بیماری

اگزمای صورت چیست و چطور از شَر آن خلاص شویم؟

اگزمای صورت بی‌شک ناخوشایندترین نوع اگزماست. اگزما در هر نقطه‌ای از بدن می‌تواند ظاهر شود، اما وقتی‌که صورت را درگیر می‌کند، خیلی ناراحت‌کننده، دردناک و ناخوشایندتر می‌شود. چرا که هم پوست صورت خیلی حساس‌تر است و هم بیشتر روی چهره فرد تاثیر می‌گذارد. اگزما به طور کلی و به ویژه اگزما صورت می‌تواند به مرور به صورت تاول در آید و در این صورت آزاردهنده‌تر شود. مورد بعدی اینکه، اگزما گاهی فقط صورت و گاهی علاوه بر صورت در دیگر نقاط بدن هم دیده می‌شود. در این مقاله انواع و علل اگزمای صورت و نحوه تشخیص و درمان آن بررسی خواهد شد.

انواع اگزمای صورت

اگزما صورت
اگزما صورت

اگزما صورت در واقع اصطلاحی است برای گروهی از شرایط که باعث خارش، قرمزی و التهاب پوستی می‌شود. انواع اگزما که بیشتر در صورت ظاهر می‌شوند عبارتند از:

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک شایع‌ترین نوع اگزما به طور کلی است. درماتیت آتوپیک در گونه‌ها و چانه به ویژ در بین نوزادان بسیار شایع است. این نوع اگزما همچنین می‌تواند در اطراف چشم‌ها، روی پلک‌ها و اطراف لب‌ها ظاهر شود. با این حال، هر نقطه از صورت یا بدن می‌تواند درگیر درماتیت آتوپیک شود.

درماتیت تماسی

 این نیز یک نوع رایج اگزما است. این یک واکنش پوستی به یک محرک خاص است. درماتیت تماسی روی صورت، معمولاً در اطراف چشم‌ها، خط مو و در نواحی تماس با عطر و جواهرات مانند گردن و لاله گوش دیده می‌شود. اما، مانند درماتیت آتوپیک، این نوع اگزما می‌تواند در هر جایی دیگر از بدن هم ظاهر شود.

درماتیت سبورئیک

این نوع اگزما اغلب در اطراف خط مو، در ابروها، اطراف گوش‌ها و در طرفین بینی ظاهر می‌شود.

علائم اگزمای صورت

هرچند انواع اگزماها نشانه‌های متمایزی دارند، اما در مواردی این نشانه‌های مشابه هستند از جمله:  

  • قرمزی و لکه روی پوست
  • خارش که گاهی شدید است
  • سوزش
  • خشکی و پوسته پوسته شدن (این پوسته‌ها ممکن است بیشتر مربوط به درماتیت سبورئیک باشد)
  • پوست زبر یا ناهموار
  • پلک‌های متورم
  • تاول‌های کوچکی که ممکن است ترشح داشته باشند
  • پوست ترک‌خورده که ممکن است خونریزی کند (در موارد شدید)

همچنین ممکن است فرد مبتلا به اگزما در زمان التهاب پوست احساس درد بیشتری داشته باشد. اگر اگزما (روی صورت یا جاهای دیگر) طولانی باشد، پوست در نهایت ضخیم، تغییر رنگ یا زخم می‌شود.

نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در ایالات متحده با اگزما زندگی می‌کنند، و این بیماری به طور متفاوتی بر روی افراد تأثیر می‌گذارد. برخی از افراد ممکن است التهابی پوستی جزئی را تجربه کنند. در این صورت پوست آنها خیلی کم خارش پیدا می‌کند. برای برخی دیگر، التهالب شامل خارش شدید، خشکی یا ترشح و خونریزی است.

علل ابتلا به اگزما صورت

درمان اگزما صورت
درمان اگزما صورت

پزشکان و پژوهشگران به طور دقیق نمی‌دانند عالم اصلی اگزما چیست. هرچند چندین مورد به شروع و گسترش اگزما ارتباط دارند. این عوامل عبارتند از:

سابقه خانوادگی اگزما صورت

 اگر یکی از اعضای خانواده اگزما داشته باشد، ممکن است شما نیز به آن مبتلا شوید.

آسم یا آلرژی

 اگر آسم یا آلرژی دارید، احتمال ابتلا به اگزما افزایش می‌یابد.

بیماری های خود ایمنی

 اگر مشکلات خود ایمنی دارید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به اگزما باشید. با این حال، افرادی که دارای سیستم ایمنی سالم هستند نیز می‌توانند به این بیماری پوستی مبتلا شوند.

جغرافیای محل سکونت

 اگزما بیشتر در افرادی که در نیمکره شمالی، مناطق شهری یا مکان‌هایی با آلودگی زندگی می‌کنند ظاهر می‌شود.

سن

 مشاهده اگزما در نوزادان یا کودکان کوچک، به خصوص اگزما صورت، معمول‌تر است. البته اگزما می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد و افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد.

عوامل تحریک‌کننده اگزما صورت

اگزمای صورت
اگزمای صورت

پوست صورت حساس‌تر و نازک‌تر از پوست دیگر نقاط بدن است و  بنابراین، بیشتر مستعد تحریک است. برخی از محرک‌های عمومی که می‌تواند منجر به تشدید اگزما شود عبارتند از:

محرک‌ها و آلرژن‌های محیطی

محرک‌ها و آلرژن‌ها هر نوع ماده به ویژه مواد شیمیایی هستند که با پوست شما تماس دارند. این مواد می‌تواند در صابون‌ها، شامپوها، محصولات پاک‌کننده، عطرها، دود سیگار و  رنگ‌های پارچه باشند. آلرژن‌های رایج (موادی که باعث واکنش آلرژیک می‌شوند) معمولا از کپک، شوره حیوانات خانگی، گرد و غبار و گرده ناشی می‌شوند.

آلرژن‌های غذایی

برخی افراد پس از خوردن برخی غذاها دچار التهاب اگزمایی می‌شوند. غذاهای محرک رایج عبارتند از آجیل، شیر و تخم مرغ.

استرس

تا به امروز، محققان مطمئن نیستند که چرا استرس می‌تواند اگزما را تحریک کند. اما اجتناب از استرس تا حد امکان ممکن است به کاهش شعله‌ور شدن التهاب پوستی و اگزما کمک کند.

دمای بیرونی

 برای بسیاری از مردم، به نظر می‌رسد که هوای گرم باعث بروز اگزما می‌شود. از طرف دیگر، هوای خشک زمستانی نیز می‌تواند به عنوان یک محرک عمل کند.

نوسانات هورمونی

 افزایش و کاهش هورمون‌ها به ویژه هورمون‌ها استروژن یا پروژسترون، ممکن است به تشدید اگزما کمک کند.

درمان اگزما صورت

اگرچه هیچ درمان قطعی برای اگزما وجود ندارد، اما گزینه‌های درمانی زیادی وجود دارد که زندگی با این بیماری را قابل کنترل می‌کند. اگر اگزمای شما خفیف است، ممکن است بتوانید با اقدامات خوب مراقبت از پوست و مرطوب کردن مداوم آن را تحت کنترل داشته باشید. با این حال، در بسیاری از موارد، داروها هم مورد نیاز است.

  • از یک کمپرس یخ برای تسکین پوست خود استفاده کنید. استفاده از یک کمپرس یخ می تواند خارش پوست را کم کند و واکنش های آلرژیکی را کاهش دهد.
  • از یک کرم مرطوب کننده مناسب برای درمان اگزما صورت استفاده کنید. 
  • از یک ضدآفتاب مناسب با پوست خود استفاده کنید. استفاده از یک کرم ضدآفتاب گیاهی می تواند به شیوه ای موثر از پوست شما محافظت کند. کرم ضدآفتاب گیاهی باریج با فرمولاسیون پیشرفته، کمک شایانی به محافظت از پوست دارای اگزما می کند.
  • با مشورت پزشک، از آنتی بیوتیک مناسب و داروی گیاهی برای درمان اگزما صورت خود استفاده کنید. 
  • استرس خود را کم کنید. استرس تاثیری مستقیم بر اگزما صورت دارد. با کنترل استرس به درمان اگزما صورت خود کمک کنید. 
  • عوامل تاثیرگذار بر اگزما صورت خود را بشناسید و سعی کنید با حذف عوامل موثر بر اگزما صورت، آلرژن ها را کاهش دهید.
  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید. ادویه ها و مواد غذایی که به آنها حساسیت دارید از رژیم غذایی در محدود کنید.

اگزمای صورت دور چشم

اگزما صورت دور چشم
اگزما صورت دور چشم

هنگامی که اگزما صورت ظاهر می‌شود، اغلب پوست اطراف چشم یا پلک‌ها (به ویژه در بزرگسالان) را تحت تاثیر قرار می دهد. اگزمایی که در نزدیکی چشم ایجاد می‌شود نیاز به توجه ویژه دارد؛ چرا که خود چشم‌ها نیز می‌توانند تحت تاثیر قرار گیرند.

افراد مبتلا به اگزمای اطراف چشم بیشتر مستعد ابتلا به برخی مشکلات چشمی مانند ورم ملتحمه (چشم صورتی)، التهاب قرنیه و تغییر شکل قرنیه (نوعی بیماری به نام قوز قرنیه) هستند.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان اگزما صورت دور چشم

درمان زودهنگام می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن مشکلات چشم کمک کند. اگر عوارض ناشی از اگزمای اطراف چشم درمان نشده می‌تواند باعث کاهش بینایی شود. در صورت داشتن مشکلات زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • چشم‌های دردناک یا اشک مداوم
  • حساسیت به نور
  • قرمزی چشم
  • چشم درد
منبع
verywellhealth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا