بیماری

آرتروز شانه ، علائم و روش های درمان

آرتروز شانه می تواند یک وضعیت دشوار و فوق العاده دردناک و ناراحت کننده برای ادامه فعالیت های روزمره افراد باشد و انجام کارها را به شدت دشوار کند. خوش بختانه، درمان‌ هایی برای آرتروز شانه وجود دارد که می ‌تواند به تسکین درد و ناراحتی کمک کند. در این نوشتار، علائم آرتروز شانه، درمان‌ های رایج برای این بیماری و نکاتی برای مدیریت درد و ناراحتی آرتروز شانه را پوشش خواهیم داد.

ما هم چنین تمرینات ساده ای را که می توانید در خانه انجام دهید تا به بهبود تحرک شما کمک فراوانی کند و سطح درد شما را کاهش دهد را مورد بحث قرار خواهیم داد. به علاوه، ما به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه فیزیوتراپی، کار درمانی و استفاده از داروی گیاهی می تواند به افراد مبتلا به آرتروز شانه کمک کند تا میزان درد را در شانه خود به مقدار قابل توجهی کاهش دهند.

آرتروز شانه چیست؟

طبق وب سایت my.clevelandclinic آرتروز شانه ایجاد وضعیتی در شانه است که باعث التهاب و درد در مفصل شانه می شود. آرتروز شانه زمانی رخ می‌دهد که غضروف، بافتی که انتهای استخوان‌ ها را می‌پوشاند، تحلیل می‌ رود یا فرسوده می ‌شود. تحلیل رفتن یا فرسوده شدن این غضروف می تواند باعث ایجاد اصطکاک در مفصل شود و منجر به ایجاد درد و سفتی در ناحیه شانه شود. حتی این فرسودگی و یا تحلیل رفتن غضروف بسته به شدت وضعیت شما، ممکن است بر دامنه حرکتی و توانایی شما برای انجام کارهای روزمره نیز تأثیر بگذارد.

درد-آرتروز-شانه

شایع ترین علت برای ایجاد آتروز شانه را می توان ساییدگی و پارگی ناشی از افزایش سن یا استفاده بیش از حد از مفصل نام برد. انواع دیگر آرتروز عبارتند از:

  1. آرتروز روماتوئید

آرتروز روماتوئید یک اختلال خود ایمنی است که بسیاری از مفاصل را در سراسر بدن تحت تاثیر قرار می دهد و سبب ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه مورد حمله می شود.

  1. آرتروز سپتیک

مهم ترین عامل ایجاد آرتروز سپتیک در بدن را می توان باکتری هایی را نام برد که سبب ایجاد عفونت باکتریایی در مفاصل می شوند.

مهم نیست که چه نوعی از آرتروز شانه را دارید، مدیریت علائم کلیدی یک راهکار فوق العاده برای حفظ سبک زندگی عادی و جلوگیری از آسیب بیشتر به مفصل است. گزینه‌های درمانی برای درمان آرتروز شانه متنوع هستند و از درمان‌ هایی مانند فیزیوتراپی تا راه‌ حل‌ های مرتبط ‌تر مانند جراحی یا تزریق را شامل می‌ شوند.

علائم آرتروز شانه

علائم و نشانه ‌های آرتروز شانه شامل درد مداوم در شانه است که این درد با حرکت و یا ایجاد فشار بر روی شانه بیش تر می شود. از دیگر نشانه ها در خصوص آرتروز شانه نیز می توان به از دست دادن دامنه طبیعی حرکت، سفتی و حساسیت در مفصل شانه اشاره کرد. با گذشت زمان و عدم درمان، این بیماری می تواند منجر به ضعف عضلانی و محدود شدن دامنه حرکتی شود.

سایر علائم و نشانه ها عبارتند از:

  • درد مزمن در مفصل شانه در هنگام استراحت یا فعالیت
  • تورم و التهاب در مفصل
  • ضعف یا نا پایداری مفصل شانه هنگام بلند کردن
  • صدا هایی که از شانه به دلیل ساییدگی بین استخوان ها منتشر می شود

تشخیص آرتروز شانه

طبق تحقیقات سایت assh به منظور تشخیص آرتروز شانه، پزشک با گرفتن سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی شانه شما شروع می کند. در طول معاینه، پزشکان به دنبال علائم تورم، حساسیت و تغییر در شکل طبیعی مفصل خواهند بود. پزشک شما همچنین ممکن است تصویر برداری تشخیصی مانند اشعه ایکس یا اسکن ام آر آی را درخواست کند تا بتواند آسیب های داخل مفصل را به طور دقیق تری بررسی کند. پزشک شما آزمایش های تصویربرداری را سفارش می دهد، از جمله:

  • اشعه ایکس: اشعه ایکس وضعیت استخوان های شانه شما را نشان می دهد. اشعه ایکس نمی تواند به طور مستقیم غضروف موجود در شانه را نشان دهد، اما پزشک می تواند مقدار فضای بین استخوان های شانه شما را ببیند.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): این آزمایش جزئیات بیشتری از استخوان های مفصل شانه شما را نسبت به اشعه ایکس ارائه می دهد و اغلب برای تصمیم به جراحی انجام می شود.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): این آزمایش بافت های نرم اطراف مفصل شانه شما را نشان می دهد. ممکن است پزشک از طریق تصویر برداری MRI وضعیت تاندون های روتاتور کاف را نیز بررسی کند.

نتایج این آزمایش ها به پزشک کمک می کند تا شدت بیماری شما را ارزیابی کرده و درمان های مناسب را توصیه کند. اگر مسائل زمینه‌ای دیگری وجود داشته باشد که ممکن است باعث ایجاد درد شود، این موارد نیز شناسایی خواهند‌ شد.

بسته به وضعیت خاص شما، ممکن است از روش‌های آزمایش دیگری برای تأیید تشخیص استفاده شود، از جمله:

  • آزمایشات خون
  • مطالعات الکتریکی (EMG)
  • آرتروسنتز (آسپیراسیون مفصلی)
  • تست استرس
  • درمان های مرسوم برای آرتروز شانه

چندین درمان مرسوم برای مدیریت درد و ناراحتی آرتروز شانه وجود دارد.

رایج ترین درمان های آرتروز شانه

داروها

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را می توان برای کمک به کاهش التهاب و مدیریت درد استفاده کرد. علاوه بر این، داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها را می توان به طور مستقیم به مفصل برای کاهش علائم تزریق کرد. این تزریق ها بسته به شدت بیماری فرد می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.

عمل جراحی

بر اساس وب سایت webmd در موارد شدید که سایر درمان‌ها شکست خورده ‌اند یا آرتروز شانه به شدت دامنه حرکتی یا عملکرد فرد را محدود کرده است، ممکن است جراحی لازم باشد. بسته به شدت مشکل، جراحی ممکن است شامل تعویض مفصل، ترمیم غضروف یا ترمیم تاندون شانه باشد. درمان های جراحی عبارتند از:

  • تعویض مفصل شانه (آرتروپلاستی کامل شانه)
    جایگزینی کل شانه با یک مفصل مصنوعی که این جراحی معمولا برای درمان آرتروز مفصل گلنوهومرال انجام می شود.
  • جایگزینی سر استخوان بازو یا استخوان بازو (همی آرتروپلاستی)
    این گزینه نیز برای درمان آرتروز مفصل گلنوهومرال استفاده می شود.
  • برداشتن یک قطعه کوچک از انتهای استخوان ترقوه (آرتروپلاستی رزکسیون)
    این گزینه رایج ترین جراحی برای درمان آرتروز مفصل AC و مشکلات روتاتور کاف مرتبط است. پس از برداشتن انتهای استخوان، فضا با بافت اسکار پر می شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از مفید ترین درمان ها برای آرتروز شانه است، زیرا به حفظ دامنه حرکتی، کاهش درد و بهبود قدرت و استقامت شانه کمک می کند. فیزیوتراپیست ها از ترکیبی از کشش، ماساژ ملایم و تمرینات برای کمک به بهبود حرکت مفاصل و کاهش التهاب استفاده خواهند کرد.

استراحت دادن به مفصل شانه

استراحت دادن به مفصل شانه به این معنی است که فرد مبتلا به آرتروز شانه باید نحوه حرکت بازو را در حین انجام فعالیت های روزمره تغییر دهد. به عنوان مثال، فردی که به آرتروز شانه مبتلا شده است باید لباسی را بپوشد که نیازی نباشد برای پوشیدن آن به دستش فشار زیادی وارد کند. بنابراین پوشیدن پیراهن هایی که از جلو دکمه و یا زیپ می خورند، بهترین انتخاب است.

گزینه های طبیعی برای درمان درد آرتروز شانه

آرتروز شانه می تواند یک بیماری بسیار دردناک در ناحیه شانه باشد، اما گزینه های طبیعی وجود دارد که می تواند به کاهش ناراحتی و مدیریت درد کمک کند. در اینجا چند درمان طبیعی برای آرتروز شانه آورده شده است:

استفاده از داروی گیاهی

دارو های گیاهی مانند زردچوبه، زنجبیل و نعنا و اکالیپتوس دارای خواص ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش ناراحتی ناشی از آرتروز شانه کمک کنند. حتما به این نکته توجه داشته باشید که قبل از مصرف هر گونه گیاه دارویی یا مکمل، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با داروهای دیگری که ممکن است در حال مصرف باشید، تداخل منفی نداشته باشند.

یکی از داروهای گیاهی که می تواند بصورت موضعی برای تسکین درد شانه استفاده کنید، ژل آرومیکس یاربج هست که حاوی اسانس لاواند(Lavandula angustifolia)
اسانس اکالیپتوس (Eucalyptus spp)
اسانس اکلیل کوهی (Rosmarinus officinalis)
اسانس نعنا فلفلی (Mentha pipperita)

بوده و دارای خواص ضد التهابی و مسکن دردهای عضلانی و اسکلتی است و می توانید روزی ۳ بار، هر بار یک لایه نازک از ژل موضعی آرومیکس باریج روی ناحیه دردناک و ملتهب بمالید.

 درمان-درد-آرتروز-شانه.

سرما درمانی

سرما درمانی یکی از موثرترین درمان ها برای آرتروز شانه است. در صورت استفاده صحیح، سرما درمانی می تواند به کاهش التهاب و سفتی شانه ها کمک کند و درد را تسکین دهد. بهتر است زمانی را برای قرار دادن کمپرس یخ بر روی شانه‌ های خود اختصاص دهید، یا از کمپرس سرد برای کاهش التهاب و تورم استفاده کنید.

گرما درمانی

گرما درمانی می تواند برای کاهش سفتی و اسپاسم عضلانی در شانه های شما مفید باشد. کمپرس‌ های گرم یا پوشش‌ های حرارتی می ‌توانند به افزایش گردش خون در شانه‌ های شما کمک کنند و در عین حال میزان سفتی شانه را کاهش دهند و سبب ایجاد احساس راحتی و آرامش در شما شوند.

برای انتخاب روش درمانی سرما درمانی یا گرما درمانی برای کاهش درد آرتروز شانه خود بهتر است با پزشک معالج تان در این خصوص مشورت بگیرید.

ورزش

ورزش منظم برای بهبود انعطاف پذیری و دامنه حرکتی شانه های شما ضروری است. ورزش‌ های کم‌ ضرر مانند شنا، دوچرخه ‌سواری یا یوگا راه‌ حل های عالی برای حرکت مفاصل بدون ایجاد فشار های زیاد و بی‌ رویه ای است که بر بدن وجود دارند.

محصولات گروه عضلانی باریج اسانس
محصولات گروه عضلانی باریج اسانس

جمع بندی

آرتروز شانه می تواند دردناک باشد و بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. اگرچه هیچ درمانی برای آرتروز وجود ندارد، اما راه های زیادی برای کاهش درد شما وجود دارد. می توانید از یخ، گرما و تمرینات ورزشی برای شل و راحت نگه داشتن شانه خود استفاده کنید. هم چنین، فعالیت هایی که باعث درد شما می شوند را محدود کرده ویا از انجام آن ها اجتناب کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا