بیماری

سرطان سینه ، علائم، علل و راه‌های درمان

سرطان سینه یا سرطان پستان از جمله شایع‌ترین سرطان‌ها ست. سرطان سینه سرطانی است که در سلول‌های سینه ایجاد می‌شود. به طور معمول، سرطان مجاری پستان تشکیل می‌شود. لوبول‌ها غده‌هایی هستند که شیر تولید می‌کنند و مجاری مسیرهایی هستند که شیر را از غدد تولیدکننده شیر به نوک پستان می‌آورند. سرطان همچنین می تواند در بافت چربی یا بافت همبند فیبری سینه شما رخ دهد. سلول های سرطانی کنترل نشده اغلب به سایر بافت های سالم پستان حمله می کنند و می توانند به غدد لنفاوی زیر بازوها بروند. هنگامی که سرطان وارد غدد لنفاوی می شود، به مسیری برای حرکت به سایر قسمت های بدن دسترسی پیدا می‌کند.

علائم و نشانه‌های سرطان سینه

سرطان سینه در مراحل اولیه خود ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. در بسیاری از موارد، توده ممکن است خیلی کوچک باشد و حتی قابل احساس نباشد و فقط با آزمایش دقیق‌تر یا ماموگرافی قابل باشد. توجه داشته باشید که هر چیزی که زیر دست احساس کردید لزوما توده و تومور سرطانی نیست.

انواع سرطان سینه می‌توانند علائم مختلفی ایجاد کنند. علائم شایع‌ترین سرطان سینه عبارتند از:

  • بافت توده سینه یا ضخیم‌شدن بافت که احساس متفاوتی نسبت به بافت اطراف دارد
  • درد سینه
  • پوست قرمز یا بی‌رنگ و حفره‌دار روی سینه
  • تورم در تمام یا بخشی از سینه
  • ترشح از نوک پستان (ترشحی غیر از شیر مادر)
  • ترشح خونی از نوک پستان
  • پوسته‌پوسته شدن یا ترک پوست روی نوک پستان یا سینه
  • تغییر ناگهانی و غیرقابل توضیح در شکل یا اندازه سینه
  • کج شدن نوک پستان
  • تغییر در ظاهر پوست سینه
  • توده یا تورم زیر بازو

البته توجه داشته باشید که اگر هر یک از این علائم را دارید، لزوماً به این معنی نیست که سرطان سینه دارید. به عنوان مثال، درد در سینه یا توده سینه می‌تواند ناشی از یک کیست خوش خیم باشد. با این حال، اگر توده‌ای در سینه خود پیدا کردید یا علائم دیگری دارید، برای معاینه و آزمایش بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

انواع سرطان سینه

سرطان سینه

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد. اما به طور کلی سرطان سینه به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: تهاجمی و غیر تهاجمی. سرطان پستان غیر تهاجمی به عنوان سرطان سینه در محل نیز شناخته می شود. در حالی که سرطان تهاجمی از مجاری یا غدد پستان به سایر قسمت‌های پستان گسترش یافته است، سرطان غیرتهاجمی از بافت اصلی منتشر نمی‌شوند.

انواع دیگر سرطان سینه که کمتر شایع هستند عبارتند از:

بیماری پاژه نوک پستان. این نوع سرطان سینه از مجاری نوک پستان شروع می‌شود، اما با رشد آن، شروع به تاثیر بر پوست و آرئول نوک سینه می‌کند.

تومور فیلود. این نوع بسیار نادر سرطان سینه در بافت همبند سینه رشد می‌کند. بیشتر این تومورها خوش خیم هستند، اما برخی سرطانی هستند.

آنژیوسارکوم. این سرطانی است که روی رگ های خونی یا رگ های لنفاوی سینه رشد می‌کند.

نوع سرطانی که دارید به راهنمایی گزینه های درمانی و نتیجه بلندمدت شما کمک می‌کند.

سرطان سینه التهابی

سرطان سینه

سرطان سینه التهابی یک نوع سرطان پستان نادر اما تهاجمی است. در این حالت، سلول‌ها غدد لنفاوی نزدیک سینه‌ها را مسدود می‌شوند. بنابراین عروق لنفاوی سینه نمی‌توانند به درستی تخلیه شوند.

سرطان سینه التهابی می تواند بسیار تهاجمی باشد و به سرعت پیشرفت کند. به همین دلیل، مهم است که در صورت مشاهده علائم فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

درمان سرطان سینه

درمان سرطان می‌تواند به روشهای موضعی و عمومی صورت گیرد. از درمان‌های موضعی می‌توان به جراحی و پرتو درمانی اشاره کرد. و از درمان‌های عمومی می‌توان به هورمون درمانی، شیمی درمانی، درمان بیولوژیک اشاره کرد. در برخی موارد نیز از هردو روش استفاده می‌شود. از رایج‌ترین شیوه‌های درمان جراحی ست که در آن یا توده سرطانی یا کل بافت پستان برداشته می شود.

در روش  پرتو درمانی (رادیو تراپی) از امواج پرانرژی برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می‌شود. این روش معمولا می‌تواند قبل یا بعد از عمل جراحی صورت گیرد. همچنین وقتی توده بزرگ باشد و با عمل جراحی قابل برداشت نباشد از پرتو درمانی استفاده می‌شود.

در روش شیمی‌درمانی از داروهای ضدسرطان استفاده می‌شود که معمولا به صورت ترکیبی از چند دارو استفاده می‌شود. این داروها به حالت تزریقی یا خوراکی استفاده می‌شوند که در هردو ماده شیمیایی به جریان خون وارد و به کل بدن می‌رود.

درهورمون درمانی معمولا از دو هورمون استروژن و پروژسترون استفاده می‌شود که این دو نمی‌گذارند سلولهای سرطانی هورمون مورد نیازشان را دریافت کنند و از بین می‌روند.

درمان بیولوژیک  به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با توده سرطانی کمک می‌کند. به این صورت که معمولا از ماده هرسپتین   (Herception) که نوعی پادتن است و در آزمایشگاه ساخته می‌شود، استفاده می‌شود و به ورید تزریق می شود. این روش یا به تنهایی یا همراه شیمی درمانی صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا