بیماری

ویروس اچ‌پی‌وی در مردان و هرچی باید در موردش بدانیم

ویروس اچ‌پی‌وی در مردان هم رایج است، هرچند به طورکلی در دنیا اطلاع‌رسانی و تمرکز بیشتر روی ابتلا به ویروس در زنان است. ویروس اچ‌پی‌وی(HPV)‌ خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان را افزایش می‌دهد؛ ولی در مردان هم می‌تواند موجب مشکلات سلامتی مهمی شود. بنابراین لازم است اطلاع‌رسانی در مورد ویروس اچ‌‌پی‌وی در مردان افزایش بیاید و آگاهی‌رسانی در مورد راه‌های کاهش ابتلا بیشتر شود.

عفونت اچ‌پی‌وی می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌های دستگاه تناسلی مردان (گرچه به طور معمول این سرطان‌ها خیلی رایج نیستند) را افزیش دهد. همچنین ویروس اچ‌پی‌وی می‌تواند مانند زنان در مردان هم باعث زگیل تناسی شود.

خطرات عفونت اچ‌پی‌وی در مردان

ویروس اچ‌پی‌وی در مردان

برخی از انواع ویروس اچ‌پی‌وی مرتبط با سرطان‌های تناسلی می‌توانند منجر به سرطان مقعد یا آلت تناسلی مردان شوند. هر دوی این انواع سرطان، به ویژه در مردانی که سیستم ایمنی سالمی دارند، نادر هستند. انجمن سرطان آمریکا تخمین ‌ند که در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۰۷۰ مرد در ایالات متحده به سرطان آلت تناسلی و ۳۱۵۰ مرد به سرطان مقعد براثر این ویروس مبتلا شوند.

علائم ویروس اچ‌پی‌وی در مردان

انواع ویروس اچ‌پی‌وی در مردان پرخطر که می‌توانند باعث سرطان شوند به ندرت علائمی را نشان می دهند. زگیل تناسلی اولین علامتی است که احتمالا با سویه‌های کم خطر اچ‌پی‌وی ظاهر می‌شوند. توجه داشته باشید زگیل تناسی، سلول سرطانی نیست و الزاما به سرطان منجر نمی‌شود.

آزمایشات برای عفونت اچ‌پی‌وی در مردان

برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک ناحیه تناسلی را معاینه می‌کند تا ببیند آیا زگیل وجود دارد یا خیر. برخی از پزشکان از محلول‌هایی برای کمک به شناسایی زگیل‌هایی که برجسته و قابل مشاهده نیستند استفاده می کنند.

هیچ آزمایش معمولی برای تشخیص این ویروس در مردان وجود ندارد تا سویه‌های پرخطر اچ‌پی‌وی را که می‌توانند باعث سرطان می‌شوند را تشخیص دهد.

درمان عفونت اچ‌پی‌وی در مردان

ویروس اچ‌پی‌وی در مردان

در صورتی‌که فرد علامتی نداشته باشد، هیچ درمانی برای عفونت ویروس اچ‌پی‌وی در مردان وجود ندارد. در این صورت معمولا، پزشک مشکلات سلامتی ناشی از ویروس اچ‌پی‌وی را درمان می‌کند.

اگر زگیل تناسی وجود داشته باشد در این صورت انواع درمان‌ها تجویز می‌شود. مثلا بیمار می‌تواند برخی کرم‌های تجویزی را در خانه استفاده کند. گاهی هم پزشک می‌تواند زگیل‌ها را با جراحی بردارد یا منجمد کند.

البته گاهی هم درمان زودهنگام زگیل توسط برخی از پزشکان منع می‌شود زیرا زگیل تناسلی می‌تواند خود به خود از بین برود. همچنین ممکن است ظاهر شدن همه زگیل‌ها زمان ببرد. بنابراین فردی که به محض ظاهر شدن زگیل را درمان می‌کند ممکن است بعداً به درمان دیگری نیاز داشته باشد.

واکسن اچ‌پی‌وی برای مردان؟

واکسن‌های برای جلوگیری از عفونت اچ‌پی‌وی، سرطان دهانه رحم و مقعد در دسترس است. این واکسن‌ها برای مردان و زنان از سن ۹ تا ۴۵ سال تجویز می‌شود.

اچ‌پی‌وی در یک رابطه

اگر شریک جنسی مردی مبتلا به اچ‌پی‌وی باشد، احتمال خیلی زیاد اچ‌پی‌وی وی منتقل و فرد را مبتلا کرده. اچ‌پی‌وی در مردان ممکن است راحت‌تر از زنان از بدن پاک شود. به طور متوسط در زنان حدود ۲ سال طول می‌کشد تا ویروس از بین برود.

توجه داشته باشید که اگر یک شریک به اچ‌پی‌وی مبتلا باشد، لزوماً به این معنا نیست که اخیراً با شخص دیگری رابطه جنسی داشته است. این ویروس می‌تواند سال‌ها بدون ایجاد علائم قابل توجه در بدن خفته بماند.

چگونه از شیوع اچ‌پی‌وی جلوگیری کنیم

پرهیز تنها راه مطمئن برای جلوگیری از انتقال اچ‌پی‌وی است. اگر فردی فقط با یک فرد غیرآلوده رابطه جنسی داشته باشد، خطر انتقال به شدت کاهش می‌یابد.

کاندوم می تواند محافظتی در برابر انتقال اچ‌پی‌وی ایجاد کند. هرچند به صورت ۱۰۰ درصد خطر انقال را از بین نمی‌برد، زیرا اچ‌پی‌وی عمدتاً از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. این ویروس همچنان می‌تواند پوستی را که با کاندوم پوشانده نشده است آلوده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا