بیماری

سوهاضمه چیست؟

آیا از مشکل سو هاضمه رنج ‌می‌برید؟ اگر به طور منظم در هضم غذا مشکل دارید (نفخ، یبوست، گرفتگی شکم و اسهال) به‌احتمال زیاد به این عارضه دچار شده‌اید، اما پرسش اصلی این است که سو هاضمه چیست؟ سیستم گوارشتان نقش مهمی را در سلامتی کلی شما ایفا می‌کند.

در واقع همین سیستم مسئول پردازش غذایی است که می‌خورید. علاوه بر این، سیستم گوارش مواد مغذی موردنیاز شما را جذب می‌کند و سپس مواد زائدی که مناسب نیستند را دفع خواهد کرد. شاید بپرسید که چه عواملی موجب اختلال در این عملکرد می‌شوند و باید از چه راهکارهایی برای حل مشکلات مربوطه کمک بگیریم. در ادامه همراه ما باشید، زیرا قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد سو هاضمه و بهترین روش‌های رفع آن را ارائه دهیم.

آنچه باید در مورد فرایند هضم بد‌انید

درک اصول اولیه فرایند هضم به‌منظور پاسخ بدین پرسش که سو هاضمه چیست یک نکته ضروری به شمار می‌آید. هضم به معنای مصرف، تجزیه، پردازش و استفاده از غذا برای کسب انرژی است. دو راه برای هضم غذا وجود دارد: هضم مکانیکی (هنگامی که غذا جویده می‌شود و به‌صورت فیزیکی به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌گردد) و هضم شیمیایی (غذا با کمک آنزیم‌های گوارشی طبیعی به مولکول‌های کوچک‌تر تجزیه خواهند شد).

فرایند هضم از دهان شروع می‌گردد. هضم مکانیکی با عمل جویدن غذا انجام می‌شود. هضم شیمیایی نیز با آزاد شدن آنزیم آمیلاز که مسئول هضم کربوهیدرات‌ها است فعالیت خود را آغاز می‌کند.

غذای ما از طریق مری به معده می‌رود، همان جایی که هضم شیمیایی و فیزیکی ادامه می‌یابد. اسید معده برای تجزیه بیشتر ماده غذایی آزاد می‌شود. در مرحله بعد معده منقبض خواهد شد تا مواد غذایی با یکدیگر ترکیب شوند. به این انقباضات پریستالسیس می‌گویند.

در مرحله بعد مواد غذایی به درون روده وارد می‌شوند. این اولین بخش از هضم است که در آن مواد مغذی غذاها به بدن ما وارد خواهند شد. کبد و لوزالمعده نیز با ترشح آنزیم‌هایی که هضم شیمیایی را بیشتر می‌کنند، به این امر کمک می‌نمایند. در‌نهایت روده بزرگ تمام مواد باقیمانده را جمع‌آوری خواهد کرد و مدفوع تشکیل می‌شود. سپس معقد این مدفوع را از بدن ما خارج می‌‌کند. در ادامه پاسخ به این پرسش که سو هاضمه چیست به رایج بودن این عارضه می‌پردازیم.

آیا سو هاضمه یک مشکل رایج است؟

متأسفانه، بسیاری از مردم به شکل روزانه اختلال در سیستم گوارشی را تجربه می‌کنند. هضم ضعیف غذا می‌تواند منجر به مشکلات متعددی گرد، حتی گاهی اوقات این عارضه می‌تواند چنان آزار‌دهنده شود که مجبور شوید روند زندگی خود را به طور کامل تغییر دهید.

چه چیزی باعث سو هاضمه می‌شود؟

وقتی صحبت از سو هاضمه به میان می‌آید، دلایل احتمالی زیادی را می‌توان عنوان کرد. برخلاف تصور رایج، سو هاضمه فقط به دلیل مواد غذایی مصرف شده به وجود نمی‌آید و حتی با نحوه خوردن شما نیز ارتباط دارد.

مصرف نامناسب فیبر

فیبر نا‌محلول مسئول کمک به تحرک دستگاه گوارش است. از طرف دیگر، فیبر محلول به ماده‌ای ژل مانند در دستگاه گوارش تبدیل می‌شود تا غذا به شکل آهسته‌تری هضم گردد. علاوه بر این، فیبر باعث رشد باکتری‌های سالم نیز می‌شود.

درمان سوهاضمه

وقتی فیبر کافی در رژیم غذایی نداریم، ممکن است دچار یبوست، گاز معده یا اسهال شویم. از سوی دیگر، چیزی که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که اگر به طور ناگهانی مصرف فیبر خود را به میزان قابل‌توجهی (به خصوص در طول شب) افزایش دهید، بدون شک به یبوست مبتلا خواهید شد. در بخش بعدی پاسخ به این پرسش که سو هاضمه چیست به مصرف ناکافی آب اشاره خواهیم کرد.

مصرف ناکافی آب

آب یکی دیگر از عوامل کلیدی برای داشتن سیستم گوارش سالم است. زمانی که به دلیل کمبود آب دچار کم‌آبی خفیف یا شدید هستیم، علائم یبوست، اسهال و نفخ رخ می‌دهند. آب به تجزیه مواد غذایی برای بهبود هضم کمک می‌کند و همچنین مدفوع شما را نرم خواهد کرد.

مصرف بیش ‌از‌ حد غذا‌های فراوری شده

هنگامی که مواد غذایی فراوری شده زیادی را به صورت مکرر مصرف می‌کنید، سیستم گوارش شما دچار اختلالات بسیاری خواهد شد. اقلام غذایی فراوری شده فاقد فیبر، آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و در‌عین‌حال به میزان زیادی شکر و مواد مصنوعی دارند.

دستگاه گوارش ما مملو از باکتری‌های “خوب” و سالم است که به ما در هضم مناسب کمک می‌کنند. متأسفانه، مصرف بیش ‌از ‌حد قند درون مواد غذایی فراوری شده می‌تواند منجر به کاهش باکتری‌های سالم شود و قاعدتاً این امر ابتلا به سو هاضمه شدیدی را در پی دارد.

استرس حاد و مزمن

استرس این توانایی را دارد که موجب ایجاد مشکلات متعددی در بدن شما شود. استرس حاد اساساً استرسی کوتاه‌مدت است (برای مثال استرس مربوط به ضرب‌الاجل کاری یا سخنرانی در یک جمع). از طرف دیگر استرس مزمن به استرسی به معنای استرسی است که در یک دوره زمانی طولانی تجربه می‌شود.

استرس حاد می‌تواند باعث بی‌اشتهایی و عدم هضم صحیح غذا شود، این در‌ حالی ‌است که استرس مزمن می‌تواند دلیل مشکلات شدیدتری مانند یبوست، اسهال و گرفتگی شکم باشد. نباید فراموش کرد که استرس مزمن منجر به سندرم روده تحریک‌پذیر گردد. بحث بعدی ما در زمینه بررسی پاسخ پرسش سو هاضمه چیست بررسی تعادل غذایی است.

عدم تعادل مناسب غذا‌ها در هر وعده غذایی

بدن ما به ترکیبی از آنچه که چهار پایه اساسی نامیده می‌شوند نیاز دارد. این مواد عبارت‌اند از: پروتئین، کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای، کربوهیدرات‌های غیر نشاسته‌ای و چربی‌های سالم. اگر هر یک از این موارد در رژیم غذایی شما وجود نداشته باشند، دچار سو هاضمه خواهید شد، در عین حال مصرف زیاد آن‌ها نیز باعث به وجود آمدن بیماری‌های خطرناکی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و … خواهد شد.

پرخوری یا کم‌خوری

دریافت مقدار مناسبی از غذا برای داشتن یک سیستم گوارش سالم مهم است. اگر کمتر غذا بخوریم و مواد مغذی لازم را به بدن خود ندهیم، ممکن است دچار نفخ، یبوست یا اسهال شویم. دقیقاً همین امر در مورد سناریوی مخالف نیز صدق می‌کند. پرخوری کردن هم می‌تواند یک دلیل بسیار رایج جهت ایجاد سو هاضمه باشد.

چگونه می‌توانید به بهبود گوارش خود کمک کنید

در بخش‌های قبلی به مهم‌ترین عوامل ایجاد سو هاضمه اشاره کردیم. شما می‌توانید از راهکارهایی که در وبسایت anchorwellnesscenter آمده و در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم جهت از بین بردن این عارضه بهره بگیرید، البته به یاد داشته باشید که همیشه بهترین راه برای حل این مشکلات،‌ مراجعه به پزشک است.

فیبر کافی بخورید

توصیه می‌شود که روزانه حدود ٢۵ تا ٣٠ گرم فیبر را از طریق خوردن مواد غذایی مختلف دریافت کنید. شما می‌توانید برای دریافت فیبر لازم از مواد غذایی خوشمزه‌ای مانند لوبیا، حبوبات، آجیل، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات کمک بگیرید. اگر با هضم موادی مانند لوبیا مشکل دارید، بهتر است قبل از مصرف آن‌ها را چندین ساعت در آب به‌خوبی بخیسانید، اما جدای از این موارد، بهترین راه حل رفع سو هاضمه چیست؟

غذا‌هایی بخورید که روند هضم را بهبود می‌بخشند

شما می‌توانید مقداری سرکه سیب را به وعده‌های غذایی، سس‌ها و ماریناد‌های خود اضافه کنید تا به بهبود هضم نیز کمک نمایید. سرکه سیب حاوی اسید استیک است و برای هضم غذا در افرادی که اسید معده کافی ندارند مناسب خواهد بود. براساس تحقیقات انجام شده توسط wellness center انجام فعالیت های زیر می تواند به درمان سوهاضمه کمک کند:

نوشیدن مقدار زیادی آب

همان‌طور که گفته شد عدم مصرف آب به میزان کافی منجر به ایجاد سو هاضمه می‌شود. به‌عنوان یک قاعده کلی و بسته به میزان فعالیت بدنی روزانه خود باید حداقل هشت لیوان آب در یک شبانه‌روز مصرف کنید، البته این یک مقدار استاندارد نیست و نیاز هر فرد با فرد دیگری متفاوت است. توصیه می‌‌کنیم که هروقت احساس تشنگی کردید، آب بنوشید.

غذا‌های فراوری شده را کاهش دهید

غذا‌های فراوری شده باید نقش بسیار کمی در رژیم غذایی شما داشته باشند تا سیستم گوارش شما با مشکل خاصی روبه‌رو نشود.

تا جایی که می‌توانید غذا‌های را انتخاب کنید که به طور طبیعی سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند (از انواع غلات کامل گرفته تا پروتئین بدون چربی، آجیل، میوه‌ها و سبزیجات).

برای هضم بهتر، مدیریت استرس را تمرین کنید

یافتن یک برنامه روتین مدیریت استرس که برای شما مفید باشد، نه‌تنها برای سلامت گوارش بلکه برای سلامت روانی شما نیز ضروری است. فعالیت‌های مدیریت استرس می‌تواند شامل هر چیزی باشد که منجر به کاهش استرس شما خواهد شد (از ماسک صورت گرفته تا حمام گرفتن، ورزش، معاشرت و یا مطالعه). آیا می‌توان از داروهای گیاهی برای رفع سوهاضمه استفاده کرد؟ در بخش بعدی پاسخ به پرسش سو هاضمه چیست به این موضوع اشاره می‌کنیم.

کپسول نرم گیاهی ضد نفخ سوپرمینت باریج

اگر از سو هاضمه رنج می‌برید، می‌توانید از کپسول نرم گیاهی ضد نفخ سوپرمینت باریج کمک بگیرید. این محصول که با استفاده از مواد غیرتراریخته تهیه شده است بهترین گزینه برای افرادی به شمار می‌آید که قصد دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکلات گوارشی خود را به نحو احسن حل کنند.

سوپرمینت باریج
داروی گیاهی درمان نفخ

علاوه بر این، کپسول نرم گیاهی ضد نفخ سوپرمینت باریج یک داروی گیاهی موثر محسوب می‌شود. در این ترکیب از گلوتن استفاده نشده است تا حتی افرادی که به گلوتن حساسیت دارند نیز بتوانند از آن استفاده کنند. با انتخاب این محصول برای همیشه از شر عوارض مربوط به سو هاضمه راحت خواهید شد.

سخن پایانی

در این متن سعی کردیم به این پرسش که سو هاضمه چیست و چگونه می‌توان به مقابله با آن پرداخت پاسخ دهیم. به یاد داشته باشید که بهترین روش جلوگیری از این عارضه، بهره‌گیری از یک روتین مناسب غذایی است که در آن کلیه مواد موردنیاز بدن به صورت کاملاً متعادل مصرف شوند. در صورت ادامه یافتن سو هاضمه خود باید سریعاً به پزشک مراجعه نمایید، زیرا این عارضه می‌تواند منجر به وقوع مشکلات مختلفی در بدن شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا