دانستنیها

مراقبت از پوست ، راهنمای اصولی برای پوستی جوان

مراقبت از پوست خیلی کار پیچیده‌ای نیست. فقط باید سه مرحله اصلی و اساسی آن یعنی پاکسازی، مرطوب‌سازی و محافظت در برابر آفتاب رعایت شود. در این مقاله قصد داریم اصول اولیه مراقبت از پوست را بررسی کنیم.

مراقبت از پوست ، راهنمای اصولی برای پوستی جوان

اصول پاکسازی

مراقبت از پوست

بسیاری از ما می‌دانیم که پاکسازی بخش مهم مراقبت از پوست است. یک پاک کننده پوست در واقع  پاک کردن و از بین بردن هرگونه چربی، میکروب، مواد آرایشی قبلی و… را از پوست تسهیل می‌کند. اگر پاک‌کننده پوست یا استفاده از آن درست انجام نشود، ممکن است به پوست آسیب وارد شود. به عنوان مثال، برخی افراد در نتیجه پاکسازی روزانه دچار خشکی پوست شوند. بنابراین استفاده از پاک‌کننده پوست یکی از مهمترین قدم‌ها در مراقبت از پوست است.

اما چگونه باید توجه شد، کدام نوع پاک‌کننده برای پوست مناسب است؟ اول ببینم چه انتخاب‌هایی برای پاکسازی پوست داریم:

  • صابون‌ها رایج‌ترین پاک کننده‌ها هستند. اما صابون‌ها معمولاً تحریک‌کننده‌ترین پاک‌کننده هم هستند.
  • پاک‌کننده‌های مایع کم‌تر تحریک‌کننده هستند ولی ممکن است چربی بیشتری به پوست بدهند.
  • پاک‌کننده‌های صورت جزو ملایم‌ترین پاک‌کننده‌ها هستند اما ممکن است تمام چربی و چرک و کثیفی را پاک نکنند.

نکته اصلی این است که وقتی نوبت به انتخاب پاک کننده می‌رسد، با ملایم‌ترین گزینه ممکن شروع کنید. فقط باید چرک و کثیفی و چربی بیش از حد را بدون از بین بردن رطوبت طبیعی روی پوست از بین ببرید.

پاک‌‌کننده‌های بدون کف صورت ملایم‌ترین گزینه هستند. اسکراب‌های صورت بیشتر در برای بین‌بردن چرک و کثیفی و پوست مرده مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از پاک‌کننده‌های مایع نیز عملکرد خوبی دارند، البته توصیه می‌کنیم از پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که ماده اولیه چرب نداشته باشند، تا پوست‌تان چرب نشود.

مرطوب‌سازی

مراقبت از پوست

مرطوب‌کردن یک مرحله ضروری در مراقبت از پوست است. یک مرطوب‌کننده خوب می‌تواند جلوی ترک خوردن پوست و پوسته‌پوسته شدن و ضخیم‌شدن آن را بگیرید. بهترین مرطوب‌کننده‌های پوست باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

پوست را دوباره زنده کند تا به حفظ ساختار طبیعی، تعادل pH و غیره کمک کنید.

آسیب به پوست‌ ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد.

به سلول‌های پوست کمک کند تا عملکرد طبیعی بیشتری داشته باشند

مرطوب‌کننده‌ها در گذشته، معمولاً مخلوط‌های آب و موم بودند. مو موجود باعث می‌شود تا آب و رطوب رو پوست بماند. اما مشکل این جا بود که حس سنگینی و غیرطبیعی رو پوست احساس می‌شود. رطوب‌کننده‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر با مواداولیه‌ای تولید می‌شوند که رطوبت طبیعی پوست را تامین می‌کنند، از جمله:

  • گلیسرول که به آب و سایر مواد مرطوب کننده کمک می‌کند به طور کلی به لایه بیرونی پوست نفوذ کنند.
  • سرامیدها که به بازسازی چربی طبیعی پوست کمک می‌کنند.
  • اسیدهای هیدروکسی که به لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست کمک می کند.
  • نیاسینامید، که به پوست کمک می‌کند تا روغن‌های طبیعی تولید کند و ممکن است برخی از علائم آسیب‌های ناشی از نور خورشید را معکوس کند.

اصول حفاظت از ضد آفتاب

مراقبت از پوست

مرحله آخر در یک برنامه مراقبت از پوست اغلب مغفول‌ترین مرحله هم هست. امروزه محافظت از ضد آفتاب جزء ضروری و اساسی سلامت روزانه هر فرد تلقی می‌شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث آسیب به پوست (از جمله آفتاب سوختگی و پیری نور) شود و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. و این فقط در مورد اجتناب از برنزه شدن یا پیاده‌روی طولانی در فضای باز نیست. آسیب می‌تواند در زندگی روزمره اتفاق بیفتد، حتی زمانی که از خانه به ماشین می‌روید یا کنار یک پنجره آفتابی می‌نشینید حتی مقدار خیلی اندک آسیب به پوست می‌تواند در طول زمان بیشتروبیشتر شود و نهایت در بلند مدت، باعث ایجاد چین و چروک و لکه‌های تیره (یا در بدترین حالت، ملانوم پوست) شود.

هنگام انتخاب ضد آفتاب باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت:

  • فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF)
  • ضدآفتاب برای استفاده معمول روزانه یا استفاده در زیرآفتاب بودن طولانی
  • این که آیا حاوی یک مرطوب‌کننده است که می‌تواند به جلوگیری از خشک‌شدن پوست کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا