بیماری

انواع سرفه در کودکان

سرفه واکنش طبیعی بدن در برابر عوامل بیرونی و بیماری‌زا ست. در کودکان هم سرفه معمولاً بدین معناست که بدن در تلاش است خود را از شر یک ماده تحریک کننده، از مخاط گرفته تا یک جسم خارجی خلاص کند. نشان‌ها و بیماری‌های معمول سرفه در کودکان عبارتند از:

انواع عفونت‌ها

سرفه در کودکان

سرماخوردگی، آنفولانزا و خروسک ( لارنگوتراکئوبرونشیت) که منجر به سرفه در کودکان می‌شود. سرماخوردگی معمولا باعث سرفه‌های خفیف تا متوسط می‌شود، در حالی‌که آنفولانزا معمولا به همراه سرفه شدید و خشک می‌شود. اما خروسک به همراه سرفه‌هایی شبیه پارس‌کردن به همراه صدای نویز در هنگام تنفس در طول شب است. این عفونت‌های ویروسی را نمی‌توان با آنتی‌بیوتیک مدوا کرد. البته داروهایی برای کنترل و کاهش علائم آن‌ها تجویز می‌شود.

رفلاکس اسید معده

نشانه‌ها و علائمی مانند سرفه کردن، استفراغ مکرر، طعم بد در دهان، احساس سوزش در قفسه سینه می‌توانند نشانه‌های رفلاکس اسید معده می‌شود. درمان رفلاکس معده در کودکان نسبت به سن‌وسال متفاوت است. حذف غذاهایی که رفلاکس را تشدید می‌کنند نظیر شکلات، نعناع، سرخکردنی‌ها، غذاهای چرب، کافین و نوشیدنی‌های گازدار دو ساعت پیش از خواب کودک می‌تواند درمانگر باشد.

آسم

سرفه در کودکان

آسم یکی دیگر از عوامل سرفه‌کردن‌های مکرر در کودکان می‌تواند باشد. البته تشخیص ابتلا به آسم در کودکان سخت است، چرا علائم آن از کودکی به کودکی دیگر متفاوت است. اما سرفه خس‌خس‌دار، که در طول شب تشدید می‌شود، یکی از رایج‌ترین نشانه‌ها ابتلا به آسم است. یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به آسم سرفه‌کردن کودک بعد از انجام فعالیت‌های فیزیکی و بازی‌‌کردن است. درمان آسم کاملا به عامل ایجاد بیماری دارد. اما مهمترین درمان پیشگیری از در معرض عوامل تحریک‌کننده قرار گرفتن نظیر آلودگی، دود و عطر است. اگر فکر می کنید فرزند شما علائم آسم دارد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی

آلرژی‌ها هم از دیگر عوامل سرفه‌های طولانی مدت در کودکان است. در این صورت سرفه معمولا به همراه خارش گلو، آبریزش بینی، آبریزش چشم، گلو درد یا راش پوستی است. برای تشخیص آلرژی حتما باید با پزشک کودک‌تان مشورت کنید تا عامل ایجادکننده حساسیت را پیدا کنند. و اینکه در مورد چگونگی جلوگیری از در معرض قرار گرفتن ماده حساسیت‌زا حتما مشورت بگیرید. مواد حساسیت‌زا یا آلرژن‌ها می‌توانند شامل مواد غذایی، گرده، موی حیوانات خانگی و گرد و غبار باشند. پزشک شما همچنین ممکن است داروهای آلرژی یا را توصیه کند.

سیاه سرفه

سرفه در کودکان

سیاه سرفه هم می‌تواند عامل سرفه در کودک باشد. مهمترین نشانه سیاه سرفه، سرفه‌های پشت سر هم و به دنبال استنشاق است. علائم دیگر ممکن است آبریزش بینی، عطسه و تب خفیف باشد. سرفه سیاه مسری است اما با واکسن می‌توان از آن جلوگیری کرد. سیاه سرفه با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

 

دیگر عوامل

کودک ممکن است پس از یکبار سرفه، از روی عادت دوباره سرفه کند.

گاهی یک ماده خارجی مانند غذا یا یک اسباب بازی کوچک در راه تنفس کودک گیر می‌کند و باعث سرفه می‌شود.

پس از قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده مانند آلودگی سیگار یا دود شومینه ممکن است کودک دچار سرفه شود.

منبع

 

شربت کاف استاپ باریج

  • اکسپکتورانت
  • ضد سرفه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا