دانستنیها

با شایع ترین علائم معده ضعیف آشنا شوید

اصطلاح معده ضعیف و حساس برای توصیف معده‌ای به کار می‌رود که به راحتی دچار درد و ناراحتی می‌شود. علائم معده ضعیف برای افراد ممکن است همراه با نشانه هایی مانند گاز معده، نفخ، حالت تهوع، استفراغ، یبوست یا اسهال باشد. کسی که معده ضعیفی دارد ممکن است علت آن را به غذاها یا بیماری‌های خاصی ارتباط دهد.

برخی دیگر ممکن است ندانند که به چه علت، ناراحتی یا اختلالات گوارشی را تجربه می‌کنند. در برخی موارد، همه افراد، ناراحتی معده را تجربه می‌کنند. اما اگر به طور مرتب با ناراحتی، سوء هاضمه یا تغییر عادات روده روبرو می‌شوید، به احتمال زیاد، معده ضعیفی دارید. در همین راستا، در این مقاله می‌خواهیم به بررسی شایع ترین علائم معده ضعیف و روش‌های درمان آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

علت ضعیف بودن معده چیست؟

برخی از افراد مبتلا به ناراحتی مزمن معده و افرادی که معده ضعیفی دارند نسبت به برخی غذاها مانند لبنیات، غذاهای تند، الکل یا غذاهای سرخ شده، حساسیت بیشتری دارند. برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که دچار عدم تحمل غذایی هستند که بر خلاف غذاهای آلرژی‌زای معده، تهدید‌کننده زندگی نیستند.

برخلاف افراد مبتلا به آلرژی غذایی، افراد مبتلا به عدم تحمل غذایی، تنها مصرف برخی غذاها را تحمل می‌کنند. افرادی که به لبنیات حساسیت دارند می‌توانند آنزیم‌هایی مصرف کنند که به آنها در هضم لاکتوز کمک می‌کند.

سندرم روده تحریک‌پذیر

گاهی اوقات، افرادی که به طور مکرر، مشکلات معده را تجربه می‌کنند، چیزی فراتر از حساسیت دارند. سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یکی از شایع‌ترین دلایل بروز مشکلات معده از جمعه ضعیف شدن آن است. اگرچه علائم بارز سندروم روده تحریک‌پذیر با علائم معده ضعیف شباهت دارد، درد مزمن روده معمولا به IBS مربوط می‌شود و به خاطر التهاب در روده رخ می‌دهد که با مصرف برخی غذاهای خاص بدتر می‌شود.

سندروم روده تحریک‌پذیر از عملکرد مطلوب معده و روده جلوگیری می‌کند. برخی از افراد مبتلا به IBS چند مورد از شایع ترین علائم معده ضعیف را تجربه می‌کنند. برای مثال، برخی افراد یبوست مزمن دارند، در حالی که برخی دیگر به طور مداوم، اسهال را تجربه می‌کنند. IBS بر تحرک محتویات روده شما تأثیر می‌گذارد. این اتفاق باعث بروز مشکلات زیر می‌شود:

  • تغییر در عادات روده
  • گیر کردن باد در معده
  • درد معده

زنان بیشتر از مردان به IBS مبتلا می‌شوند. زنانی که جراحی‌هایی مانند سزارین یا هیسترکتومی انجام داده‌اند بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به IBS هستند.

شایع ترین علائم معده ضعیف : بیماری التهابی روده

وقتی علائم درد و ناراحتی معده شما، بسیار شدید باشد، پزشک برای تشخیص بیماری‌های التهابی روده (IBD) مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون از شما می‌خواهد آزمایشاتی را انجام دهید. درمان این بیماری‌ها با تجویز داروهای ضد التهابی و سرکوب‌کننده سیستم ایمنی صورت می‌گیرد.

شایع ترین علائم معده ضعیف چیست؟

همانند بسیاری از عارضه‌ها و بیماری‌های دیگر، ضعیف بودن معده با علائمی همراه است.  در صورت مشاهده یک یا چند مورد از علائم بهتر است برای کنترل و درمان آن اقدامی انجام دهید. اگرچه بسیاری از علائم معده ضعیف را می‌توان به راحتی در خانه درمان کرد اما  قبل از آن باید با شایع ترین علائم معده ضعیف آشنا باشید. این علائم عبارتند از:

  • گاز روده
  • نفخ زیاد
  • سوء هاضمه
  • سوزش سردل
  • رفلاکس اسید (از جمله سوزش سر دل، آروغ و طعم ترش یا اسیدی در پشت گلو)
  • حالت تهوع خفیف
  • استفراغ
  • درد گاه به گاه معده
  • یبوست
  • اسهال
  • سوزش سردل
  • ناراحتی معده
  • یبوست

در صورتی که علائم زیر را تجربه و یا مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه و برای بررسی و درمان علائم اقدام کنید:

  • درد مزمن یا شدید معده که انجام فعالیت‌های عادی را برای شما دشوار می‌کند
  • وجود خون یا چرک در مدفوع
  • اسهال شدید و مداوم که بیش از دو روز طول بکشد
  • اسهال شبانه به نحوی که مانع از خوابیدن شما شود
  • تب کردن بی‌دلیل
  • واکنش آلرژیک (کهیر، تورم، خارش و غیره)

این علائم ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. معمولا پزشک از شما می‌خواهد برای تعیین علت علائم شما و تشخیص علت اصلی بروز این علائم آزمایشاتی را انجام دهید.

روش‌هایی برای درمان شایع ترین علائم معده ضعیف

از آنجا که علائم و عواملی زیادی وجود دارد که باعث ضعیف شدن معده می‌شوند تعیین دقیق و حل مشکل ممکن است زمان‌بر باشد. با این حال، در ادامه این مقاله، چند راه‌حلی که به تقویت معده و کاهش شایع ترین علائم معده ضعیف کمک می‌کند اشاره می‌کنیم. به خاطر داشته باشید که علت اصلی ضعیف شدن معده شما ممکن است یک بیماری جدی باشد که در این صورت باید درمان را به طور جدی دنبال کنید.

غذاهای مناسب برای تقویت معده را مصرف کنید

با مصرف برخی غذاهای مناسب می‌توانید معده خود را تقویت کنید. غذاهایی که برای افرادی که معده ضعیف و حساس دارند تسکین‌دهنده هستند عبارتند از:

  • میوه‌ها و سبزیجات پخته شده
  • پروتئین بدون چربی
  • غلاتی که به راحتی قابل هضم هستند
  • لبنیات بدون چربی یا کم چرب

علاوه بر این موارد، پزشک ممکن است یک رژیم غذایی کوتاه‌مدت و کم فیبر را برای کاهش ضعف و ناراحتی معده شما توصیه کند.

اگر پزشک تشخیص دهد که یک یا چند غذا آلرژی دارید به شما توصیه می‌کند غذا یا غذاهای مورد نظر را حذف کنید. اگر یک بیماری خودایمنی مانند بیماری سلیاک تشخیص داده شد، باید برای کنترل علائم خود از یک رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده کنید.

علاوه بر این، این درمان‌ها با داروهایی برای تنظیم حرکات روده، توقف اسهال، جلوگیری از عفونت و کنترل درد تکمیل می‌شوند. در صورت خونریزی مزمن روده نیز ممکن است مکمل‌های آهن تجویز شوند.

آنتی رفلاکس بی باریج، داروی گیاهی موثر در کاهش علائم معده ضعیف بشمار می آید.

شربت آنتی رفلاکس بی
شربت آنتی رفلاکس بی

وعده های غذایی کوچکتری بخورید

پر کردن بیش از حد معده می‌تواند باعث ایجاد گاز معده و سوء هاضمه شود. سعی کنید مقدار غذایی که در هر وعده غذایی در بشقاب خود می‌گذارید را کاهش دهید. خوردن پنج یا شش وعده غذایی کوچک در روز نیز ممکن است برای معده شما راحت‌تر از خوردن سه وعده غذایی بزرگ باشد. علاوه بر این، برای درمان گاز معده و سوء هاضمه خود می‌توانید محصولات دارویی گیاهی مانند سوپرمینت باریج را مصرف کنید که نه تنها این علائم را کاهش می‌دهد بلکه به تقویت معده شما نیز کمک می‌کند.

آهسته‌تر غذا بخورید

سریع غذا خوردن نیز باعث ایجاد نفخ معده و سوء‌هاضمه می‌شود. همیشه سعی کنید آهسته غذا بخورید و قبل از قورت دادن لقمه غذا، خوب آن را بجوید؛ زیرا هضم غذا قبل از رسیدن غذا به معده شما شروع می‌شود.

غذاهایی که معده شما را ناراحت می‌کنند حذف کنید

برخی غذاها هستند که وضعیت معده افرادی که حساسیت غذایی یا ناراحتی معده دارند را بدتر و آن را ضعیف‌تر می‌کنند. غذاهایی که معده ضعیف و حساس را تحریک و منجر به تشدید شایع ترین علائم معده ضعیف می‌شوند عبارتند از:

  • لبنیات پرچرب
  • غذاهای ادویه‌دار
  • غذاهای فراوری شده
  • غذاهای روغنی یا سرخ شده
  • الکل
  • گلوتن

شاید مدت زمانی طول بکشد تا بفهمید که چه غذاهایی معده شما را تحریک می‌کند و یا با معده شما سازگار نیستند اما شناسایی و حذف غذاهایی که به آنها حساس هستید کمک زیادی به تقویت و بهبود وضعیت معده خواهد کرد. علاوه بر این، اگر معده حساسی دارید شاید بهتر باشد برای کنترل علائم خود، تمام محرک‌های احتمالی را حذف کنید. از یک رژیم غذایی جدید و سالم که به بهبود معده ضعیف شما کمک می‌کند استفاده کنید.

آب بیشتری بنوشید

بسیاری از افراد اهمیت نوشیدن آب را دست کم می‌گیرند. با این حال، اگر هر روز به اندازه کافی آب ننوشید، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید دچار کم‌آبی شدید بدن شوید. مصرف کم آب در طول روز و در درازمدت باعث بروز مشکلات گوارشی و دفع می‌شود. اگر آب کافی در بدن خود نداشته باشید، روده بزرگ شما نمی‌تواند آب کافی را برای اجابت مزاج مناسب، وارد بدن کند و در نتیجه، دچار یبوست می‌شوید.

مصرف کافئین خود را کاهش دهید

کافئین، محرک معده است. اگر هر روز مقادیر زیادی کافئین مصرف می‌کنید، کاهش مصرف کافئین می‌تواند معده شما را آرام کند. علاوه بر این، زمان مصرف کافئین را تغییر دهید تا ببینید آیا به تقویت معده شما کمک می‌کند یا خیر. اگر کافئین عامل اصلی ضعیف بودن معده شما است شاید بهتر باشد به تدریج آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید و به جای آن با مصرف کپسول نرم سوپرمینت باریج معده خود را تقویت و شایع ترین علائم معده ضعیف را کاهش دهید.

روش‌های درمان شایع ترین علائم معده ضعیف : استرس خود را کاهش دهید

استرس شدید و مزمن نیز منجر به ناراحتی و ضعیف شدن معده می‌شود. اگر غذاهایی که معده شما را تحریک می‌کند پیدا نکردید ممکن است استرس و اضطراب شدید باعث ضعیف شدن آن، شده باشد. در این صورت برای رفع مشکل باید تمرینات کاهش استرس مانند مدیتیشن یا یوگا را به برنامه خود اضافه کنید.

 

نتیجه‌گیری

در این مطلب با شایع ترین علائم معده ضعیف آشنا شدید. اکثر افراد مبتلا به معده ضعیف از طریق تنظیم رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توانند این علائم را از بین برده و یا کنترل کنند. با این حال، گاهی اوقات، ضعیف شدن معده به دلیل بیماری و عارضه‌های جدی‌تری مانند IBS، IBD، بیماری سلیاک، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو اتفاق می‌افتد. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید و مراحل درمان و داروهای پزشک را به طور منظم مصرف کنید تا معده شما دوباره تقویت شود.

 

 

 

 

 

 

 

‫۲ دیدگاه ها

  1. شربت بنفشه باریج برای سرفه خشک
    بنده بسیا رموثربود از تمامی کارکنان شرکت باریج کمال تشکر دارم وبابت
    تولید این محصول بی نظیر بهشن
    تبریک میگم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا