بیماری

اکالیپتوس و خواص شگفت‌انگیز آن

اکالیپتوس یک درخت همیشه سبز است که به دلیل خواص دارویی خود، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه این گیاه بومی استرالیا است اما در بسیاری از مناطق جهان طرفدار داشته و پرورش داده می شود. این گیاه دارای ساقه های بلند و برگ های درازی است که اگر خالی مصرف شوند هضم آنها سخت است. علاوه بر این برگ اکالیپتوس را می توان به بخور یا موضعی نیز استفاده کرد.

در ادامه با خواص گیاه اکالیپتوس بیشتر آشنا می‌شویم.

سرماخوردگی

اکالیپتوس

نکته مهم اینکه، نمی توان برگ های تازه اکالیپتوس را به صورت خام استفاده کنید و مصرف خوراکی این عصاره ممکن است برای بدن سمی باشد. بنابراین هرگز اسانس اکالیپتوس را به چای خود اضافه نکنید. در بیشتر مواقع الکالیپتوس به عنوان بخور مورد استفاده درمانی قرار می‌گیرد.

اکالیپتوس به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان سرماخوردگی شناخته می شود. عصاره تهیه شده از برگ های این گیاه ماده اصلی برای تهیه محصولات ضد سرماخوردگی و ضد سرفه است.

تحقیقات نشان داده اند که برگ های این گیاه می توانند خلط را کاهش داده و برونش و برونشیول ریه های شما را گسترش دهند. این ماده همچنین یک ماده ضد التهاب طبیعی است.

ماده اصلی که مسئول این خواص برگ اکالیپتوس است، اکالیپتول نام دارد که به سینوسول نیز معروف است. این ماده ترکیبی است که در عصاره اکالیپتوس نیز یافت می شود. برخی تحقیقات نشان داده اند که اکالیپتول با کاهش التهاب و ایجاد خلط، علائم سرماخوردگی مانند سرفه، احتقان بینی و سردرد را تسکین می دهد.

علاوه بر این ، اکالیپتول ممکن است به بهبود علائم آسم نیز کمک کند. در مطالعه ای ۱۲ هفته ای به ۳۲ نفر مبتلا به آسم برونشال روزانه ۶۰۰ میلی گرم اکالیپتول یا دارونما داده شد. افراد گروهی که از اکالیپتول برای کنترل علائم آسم استفاده کرده بودند در مقایسه با افراد گروه کنترل، ۳۶٪ کمتر به دارو نیاز داشتند.

استنشاق اسانس اکالیپتوس از طریق بینی ممکن است برخی از علائم سرماخوردگی را درمان کند. همچنین در بسیاری از داروهای ضد احتقان موضعی نیز این عصاره یافت می شود. با این وجود مصرف خوراکی این عصاره می تواند سمی باشد. بنابراین باید از مصرف آن خودداری کنید.

آرامش بخشی

اکالیپتوس

اعتقاد بر این است که اکالیپتوس علائم استرس را کاهش می دهد. در یک مطالعه، ۶۲ نفر از افراد سالم بعد از استنشاق روغن اکالیپتوس کاهش اضطراب قبل از عمل را گزارش دادند. اکالیپتوس حاوی اکالیپتول است که به نظر می رسد دارای خواص ضد اضطرابی برای بدن است.

علاوه بر این، استنشاق روغن اوکالیپتوس به مدت ۳۰ دقیقه باعث کاهش فشار خون در بیمارانی می شود که عمل جراحی زانو انجام داده اند. این موضوع نشان می دهد که برگ اکالیپتوس دارای اثر آرام بخش است.

محققان معتقدند که این ماده باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک (سیستم پاسخ دهنده به استرس در بدن) می شود و فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک را افزایش می دهد. به این ترتیب باعث آرامش می شود.

احتقان سیستم تنفسی

اکالیپتوس

برای برطرف شدن علائم احتقان سیستم تنفسی به طور گسترده‌ای از بخور اکالیپتوس استفاده می‌شود. همچنین بخور دادن با ترکیبی از اسانس‌های نعنا فلفلی و اکالیپتوس می‌تواند به رقیق شدن خلط و اتساع مجاری هوائی و آسانتر شدن تنفس در بیماران مبتلا به برونشیت مزمن و آمفیزم کمک نماید. اکالیپتوس خلط آور (expectorant) است و کمیسیون E آلمان مصرف آن را برای موارد سرفه و برونشیت تأیید نموده است. در in vitro فعالیت ضدویروسی اجزاء محلول در آب اسانس اکالیپتوس در مقابل انفلوانزا تیپ A مشخص شده است.

قطره غیر خوراکی بخور اکالیپتوس باریج

اکالیپتوس

 

صفحه قطره خوراکی بخور اکالیپتوس در وب‌سایت باریج

  • پیشگیری و درمان عفونت های تنفسی
  • بهبود سرفه و احتقان بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا