بیماری

انحراف بینی چیست و چطور آن را درمان کنیم؟

انحراف بینی یا به طور درست‌تر انحراف تیغه بینی وضعیتی است که در آن تیغه‌بینی (تیغه‌بینی استخوان و غضروفی است که حفره‌بینی را به دو قسمت تقسیم می‌کند) به طور قابل توجهی منحرف یا کج است و تنفس را دشوار می‌کند. اکثر مردم نوعی عدم تعادل در اندازه مجاری تنفسی خود دارند. در واقع، تخمین‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از مردم، نوعی ناهماهنگی در تیغه بینی خود دارند ولی از آن بی‌خبرند. توجه داشته باشید که فقط عدم تعادل خیلی زیاد باعث مشکلات تنفسی قابل توجهی می‌شود و نیاز به درمان دارد.

علل انحراف انحراف بینی

برخی از افراد با انحراف بینی متولد می‌شوند. ولی برخی پس از آسیب یا ضربه به بینی دچار انحراف تیغه بینی می‌شوند.

علائم انحراف بینی

شایع‌ترین علامت انحراف بینی، احتقان بینی است که یک طرف بینی بیش از طرف دیگر گرفتگی دارد، معمولا همراه با مشکل در تنفس است. عفونت‌های مکرر سینوسی هم می‌تواند نشانه انحراف بینی باشد. علائم دیگر عبارتند از:

  • خونریزی بینی
  • درد در ناحیه صورت
  • سردرد
  • تنفس بلند و خروپف در هنگام خواب

انحراف بینی همچنین ممکن است باعث آپنه خواب شود (آپنه خواب یک وضعیت جدی است که در آن تنفس فرد در طول خواب نفس به طور مقطعی متوقف می‌شود.)

درمان‌های انحراف تیغه بینی

گاهی اوقات علائم انحراف تیغه بینی را می‌توان با داروها تسکین داد. اگر دارو به تنهایی نتواند عارضه را درمان کند، ممکن است برای ترمیم تیغه بینی و بهبود تنفس به یک روش جراحی به نام سپتوپلاستی (septoplasty) نیاز باشد.

جراحی انحراف تیغه بنی

در طی جراحی سپتوپلاستی، جراح از داخل بینی، یک برش کوچک در تیغه بینی ایجاد می‌کند و سپس استخوان یا غضروف اضافی برای باز کردن فضای تنفسی را برمی‌دارد.

گاهی اوقات، رینوپلاستی (rhinoplasty)  یا همان عمل زیبایی بینی با سپتوپلاستی ترکیب می‌شود تا ظاهر بینی را بهبود بخشد. به این روش سپتورینوپلاستی (septorhinoplasty) می‌گویند. سپتوپلاستی ممکن است با جراحی سینوس نیز ترکیب شود.

عمل جراحی برای ترمیم انحراف تیغه بینی معمولاً به صورت سرپایی و با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می‌شود و بسته به میزان کاری که انجام می‌شود حدود یک تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد. معمولا فرد بعد از سه تا چهار ساعت پس از جراحی از بیمارستان مرخص می‌شود و خانه می‌رود.

ممکن است مواد پانسمان نرمی در بینی قرار داده شود تا تیغه‌بینی در حین بهبودی تثبیت شود. اگر سپتوپلاستی تنها روشی باشد که انجام می‌شود، پس از جراحی باید تورم یا کبودی کمی وجود داشته باشد.

برای بچه‌ها، بهتر است تا زمانی که رشد بینی متوقف می‌شود، یعنی حدود ۱۵ سالگی، عمل جراحی به تعویق بیفتد.

روش‌های جدیدتری در دسترس هستند که در آن‌ها از تکنیک‌های سپتوپلاستی با بالون استفاده می‌شود. در این روش‌ها از جراحی و باز کردن بینی جلوگیری می‌شود و معمولا به راحتی در محیط مطب انجام می‌شود. البته این روش‌ها بیشتر برای موارد خفیف‌تر انجام می‌شود.

خطرات جراحی انحراف تیغه بینی

هیچ جراحی کاملاً خالی از خطر نیست. معمولا فقط زمانی جراحی انجام می‌شود که مزایای انجام آن – در این مورد، توانایی تنفس بهتر – از خطرات آن بیشتر باشد. سپتوپلاستی و سپتورینوپلاستی روش‌های رایج و ایمن هستند. عوارض جانبی خیلی نادر است. با این حال، قبل از تصمیم‌گیری برای درمان، در مورد خطرات احتمالی جراحی با پزشک خود صحبت کنید.

اما خطرات سپتوپلاستی و رینوپلاستی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • سوراخ شدن تیغه بینی
  • از دست دادن توانایی بویایی

اگر فکر می‌کنید ممکن است انحراف تیغه بینی داشته باشید، به پزشک گوش، حلق و بینی یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است این علائم را تجربه کنید، از جمله سینوزیت مزمن یا آلرژی بینی. باید مطمئن شوید که تشخیص درست را دریافت کرده‌اید تا بتوانید درمان مورد نیاز خود را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا