بیماری

فوری ترین و بهترین درمان نفخ شکم

همه مردم گاز معده دارند. این گاز ممکن است ناراحت‌کننده و شرم‌آور باشد، اما تهدیدکننده زندگی نیست. گاز معده که نفخ شکم نیز ارتباط دارد با آروغ‌زدن یا عبور از رکتوم دفع می‌شود. استفاده از داروی گیاهی می تواند راهکاری مناسب برای درمان نفخ باشد.  در این راستا، بهترین درمان نفخ شکم را می‌توان بهره‌گیری از کپسول سوپرمنیت باریج دانست.

باکتری‌های روده بزرگ گازهای حاوی گوگردی را آزاد می‌کنند که موجب ایجاد بوی نامطبوع نفخ می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد نفخ معده و همچنین درمان آن را به شما عزیزان ارائه کنیم.

آشنایی با گاز معده یا نفخ

پیش از بررسی بهترین درمان نفخ شکم، باید شما را با علل ایجاد نفخ آشنا کنیم. براساس مطالعات وبسایت معتبر cedars-sinai، اکثر مردم روزانه حدود ۱ تا ۴ پیمانه مترمکعب گاز معده تولید می‌کنند و این گاز حدود ۱۴ بار در روز دفع می‌شود. گاز معده از بخارهای بی بو؛ مانند دی‌اکسیدکربن، اکسیژن، نیتروژن، هیدروژن و گاهی متان تشکیل شده است. گاز موجود در دستگاه گوارش از دو طریق به دست می‌آید:

  • آئروفاژی (بلع هوا): این مورد معمولاً به دلیل خوردن یا نوشیدن سریع، جویدن آدامس، سیگار کشیدن یا پوشیدن دندان مصنوعی لق ایجاد می‌شود. آروغ‌زدن راهی است که از طریق آن بیشتر هوای بلعیده شده خارج می‌شود. گاز باقی‌مانده تا حدی به روده کوچک جذب می‌شود؛ ولی مقدار کمی از آن به روده بزرگ رفته و آزاد خواهد شد.
درمان نفخ
درمان نفخ
  • تجزیه بعضی از غذاهای هضم نشده توسط باکتری‌های بی ضرری که به طور طبیعی در روده بزرگ (کولون) وجود دارند: برخی از کربوهیدرات ها (قند، نشاسته و فیبر) به دلیل کمبود یا عدم وجود برخی آنزیم ها در روده کوچک هضم یا جذب نمی شوند.

غذای هضم نشده یا جذب نشده وارد روده بزرگ خواهد شد، یعنی همان جایی که باکتری‌های بی‌ضرر و عادی غذا را تجزیه می‌کنند. این فرایند هیدروژن، دی‌اکسیدکربن و در حدود یک‌سوم گاز متان تولید خواهد کرد که از طریق روده آزاد می‌گردد. در ادامه متن انتخاب بهترین درمان نفخ شکم به غذاهایی اشاره خواهیم کرد که موجب ایجاد نفخ می‌شوند.

غذاهایی که معمولاً باعث ایجاد نفخ می‌شوند

طبق گفته مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی ایالات متحده آمریکا، بیشتر غذاهای حاوی کربوهیدرات می‌توانند باعث ایجاد گاز معده شوند، اما چربی‌ها و پروتئین‌ها نیز گاز معده تولید می‌کنند. به طور کلی غذاهایی که باعث ایجاد گاز معده یا نفخ می‌شوند عبارت‌اند از:

  • رافینوز: قند پیچیده‌ای که در لوبیا، کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، مارچوبه، سایر سبزیجات و غلات کامل یافت می‌شود.
  • لاکتوز: قند طبیعی موجود در شیر و محصولات لبنی مانند پنیر، بستنی و غذاهای فراوری شده؛ مانند نان، غلات و سس سالاد. گاز معده ناشی از این غذاها به معنای عدم تحمل لاکتوز است.
  • فروکتوز: قندی که در پیاز، کنگر فرنگی، گلابی و گندم یافت می‌شود. فروکتوز همچنین به عنوان شیرین‌کننده در برخی از نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های میوه‌ای به کار گرفته می‌شود.
  • سوربیتول: قندی که به طور طبیعی در میوه‌ها از جمله سیب، گلابی، هلو و آلو یافت می‌شود. سوربیتول همچنین به عنوان یک شیرین‌کننده مصنوعی در بسیاری از غذاهای رژیمی و آب‌نبات‌ها و آدامس‌های بدون قند یافت می‌‌گردد.
  • نشاسته‌ها: بیشتر نشاسته‌ها از جمله سیب‌زمینی، ذرت، رشته فرنگی و گندم با تجزیه‌شدن در روده بزرگ گاز تولید می‌کنند. (برنج جزو معدود نشاسته‌هایی است که گاز ایجاد نمی‌کند). با کمک بهترین درمان نفخ شکم می‌توانید از نفخ این مواد نیز جلوگیری کنید.
  • فیبر محلول: فیبری که به راحتی در آب حل می‌شود و در روده بافتی نرم و ژل مانند به خود می‌گیرد. فیبر محلول در سبوس جو، لوبیا، نخود و بیشتر میوه‌ها یافت می‌شود.
  • فیبر نامحلول فیبر: مانند فیبر موجود در سبوس گندم و برخی سبزیجات که اساساً بدون تغییر از روده‌ها عبور می‌کند و گاز کمی تولید می‌کند.

نفخ نامناسب دستگاه گوارش چگونه تشخیص داده می‌شود؟

نفخ نامناسب ممکن است ناشی از یک اختلال جدی باشد که باید دلیل آن مشخص شود. علاوه بر تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است فعالیت‌های زیر را برای کمک به تشخیص پیشنهاد دهد:

  • اشعه ایکس از شکم
  • دفتر خاطرات غذایی: ممکن است از شما خواسته شود که یادداشتی از غذاها و نوشیدنی‌های مصرف شده برای یک دوره زمانی خاص داشته باشید و یا تعداد دفعاتی که در طول روز گاز معده خود را دفع می‌کنید بشمارید.
  • کولونوسکوپی: برای افراد بالای ۵۰ سال و کسانی که سابقه خانوادگی نفخ نامناسب دارند، احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال در نظر گرفته می‌شود. کولونوسکوپی روشی است که به پزشک اجازه می‌دهد تمام طول روده بزرگ را مشاهده کند و اغلب می‌تواند به شناسایی رشد غیرطبیعی، بافت ملتهب، زخم و خونریزی کمک می‌نماید. این روش شامل به‌کارگیری یک کولونوسکوپ (یک لوله بلند، منعطف و روشن) است که به داخل روده بزرگ وارد می‌شود. کولونوسکوپ به پزشک این امکان را می‌دهد که پوشش روده را ببیند، بافت آن را برای بررسی بیشتر بردارند و بتوانند بهترین درمان نفخ شکم متناسب با وضعیت شما را انتخاب کند.
  • سیگموئیدوسکوپی: سیگموئیدوسکوپی یک روش تشخیصی است که به پزشک اجازه می‌دهد تا قسمت داخلی روده بزرگ را بررسی کند و در شناسایی علل اسهال، درد شکم، یبوست، رشد غیرطبیعی و خونریزی مفید است. یک لوله کوتاه به نام سیگموئیدوسکوپ، از طریق روده وارد بدن می‌شود. اسکوپ هوا را به داخل بدن می‌دمد تا آن را باد کند و دیدن محتویات داخل روده را آسان‌تر نماید.

درمان نفخ در دستگاه گوارش

درمان خاص برای نفخ در دستگاه گوارش توسط پزشک بر اساس فاکتورهای مختلف تعیین می‌شود. مهم‌ترین فاکتورها در این زمینه عبارت‌اند از:

  • سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی شما
  • وخامت اوضاع
  • تحمل شما برای داروها، رویه‌ها یا درمان‌های خاص
  • نظر یا ترجیح شما

جلوگیری از ایجاد گاز در دستگاه گوارش

نفخ معده یک امر طبیعی محسوب می‌شود، البته تا زمانی که مشکل خاصی را برای شما عزیزان ایجاد نکند. رایج‌ترین راه‌های کاهش ناراحتی ناشی از نفخ نامناسب عبارت‌اند از:

  • تغییر در رژیم غذایی
  • استفاده از داروهای مختلف
  • کاهش میزان هوای بلعیده شده

کپسول نرم گیاهی ضد نفخ سوپرمینت باریج، بهترین درمان نفخ شکم

اگر به دنبال بهترین درمان نفخ شکم هستید، باید کپسول نرم گیاهی ضد نفخ سوپرمینت باریج را در نظر داشته باشید. این محصول که از مواد غیرتراریخته تهیه شده  است بهترین گزینه جهت جلوگیری از ایجاد نفخ مزمن به شمار می‌آید. یکی از جالب‌ترین نکات مربوط به کپسول نرم گیاهی ضد نفخ سوپرمینت باریج، تهیه این محصول از مواد غیرتراریخته است، بنابراین نیاز نیست در این زمینه نگرانی خاصی داشته باشید.

سوپرمینت باریج
سوپرمینت باریج

کپسول نرم گیاهی ضد نفخ سوپرمینت باریج علاوه به کمک کردن جهت کاهش نفخ معده موجب افزایش انرژی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شود. دلیل این امر را می‌توان به عدم استفاده از الکل و همچنین وگان بودن این محصول مرتبط دانست. این محصول بدون هیچ‌گونه لاکتوزی تهیه شده است، بنابراین حتی اگر نسبت به لاکتوز حساسیت دارید نیز می‌توانید از این کپسول نهایت استفاده را ببرید.

کپسول نرم گیاهی ضد نفخ سوپرمینت باریج از گلوتن نیز تهی است. در واقع هیچ‌گونه گلوتن خاصی در آن به کار نرفته است و همین امر این کپسول را به یک گزینه فوق‌العاده برای افراد حساس به گلوتن تبدیل می‌‌کند. کپسول نرم گیاهی ضد نفخ سوپرمینت باریج دارای نشان حلال است و با ترکیبات گیاهی خود موجب افزایش سلامت و همچنین کاهش میزان نفخ نامناسب شما خواهد شد.

 

 

 

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا