دانستنیها

ال کارنیتین چیست؟

شاید شما هم این سوال را در ذهن داشته باشید که ال کارنیتین چیست؟ چرا از آن استفاده می‌شود. چه فوایدی برای بدن دارد و چه کسانی می‌توانند آن را مصرف کنند. با این مطلب همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

ال کارنیتین یک مکمل غذایی و مغذی است. با انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری، سلول‌های شما نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند. میتوکندری‌ها به عنوان موتور محرک در سلول‌های شما عمل می٬کنند و این چربی!ها را می‌سوزانند تا انرژی ایجاد کنند. بدن شما ال کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید می‌کند.

برای اینکه بدن شما، مقادیر کافی ال کارنیتین تولید کند، به مقدار زیادی ویتامین C نیز نیاز دارید. علاوه بر ال کارنیتین تولید شده در بدن، شما می‌توانید مقادیر کمی از آن را در محصولات حیوانی مانند گوشت یا ماهی پیدا کنید.

ممکن است افرادی که مشکلات ژنتیکی خاصی دارند بدن آن‌ها مقدار کافی  ال کارنیتین تولید نکند. این مشکل باعث می‌شود مصرف یا تزریق ال کارنیتین به عنوان یک ماده مغذی ضروری باشد.

کمبود کارنیتین چیست؟

در اکثر افرادی که کمبود کارنیتین دارند، علت کمبود آنها به دلیل یک اختلال ژنتیکی است. افرادی که کمبود کارنیتین ناشی از یک اختلال ژنتیکی دارند، علائم آن‌ها در حدود سن پنج سالگی ظاهر می‌شود. برخی از علائمی که معمولا با کمبود کارنیتین همراه است شامل ضعف عضلات اسکلتی، کاردیومیوپاتی و هیپوگلیسمی می‌شود.

افرادی که کمبود کارنیتین دارند ممکن است هیچ علامتی نشان ندهند. با این حال، برخی از افراد کمبود کارنیتین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار دارند. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از مشکلات قلبی، مشکلات کبدی و نارسایی مزمن کلیه.

انواع ال کارنیتین چیست؟

ال-کارنیتین شکل بیولوژیکی فعال کارنیتین است که در بدن، غذاها و بیشتر مکمل‌ها یافت می‌شود. اما انواع ال کارنیتین چیست؟ در این بخش، چندین نوع دیگر کارنیتین را مبتنی بر مطالعات newresultsmedicalweightloss معرفی می‌کنیم:

دی کارنیتین: این شکل غیرفعال ممکن است با مهار جذب سایر اشکال مفیدتر، باعث کمبود کارنیتین در بدن شما شود.

استیل ال کارنیتین: اغلب ALCAR نامیده می‌شود، این احتمالا موثرترین نوع این ماده برای مغز شما است. مطالعات نشان می‌دهد که استیل ال کارنیتین برای افراد مبتلا به بیماری های عصبی مفید است.

پروپیونیل ال کارنیتین: این نوع کارنیتین برای مشکلات گردش خون مانند بیماری عروق محیطی و فشار خون بالا مناسب هستند. علاوه بر این، تولید اکسید نیتریک که جریان خون را بهبود می‌بخشد، افزایش می‌دهد.

ال-کارنیتین ال تارتارات: به دلیل سرعت جذب بالا، معمولا به مکمل‌های ورزشی اضافه می‌‌شود و به کاهش درد عضلانی و ریکاوری در هنگام و بعد از ورزش کمک می‌کند.

از بین انواع ال کارنیتین برای اکثر افراد، استیل-ال-کارنیتین و ال-کارنیتین برای استفاده عمومی، موثرترین گزینه‌ها هستند. با این حال، همیشه باید نوعی از این مکمل را انتخاب کنید که با نیازها و اهداف شخصی شما مطابقت دارد.

ال-کارنیتین چگونه سلامت مغز را تقویت می‌کند؟

مطالعات پایگاه webmd نشان داده‌اند که مصرف ال کارنیتین، روند کاهش عملکرد مغز را معکوس کرده و بهبود می‌بخشد. کاهش عملکرد مغز معمولا با بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر همراه است. مطالعات علمی زیادی برای اثبات این موضوع وجود نداشته است. با این حال، در جامعه علمی حدس و گمان وجود دارد که ال کارنیتین از مغز در برابر آسیب‌های سلولی محافظت می‌کند. اما مزایای مهم دیگر ال کارنیتین چیست؟

مزایای دیگر ال کارنیتین چیست؟

حدود ۹۸ درصد از ذخایر ال کارنیتین در ماهیچه‌ها و مقادیر کمی از آن در کبد و خون شما موجود است.

ال-کارنیتین نقش مهمی در بهبود عملکرد میتوکندری که نقشی کلیدی در بیماری و پیری سالم ایفا می‌کند دارد. تحقیقات جدیدتر، مزایای اشکال مختلف کارنیتین را نشان می‌دهد. در واقع، ال کارنیتین برای بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی و مغزی موثر هستند.

هر کسی می‌تواند از استفاده از ال کارنیتین سود ببرد. نوع اثراتی که از ال کارنیتین می‌بینید به سطح فعلی سلامتی شما بستگی دارد. اگر کمبود جزئی ال کارنیتین دارید، ممکن است متوجه تغییراتی فوری در احساس و عملکرد بدن خود شوید. برخی مزایایی که با مصرف دوزهای ال-کارنیتین می‌توانید انتظار داشته باشید عبارتند از:

  • کاهش سطح گرسنگی
  • افزایش سطح انرژی
  • افزایش متابولیسم
  • کاهش سطح سموم در بدن شما
  • کاهش سطح استرس
  • افزایش استقامت بدنی
  • کاهش زمان ریکاوری پس از تمرین
  • افزایش تولید گلبول قرمز
  • افزایش سطح تامین اکسیژن عضلانی
  • بهبود تمرکز
  • کاهش سطح التهاب
  • تقویت سیستم ایمنی
  • سطح بالاتری از عملکرد شناختی

استفاده از ال کارنیتین برای کاهش وزن مفید است، اما بسیاری اثرات مثبت دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 ال کارنیتین برای دردهای عضلانی

ال کارنیتین نه تنها برای کاهش وزن عالی است، بلکه مکملی است که بسیاری از متخصصان تناسب اندام از آن برای کاهش میزان آسیب عضلانی که در طول یک تمرین شدید به بدن آنها وارد می‌شود استفاده می‌کنند. افرادی که از ال کارنیتین استفاده می‌کنند پس از اتمام تمرینات ورزشی سنگین، درد عضلانی کمتری را احساس می‌کنند. اما اثرات دیگر مصرف مکمل ال کارنیتین چیست؟

مطالعات نشان داده است که ال کارنیتین به بهبود قابلیت‌های ترمیم عضلات بدن کمک می‌کند. با این حال، علت دقیق این اتفاق هنوز تأیید نشده است، بسیاری از دانشمندان حدس می‌زنند که ترمیم عضلات به این دلیل رخ می‌دهد که ال کارنیتین، جریان خون را در عضلات بهبود می‌بخشد و بهبود جریان خون، میزان استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش می‌دهد.

ال کارنیتین برای رشد عضلات بدن

همانطور که ال کارنیتین یک مکمل عالی برای کاهش درد عضلانی پس از تمرین است، برای رشد عضلات شما نیز مفید است. در گذشته، پزشکان از الکارنیتین برای بهبود قابلیت‌های رشد عضلات در سالمندان استفاده می‌کردند.

مطالعات نشان داده است افرادی که سطح ال کارنیتین طبیعی دارند با افزایش سطح ال کارنیتین در بدن، پس از یک ساعت تمرینات شدید، به سرعت ریکاوری می‌کنند. با گذشت زمان، این اتفاق منجر به افزایش تقویت بدن می‌شود، زیرا زمان استراحت زیادی برای بهبودی از درد عضلانی لازم نیست.

ال کارنیتین برای بهبود سلامت مغز

بهبود سطح ال کارنیتین در بدن به بهبود تمرکز کمک می‌کند و در عین حال خستگی را نیز کاهش می‌دهد. مطالعات در زمینه نحوه اثرگذاری ال کارنیتین بر بهبود سلامت کلی مغز در حال تکمیل هستند. بسیاری از کاربران، تاثیر  مصرف این مکمل افزایش عملکرد شناختی را گزارش می‌دهند.

آیا ال کارنیتین ارزش مصرف دارد؟

شاید از خود بپرسید که آیا این مزایا واقعیت دارد و ارزش مصرف ال کارنیتین چیست؟ اگر به دنبال روش‌هایی برای کاهش وزن بدن، بهبود عملکرد مغز و محافظت از بدن خود هستید، ال کارنیتین، ارزش مصرف دارد. سطح ال کارنیتین که در بدن شما یافت می‌شود به طور مستقیم تحت تأثیر میزان غذایی که می‌خورید و نوع غذایی که می‌خورید قرار دارد.

افرادی که گیاهخوار یا وگان هستند، اغلب به دلیل پرهیز از مصرف محصولات حیوانی و گوشت با مصرف مکمل ال کارنیتین، کمبود آن را جبران می‌کنند. اگر گیاهخوار هستید، شاید دوست داشته باشید مکمل‌های ال-کارنیتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از بروز کمبود ال-کارنیتین جلوگیری کنید.

افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند یا نگران روند پیری بدن خود هستند می‌توانند مکمل ال-کارنیتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. لازم به ذکر است که قبل از مصرف هر نوع مکملی بهتر است با پزشک خود درباره میزان دوز مصرفی مشورت کنید.

چرا باید ال کارنیتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟

از آنجایی که ال کارنیتین به انتقال چربی اضافی موجود در بدن به میتوکندری در سلول‌ها کمک می‌کند، ال کارنیتین یکی از بهترین مکمل‌های چربی‌سوز طبیعی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید. با آسان‌تر کردن جذب چربی برای سلول‌ها، متوجه بهبود روند کاهش وزن و افزایش سطح انرژی خود خواهید شد.

این مکمل طبیعی نه تنها برای افزایش توانایی کاهش وزن طبیعی بدن شما، عالی است، بلکه به عنوان یک ابزار عالی برای محافظت از بدن شما در برابر کمبود ال-کارنیتین عمل می‌کند. عدم کنترل سطح ال-کارنیتین بدن می تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن خاص را افزایش دهد و به سلامت کلی مغز شما آسیب برساند.

اما میزان دوز مصرفی مناسب ال کارنیتین چیست؟ کودکان و بزرگسالان روزانه چه دوز از این مکمل را باید مصرف کنند. در زیر به این سوال پاسخ می‌دهیم.

میزان دوز مصرف ال کارنیتین چقدر است؟

اغلب افراد بزرگسال، ال-کارنیتین را در دوزهای ۲ گرم خوراکی در روز، مصرف می‌کنند. در کودکان، ال کارنیتین اغلب در دوزهای ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم به صورت خوراکی و تا یک سال استفاده می‌شود. با یک پزشک صحبت کنید تا بدانید چه دوزی برای یک بیماری خاص استفاده کنید تا تاثیر بهتری داشته باشد. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید تا از خطرات و عوارض جانبی ناشی از آن در امان بمانید.

باری اسلیم باریج، داروی گیاهی حاوی ال کارنیتین

کپسول گیاهی باری اسلیم باریج، حاوی گیاه موثره گارسینیا کامبوجیا و ال کارنیتین، یکی از جدیدترین داروهای گیاهی حوزه تناسب اندام به شمار می آید. ترکیبات این داروی گیاهی، موجب چربی سوزی در یک فرآیند زمانی شده و با مکانیزم کاهش اشتها همراه با انجام فعالیت ورزشی به افراد کمک می کند به تناسب اندام مورد نظر خود برسند.

باری اسلیم برای لاغری
باری اسلیم باریج

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا به سوال «ال کارنیتین چیست؟ » به صورت کامل پاسخ دهیم. ال کارنیتین برای عملکرد قلب و مغز، حرکت عضلات و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن مهم است. بدن می‌تواند ال کارنیتین را به مواد شیمیایی دیگری به نام استیل ال کارنیتین و پروپیونیل ال کارنیتین تبدیل کند.

از مکمل ال کارنیتین برای افزایش سطح ال کارنیتین در افرادی که سطح طبیعی ال کارنیتین آنها بسیار پایین است استفاده می‌شود. برخی از افراد از ال کارنیتین برای بیماری‌های قلب و عروق خونی، بیماری‌های جدی کلیوی و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند.

باری اسلیم باریج اسانس یک داروی گیاهی کاملا موثر و دارای تاییده های علمی و استانداردهای بالای دارویی است. باری اسلیم باریج می تواند عملکردی موثر در کاهش وزن و سرعت سوختن چربی ها ایفا کند و بعنوان همراهی مطمئن در رسیدن شما به وزن ایده آل تان باشد.

 

 

 

 

 

 

‫۴ دیدگاه ها

  1. من امگا و قرص زیره و لیمو این شرکت رو مصرف کردم . امگا خارجی میخوردم بوی ماهی توی دهنم میومد ولی با مصرف این امگا گیاهی نتیجه ازمایش ال دی ال ، اچ دی ال من تغییر کرد .
    موفقتر از همیشه باشن ان شالله

    1. دوست عزیز سلام
      سپاس از به اشتراک گذتری نظرتون🙏🙏
      خوشحالیم با مصرف امگا و قرص زیره و لیمو ، نتیجه مثبت حاصل شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا