتیجه بهتر این اعداد باید توسط پزشک یا متخصص غدد هر دو هفته یک بار بررسی شود.

فرد مبتلا به کبد چرب گرید ۱ چه بخورد؟

طبق گزارشات و مطالعات انجام شده در وب سایت mfine.co فردی که به کبد چرب درجه ۱ مبتلا شده است باید در رژیم غذایی خود مصرف فیبر را بسیار بالا ببرد که این تغذیه اصولی باید شامل سبزیجات سبز، میوه های کامل (به جای نوشیدن آب میوه ها چون آب میوه ها حاوی فیبر زیادی نیستند) و انواع مختلف سالاد باشد.

باید تلاش شود تا همه غذاهای تصفیه شده و کربوهیدرات های سفید مانند آرد تصفیه شده، برنج سفید و نان سفید از برنامه غذایی حذف شود و به جای آن ها از سایر منابع کربوهیدراتی مانند آرد چند دانه یا آردی که حاوی گندم کامل است، برنج قهوه ای، حبوبات و انواع آجیل استفاده شود.

چگونه از کبد چرب گرید ۱ پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیشگیری از کبد چرب درجه ۱ محدود کردن و یا حذف کامل نوشیدنی های الکلی از رژیم غذایی روزانه است. در ادامه نیز به سایر مواردی که اگر آن ها را رعایت کنید به بیماری کبد چرب گرید ۱ دچار نخواهید شد، اشاره می کنیم:

  1. وزن مناسب را حفظ کنید
  2. رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید و از خوردن فست فود و غذاهای سرخ شده به شدت اجتناب کنید. سعی کنید در هر وعده غذایی مقدار زیادی سبزیجات سبز، میوه ها و غلاتی که کامل هستند را مصرف کنید.
  3. به طور منظم ورزش کنید.

برای حفظ سلامت کبد، باید مطمئن شوید که به مقدار کافی آب کافی می نوشید. بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا مقدار مناسبی آب می نوشید یانه این است که به بدن خود توجه کنید:

  • اگر احساس تشنگی می کنید، به این معنی است که به آب بیشتری نیاز دارید.
  • اگر رنگ ادرار شما تیره است، ممکن است به این معنی باشد که باید آب بیشتری بنوشید یا میوه و سبزیجات بیشتری با مقادیر بالای ویتامین C مصرف کنید.
  1. کنترل قند خون را جدی بگیرید و اگر نزدیکان شما به بیماری کبد چرب مبتلا شده اند، به طور مرتب هر ۳ تا ۶ ماه یکبار به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت قند خون، چربی خون و احتمال ابتلا به کبد چرب درجه ۱ شناسایی و کنترل شود.

 

نتیجه گیری

مراحل ذکر شده در بالا باید به شما در کنترل کبد چرب گرید ۱ کمک کند، اما اگر همچنان نگرانی در این خصوص دارید، می توانید با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک می‌تواند توصیه‌های بیشتری به شما بدهد و تشخیص دهد که آیا انجام آزمایش‌های بیشتر ضروری است یا خیر.

 

 

 

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا