گیاهان دارویی

باریجه ، طلای گیاهان دارویی

باریجه جزء گیاهان علفی و بزرگ است. از جمله اسم‌های دیگر این گیاه شگفت‌انگیز دارویی می‌توان به بالانبو، بالیجه، بارزد، قنه، قاسی، قاضی، قاسنی و قاصنی اشاره کرد. هر چند این گیاه بیشتر به همان نام باریجه مشهور است. این گیاه خواص درمانی فراوانی دارد و از دیرباز در طب سنتی ایران جایگاه ویژه‌ای داشت. در این مقاله قصد داریم بیشتر این گیاه جادویی را بررسی کنیم.

باریجه چیست؟

باریجه
صمغ باریجه

همانطوری‌که ذکر شد، باریجه گیاهی علفی و بزرگ است. برگ‌های این گیاه شبیه برگ درختان چنار و گل‌ها زرد رنگ هستند. ساقه‌های آن استوانه‌ای شکل و باریک‌اند. باریجه صمغی دارد که به خاص مورد توجه طب سنتی و صنعت داروسازی است. نکته جالب اینکه، وقتی حشرات روی ساقه گیاه می‌نشیند و آن را نیش می‌زند این صمغ خارج می‌شود. صمغ خارج‌شده در مجارت هوا سفت می‌شود و به رنگ‌های قهوه‌ای، زرد مایل به سبز و گاهی قرمز در می‌آید.

خواص باریجه

در طب سنتی خواص خیلی زیادی به باریجه نسبت‌ داده‌اند. از سم‌زدایی، رفع گرفتگی و احتقان، تقویت سیستم گردش خون تا دفع سنگ کلیه به این گیاه نسبت داده‌اند. در ادامه به طور مفصل با این خواص آشنا می‌شویم.

خواص روی پوست

باریجه

از جمله مهمترین خواصی که باریجه نسبت می‌دهند، جوان‌سازی و شادابی پوست است. عصاره این گیاه حاوی ویتامین‌ها و املاح لازم و ضروری برای پوست است. البته استعمال عصاره باریجه روی پوست باعث کلاژن‌سازی می‌شود و در نتیجه فرایند چین‌وچروک‌ها و شل‌شدگی و افتادگی متوقف و معکوس می‌شود. در ضمن به طور خاص، عصاره باریجه در زنان باردار علائم کشیدگی پوست را از بین می‌برد. البته توصیه می‌شود، استعمال باریجه برای خانم‌های باردار به توصیه و مشورت پزشک انجام شود.

دیگر اینکه، برای از بین بردن جای زخم‌ هم روغن یا عصاره باریجه تجویز می‌شود. در این مورد هم، خاصیت جوان‌سازی پوست و افزایش تولید سلول‌های پوست در این روند تاثیرگذار است.

خلاصه اینکه برای رفع چروک، قرمزی، جوش، جای‌زخم، شل‌شدگی، پیری و… پوست به مدت چند هفته دو بار در روز باید از روغن یا عصاره باریجه روی پوست استفاده کرد.

خاصیت سم‌زادیی

همانطوری‌که در بالاتر اشاره شد، باریجه خاصیت سم‌زدایی دارد. باریجه حاوی مواد و ترکیباتی است که به فرایند سم‌زدایی در کبد و کلیه کمک می‌کند. در ضمن باریجه نه تنها به پاکسازی خون کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا هورمن‌هایی در بدن ترشح شود تا فرایند سم‌زدایی از جمله در پوست تقویت شود.

دافع سنگ کلیه

در طب‌ سنتی برای دفع سنگ کلیه گیاه باریجه تجویز می‌شود. براساس طب‌ سنتی، مصرف این گیاه باعث می‌شود تا سنگ‌های کلیه خرد و دفع شوند.

رفع گرفتگی عضلات

باریجه

از دیگر خواص باریجه به خاصیت ضد اسپاسم این گیاه دارویی می‌توان اشاره کرد. عصاره باریجه برخی گرفتگی‌های شایع از جمله گرفتگی روده، عضلات، مسیر‌های تنفسی و روده را می‌تواند درمان کند. درمان گرفتگی یا اسپاسم ضروری است زیرا در صورت عدم درمان این مشکل احتمال وجود خطرات زیادی برای بدن وجود دارد. برای آرام‌سازی سیستم اعصاب مرکزی و کاهش فشار عضلانی هم می‌توانید از عصاره باریجه و خواص ضد اسپاسم آن بهره‌مند شوید.

تقویت سیستم گردش خون

 

یکی دیگر از خواص باریجه تاثیر فوق‌العاده این گیاه دارویی بر روی سیستم گردش خون و بهبود آن است. ترکیبات موجود در باریجه بر روی بهبود فعالیت عروق موثر هستند و با تقویت عروق موجب تسریع و نظم بهتر و بیشتر گردش خون می‌شود. به کمک باریجه می‌توان بسیاری از بیماری‌های در ارتباط با اختلالات و ضعف گردش خون را نیز درمان کرد

 

درمان درد دندان

یکی دیگر از خواص جالب توجه این گیاه جادویی درمان درد دندان است. در طب سنتی، توصیه می‌شد برای درمان درد دندان به اندازه یک نخود باریجه روی دندان گذاشته شود و برای مدت روی دندان بماند تا درد دندان برطرف شود.

نکته پایانی

شرکت داروسازی باریج اسانس به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده داروهای گیاهی در ایران افتخار دارد، نام و برند خود را از این گیاه بومی ایران گرفته است.

منبع
webmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا