بیماری

آشنایی با روش های درمان هموروئید و موثرترین داروی گیاهی بواسیر

بواسیر یا هموروئید یکی از مشکلات شایع در بزرگسالان است، به طوری که گفته می‌شود تقریبا نیمی از افراد تا قبل سن ۵۰ سالگی علایم بواسیر را تجربه می‌کنند. در این مقاله در مورد داروی گیاهی درمان بواسیر (هموروئید) و راهکارهایی برای افزایش اثر بخشی این دارو و همچنین درمان سریع‌تر هموروئید صحبت کرده‌ایم. همچنین داروی گیاهی بواسیر را با داروهای شیمیایی مقایسه کرده‌ایم.

بهترین داروی بواسیر

در ابتدا لازم است در مورد اساس درمان بواسیر با شما صحبت کنیم. هموروئیدها در واقع ناشی از تورم سیاهرگ‌های موجود در راست روده و مقعد هستند، تقریبا شبیه به اتفاقی که در واریس می‌افتد. بواسیر اگر در داخل راست روده ایجاد شود به آن هموروئید یا بواسیر داخلی و اگر در زیر پوست اطراف ناحیه مقعد ایجاد شود، به آن بواسیر خارجی می‌گویند.

درمان گیاهی هموروئید
بواسیر داخلی و خارجی

قبل از این که به سراغ داروی گیاهی یا پمادهای ضد بواسیر (آنتی هموروئید) بروید، باید علت زمینه‌ای و ایجاد کننده بواسیر را برطرف کنید. زمانی که به سیاهرگ‌ها یا وریدهای اطراف ناحیه مقعد فشار زیادی وارد شود، ممکن است متورم شوند یا بیرون بزنند و این سازوکار ایجاد یک بواسیر است.

برخی از عواملی که می‌توانند باعث فشار آمدن به سیاهرگ‌های راست روده و مقعد شوند عبارت‌اند از:

  • زور زدن در هنگام اجابت مزاج
  • نشستن روی توالت برای مدت طولانی
  • اسهال یا یبوست مزمن
  • چاقی
  • حاملگی
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • بلند کردن اجسام سنگین (بار یا وزنه)
  • رابطه مقعدی

در واقع اساس درمان بواسیر این است که ابتدا عامل ایجاد کننده را برطرف کنید و سپس به کمک داروی گیاهی بواسیر (پماد یا لوسیون ام جی باریج) یا پمادهای آنتی هموروئید درد و التهاب بواسیر را کاهش دهید و به بدن خود زمان بدهید تا آن ناحیه را ترمیم کند. رفع علت بواسیر از بازگشت این مشکل هم پیشگیری می‌کند.

در انتها باید اشاره کنیم که با افزایش سن و ضعیف شدن بافت‌های ناحیه‌ی مقعدی، احتمال ایجاد بواسیر بیشتر می‌شود. لذا در سنین بالا باید توجه بیشتری به علل ایجاد کننده بواسیر داشته باشید؛ وزن‌تان را کم کنید، رژیم پر فیبر داشته باشید و از یبوست یا اسهال مزمن جلوگیری کنید.

داروی گیاهی برای درمان هموروئید

بهترین و موثرترین داروی گیاهی برای درمان هموروئید پماد، قطره و شیاف ام جی باریج است که از عصاره گیاه «مورد» تهیه شده است. در طی سال‌ها داروهای گیاهی زیادی برای درمان هموروئید مطرح شده‌اند ولی در پژوهش‌های بالینی و بررسی دقیق بیماران، گیاه مورد و پماد ام جی نتایج بسیار خوبی داشته است.

داروی گیاهی بواسیر
پماد ام جی باریج

گیاه مورد علاوه بر اثرات ضد باکتری و ضد قارچی که دارد، در کاهش و رفع التهاب و همچنین التیام آسیب‌های بافتی موثر است. اسانس این گیاه بند آورنده خون یا اصطلاحا قابض است. همچنین در دارای یون‌های جمع کننده عروق است که می‌تواند آن تورم سیاهرگ‌ها که اشاره کردیم و گفتیم بواسیر ناشی از آن‌ است را برطرف کند.

پماد ام جی باریج از گیاه مورد تهیه شده و تمام خواص آن‌ را دارد. لذا می‌تواند به شکل موثری علایم هموروئید مثل التهاب، درد و خارش را برطرف کند.

یادتان باشد که اساس درمان در بواسیر این است که علت زمینه‌ای آن را برطرف کنید تا به مرور بواسیر ترمیم شود. داروی گیاهی درمان بواسیر یا انواع کرم‌ها و داروهای موضعی غیرگیاهی صرفا کمک می‌کنند تا علایم بواسیر تخفیف یابد و قابل تحمل شود تا به مرور بافت آن ناحیه التیام یافت.

داروی گیاهی بواسیر خارجی

بواسیر خارجی در زیر پوست ناحیه مقعد ایجاد می‌شود. این ناحیه اعصاب حسی زیادی دارد و برای همین بواسیرهای خارجی معمولا دردناک و حساس هستند. داروی گیاهی بواسیر خارجی (پماد ام جی باریج) با کاهش التهاب می‌تواتد به شکل موثری درد بواسیر را کاهش بدهد. این پماد به همراه تغذیه مناسب (رژیم پرفیبر) و عادات توالت مناسب (رفع یبوست و اسهال و زور نزدن) می‌تواند کمک کند تا دوره‌ی درمان بواسیر خارجی با آسودگی بیشتری طی بشود.

داروی گیاهی بواسیر داخلی

بواسیرهای داخلی بالاتر از مقعد هستند و معمولا درد و ناراحتی زیادی ندارند. این نوع بواسیر بسته به میزان بیرون زدگی از مقعد به چهار درجه (گرید) تقسیم می‌شوند. بواسیر درجه یک بیرون زدگی ندارد و علامتش معمولا خونریزی بدون درد است. بواسیر درجه ۲ هنگام زور زدن بیرون می‌آید و علامتش خونریزی بدون درد و گاهی خارش است. بواسیر درجه ۳ و ۴ درجاتی از بیرون زدگی یا پرولاپس را دارند و علاوه بر خونریزی و خارش ممکن است تورم و ترشح هم داشته باشند.

برای درمان بواسیر داخلی می‌توان از داروی گیاهی بواسیر استفاده کرد. می‌توانید با استفاده از اپلیکاتور مخصوص، پماد ام جی را وارد مقعد کنید تا دارو به شکل موثر در تماس با بواسیر قرار بگیرد. همچنین می‌توانید از شیاف ام جی استفاده کنید. بواسیر درجه ۱ و ۲ معمولا با رفع علت زمینه‌ای و استفاده از داروهای موضعی (گیاهی یا غیرگیاهی) درمان می‌شوند ولی بواسیرهای درجه ۳ و ۴ معمولا نیاز به جراحی دارند.

داروی گیاهی برای خونریزی مقعدی

بواسیر یکی از علل اصلی خونریزی مقعدی است. این خونریزی معمولا همراه با دفع است و به شکل خون روشن روی مدفوع مشاهده می‌شود. البته علت خونریزی مقعدی و مدفوع خونی ممکن است مشکلاتی دیگری مانند فیشر (شقاق)، پولیپ یا حتی سرطان‌های دستگاه گوارش باشد، لذا همیشه در مواجه با خونریزی مقعدی بهتر است برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

داروی گیاهی بواسیر (پماد ام جی باریج) می‌تواند با کاهش التهاب و اثرات منقبض کننده عروق باعث کاهش خونریزی شود ولی برای درمان قطعی خونریزی باید برگردیم به اساس درمان هموروئید یعنی رفع علل زمینه‌ای و توصیه‌های عمومی که بالاتر مطرح کردیم.

داروی گیاهی برای درمان شقاق

از پماد ام جی باریج می‌توانید برای درمان شقاق هم استفاده کنید ولی در صورتی که تنها از شقاق رنج می‌برید بهتر است از پماد آنتی فیشر باریج استفاده کنید که به طور خاص برای درمان فیشر فرموله شده است.

شقاق یا فیشر زخم‌هایی در ناحیه اسفنکتر مقعد است که دقیقا مثل بواسیر با اسهال و یبوست، زور زدن، زیاد روی توالت نشستن، رابطه مقعدی و رژیم غذایی کم فیبر ایجاد و بدتر می‌شود. لذا رفع این علل زمینه‌ای به همراه پمادهای موضعی می‌تواند به شکل موثری شقاق را درمان کند.

بایدها و نبایدهای بواسیر

برطبق بررسی های بالینی و مطالعات گسترده و منتشر شده NHS درباره درمان هموروئید، لازمست برای درمان و پیشگیری از بواسیر به نکات زیر توجه کنید:

بایدها

نبایدها

–         آب و مایعات فراوان بنوشید.

–         رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید.

–         برای کاهش درد و خارش در تشت آب گرم یا وان آب گرم بنشینید (حمام سیتز).

–         برای رفع درد می‌توانید استامینوفن مصرف کنید.

–         داروی گیاهی بواسیر (پماد ام جی باریج) را طبق دستورالعمل روی بروشور یا دستور پزشک مصرف کنید.

–         برای کاهش درد و ناراحتی می‌توانید از یک کیسه یخ که در حوله پیچیده شده استفاده کنید.

–         می‌توانید بواسیر داخلی بیرون زده را با انگشت به آرامی به داخل برگردانید.

–         ناحیه مقعدی را تمیز و خشک نگه دارید.

–         به طور منظم ورزش کنید.

–         از مصرف الکل و کافئین (چای، قهوه و نوشابه) تا حد امکان خودداری کنید تا دچار یبوست نشوید.

–         در حین شستن یا کشیدن دستمال کاغذی در ناحیه مقعدی، با ملایمت این کارها را انجام دهید.

–         از دستکاری هموروئید خودداری کنید.

–         در زمان احساس دفع، مدفوع خود را نگه ندارید و اجابت مزاج را به تاخیر نیندازید.

–         در هنگام دفع بیش از حد زور نزنید.

–         مسکن‌های دارای کافئین (مثل نووافن) یا کدئین (مثل استامینوفن کدئین) را مصرف نکنید. این‌ها می‌توانند باعث یبوست شوند.

–         در صورتی که خونریزی دارید، ایبوپروفین (ژلوفن) مصرف نکنید.

–         بیش از حد روی توالت ننشینید.

 

بهترین پماد درمان بواسیر

داروهای موضعی و پمادهای متعددی برای درمان بواسیر وجود دارند. داروی گیاهی هموروئید یا همان محصولات ام جی باریج یکی از انتخاب‌های شماست. محصولات ام جی باریج به شکل پماد، قطره و شیاف در دسترس هستند. محصولات گیاهی ایمن و بدون عارضه که از عصاره گیاه مورد ساخته شده‌اند. سایر پمادهای ضد بواسیر یا آنتی هموروئید معمولا شامل ترکیبات کورتونی (برای کاهش التهاب)، ترکیبات بی‌حس کننده مثل لیدوکائین و ترکیبات موثر بر عروق مثل فنیل‌افرین هستند.

در پژوهشی توسط محققان دانشگاه تبریز، اثر پماد ام جی (داروی گیاهی بواسیر) و پماد آنتی هموروئید (غیرگیاهی) با هم مقایسه شد و نتیجه نشان داد که پماد گیاهی ام جی به اندازه پماد غیرگیاهی موثر است و حتی در درمان خارش عملکرد بهتری دارد. میزان رضایت از دارو در بیمارانی که داروی گیاهی مصرف کرده بودند نیز به شکل چشمگیری بالاتر بود. نتایج این پژوهش در مجله بین‌المللی طب مکمل (به زبان انگلیسی) به چاپ رسیده است.

طرز استفاده پماد گیاهی بواسیر

پماد ام جی باریج را می‌بایست طبق دستور پزشک مصرف کنید. در صورتی که دستور پزشک ندارید، بهتر است روزی ۲ بار از پماد استفاده کنید. برای بواسیر خارجی می‌توانید با انگشت پماد را روی بواسیر قرار دهید ولی برای بواسیر داخلی می‌بایست با استفاده از اپلیکاتور، پماد را به داخل مقعد و راست روده بفرستید. همچنین می‌توانید از شیاف ام جی باریج برای هموروئید داخلی استفاده کنید که مصرف آسان‌تری دارد. روش استفاده از اپلیکاتور را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

پماد ام جی باریج
پماد ام جی باریج

 

 

 

 

‫۵ دیدگاه ها

  1. بازتاب: علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا