بیماری

پروستات چیست؟ علائم و درمان آن

پروستات چیست؟ پروستات غده ای است که در دستگاه تناسلی مردان کار می کند. پروستات یک غده لاستیکی کوچک است که در داخل بدن مردان، درست زیر مثانه زندگی می کند. غده ای که به اندازه گردو است که درست در زیر مثانه یافت می شود. پروستات در طول زندگی یک مرد دستخوش تغییرات زیادی می شود.

بر طبق اطلاعات پایگاه nia.nih.gov، این غده به طور کلی تا زمانی که مردان به اواسط ۴۰ سالگی خود می رسند، ثابت می ماند و از این سن به بعد در بیشتر مردان، پروستات شروع به بزرگ شدن می کند. ۵۰ درصد از مردان ۶۰ ساله و تقریبا ۹۰ درصد از مردان ۷۰ ساله یا بالاتر، علائم بزرگی پروستات (BPH) را دارند.

پروستات را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های موجود در مردان دانست. این بخش نقشی مهم در زمینه سیستم تولید مثل دارد، بنابراین برای پاسخ به این پرسش که پروستات چیست؟ باید بگوییم پروستات یک غده فوق‌العاده مهم است که اندازه تقریبی آن در حالت عادی تنها به اندازه یک گوی کوچک خواهد بود.

ترشحات موجود در پروستات به حفظ کیفیت کلی مایع منی و همچنین بهبود عملکرد اسپرم کمک بالایی می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در مورد پروستات و همچنین علائم مربوط به بیماری‌های مختلف این عضو به شما عزیزان ارائه کنیم.

پروستات چیست و در چه جایی قرار گرفته است؟

التهاب یا بزرگ شدن پروستات مهم‌ترین عارضه این عضو از بدن به شمار می‌آید، اما پیش از پرداختن به این پرسش که التهاب پروستات چیست باید در مورد مکان قرارگیری این عضو از بدن صحبت کنیم. به طور کلی باید گفت که پروستات شما دقیقاً در بخش پایینی مثانه و به طور مستقیم در مقابل راست روده جای گرفته است.

همان‌طور که گفته شد اندازه این عضو از بدن بسیار کوچک است و تنها وزنی برابر با سی گرم دارد. اگرچه وزن و همچنین حجم کلی آن کوچک به نظر می‌رسد، اما نقش بسیار مهمی را در زمینه تولید منی به شکل مناسب ایفاد می‌کند.

عفونت یا التهاب (بزرگ شدن) پروستات چیست؟

بر طبق اطلاعات پایگاه health.qld.gov.au، عفونت یا بزرگ‌ شدن پروستات در زمانی رخ خواهد داد که پروستات شما و همچنین کلیه اعضای مرتبط به آن به شدت نامناسبی به التهاب دچار شوند. جالب است بدانید که در برخی از افراد فرد هیچ‌گونه علامت خاصی را در این زمینه مشاهده نخواهد کرد، اما بعضی از مردان در طول التهاب پروستات با دردهای بسیار شدیدی روبه‌رو خواهند شد.

مهم‌ترین انواع عفونت پروستات چیست؟

در این بخش از پاسخ به این پرسش که پروستات چیست باید بگوییم که عفونت پروستات را می‌توان با توجه به شرایط ایجاد آن و همچنین نوع پروستات به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد. برخی از مهم‌ترین مدل‌های عفونت پروستات عبارت‌اند از:

پروستات از نوع باکتریایی شدید

پروستات باکتریایی شدید معمولاً به صورت کاملاً نادر مشاهده می‌شود،‌ بنابراین لازم نیست نگرانی خاصی در این زمینه داشته باشید، اما شدید بودن این نوع عفونت منجر به تهدید‌آمیز بودن آن شده است. اگر این بیماری به درستی و البته به موقع درمان نشود احتمال دارد که بیمار حیات خود را از دست بدهد. خوشبختانه این بیماری به سادگی تشخیص داده می‌شود.

پروستات از نوع باکتریایی مزمن

همان‌طور که از نام این نوع عفونت پروستات می‌توان فهمید، عفونت مزبور به شکل مزمن رخ می‌دهد. در واقع ایجاد این نوع عفونت به چندین سال زمان نیاز دارد. پروستات باکتریایی مزمن را می‌توان در جوانان و همچنین مردان میان‌سال مشاهده کرد. متأسفانه این نوع التهاب موجب ایجاد عفونت در سیستم ادرار می‌شود و فرد دردهای شدیدی را تحمل خواهد کرد. در بخش بعدی پروستات چیست به نوع دیگری از این بیماری می‌پردازیم.

پروستات به همان درد در لگن

یکی از موارد رایج پروستات، عفونت این بخش به همراه درد در لگن است. شایان‌ذکر است که این نوع عفونت یا التهاب پروستات در هر سنی ممکن است رخ دهد و برخلاف پروستات باکتریایی مزمن تنها مختص به یک سن خاص نیست.

پروستات بی نشانه

یکی از خطرناک‌ترین و البته رایج‌ترین انواع عفونت پروستات همین مدل است. در این مدل از عفونت پروستات فرد هیچ‌گونه علامت خاصی را مشاهده نخواهد کرد. در واقع عفونت به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، اما فرد هیچ درد ویژه‌ای ندارد. به طبع شناسایی این نوع عفونت بسیار دشوار خواهد بود. پزشکان معمولاً هنگامی که به دنبال علائم بیماری دیگری می‌گردند با این نوع عفونت روبه‌رو می‌شوند.

محصولات گروه اورولوژی
محصولات گروه اورولوژی باریج

مهم‌ترین علت‌های ایجاد عفونت و بزرگ شدن پروستات

یک پرسش مهم آن است که علت‌های اصلی ایجاد عفونت پروستات چیست؟ باید بگوییم که همواره نمی‌توان به صورت قطعی در مورد دلایل به وجود آمدن عفونت و یا التهاب پروستات نظر داد. شاید برایتان جالب باشد که حتی پزشکان نیز هنوز شناخت قطعی و دقیقی از دلایل ایجاد این بیماری ندارند. البته اگر بخواهیم به صورت سطحی به بعضی از علائم مدنظر در این زمینه اشاره کنیم باید نامی از موارد زیر ببریم:

  • وجود یک میکروارگانیسم خطرناک در بدن که منجر به ایجاد عفونت مزمن پروستات می‌شود
  • سابقه وجود عفونت در سیستم ادراری بیمار که پس از گذشت مدت زمان خاصی موجب ایجاد عفونت مزمن پروستات می‌شود
  • وجود باکتری‌های نامناسب که به کمک مجاری ادراری وارد سیستم ادراری بدن شما شده‌اند

البته باید اشاره کنیم که این موارد تنها بخشی از علائم شناخته شده جهت ایجاد پروستات ملتهب به شمار می‌آیند. در واقع دلایل دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. انسداد در مثانه یک دلیل فوق‌العاده مهم در این زمینه به شمار می‌آید. دلیل دیگر مربوط به بیماری‌های STD است. STD یا Sexually transmited diseases بیماری‌هایی هستند که تنها به وسیله سکس منتقل می‌شوند.

مهم‌ترین نشانه‌های وجود التهاب پروستات

حال بیایید به این پرسش بپردازیم که نشانه‌های وجود پروستات چیست؟ باید گفت که علائم و یا نشان‌های وجود پروستات در مردان به شدت به نوع التهاب پروستات ارتباط دارد. به عنوان مثال نشانه‌های وجود پروستات شدید با نشانه‌های مربوط به پروستات با درد لگن تفاوت دارد. وجود همین تفاوت‌ها می‌تواند به پزشک کمک کند تا بتواند در تشخیص خود با موفقیت بیشتری عمل کند.

سوزش و درد در زمان انجام ادرار یکی از مهم‌ترین نشانه‌های وجود عفونت پروستات محسوب می‌شود، بنابراین اگر در زمان ادرار با چنین مشکلی روبه‌رو هستید، باید سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید. در مواردی مشاهده می‌شود که فرد به همراه سوزش و درد دچار تکرر ادرار شبانه نیز می‌شود. این گزینه نیز از نشانه‌های رایج وجود التهاب پروستات به شمار می‌آید.

مورد دیگر در این زمینه، ایجاد درد در شکم و همچنین کمر بیمار است. این درد معمولاً مزمن نیست، اما وقتی که رخ می‌دهد موجب ناراحتی بسیار زیاد بیماری می‌شود. گاهی امکان دارد که این درد در شکم با تب و لرز هم همراه باشد. بیمار در این شرایط به شدت رنج می‌کشد و معمولاً دچار کوفتگی بدن نیز خواهد شد.

تشخیص عفونت مربوط به پروستات

به راستی روش تشخیص عفونت پروستات چیست؟ در درجه اول پزشک به علائمی که بیمار به آن‌ها اشاره می‌کند توجه خواهد کرد. در بسیاری از موارد تنها با کمک بررسی همین علائم می‌توان به نوع عفونت مربوطه پی برد. در شرایطی که پزشک بخواهد تشخیص درست‌تری داشته باشید، به استفاده از روش‌های پیچیده‌تری روی می‌آورد.

تجزیه یا آنالیز ادرار شما در آزمایشگاه از جمله مهم‌ترین روش‌های تشخیص عفونت یا التهاب پروستات به شمار می‌آید. علاوه بر این، اگر پزشک نیاز به کسب اطلاعات بیشتر داشته باشد، دستور انجام یک بیوپسی پروستات را خواهد داد. سیستوسکوپی یکی دیگر از راهکار‌های موجود جهت تشخیص این بیماری است، اما معمولاً کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک روش عالی برای تشخیص میزان عفونت پروستات شما بهره‌گیری از سونوگرافی است. سونوگرافی یک روش عالی برای تشخیص اندازه نامناسب پروستات محسوب می‌شود. در واقع بسیاری از پزشکان بهره‌گیری از چنین روشی را به سایر روش‌های موجود ترجیح می‌دهند.

درمان بزرگی پروستات

برای درمان عفونت و التهاب پروستات راهکارهای درمانی مختلفی وجود دارد. این درمان‌ها معمولاً بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون نوع التهاب شما،‌ سن، مقدار درد، میزان وزن پروستات و … انتخاب می‌شوند. در واقع یک راهکار استاندارد برای از بین بردن کل عفونت‌های پروستات وجود ندارد و پزشک نسبت به بررسی گزینه‌های مختلف اقدام خواهد کرد، اما درمان گیاهی پروستات چیست؟

درمان گیاهی بزرگی پروستات با کپسول نرم پروستا باریج

اگر به دنبال بهبود عملکرد پروستات در هایپرپلازی، ریزش موی آندروژنتیک و یا مثانه بیش فعال هستید، بهترین انتخاب شما کپسول نرم پروستا باریج است. این محصولات از جمله محصولات وگان یا گیاهی باریج به شمار می‌آید که با استفاده از مواد غیرتراریخته به تولید رسیده است. فرمولاسیون این محصول به نحوی طراحی شده است که حتی افراد حساس به لاکتوز نیز بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

داروی گیاهی درمان پروستات
داروی گیاهی درمان پروستات

علاوه بر این، کپسول نرم پروستا باریج گلوتن ندارد. این کپسول موجب افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد. از جمله مهم‌ترین مواد به کار رفته در این کپسول باید به موادی همچون روغن بذر کدو و همچنین ویتامین E اشاره کنیم. مواد دیگری همچون لینولئیک اسید و فیتواسترول‌ها نیز در این محصول به کار رفته‌اند تا به شما در درمان بزرگی پروستات کمک نمایند.

تنها کافی است که یک عدد از این کپسول را به صورت روزانه با مقداری آب مصرف کنید تا بتوانید در مدت کوتاهی شاهد نتایج حیرت‌انگیز ناشی از مصرف آن باشید، البته باید بگوییم که مصرف این دارو در زمان بارداری ممنوع است. با انتخاب این محصول برای همیشه از سر مشکلات پروستات خود راحت شوید و سلامت خود را بازیابید.

سخن پایانی

در این متن به بررسی پاسخ این پرسش که پروستات چیست پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، پروستات یکی از مهم‌ترین اعضای سیستم ادراری و همچنین تناسلی مردان به شمار می‌آید. این بخش می‌تواند با بیماری‌های مختلفی همچون التهاب و عفونت مواجه شود.

از جمله مهم‌ترین علائم ایجاد چنین عفونت‌هایی باید به مواردی همچون سوزش و تکرر ادرار اشاره کنیم. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری نیز به وجود آمده است. اگر به دنبال یک درمان گیاهی برای درمان عفونت خود هستید، باید از کپسول گیاهی پروستا باریج بهره بگیرید. این محصول با بهره‌گیری از یک فرمولاسیون بی‌نظیر یک راهکار عالی برای درمان التهاب پروستات شما است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا