بیماری

ترش کردن معده چیست؟

اگر تا به حال از ترش معده رنج برده اید، می دانید که چقدر ناراحت کننده و دردناک است.

ترش کردن معده می تواند ساعت ها یا حتی روز ها ادامه داشته باشد و باعث تهوع، نفخ و سو هاضمه شود. خوشبختانه، تعدادی از درمان‌ های مؤثر وجود دارد که می‌ تواند به کاهش علائم و خلاص شدن از شر عامل زمینه‌ ای ترش کردن معده کمک کند.

در این مقاله به برخی از جدیدترین درمان‌ های ترش کردن و همچنین نکاتی برای پیشگیری از آن می ‌پردازیم. ما به درمان های گیاهی، تغییرات رژیم غذایی، اصلاح شیوه زندگی و درمان های پزشکی نگاه خواهیم کرد تا به شما برای خداحافظی از ترش کردن معده کمک کنیم. پس اگر به دنبال تسکین علائم ترش کردن هستید، با ما همراه باشید!

 

ترش کردن معده چیست؟

آیا تا به حال احساس گرما، ترش شدن و اسیدیته شدن در پشت گلو خود داشته اید؟ احساس می کنید هر چیزی که خورده اید در یک توده سوزان در شکم شما جمع شده است؟ این چیزی است که پزشکان از آن به عنوان “ترش کردن معده” یاد می کنند.

بر طبق نتایج به دست آمده از medicalnewstoday، ترش کردن می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله پرخوری و استرس باشد. هضم ضعیف، نوشیدن الکل زیاد و سریع غذا خوردن نیز می تواند در این عامل مقصر باشند. حتی ممکن است علائمی مانند آروغ، نفخ، سوء هاضمه یا حالت تهوع را تجربه کنید.

در خوش خیم ترین حالت، ترش کردن معده می تواند باعث ایجاد احساسات ناخوشایندی شود که در زمان های مختلف ظاهر می شوند ( این علائم ممکن است بعد از خوردن غذا یا به دنبال یک موقعیت استرس زا ایجاد شوند). اما عدم کنترل آن می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری ریفلاکس معده یا GERD (اختلال ریفلاکس معده به مری) شود. خوشبختانه استراتژی هایی وجود دارد که می توانید از آن ها برای مدیریت اثرات ناخوشایند و بهبود علائم آن بهره ببرید.

ترش-کردن-معده
ترش کردن معده

علل ترش کردن معده

بنا بر یافته های سایت معتبر my.clevelandclinic، معده دارای یک پوشش قوی است که این پوشش از معده در برابر اسیدی که خود معده آن را ترشح می کند طراحی شده است، اما گاهی اوقات پوشش معده فرسوده می شود. وقتی این اتفاق می افتد، این پوشش توسط اسید معده تحریک شده و ملتهب می شود.

گاهی اوقات نیز شیره معده از معده به قسمت بالای روده کوچک (اثنی عشر) می ریزد. دوازدهه یا اثنی عشر مانند معده پوشش محافظ ندارد، بنابراین اسید معده می تواند آسیب بیش تری به آن وارد کند. اسید ها همچنین می توانند از بالای معده به سمت پایین مری وارد شوند که به این حالت رفلاکس اسید معده می گویند.

ترش کردن معده به عنوان سوء هاضمه، یا ناراحتی معده نیز شناخته می شود و به طور کلی توسط عوامل زمینه ای مختلفی ایجاد می شود. این موارد عبارتند از خوردن بیش از حد، خوردن غذا های اسیدی یا تند، مصرف برخی دارو ها، مصرف بیش از حد الکل یا کافئین، سیگار کشیدن و استرس.

همچنین ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند بیماری ریفلاکس معده (GERD)، زخم و یا عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری، از ترش معده رنج ببرید. بنابراین، مهم است که به علت اصلی ترش کردن معده خود برسید تا به طور موثر آن را درمان کنید.

ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی مانند پرهیز از غذاهای چرب، سرخ شده یا تند و محدود کردن مصرف کافئین، الکل و تنباکو می تواند مفید باشد. علاوه بر این، خوردن وعده های غذایی کوچک تر به دفعات می تواند به کاهش علائم ترش کردن کمک کند. در نهایت، مدیریت سطوح استرس با ورزش منظم و تمرین ‌های منسجم می‌تواند به کاهش بروز ترش شدن معده کمک کند.

علائم ترش کردن معده

آیا احساس تهوع مکرر یا احساس سوزش را در معده خود تجربه می کنید؟ اگر چنین احساسی دارید، پس احتمالا به علت ترش کردن معده دچار این موارد شده اید. ناراحتی معده ناشی از تحریک ناشی از اسیدهای اضافی است و علائم رایج آن عبارتند از:

  • سوزش سردل
  • حالت تهوع
  • نفخ شکم
  • زخم معده
  • اسهال یا یبوست
  • احساس پری در قسمت فوقانی شکم.

ترش کردن معده می تواند با احساس طعم ترش در دهان همراه باشد و بعد از خوردن غذاهای تند، مصرف بیش از حد الکل یا کافئین یا در زمان دچار شدن به استرس شدید تر شود. اگر این علائم را به طور مرتب تجربه می کنید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید تا علت زمینه ای را شناسایی کرده و بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند.

راه های درمان ترش کردن معده

ترش کردن معده یک احساس ناراحت کننده است که می تواند ناشی از سوء هاضمه یا سایر مشکلات گوارشی باشد. خوشبختانه، چندین راه حل وجود دارد که می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و به زندگی عادی خود ادامه دهید.

درمان های طبیعی

برخی از دارو های طبیعی می توانند به تسکین ناراحتی ناشی از ترش شدن معده کمک کنند. دمنوش‌ های گیاهی مانند نعناع، زنجبیل یا بابونه به دلیل اثرات آرام‌بخش خود شناخته شده ‌اند و می ‌توانند به تسکین علائم سوء هاضمه کمک کنند. هم چنین نوشیدن یک لیوان آب گرم با یک قاشق غذاخوری عسل می تواند ناراحتی شکمی شما را کاهش دهد.

استفاده از داروی گیاهی می تواند بعنوان راهکاری موثر در درمان ترش کردن معده بشمار آید. شربت آنتی رفلاکس باریج، با داشتن ژل آلوئه‌ورا (صبر زرد) دارای ترکیبات مختلف برای ترمیم زخم، ترمیم آسیب‌های حرارتی و سوختگی‌ها و برطرف نمودن التهاب است. از جمله کاربردهای درمانی ژل آلوئه‌ورا، استفاده از آن در بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری است.

شربت آنتی رفلاکس بی
شربت آنتی رفلاکس بی

تغییرات رژیم غذایی

اگر مرتباً دچار ترش کردن معده می شوید، تغییراتی را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید. پرهیز از غذا های چرب، فرآوری شده و تند می تواند به کاهش علائم و جلوگیری از افزایش ابتلا به ترش شدن معده کمک کند. خوردن وعده های غذایی کوچک تر در طول روز نیز می تواند هضم غذا را برای بدن شما آسان تر کند. علاوه بر این، مصرف غذا های غنی از پروبیوتیک مانند ماست ممکن است به کاهش ناراحتی های گوارشی و بهبود سلامت کلی شما کمک کند.

تغییرات رژیم غذایی برای داشتن دستگاه گوارش سالم

گاهی اوقات، ساده ترین راه حل ها برای درمان موثرترین روش ها هستند. یکی از بهترین راه‌ ها برای مقابله با ترش کردن معده، تغییر رژیم غذایی است. یک رژیم غذایی متعادل که حاوی مواد مغذی ضروری، ویتامین ها و انواع مواد معدنی است می تواند به تقویت سیستم گوارش و بازگرداندن روده ها و دستگاه گوارشی بدن تان به سلامت کامل کمک کند.

 

چند تغییر رژیم غذایی وجود دارد که می توانید برای کاهش ترش کردن معده خود ایجاد کنید:

طبق تحقیقات انجام شده در وب سایت health.unl.edu چند نکته وجود دارد که می تواند در کاهش ترش کردن معده موثر باشد:

وعده های غذایی کوچک تر بخورید

خوردن وعده های غذایی کوچک تر به دفعات بیشتر به هضم غذا کمک می کند و نفخ و ناراحتی شکمی را کاهش می دهد. سعی کنید به جای سه وعده بزرگ، چهار یا پنج وعده غذایی کوچک در طول روز بخورید.

مصرف فیبر را افزایش دهید

افزودن فیبرهای محلول مانند جو، سیب و موز می توانند به بهبود هضم و هم چنین جلوگیری از یبوست کمک کنند. فیبر به حرکت سریع ‌تر غذا از طریق دستگاه گوارش کمک می‌کند.

از غذا های تند و چرب خودداری کنید

غذا های سرخ شده و تند می تواند معده شما را تحریک کند و ریفلاکس اسید معده را بدتر کنند. سعی کنید از غذا های چرب مانند همبرگر و پیتزا که می توانند علائمی مانند سوزش سر دل یا ریفلاکس اسید را تشدید می کنند و منجر به ترش کردن معده می شوند، اجتناب کنید.

محصولات گروه گوارشی باریج
محصولات گروه گوارشی باریج

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر ناراحتی گوارشی مداوم و به خصوص ترش کردن معده را تجربه می کنید، سعی کنید تا علت آن را کشف کنید. پزشکان به شما کمک می کنند تا هر گونه بیماری زمینه ای که باعث ایجاد ناراحتی ترش کردن معده می شود، شناسایی شده و برنامه ای برای کنترل آن ارائه شود. علل ترش معده می تواند شامل موارد زیر باشد که در صورت وجود این بیماری ها لازم است تحت نظارت پزشک قرار بگیرید:

  • بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)
  • زخم معده
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • عدم تحمل یک نوع ماده غذایی یا آلرژی

اگر با وجود تلاش برای درمان های خانگی یا تغییر شیوه زندگی، ترش کردن معده شما همچنان ادامه داشت، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. آن ها ممکن است درمان هایی مانند داروها را پیشنهاد کنند یا شما را برای آزمایش های بیشتر ارجاع دهند.

جمع بندی

ترش کردن معده یک بیماری شایع است که دلایل زیادی دارد. با این حال، تعدادی از درمان‌ های طبیعی وجود دارد که می‌توان برای رفع موثر این مشکل استفاده کرد. زنجبیل، چای بابونه و پروبیوتیک ها تنها تعدادی از درمان هایی هستند که علائم ترش معده را تسکین می دهند.

البته توجه به این نکته ضروری است که برخی از موارد ترش کردن معده نیاز به درمان های جدی تری دارند. علاوه بر این، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که بیماری های جدی مانند مسمومیت غذایی، بیماری سلیاک یا زخم معده دلیل ایجاد این علائم نیستند.

در نهایت، ترش کردن معده را می توان به طور موثر و با استفاده از دارو های طبیعی مدیریت کرد. ایجاد تغییرات جزئی در رژیم غذایی و سبک زندگی اغلب می تواند برای کمک به درمان ناراحتی ترش شدن معده کافی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا