دانستنیها

مصرف لیمو چگونه باعث لاغری می‌شود؟

اضافه کردن لیمو به رژیم غذایی (با گنجاندن در وعده‌های غذایی یا استفاده از آب آن به عنوان جایگزینی برای نوشیدنی‌های شیرین پرکالری) یک راه عالی برای شروع لاغری و کاهش وزن است. اما شاید بپرسید آیا لیمو برای لاغری اثرگذار است؟ ما این موضوع را بررسی خواهیم کرد و درباره نقش مصرف لیمو در حفظ سلامتی و تاثیر لیمو برای لاغری صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

لیمو و نوشیدن آب لیمو چگونه باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود؟

تحقیقات healthmatch نشان داده است که افزودن لیمو به رژیم غذایی شما می‌تواند هضم غذا را بهبود بخشد، متابولیسم را افزایش می‌دهد، از بیمار شدن شما جلوگیری کرده و انرژی مورد نیاز بدن برای شروع روزی عالی را تامین می‌کند. مصرف لیمو و نوشیدن منظم آب لیمو به روش‌های مختلفی به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

کم کالری بودن لیمو و تاثیر آن بر لاغری

آب لیمو به طرز چشمگیری کالری کمتری نسبت به آب و نوشابه دارد. اگر آب نصف یک لیموترش متوسط را بگیرید و در یک لیوان آب بریزید و بنوشید باید بدانید این مقدار آب لیمو تقریبا ۸ کالری دارد، در حالی که یک لیوان آب پرتقال حدود ۱۱۳ کالری دارد، یک قوطی نوشابه حاوی حدود ۱۶۰ کالری است.

اگر هر روز به جای آب یا نوشابه آب لیمو مصرف کنید کالری دریافتی روزانه شما کاهش پیدا کرده و انجام این کار در کاهش وزن و لاغری موثر خواهد بود. اگر به مدت یک سال هر روز یک لیوان آب یا یک قوطی نوشابه را با یک لیوان آب لیمو جایگزین کنید، می‌توانید از افزایش چندین کیلوگرم وزن در سال برای خود جلوگیری کنید.

تاثیر لیمو برای لاغری با افزایش احساس سیری

تاثیر لیمو برای لاغری با افزایش احساس سیری مشخص می‌شود. نوشیدن یک لیوان آب لیمو همراه با وعده‌های غذایی باعث می‌شود احساس سیری بیشتری داشته باشید و در نتیجه در طول روز نیز  کالری کمتری مصرف کنید.

مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب همراه با وعده‌های غذایی به کاهش گرسنگی و افزایش احساس سیری در حین و بعد از غذا کمک می‌کند. اثرات سیرکننده آب لیمو مشابه اثرات نوشیدن آب معمولی همراه با وعده‌های غذایی است.

بخاطر تاثیر شگفت انگیز لیمو برای کاهش وزن، لیمو در ترکیبات داروی گیاهی برای لاغری به کار می رود. شما می‌توانید یک کپسول گیاهی نرم لیمو باریج اسانس را مصرف کنید که با کاهش تری گلیسیرید و کلسترول روند کاهش وزن و لاغری را بهبود می‌بخشد.

کپسول لیموترش باریج
کپسول لیموترش باریج

افزایش متابولیسیم بدن با مصرف لیمو و آب لیمو

هر دو ترکیب لیمو و آب لیمو متابولیسم شما را افزایش می‌دهند. یک مطالعه کوچک در مورد تأثیر نوشیدن آب در دمای اتاق بر متابولیسم نشان داد که نوشیدن ۵۰۰ میلی لیتر آب میزان متابولیسم شرکت‌کنندگان را تا ۴۰ دقیقه پس از مصرف ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

هنگامی که آب خنک‌تری می‌نوشید، بدن شما حتی انرژی بیشتری برای گرم کردن آن صرف می‌کند، بنابراین نوشیدن یک لیوان آب لیموی سرد در طول روز به طور مرتب متابولیسم شما را افزایش داده و منجر به کاهش وزن و لاغری می‌شود.

با مصرف لیمو و آب آن بدن در طول روز هیدراته می‌مانید و با افزایش لیپولیز (تجزیه چربی) باعث کاهش وزن می‌شود. مطالعات حیوانی به طور مداوم نشان داده است که افزایش آبرسانی و هیدراته نگه داشتن بدن باعث افزایش فعالیت میتوکندری در سلول‌های چربی می‌شود که لیپولیز تولید می‌کند.

تاثیر لیمو برای لاغری را با اضافه کردن عصاره لیمو به رژیم غذایی می‌توانید مشاهده کنید. عصاره لیمو با سرکوب افزایش وزن و تجمع چربی به کاهش وزن کمک می‌کند. مطالعات روی موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند نشان داد که افزایش وزن، تجمع چربی، کلسترول بالا، سطح قند بالا و مقاومت به انسولین به‌ طور قابل‌توجهی با پلی فنول‌های موجود در لیمو سرکوب می‌شوند.

هسپریدین، یک فلاونوئید موجود در لیمو، با کاهش تولید VLDL، نوع بد کلسترول و تری گلیسیرید سرم، تأثیر مفیدی بر متابولیسم لیپیدها دارد. تری گلیسیریدها اساسا کالری اضافی هستند که مصرف می‌کنید یا مصرف نمی‌کنید و سپس در سلول‌های چربی شما ذخیره می‌شوند. کاهش تری گلیسیرید هم در کاهش وزن و هم سلامت کلی بدن نقش موثری دارد.

تاثیر لیمو برای لاغری با افزایش سرعت کاهش وزن

با توجه به تاثیر لیمو بر لاغری با افزایش متابولیسم، سیری و هیدراته ماندن بدن، مطالعات healthline نشان می‌دهد که مصرف آب (از جمله آب لیمو) به طور منظم نیز در لاغری و کاهش وزن موثر است.

در یک مطالعه، ۴۸ بزرگسال به دو گروه با دو رژیم غذایی تقسیم شدند: یک رژیم کم کالری با مصرف ۰.۵ لیتر آب قبل از هر وعده غذایی یا یک رژیم کم کالری بدون مصرف آب قبل از غذا.

در پایان مطالعه ۱۲ هفته‌ای، شرکت‌کنندگان گروهی که رژیم غذایی حاوی آب ۴۴ درصد بیشتر از شرکت‌کنندگان در گروه رژیم غذایی بدون آب، وزن کم کردند.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که جدا از رژیم غذایی و ورزش، افزایش مصرف آب نقش مهم و موثری در لاغری و کاهش وزن دارد.

در یک مطالعه‌ در سال ۲۰۰۹ مصرف آب در ۱۷۳ زن دارای اضافه وزن بررسی شد. نتایج مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر آب با کاهش بیشتر وزن و چربی بدن در طول زمان همراه است. اگرچه این مطالعات به طور خاص بر روی آب معمولی تمرکز دارند، این نتایج به احتمال زیاد درباره مصرف لیمو و آب لیمو نیز صدق می‌کند.

محصولات گروه کاهش وزن باریج
محصولات گروه کاهش وزن باریج

برای افزایش تاثیر لیمو بر لاغری چگونه آب لیمو را بنوشیم؟

برای اینکه تاثیر لیمو بر لاغری را ببینید می‌توانید لیمو یا آب لیمو را مصرف کنید. آب لیمو یک نوشیدنی است و می‌توانید آن را بر اساس ذائقه شخصی خود تهیه کنید. در دستور العمل‌ها‌ معمولا حداقل نصف آب لیموترش را با یک لیوان آب مخلوط می‌کنند. برای افزودن طعم بیشتر به آب لیمو، سعی کنید چند ماده دیگر را به آن اضافه کنید. چند برگ نعناع تازه یا پاشیدن زردچوبه راه‌های خوشمزه و سالمی برای طعم‌دار کردن یک لیوان آب لیمو هستند.

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند روز خود را با یک لیوان آب لیموی تازه شروع کنند، اما شما می‌توانید از آن در هر زمانی از روز لذت ببرید. علاوه بر این، شما می‌توانید آن را به صورت گرم مانند چای یا با اضافه کردن چند تکه یخ برای نوشیدنی خنک و نیروبخش مصرف کنید.

علیرغم ادعاهایی مبنی بر اینکه اگر آب لیمو در دماهای خاص مصرف شود فواید بیشتری دارد، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد چنین چیزی تفاوت ایجاد می‌کند.

۴ دلیل موثر بودن مصرف لیمو برای لاغری و کاهش وزن

شاید شنیده باشید که لیمو و آب لیمو به لطف وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان‌‌هایی که به هضم خوب غذا کمک می‌کند باعث لاغری و کاهش وزن و بهبود سلامت کلی بدن می‌شود. علاوه بر این لیمو دارای خواص دیورتیک است که در سم‌زدایی بدن موثر بوده و در نتیجه به چربی‌سوزی کمک می‌کند. به گفته medicinenet، این معجون جادویی سوخت و ساز بدن را تا حد زیادی تقویت می‌کند.

برای کاهش وزن، باید بیشتر از کالری مصرفی خود کالری بسوزانید. فردی که متابولیسم سریع‌تر و بالاتری دارد نسبت به فردی که متابولیسم پایین‌تری دارد، کالری بیشتری برای انجام تمام فعالیت‌های روزانه خود مصرف می‌کند. چهار دلیل تاثیر لیمو برای لاغری چیست؟ مصرف لیمو و آب لیمو به چهار دلیل زیر به فرایند لاغری و کاهش وزن شما کمک می‌کند:

ادرار آور

آب لیمو خاصیت ادرارآوری دارد. میزان دفع ادرار را افزایش می‌دهد. در نتیجه، به جای چربی، آب از دست می‌دهید.

مصرف آب لیمو با آب به عنوان یک راه برای سم‌زدایی بدن پذیرفته شده است؛ زیرا لیمو حاوی فلاونوئیدهایی است که ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند روده‌ها را سم زدایی و پاکسازی کنند. با این حال، بیشتر مطالعات گزارش می‌دهند که برای مشاهده تاثیر لیمو بر لاغری باید با یک رژیم غذایی مغذی و ورزش آن را ترکیب کنید تا به اهداف لاغری دست یابید.

ویتامین C

لیمو سرشار از ویتامین C است و نه تنها برای سلامتی مفید است بلکه ممکن است به چربی‌سوزی نیز کمک کند. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله کالج تغذیه آمریکا منتشر شده است، افرادی که دارای سطوح مناسب ویتامین C هستند، ۳۰ درصد چربی بیشتری در طول تمرینات با شدت بالا می‌سوزانند.

با این حال، آب لیموی خانگی ممکن است ویتامین C کافی برای سوزاندن چربی نداشته باشد، ممکن است مقدار کمی ویتامین C داشته باشد که برای سلامت کلی شما مفید است.

فیبر (پکتین)

پکتین موجود در لیمو نوعی فیبر است که با طولانی کردن زمان خروج غذا از روده، از افزایش قند خون جلوگیری کند. هر دو کاهش قند خون و پکتین برای کاهش وزن مفید هستند.

فیبر کافی در رژیم غذایی باعث می‌شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید، گرسنگی را به تأخیر می اندازد و مصرف زیاد میان وعده‌ها را کاهش می‌دهد. با این حال، فیبر موجود در لیمو به هیچ وجه عامل اصلی کاهش وزن موثر نیست.

آنتی اکسیدان‌ها

بر اساس مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، آنتی اکسیدان‌های موجود در لیمو به کاهش افزایش وزن در موش‌هایی که غذای زیادی مصرف می‌کردند کمک نمود. با این حال، هیچ مدرک علمی قطعی وجود ندارد که لیمو به تنهایی به کاهش وزن در انسان کمک می‌کند.

نتیجه‌گیری

تاثیر لیمو بر لاغری غیرقابل انکار است. نوشیدن آب لیمو نیز راهی مفید برای لاغری و کاهش وزن باشد. عصاره لیمو اثرات مفیدی بر متابولیسم چربی و گلوکز دارد و در لاغری نقش دارد. علاوه بر این، نوشیدن آب لیمو در عین کم کالری بودن، بدن را هیدراته نگه می‌دارد. در کنار این موارد شما می‌توانید یک کپسول گیاهی نرم لیموترش به نام لیمو باریج اسانس را مصرف کنید که با کاهش تری گلیسیرید و کلسترول روند کاهش وزن و لاغری را بهبود می‌بخشد.

شما می‌توانید لیمو را در وعده‌های غذایی و غذاهای خود بگنجانید یا آب لیمو را مطابق ذائقه خود تهیه کنید و طعم‌دهنده‌های کم یا بدون کالری را به آن اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شود. اگر به لیمو برای لاغری و کاهش وزن علاقه دارید، مطمئن شوید که آن را با یک رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی روزانه ترکیب می‌کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا