بیماری

ترک پوستی چیست؟

ترک پوستی، استریا یا استرچ مارک، رگه های بلند، باریک، راه راه یا خطهایی موازی هم هستند که روی پوست ایجاد می شوند. این ترک‌ها هنگامی رخ می دهند که ناگهان پوست کشیده می‌شود. در این مقاله در مورد ترک‌های پوستی بحث خواهیم کرد.

ترک‌ پوستی

در اغلب موارد شایع ترین مناطق عبارتند از:

پاشه پا، شکم، پهلو، ران، باسن، سینه‌ها، بازوها

این نوع عارضه‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که پوست پس از یک دوره رشد شدید، اغلب به دلیل بارداری، افزایش وزن، کاهش وزن یا بلوغ، نمی‌تواند شکل طبیعی خود را بدست آورد. بیش از ۵۰ درصد از خانم‌ها در طول بارداری ترک پوستی را تجربه می‌کنند.

اگرچه ترک های پوستی از نظر جسمی خطرناک نیستند اما می توانند در ایجاد تصویر فرد از خودش  باعث بروز  اضطراب و مشکلاتی شوند. برای برخی از افراد، ترک پوستی یک نگرانی زیبایی قابل توجه است که می تواند زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم و نشانه‌ها

قبل از ظهور ترک پوستی، پوست می‌تواند نازک شود. همچنین ممکن است احساس تحریک یا خارش ایجاد کند.

ابتدا این علائم بسته به نوع و رنگ پوست، به صورت رگه های چرمی و براق ایجاد می شود که می توانند به رنگ قرمز، بنفش، صورتی، قرمز مایل به قهوه ای یا قهوه ای تیره باشند. در نهایت رگه‌ها محو و صاف می‌شوند و تمایل دارند با گذشت زمان به یک رنگ نقره ای تغییر کنند.

ترک‌های پوستی  ممکن است به تدریج کمتر مورد توجه قرار بگیرند، اما این امر ممکن است اغلب سال ها طول بکشد.

علل و عوامل ترک پوستی

رشد شدید یا انقباض شدید پوست می‌تواند ترک پوستی ایجاد کند.

دلایل عمده کشیدگی پوست عبارتند از:

بارداری: بین ۵۰ تا ۹۰ درصد زنانی که باردار هستند در طول  بارداری یا بعد از تولد نوزاد دچار ترک پوستی میشوند.

بلوغ: در جوانانی که بلوغ را پشت سر می گذارند، رشد سریع است. این می تواند به ترک پوستی منجر شود.

افزایش سریع وزن: افزایش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه می تواند باعث ایجاد ترک پوستی شود.

پوست از سه لایه اصلی تشکیل شده است اپیدرم، درم و هایپودرم. ترک پوستی در درم یا لایه میانی هنگامی شکل می گیرد که بافت همبند از مرز کشش آن بیشتر کشیده شود. این به طور طبیعی به دلیل انبساط سریع یا انقباض سریع پوست است.

با رشد بدن، الیاف اتصال دهنده درم به آرامی کشیده می شوند تا رشد آهسته را در خود جای دهند. با این حال، رشد سریع منجر به ترک پوستی ناگهانی می شود. این باعث پارگی درم می شود و باعث می شود لایه های عمیق تری از پوست از بین برود. ترک پوستی در نهایت به رنگ نقره ای، سفید یا براق محو می شود.

در مواردی که سطح بالای کورتیزون در گردش خون وجود داشته باشد یا هنگامی که کورتون روی پوست اعمال می شود، بیشتر احتمال دارد که استریاها توسعه پیدا کنند و شدیدتر شوند.کورتیزول، هورمون استرس تولید شده توسط غدد فوق کلیوی، به کورتیزون تبدیل می شود. این باعث ضعف الیاف الاستیک در پوست می شود.

عوامل خطر ترک پوستی

عوامل خطر برای ایجاد ترک پوستی می تواند به این موارد مرتبط باشد:

  • سابقه خانوادگی و ژنتیک
  • بیماری های مزمن و برخی داروها
  • شاخص توده بدنی (BMI) قبل از بارداری
  • وزن تولد کودک در زنانی که باردار هستند.

ترک کف پا

اولین علائم ترک پا، پوست خشک و ضخیم شده در قسمت پاشنه پا است که به نام کالوس شناخته می‌شود. زمانی که راه می‌روید، چربی زیر پاشنه پا پخش می‌شود و باعث می‌شود که کالوس ترک بخورد. برخی عوامل دیگر هم وجود دارند که در ایجاد ترک پا نقش دارند از جمله: ایستادن طولانی مدت برای چند ساعت، پا برهنه راه رفتن یا راه رفتن با صندل و کفش‌های تابستانی، حمام طولانی با آب داغ، استفاده از صابون‌های قوی که ممکن است چربی طبیعی پوست را از بین ببرد، پوشیدن کفش‌هایی که سایز درست ندارند یا در قسمت پاشنه نرم و راحت نیستند. گاهی هم خشک شدن پوست به دلیل آب و هوای محل زندگی مانند هوای سرد و رطوبت پایین اتفاق می‌افتد. ، با داشتن هر یک از این عوامل، در صورتی که رطوبت رسانی به پاشنه پا را در برنامه زیبایی و رسیدگی به بدن خود انجام ندهید بدون شک به ترک پا دچار می‌شوید.

از نظر پزشکی قند بالای خون و گردش ضعیف آن که از بیماری دیابت ماشی می‌شود، از دلایل رایج برای داشتن پوست خشک هستند. گاهی اوقات آسیب سیستم عصبی موجب می‌شود احساس درد، خشکی و ترک پا را متوجه نشوید. همچنین کمبود ویتامین، عفونت قارچی، کمک‌کاری تیروئید، بیماری پوستی درماتیت اتوپیک و پسوریازیس، چاقی، بارداری و پیری از دیگر عواملی هستند که موجب ترک پا می‌شوند.

ترک پا می‌تواند با پوسته پوسته شدن، خارش، درد در شرایط وخیم، خونریزی، قرمزی و التهاب همراه باشد. زمانی که وخامت ترک پا به بیشترین میزان خود برسد ممکن است اعصاب و گیرنده‌های حسی در پاشنه پا از بین برود، عفونت سلولیتی ایجاد شود و یا زخم پای دیابتی پدید آید. عفونتی که در زمان ترک پا به وجود می‌آید شامل درد، گرما، قرمزی و تورم است. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید و هر چه سریع‌تر برای درمان ترک پاشنه پا پیش بروید.

کرم هیل فیکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا