دانستنیها

درد مزمن چیست؟

تفاوت بین درد مزمن و حاد

درد یکی از شایع‌ترین عارضه‌های است که افراد برای آن به پزشک مراجعه می‌کنند. تخمین زده می‌شود که تنها در ایالات متحده بیش از ۱۰۰ میلیون نفر با درد مزمن زندگی می‌کنند.

درد مزمن با درد حاد تفاوت‌های زیادی دارد. درد حاد زمانی سراغ آدم می‌یابد که صدمه می‌بینید، مثلاً وقتی استخوانی می‌شکند یا دستتان می‌سوزد، یا زمانی‌که مشکلی در بدنتان پیش می‌آید، مانند سوء هاضمه، آپاندیسیت یا سنگ کلیه، آن را تجربه می‌کنید.

درد حاد شباهت زیادی به یک سیستم هشداردهنده یا دزدگیر دارد. درد به شما می گوید بدن شما آسیب دیده است یا اخیرا آسیب دیده است تا برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. پیام می‌تواند این باشد: «آتش داغ است، پس لطفاً دست زدن به آن را متوقف کنید» یا «تاندون مچ پا آسیب دیده است و راه رفتن روی آن عواقب منفی خواهد داشت». این اطلاعاتی است که شما نیاز دارید و می توانید از آن استفاده کنید.

درد مزمن

درد مزمن مانند زنگ هشداری است که در حال کار نکردن است یا در صورت عدم نیاز خاموش می‌شود، مانند زنگ هشدار دود.

درد حاد می‌تواند به درد مزمن تبدیل شود. پزشکان در مورد اینکه کدام درد مزمن و کدام حاد است، اتفاق نظر ندارند. برخی می‌گویند وقتی فردی سه ماه درد دارد، برخی دیگر می‌گویند شش ماه یا حتی یک سال درد، درد مزمن است.

اخیراً پژوهشگران کشف کرده‌اند که درد حاد گاهی اوقات نحوه سیم‌کشی نورون‌های مغز ما را تغییر می‌دهد. وقتی درد را حس می‌کنید، اتفاقی که می‌افتد این است که اعصاب و نورون‌ها مشکلی را تشخیص داده و سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کنند. سپس مغز سیگنال‌هایی را به بدن ارسال می‌کند که هدف آن‌ها حذف خطر و هدایت روند بهبود است.

گاهی وقتی سیگنال‌ها دائماً رد و بدل می‌شوند، سیستم عصبی عادت به ارسال آن‌ها می‌کند وحتی زمانی‌که نیاز نیست متوقف نمی‌شود. در واقع ساختارهای فیزیکی که این سیگنال‌ها را حمل می‌کنند، با ردوبدل شدن سینگال‌های درد تغییر می‌کنند، دقیقا مشابه زمانی‌که مسیرهای مغز با یادگیری یک مهارت جدید تغییر می‌کند. یعنی مغز با درد مزمن مانند نوعی مهارت جدید برخورد می‌کند.

چه زمانی درد مزمن خودبه‌خود پیش می‌آید

درد مزمن

گاهی اوقات، درد مزمن برای مواردی نظیر جراحت یا جراحی به وجود نمی‌آید. معمولاً درد مزمن به نوعی بیماری مربوط است.

بسیاری از موارد می‌توانند باعث درد مزمن، چه در نواحی خاص و چه در سراسر بدن شوند. برخی از موارد رایج عبارتند از:

  • آرتروز
  • فیبرومیالژیا
  • لوپوس
  • اسکلروز چندگانه
  • سرطان
  • فشرده سازی عصب (به عنوان مثال، سیاتیک، سندرم تونل کارپال)
  • نوروپاتی (درد ناشی از آسیب عصبی)
  • میگرن
  • اختلال عملکرد مفاصل
  • هر گونه بیماری‌های خودایمنی و التهابی

این شرایط به دلیل طیف گسترده‌ای از مواردی ایجاد می‌شود و نمی توان همه آنها را یکسان درمان کرد. اگر به درد مزمن شده‌اید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید و تشخیص مناسب را دریافت کنید.

انواع درد مزمن

درد مزمن

همه دردها یکسان نیستند. همه ما دردهای مختلفی را در زندگی تجربه‌ کرده‌ایم و می‌دانیم که درد ناشی از بریدگی، کبودی، سوختگی و رگ به رگ با هم متفاوت است. درد مزمن نیز بسته به علت متفاوت است.

درد مزمن اغلب به صورت سوزشی، گزشی، نیش‌دار، ضربا‌ن‌دار، سفت، عمیق و داغ و… بروز می‌آید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا