بیماری

پیری زودرس پوست و راه درمان آن

پیری زودرس پوست ممکن است درگیری ذهنی خیلی از افراد است. به طور کلی با بالا رفتن سن فرآیندهای درونی بدن مثل تکثیر سلولی و تغییر پوست کند می‌شود. در واقع در سنین جوانی سلول‌های پوست جدید با سرعت مناسب ایجاد و جایگیزین پوست مرده می‌شوند ولی در سنین سالمندی این روند آنقدر طولانی می‌شود که فقط سلول‌های پیر دیده می‌شوند و همین باعث چین و چروک می‌شود. البته اگر کند شدن روند جایگیزین پوست در جوانی آغاز شود، گفته می‌شود، فرد به پیری پوست مبتلا شده. هرچند پیری پوست پدیده‌ای کاملا طبیعی است، ولی پیری زودرس روندی غیرطبیعی است. در این مقاله قصد داریم پیری زودرس پوست را بررسی کنیم.

نشانه‌های پیری زودرس پوست

پیری زودرس پوست

پیری زودرس پوست در هر فردی ممکن است، به صورت متفاوتی بروز کند، اما برخی از نشانه‌های آن مشترک است. دقت داشته باشید که اگر باید به این نشانه‌ها به طور خاص در سنین پیش از ۳۵ سالگی توجه بیشتری داشته باشید. در ادامه برخی از این نشانه‌ها را بررسی خواهیم کرد.

علائم پیری زودرس پوست چیست؟

روند پیری برای همه افراد متفاوت به نظر می رسد، اما علائم خاصی از پیری وجود دارد که اگر قبل از ۳۵ سالگی متوجه آنها شوید، احتمالا درگیر پیری زودرس پوست شده‌اید.

لکه‌های قهوه‌ای پوست

لکه‌های قهوه‌ای پوست که به اسم لکه‌های کبدی یا لکه‌های آفتاب هم شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین علائم پیری زودرس پوست است. این عوارض در واقع لکه‌های صاف روی پوست هستند که در اثر سال‌ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مرور ایجاد می‌شوند. این لکه‌ها ممکن است روی صورت، پشت دست‌ها یا ساعد ظاهر شوند. معمولا، لکه‌های قهوه‌ای پوست از سن ۴۰ سالگی به بعد دیده می‌شوند؛ ولی افرادی که پوست روشن‌تری دارند، ممکن است زودتر درگیر این لکه‌ها شوند.

پوست دست نازک‌تر

با گذشت زمان، لایه‌های بیروی پوست نازک‌ می‌شوند و حاوی پروتئین‌های ساختاری کمتری به ویژه کلاژن می‌شوند. این پروتئین‌های ساختاری نظیر کلاژن به پوست شکل می‌دهند. از نشانه‌های بارز کمتر شدن پروتئین‌های ساختاری می‌توان به رگ‌‌های برجسته روی دست‌ها اشاره کرد. این عارضه هم معمولا باید پس از ۴۰ سالگی ظاهر شود، و اگر فردی در سنین کمتری دچار رگ‌های برجسته روی دست شود، به عنوان پیری زودرس پوست تشخیص داده خواهد شد.

التهاب یا هیپرپیگمانتاسیون در امتداد قفسه سینه

بسیاری از افراد با افزایش سن دچار تغییر رنگ‌دانه‌های پوست در ناحیه قفسه سینه می‌شوند. این عارضه بسیار شبیه به لکه‌های قهوه‌ای پوست (لکه‌های کبدی) است و در اثر نور خورشید به مرور و با افزایش سن ایجاد می‌شود. بنابراین اگر این التهاب‌ها در اطراف پوست قفسه سینه دیده شود، می‌توان به عنوان پیری زودرس پوست آن را بررسی کرد. توجه داشته باشید، گاهی در نتیجه اگزما یا برخی بیماری‌های پوست این التهاب‌ها هم ممکن است ایجاد شود.

پوست خشک یا خارش پوست

خشکی یا خارش پوست (زروزیس کوتیس xerosis cutis) ممکن است به مرور زمان بیشتر اتفاق بیفتد. دلیل خشکی و خارش پوست در اثر سن خیلی ساده است، پوست به مرور زمان نازک‌تر می‌شود و همین عاملی بر خشکی می‌شود. به طور طبیعی ممکن است افراد در آستانه ۴۰ سالگی بیشتر متوجه خشکی پوست‌شان شوند. ولی اگر زودتر دچار خشکی و خارش پوست شدند، باید پیری زودرس پوست را بررسی کنند.

چین و چروک یا افتادگی پسوت

با وارد شدن به ۳۰ سالگی، پوست شما تولید کلاژن را کاهش می‌دهد. همانطوری‌که در بالا اشاره شد، کلاژن پروتئینی است که به پوست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شکل می‌دهد. با کم شدن کلاژن روی پوست چین و چروک و افتادگی ایجاد می‌شود. این چروک‌ها و افتادگی‌ها در پیشانی یا جایی که بیشتر در معرض نور خورشید است بیشتر به چشم می‌خورد. به طور کلی چین و چروک جزئی از فرآیند پیری است، ولی اگر فرد در جوانی دچار آن شود، باید برای بررسی پیری زودرس پوست به پزشک مراجعه کند.

درمان پیری زودرس پوست

روغن گل محمدی باریج

پیری زودرس پوست

ضد آکنه و جوش
جوان کننده و رطوبت رسان پوست

برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

منبع
healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا