دانستنیها

حقیقت‌های در مورد کرم‌ ضد‌آفتاب

کرم‌ ضد‌آفتاب فقط برای روزهای گرم و تابستانی یا فقط برای استفاده کنار ساحل و آفتاب‌گرفتن نیست. کرم‌ ضد‌آفتاب از مهمترین اجزاء مراقبت‌های پوستی است. پزشکان و مختصصین پوست‌ توصیه می‌کنند، حتی در روزهای ابری باید از کرم‌ ضد‌آفتاب استفاده کرد. بنابراین اگر به پوست‌تان اهمیت می‌دهید، حتما باید از کرم‌ ضد‌آفتاب استفاده کنید. در ادامه یک سری حقیقت در مورد کرم‌های ضد‌آفتاب را بررسی خواهیم کرد.

مهم‌ترین حقیقت در مورد کرم‌ ضد‌آفتاب

کرم ضدآفتاب

مهم‌ترین نکته در مورد کرم‌های ضد‌آفتاب اینکه، هیچ کرم ضد‌آفتابی قرار نیست ۱۰۰٪ از شما در برابر آسیب به پوست مراقبت کند. در ضمن، هر کرم‌ ضد‌آفتاب برای مدت زمان معینی تاثیر دارد و باید بعد چند ساعت دوباره تجدید شوند. نکته بعدی اینکه کرم‌های ضد‌آفتاب با SPF 100 تفاوت چندانی با کرم‌های ضد‌آفتاب با SPF 50 برای محافظت در برابر آسیب و سوختگی پوست ندارند. اما به هیچ‌وجه کرم‌های ضد‌‌آفتاب با SPF کمتر از ۳۰ توصیه نمی‌شود.

معمولا کرم‌های ضد‌آفتاب با SPF بالاتر چسبنده‌تراند، بنابراین خیلی‌ها ترجیح‌شان نمی‌دهند. اما توصیه می‌کنیم برای ساحل دریا یا استخر سرباز حتما از کرم‌های ضدآفتاب با  SPF بالاتر استفاده کنید.

نتیجه اینکه، توصیه می‌کنیم از کرم‌های ضد‌آفتاب با SPF  حداقل ۳۰ استفاده کنید، اما SPF بیشتر مزیت به حساب می‌آید.

UVA و UVB

کرم ضدآفتاب

نور خورشید انواع مختلفی از اشعه‌های نور را ساطع می‌کند، اما دو اشعه در درجه اول بیشتر آسیب را به پوست می‌رساند: اشعه ماوراء بنفش A و ماوراء بنفش B. اشعه ماوراء بنفش به اختصار در انگلیسی UA نامیده می‌شوند بنابراین این دو اشعه به اختصار به UVA و UVB شناخته می‌شوند.

برخی از اشعه‌های ماوراء بنفش قابلیت عبور از شیشه را دارند ولی می‌توانند باعث آفتاب‌سوختگی شوند. ولی برخی دیگر از شیشه عبور می‌کنند و حتی با وجود اینکه روی پوست سوختگی، قرمزی و خارش ایجاد نمی‌کنند، ولی به مرور باعث آسیب و پیری پوست می‌شوند.

بنابراین در هنگام خرید حتما به برچسب‌های حافظت از UVA/UVB توجه داشته باشید.

تفاوت بین ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی

کرم ضدآفتاب

ضد آفتاب فیزیکی (غیرآلی)

تنها دو ماده معدنی ضدآفتاب مورد تایید وجود دارد : اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم. کرم‌های ضدآفتاب غیرآلی یک سد محافظ روی سطح پوست ایجاد می‌کنند و اشعه‌های UV را از روی پوست منعکس می‌کنند و مانع ورودشان به سطح پوست می‌شوند.

پژوهش‌های گسترده نشان می‌دهد که کرم‌ ضد‌آفتاب غیرآلی در واقع از پوست در برابر ۹۵ درصد اشعه‌های مضر محافظت می‌کند.

ضد آفتاب شیمیایی (ارگانیک)

تمام مواد فعال دیگر که روی یا تیتانیوم نیستند، ترکیبات شیمیایی ضدآفتاب محسوب می‌شوند. ضدآفتاب‌های شیمیایی به جای ایجاد سدی در سطح بیرونی پوست، مانند لوسیون جذب می‌شوند. در سطوخ زیر پوست، این مواد فعال یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کنند که نور ماوراء بنفش را به گرما تبدیل می‌کند به طوری که نمی‌تواند به پوست آسیب برساند و اشعه‌های مضرر خورشید جذب پوست شوند.

چه زمانی باید ضدآفتاب استفاده کرد؟

کرم ضدآفتاب

در تمام فصل‌های سال و روزهای سال باید ضدآفتاب مصرف کرد. اصولا فرقی ندارد، در روز ابری یا آفتابی، گرم یا سرد و خنک صبح یا عصر قصد دارید بیرون بروید، به هر حال باید ضدآفتاب استفاده کنید. اما اگر به مدت طولانی زیر نور خورشید هستید و مثلا در حال کار کردن یا آفتاب گرفتن هستید حتما باید هر دو ساعت یکبار ضدآفتاب‌تان را تجدید کنید و دوباره استفاده کنید.

 آیا کودکان و نوزادان باید از ضد آفتاب های متفاوتی نسبت به بزرگسالان استفاده کنند؟

برای نوزادان و کودکان و همچنین افرادی که پوست حساسی دارند، متخصصان پوست، کرم‌های ضدآفتاب فیزیکی را توصیه می‌کنند، زیرا در این صورت، احتمال ایجاد ضایع‌های پوستی یا سایر واکنش‌های آلرژیک در آنها بسیار کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا