بیماری

آرتروز گردن، علائم و روش های درمان

اگر شما هم یکی از میلیون‌ ها نفر در جهان هستید که از آرتروز گردن رنج می ‌برید، می‌ دانید که این درد چه قدر می ‌تواند ناراحت کننده و اذیت کننده باشد. درد در گردن می ‌تواند انجام فعالیت‌ های روزمره را سخت کند؛ حتی انجام دادن کاری به سادگی چرخاندن سر هم می‌تواند دشوار باشد.

به همین دلیل است که کنترل علائم آرتروز گردن بسیار مهم است تا بتوانید فعال و سر زنده بمانید. این راهنما گزینه‌ های درمانی مختلف موجود برای آرتروز گردن، از دارو درمانی و فیزیوتراپی گرفته تا اصلاح سبک زندگی و درمان‌ های جایگزین را شرح می‌ دهد. ما هم چنین درباره علل آرتروز گردن و نحوه مدیریت علائمی که در طول روز با آن ها برخورد خواهید کرد، بحث خواهیم کرد.

چه به تازگی تشخیص داده شده که مبتلا به آرتروز گردن هستید و یا حتی سال ها است که با آرتروز گردن زندگی می کنید، این راهنما اطلاعات مفیدی در مورد مدیریت علائم آرتروز گردن را ارائه می دهد. دانستن اینکه چه درمان هایی در دسترس هستند، اولین قدم برای یافتن تسکین درد و بازیابی تحرک در گردن است. پس با ما همراه باشید.

آرتروز گردن چیست؟

طبق مطالعات انجام شده در وب سایت medicalnewstoday ارتروز گردن یا اسپوندیلوز گردن وضعیتی است که در آن یک یا چند مهره از هفت مهره گردنی، به دلیل افزایش سن آسیب می بینند. علائم و نشانه های بیماری ارتروز گردن می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. ارتروز گردن می تواند شامل احساس درد و ایجاد حس سفتی گردن، درد در شانه، ضعف بازو و حتی سردرد باشد. در برخی موارد، ارتروز گردن می‌ تواند منجر به بی‌ حسی یا گزگز در بازوها یا دست‌ ها شود.

ارتروز گردن به دلیل ساییدگی و پارگی مفاصل گردن در طول زمان در میان افراد ۵۰ ساله و بالاتر شایع‌ تر است. هم چنین می ‌تواند افراد جوان‌ تری را که دچار آسیب دیدگی و ضربه در قسمت گردن خود شده اند و این ضربه منجر به آسیب به یک یا چند مهره گردن شده‌اند، تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر این، برخی سبک های زندگی با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است. از جمله این عادات نادرست سبک زندگی می توان به سیگار کشیدن و فشارهای مکرر به دلیل عادات کاری و حتی قرار دادن بدن در وضعیتی که به ستون مهره ها و گردن فشار بیاید، اشاره کرد.

علل و علائم آرتروز گردن

آرتروز گردن به دلیل ساییدگی مفاصل گردن – معروف به استئوآرتریت – یا در برخی موارد، یک اختلال خود ایمنی به نام آرتریت روماتوئید ایجاد می شود. آرتروز گردن می تواند بسیار ناراحت کننده و با درد فراوانی همراه باشد و این درد معمولا اولین علامتی است که در گردن ظاهر می شود. سایر علائم آرتروز گردن عبارتند از:

  • ایجاد احساس سفتی در ناحیه گردن: ممکن است در گردن یا شانه ها احساس سفت شدن را داشته باشید. مفاصل هم چنین ممکن است به سختی حرکت کنند یا در موقعیت خود قفل شوند.
  • ایجاد حساسیت در گردن: ناحیه اطراف مفاصل ممکن است هنگام لمس یا حرکت حساس باشد.
  • وجود هر گونه التهاب در گردن: تورم، حساسیت، قرمزی و احساس گرما در نزدیکی مفصل گردن می تواند نشان دهنده التهاب باشد.
  • وجود ضعف در نواحی گردن و شانه: اسپاسم عضلانی ممکن است باعث احساس ضعف در بازو ها و دست‌ ها شود.

توجه به این نکته ضروری است که هر نوع آرتروز گردنی که دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند. خوش بختانه، آرتروز گردن اغلب با درمان های خانگی ساده مانند دارو های بدون نسخه و اصلاح شیوه زندگی مانند ورزش منظم و یوگا قابل کنترل است.

تشخیص و درمان آرتروز گردن

بر اساس آزمایشات انجام شده وب سایت cedars-sinai اگر دچار احساس سفت و سخت شدن عضلات گردن، ضعف عضلانی و سایر علائمی هستید که نشان دهنده آرتروز گردن است، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید تا در صورت وجود آرتروز گردن بتوانید به سرعت به وجود آن پی ببرید. پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و آزمایش های تصویر برداری مانند اشعه ایکس و اسکن MRI را تجویز می کند. با انجام تصویر برداری های تجویز شده پزشکان می توانند برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب با شما همکاری کنند.

به طور کلی، بهترین راه برای مدیریت آرتروز گردن، ترکیبی از داروها و اصلاح شیوه زندگی است. رایج ترین داروهای تجویز شده داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، کورتیکواستروئیدها، شل کننده های عضلانی و یا مسکن های موضعی هستند. علاوه بر دارو، پزشک ممکن است تمرینات فیزیوتراپی یا سایر تغییرات سبک زندگی مانند موارد زیر را نیز در نظر بگیرد:

  • استراحت: استراحت در طول روز و پرهیز از فعالیت‌های شدیدی که می‌ تواند درد را تشدید کند.
  • گرما / یخ درمانی: جایگزینی کمپرس سرد و گرم می تواند التهاب را در به صورت موضعی کاهش دهد.
  • تمرینات کششی / تقویت کننده: تمرینات کششی ملایم و تقویتی که ضربه بسیار کمی را به گردن شما وارد می کند، می تواند به بهبود دامنه حرکتی گردن کمک کند.
  • وضعیت بدن: مراقبت از وضعیت بدنی خوب در هنگام نشستن، ایستادن یا خوابیدن می تواند فشار را بر روی نواحی آسیب دیده کاهش دهد.

با پیروی از این نکات و همکاری با پزشک خود برای ایجاد یک برنامه درمانی جامع، تا حد بسیار زیادی می توانید علائم خود را کاهش دهید و از آرتروز گردن خلاص شوید.

درمان آرتروز گردن
درمان آرتروز گردن

 

سایر روش های درمان آرتروز گردن

بر اساس وب سایت versusarthritis انواع مختلفی از درمان ‌ها برای آرتروز گردن وجود دارد و درمان مناسب به نیازهای هر فرد و شدت علائم آن بستگی دارد. ما قصد داریم به تعدادی از این موارد درمان آرتروز گردن اشاره کنیم:

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می تواند به بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد کمک کند و در عین حال عضلات اطراف مفصل آسیب دیده گردن را تقویت کند. تمرینات تقویتی می تواند به ساخت ماهیچه های گردن و افزایش ثبات ماهیچه های موجود کمک کند. هم ترازی گردن و قرار دادن آن در وضعیتی مناسب می تواند به کاهش فشار روی مفاصل کمک کند.

گرما / سرما درمانی

اعمال گرما یا سرما در مناطق آسیب دیده می تواند به کاهش درد و وجود سفتی در گردن کمک کند. سرما درمانی می تواند به کاهش التهاب کمک کند، در حالی که گرما درمانی به شل شدن عضلات سفت شده گردن کمک می کند.

داروی مدیریت درد

داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن و همچنین برخی از انواع داروی گیاهی ممکن است درد و تورم مرتبط با آرتروز گردن را تسکین دهند. برای موارد شدید تر، ممکن است داروهای تجویزی برای کنترل درد و التهاب تجویز شود.

تزریق کورتیکواستروئید

در برخی از موارد تزریق کورتیکواستروئید برای تسکین التهاب و درد حاصل از فشردگی عصب ناشی از آرتروز گردن استفاده می شود. تزریق باید توسط پزشک انجام شود و فواصل بین تزریق اول تا تزریق های بعدی بستگی به شدت آسیب وارده و درجه پیشرفت بیماری دارد اما معمولاً زمان تزریق بعدی از چندین هفته تا چند ماه متغیر خواهد بود.

محصولات گروه عضلانی باریج اسانس
محصولات گروه عضلانی باریج اسانس

اقدامات پیشگیرانه برای مدیریت آرتروز گردن

اگر از آرتروز گردن رنج می برید، انجام اقدامات پیشگیرانه کلید مدیریت علائم ایجاد شده در شما است. طیف وسیعی از شیوه های زندگی و رویکردهای پزشکی وجود دارد که می توانید برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنید. در ادامه قصد داریم به برخی از این راهکارهای سودمند اشاره کنیم.

تنظیم نحوه حرکت و فعالیت هایی که انجام می دهید می تواند به کاهش فشار روی گردن و مقابله با درد مرتبط با آرتروز گردن کمک کند. این توصیه ها عبارتند از:

  • استفاده از یک نگهدارنده گردن در حین انجام برخی فعالیت ها مانند گلف یا تنیس
  • بهبود وضعیت بدن، استفاده از تکیه گاه هنگام استفاده از صندلی و اجتناب از نشستن طولانی مدت
  • شرکت در تمریناتی که برای آرتروز گردن مفید هستند مانند شنای ملایم یا پیاده روی
  • استراحت های مکرر در طول روز و انجام حرکات کششی و حرکتی
  • داروها و مکمل ها: گاهی اوقات، داروها برای کنترل درد مرتبط با آرتروز گردن ضروری هستند. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) اغلب برای کاهش التهاب و تسکین ناراحتی توصیه می شوند. علاوه بر این، مکمل هایی مانند گلوکزامین یا کندرویتین سولفات نیز ممکن است در برخی موارد برای کاهش درد موثر باشند. مطمئن شوید که با پزشک خود در مورد بهترین گزینه های دارویی صحبت کنید.

جمع بندی

انواع مختلفی از آرتروز گردن وجود دارد که شایع ترین آن ها اسپوندیلوز گردن است. آرتروز گردن در افراد بالای ۵۰ الی ۶۰ سال بسیار رایج است. با بالا رفتن سن استخوان ها و مفاصلی که حامی گردن هستند، ممکن هست شروع به تحلیل رفتن کنند که این امرسبب ایجاد آرتروز گردن خواهد شد.

علائم می تواند شامل درد و وجود حس سفتی در گردن باشد و بسته به علت آرتروز گردن، طیف وسیعی از درمان ها وجود دارد.

متخصصان مراقبت های پزشکی ممکن است درمان های غیر جراحی مانند داروهای ضد درد و فیزیوتراپی را توصیه کنند. پزشکان معمولاً فقط برای افرادی که علائم شدید را تجربه می کنند، جراحی را توصیه می کنند.

افراد می توانند با فعال ماندن و انجام فیزیوتراپی علائم خود را در خانه مدیریت کنند. هر کسی که نگران درد و ایجاد احساس سفتی مداوم در گردن است باید با یک متخصص مراقبت های پزشکی صحبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا