دانستنیها

همه چیز در مورد امگا ۳

اسید چرب امگا ۳ خانواده‌ای از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که اولین پیوند دوگانه آن‌ها بین سومین و چهارمین کربن در زنجیره کربنی قرار گرفته‌است. اسیدهای چرب امگا ۳ برای تنظیم فعالیت‌های بدن انسان ضروری هستند. ولی در بدن انسان ساخته نمی‌شوند.

امگا ۳ از سه اسید چرب تشکیل شده که عبارت‌اند از: آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (DHA).

فواید مصرف امگا ۳ :

در حقیقت ، تعداد کمی از مواد مغذی به اندازه اسیدهای چرب امگا ۳ مورد مطالعه قرار گرفته است.

در اینجا برخی از فواید سلامتی اسیدهای چرب امگا ۳ را برای شما قرار داده ایم:

۱- کاهش خطر زایمان زودرس

محققان برای انجام این مطالعه میزان مصرف امگا ۳ تا پیش از هفته ۲۲ بارداری را در میان ۸۵۲ خانم باردار که سابقه زایمان زودرس داشتند مورد بررسی قرار دادند.

شواهد به دست آمده از این تحقیق نشان داد که خطر زایمان زودرس در آن دسته از خانم های بارداری که در ماه بیش از یک وعده امگا۳ مصرف می کنند در حدود ۹/۳۵ درصد است در حالیکه این رقم در مادران بارداری که میزان مصرف آنها کمتر از این مقدار است به میزان ۶/۴۸ درصد افزایش می یابد.

در واقع مصرف ۲ الی ۳ وعده امگا ۳ در هفته در طول نخستین ماه های بارداری به خصوص در مادران مستعد ابتلا به زایمان زودرس نقش بسیار موثری در پیشگیری و کاهش خطر زایمان زودرس دارد.

۲- پیشگیری از افزایش فشار خون در دوران بارداری

افزایش فشار خون طی بارداری بسیار خطرناک است، مشکلی که به‌عنوان پره اکلامپسی شناخته می‌شود. امگا ۳به برقراری فشار خون سالم و کاهش چشمگیر هرگونه خطر برای سلامتی مادر و فرزند کمک می‌کند.

۳. کاهش چشمگیر دردهای قاعدگی با مصرف امگا ۳

بر اساس پژوهشی که در دانشگاه مریلندانجام و در نشریه تحقیقات تغذیه منتشر شد، مشخص شده است که مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳ همراه با ویتامین ب ۱۲ می توانند به طور قابل ملاحظه ای دردهای ناشی از قاعدگی را کاهش دهند. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند مصرف روزانه ۶ گرم از اسیدهای چرب امگا ۳ را برای کاهش التهاب در دوران قاعدگی توصیه می کند. خانم کینگ، نویسنده کتاب داروشناسی برای سلامت زنان نیز بیان می کند که مصرف روزانه ی اسیدهای چرب امگا ۳ به مدت دو ماه می تواند به طور قابل ملاحظه ای درد دوران قاعدگی و التهاب را کاهش دهد.

تحقیقات نشان دهنده این موضوع بوده اند که افرادی که میزان اندکی امگا۳ دریافت می کنند، قاعدگی های دردناک تری دارند.اسیدهای چرب ضروری در بدن تولید نمی شوند اما برای سلامتی بسیار مهم هستند.امگا۳ نوع مهم تری از اسیدهای چرب ضروری است. زیرا باعث تولید مواد شیمیایی می شوند که با التهاب مقابله می کنند و درد ناشی از سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می دهند.

۴. امگا ۳ می تواند با افسردگی و اضطراب مبارزه کند:

افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی در جهان است.

علائم آن شامل غم و اندوه ، بی حالی و از بین رفتن علاقه به زندگی است. اضطراب نیز یک اختلال بسیار شایع است و با نگرانی و عصبی بودن مداوم مشخص می شود . جالب است که مطالعات نشان داده است که افرادی که به طور مرتب امگا ۳ مصرف می کنند کمتر دچار افسردگی می شوند.

علاوه بر این ، وقتی افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب شروع به مصرف مکمل های امگا ۳ می کنند ، علائم آنها بهتر می شود. 

سه نوع اسیدهای چرب امگا ۳ وجود دارد : ALA ، EPA و DHA. به نظر می رسد از بین این سه ، EPA در مبارزه با افسردگی بهترین است. یک مطالعه حتی نشان داد که EPA به همان اندازه Prozac ، یک داروی ضد افسردگی در برابر افسردگی مؤثر است.

مکمل های امگا ۳ ممکن است به جلوگیری و درمان افسردگی و اضطراب کمک کنند. اما به نظر می رسد EPA در مبارزه با افسردگی موثرترین است.

۵. امگا ۳ می تواند سلامت چشم را بهبود بخشد:

DHA ، نوعی امگا ۳ ، یکی از اجزای اصلی ساختاری مغز و شبکیه چشم است . 

وقتی DHA را به اندازه کافی دریافت نکنید ، ممکن است مشکلات بینایی ایجاد شود. جالب اینجاست که دریافت امگا ۳ کافی به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا ، یکی از دلایل عمده آسیب دیدگی و نابینایی چشم در جهان مرتبط است. 

۶. امگا ۳ باعث تقویت سلامت مغز در دوران بارداری و اوایل زندگی می شود :

امگا ۳ برای رشد و نمو مغز در نوزادان بسیار مهم است. DHA 40٪ از اسیدهای چرب اشباع نشده مغز و ۶۰٪ شبکیه چشم را تشکیل می دهد. بنابراین ، جای تعجب نیست که نوزادانی که از یک فرمول غنی شده DHA تغذیه می شوند ، از بینایی بهتری نسبت به نوزادانی که بدون آن فرمول تغذیه می کنند ، دارند .

دریافت مقدار کافی امگا ۳ در دوران بارداری با فواید بیشماری برای کودک همراه است ، از جمله:

هوش بالاتر

مهارت های ارتباطی و اجتماعی بهتر

مشکلات رفتاری کمتری دارد

کاهش خطر تاخیر در رشد

کاهش خطر ابتلا به ADHD ، اوتیسم و ​​فلج مغزی.

دریافت مقدار کافی امگا ۳ در دوران بارداری و اوایل زندگی برای رشد کودک بسیار مهم است. کمبود به کم هوش بودن، کم بینایی و افزایش خطر ابتلا به چندین مشکل بهداشتی مرتبط است.

۷. امگا ۳ برای ورزشکاران

امگا 3

در طول ورزش بدن تحت تاثیر فشار بالایی قرار می‌گیرد. البته این فشار نتیجه مثبتی به همراه دارد و باعث می‌شود متعادل‌سازی برای سوخت و ساز پروتئین در ماهیچه‌ها و همینطور تناسب اندام ایجاد شود.

وقتی ورزش و فعالیت بدنی به پایان برسد، بدن به حالت ریکاوری می‌رود. این حالت، سازگاری بدن با فشار ایجاد شده در طول ورزش را در پی دارد. در مواردی که بدن به طور کامل ریکاوری نشود، بیشتر در مقابل آسیب فشار ایجاد شده قرار می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت رفع فشار ایجاد شده می‌تواند منجر به افزایش قدرت بدنی و تناسب اندام شود. 

همانطور که اشاره شد، امگا ۳ در بدنسازی مهمترین تاثیری را که به همراه دارد، ریکاوری و بهبود بعد از تمرین است که باید روزانه برای ورزشکاران به مقدار متعادل دریافت شود.

کپسول امگا ۳ باریج

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق
  • ضد التهاب ، کاهش فشار خون

صفحه کپسول امگا ۳ باریج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا