نقش امگا ۳ در تقویت سیستم ایمنی بدن

پیش از اینکه در مورد امگا ۳ گیاهی بحث کنیم، می‌خواهیم ببینم اصلا امگا ۳ چیست؟ امگا ۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی‌ها وجود دارد و ویژگی‌های خاصی دارد. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده‌اند که اولاً برای ادامه حیات بدن کاملاً ضروری است و ثانیاً چون توسط خود بدن انسان قابل تولید نیست، حتماً باید از طریق رژیم غذایی با مکمل‌ها تأمین شود.

در واقع بدن انسان برای برطرف کردن نیازهای خود به مواد تغذیه‌ای ازجمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارد.

اسیدهای چرب از اجزای تشکیل‌دهنده چربی‌هاست که بدن قادر به تولید انواع ضروری آن نیست و باید از طریق ماده غذایی تأمین شود.

اسیدهای چرب امگا ۳

امگا ۳ یک چربی غیراشباع مرکب است. آلفا لینولنیک اسید (alpha-Linolenic acid)، ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)و دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA) اصلی‌ترین اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این سه نوع  در مواد غذایی مختلفی وجود دارند که هر کدام خواص ویژه‌ای دارند. به طور مثال برخی از انواع آجیل‌ها حاوی مقادیری آلفا لینولنیک اسید یا ALA است.

امگا 3

اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت بدن به ویژه سلامت مغز بسیار مفید است. ازاین رو هر فرد (بزرگسالان) باید روزانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم امگا ۳ را از طریق مواد غذایی مصرف نماید. جالب است بدانید که استفاده‌ی مناسب از این اسید چرب باعث کاهش خطر سکته‌‌ی قلبی و عوارض ناشی از آن می‌شود.

نقش امگا ۳ در تقویت سیستم ایمنی بدن

امگا 3

امگا ۳ بر روی دیواره‌های سلولی  بسیار تأثیرگذار بوده و سلامت بدن را به دنبال خواهد داشت. این اسید چرب اگر به اندازه مصرف شود از بیماری‌های متعددی چون سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کرده و سبب سلامت مغز، تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس، کاهش افسردگی و همچنین کاهش ضربان قلب و جلوگیری از آریتمی و بی‌نظمی ضربان قلب می‌شود. پس اگر می‌خواهید بدنی سالم داشته باشید روزانه به میزان کافی از مواد غذایی حاوی امگا ۳ مصرف کنید.

منابع گیاهی امگا ۳

امگا ۳ های گیاهی  فاقد هر گونه جیوه هستند و می‌توان بدون دغدغه خاطر آنها را مصرف کرد. در ضمن برای رژیم‌های گیاهی خواری بهترین جایگزین امگا۳ روغن ماهی به حساب می‌آیند. 

امگا ۳ گیاهی معمولا از روغن بزرک تهیه می‌شود. بزرک، منبع غنی اسیدهای چرب ضروری مانند اسیدهای چرب اُمگا ۳ مانند آلفا لینولنیک اسید و اسیدهای چرب اُمگا ۶ است که برای سلامتی لازم هستند. به نظر می‌رسد آلفا لینولنیک اسید با مهار التهاب عروقی و فعالیت اندوتلیال، خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. روغن برزگ تمامی خواص اسید چرب امگا ۳ را دارد و در عین حال حاوی هیچ ماده سمی نیست.

مصرف روغن بزرک موجب کاهش چربی‌های خون (کلسترول تام وLDL) می‌شود لذا با این مکانیزم نیز در حفاظت از قلب مؤثر است. همچنین این روغن باعث کاهش HDL می‌شود؛ هرچند بیم آن وجود دارد که علیرغم کاهش همزمان LDL، میزان حفاظت از قلب کاهش یابد، خوشبختانه تحقیقات نشان داده است که میزان خروج کلسترول از سلول‌های ماکروفاژ و ورود آن به سرم تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

 

 

 

 

 

کپسول نرم گیاهی امگا ۳ باریج

 

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق
  • ضد التهاب ، کاهش فشار خون

برای دریافت اطلاع بیشتر در مورد کپسول امگا ۳ باریج روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا