بیماری

تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟

کلمات “سرماخوردگی” و “آنفولانزا” گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند، در حالی که در واقع کاملاً متفاوت هستند. هر دو، جزء بیماری‌های تنفسی هستند و می‌توانند باعث ایجاد علائمی مشابه در فرد نظیر خستگی و بی‌حالی شوند. اما ریشه این دو بیماری، دوره، شدت و نحوه درمان آن متفاوت است.

سرماخوردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دنیاست و البته اصلی‌ترین دلیل مراجعه بیماران به پزشک هم است. آنفولانزا می‌تواند یک عفونت بسیار جدی باشد که سالانه جان هزاران نفر را می گیرد.

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در برخی موارد مشترک است، اما تفاوت‌های قابل توجهی نیز با هم دارند. معمولا علائم آنفولانزا شدیدتر و مشخص‌تر است.

علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی معمولا بین هفت تا ده روز طول می‌کشد. بیماری با علائم خفیف شروع می‌شود و سپس به تدریج طی چند روز بعد بدتر می‌شوند. هرچند سرماخوردگی می‌تواند انرژی فرد را بگیرد، اما معمولاً آنقدر شدید نیست که در فعالیت‌های روزانه تداخل ایجاد کند.

علائم رایج سرماخوردگی عبارتند از:

  • گرفتگی گلو و بینی (مخاط بینی و گلو)
  • سرفه کردن
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • خارش یا آبریزش چشم
  • گلو درد
  • احساس خستگی
  • سردرد
  • تب (در بزرگسالان به ندرت و البته در کودکان شایع‌تر است)

اگر علائم شما بسیار متفاوت از علائم ذکر شده در بالا است، احتمالاً بیماری یا عفونت دیگری دارید.

علائم آنفولانزا

سرماخوردگی

علائم آنفولانزا اغلب به شدت و به یکباره ظاهر می شوند.

علائم آنفولانزا عبارتند از:

  • تب
  • سردرد
  • بدن درد
  • خستگی مفرط
  • سرفه کردن
  • گلو درد
  • احتقان خفیف – گرفتگی یا آبریزش بینی

استفراغ یا اسهال (اسهال در بزرگسالان غیرمعمول است، بیشتر در کودکان رخ می دهد.)

علل ابتلا

سرماخوردگی

علت هر دو بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا ویروسی است. ویروس‌ها از طریق هوا و به ویژه قطرات سرفه و عطسه و همچنین تماس با بزاق و تماس با سطوح آلوده پخش می‌شوند.

علل سرماخوردگی

بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف می‌توانند باعث سرماخوردگی شوند. از این بین، رینوویروس‌ها (Rhinoviruses ) بیشتر باعث سرماخوردگی می‌شوند، البته سرماخوردگی می‌تواند توسط ویروس‌های دیگر نظیر، ویروس سنکشال تنفسی (RSV) ، پاراآنفلوآنزا و غیره نیز ایجاد شوند. هرچند بعد از ابتلا و بهبودی بدن ایمن می‌شود ولی به دلیل تنوع در تعداد ویروس‌های عامل سرماخوردگی، همراه خطر ابتلا مجدد وجود دارد.

علل آنفولانزا

آنفولانزا توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود. تا به حال گونه‌های زیادی از آنفولانزا شناسایی شده، و با توجه جهش سریع‌شان، زیرگروه‌ها و گونه‌های جدیدی باز تولید می‌شود. اگرچه سه نوع اصلی آنفولانزا A، B و C وجود دارد، اما فقط آنفولانزای A و B باعث علائم آنفلوانزای فصلی می‌شود.

افراد در هر سنی ممکن است به آنفولانزا مبتلا شوند. با این حال، افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند بیشتر احتمال دارد به عوارض جدی مبتلا شوند. این افراد شامل زنان باردار، افراد مسن، کودکان زیر ۵ سال و افراد مبتلا به بیماری های مزمن پزشکی مانند بیماری قلبی، آسم یا دیابت می‌شود.

تشخیص بیماری

سرماخوردگی

تشخیص سرماخوردگی

 

اکثر مردم برای تشخیص سرماخوردگی به پزشک مراجعه نمی‌کنند. البته معمولا پزشک برای تشخیص فقط علائم را بررسی می‌کند و کمتر پیش می‌آید، آزمایش‌های تشخیصی تجویز کند.

تشخیص آنفولانزا

اگر فکر می کنید ممکن است به آنفولانزا مبتلا شده باشید، مراجعه زودهنگام پزشکی مهم است. به ویژه اگر در ۲۴ ساعت اولیه درمان شروع شود، بهبودی زودتر حاصل می‌شود.

اگر علائم شدید سرماخوردگی یا آنفولانزا مانند مشکلات تنفسی، خس‌خس سینه، سرفه‌های غیرقابل کنترل یا تب بالا دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین اگر احساس بهتری پیدا کردید، اما دوباره بیماری شدت گرفت و با علائم شدیدتری بروز یافت مراجعه به پزشک ضروری خواهد بود.

درمان بیماری

زمان تنها درمان واقعی سرماخوردگی و آنفولانزا است. راه‌هایی بدون دارو وجود دارد که به فرد کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید، مانند بخور آب گرم، شستشوی سینوس‌ها با نمک، نوشیدن مایعات شفاف اضافی و استراحت بیشتر.

داروهای سرماخوردگی بدون نسخه ممکن است به تسکین علائم کمک کنند. مصرف مسکن و کاهنده تب مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند تب و بسیاری از دردهای ناشی از آنفولانزا را درمان کند. داروهای ضد احتقان و خلط‌آورها هم می توانند به سرفه و احتقان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کنند.

برای آنفولانزا، داروهای ضد ویروسی می‌توانند مدت زمان آن را کوتاه کرده و در صورت مواجهه با فرد مبتلا به آنفولانزا از شما محافظت کنند. این داروها فقط با نسخه در دسترس هستند، بنابراین برای دریافت آنها باید به پزشک خود مراجعه کنید. نکته مهم اینکه این داروهای ضدویروس فقط در صورتی واقعاً مؤثر هستند که در ۴۸ ساعت اول شروع علائم مصرف شوند.

از آنجایی که سرماخوردگی و آنفولانزا ویروسی هستند،  نمی‌توان آنها را با آنتی بیوتیک درمان کرد. هرگز آنتی‌بیوتیک‌های غیرضروری را نباید مصرف کرد، زیرا این امر منجر به ایجاد گونه‌های مقاوم از باکتری‌ها شده است که در حال تبدیل شدن به مشکلات سلامتی مهم در سراسر جهان هستند.

واکسن آنفولانزا معمولا از اواخر شهریور به بازار عرضه می‌شود. تزریق واکسن باعث محافظت بدن در برابر سویه‌های آنفولانزا می‌شود. البته واکسن ۱۰۰ درصد مؤثر نیست زیرا ویروس آنفولانزا به طور مکرر جهش می یابد. در حالی که هدف اصلی واکسن آنفولانزا جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا است، اما در صورت ابتلا به آن می تواند دوره و شدت آنفولانزا را نیز کاهش دهد.

منبع
verywellhealth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا