بیماری

بهترین داروی گیاهی درمان یبوست بارداری

درد شکم، مدفوع سفت و کار نکردن شکم برای مدتی طولانی. سه علامت یبوست که بسیاری از خانم‌های باردار با آن‌ها آشنا هستند و در طول دوران حاملگی آن را تجربه می‌کنند. در این مقاله در مورد علل و درمان یبوست بارداری صحبت کرده‌ایم تا با این مشکل نسبتا شایع آشنا شوید، روش‌هایی برای پیشگیری و درمان آن بیاموزید و بدانید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

علت یبوست بارداری چیست؟

یبوست در دوران بارداری
درمان یبوست بارداری

علت یبوست بارداری به این بستگی دارد که در کدام مرحله‌ی حاملگی هستید. علل شایع این مشکل عبارت اند از:

  • هورمون‌ها: تغییرات هورمونی در ابتدای بارداری باعث می‌شود که حرکات روده کاهش یابد و به تبع آن حرکت مدفوع در طول لوله گوارش کند شود. وقتی دفع مدفوع به تعویق بیفتد، آب بیشتری از دست می‌دهد و سفت تر می‌شود. به این ترتیب یبوست ایجاد می‌شود.
  • مکمل‌های بارداری: مکمل‌هایی که در دوران بارداری و پیش از بارداری برای مادران تجویز می‌شود معمولا حاوی آهن هستند؛ چرا که بدن مادران در دوران حاملگی به آهن بیشتری نیاز دارد. مصرف آهن می‌تواند باعث یبوست، سفت شدن و سیاه شدن مدفوع شود.
  • فشار ناشی از رحم: در ادامه دوران بارداری، با رشد جنین، رحم روی روده‌ها فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود که عبور مدفوع در طول روده سخت شود.

یبوست علاوه بر این که باعث کاهش دفعات اجابت مزاج می‌شود، می‌تواند باعث نفخ، ناراحتی و درد شکم و همچنین مدفوع سفت و خشک شود. همچنین ممکن است احساس کنید که بعد از اجابت مزاج، دفع کامل صورت نگرفته است. این‌ها روی هم رفته عذاب زیادی برای مادران باردار به همراه دارد و برای همین درمان یبوست بارداری کمک می‌کند تا این دوران با آرامش بیشتری طی شود.

آیا یبوست در بارداری خطرناک است؟

در بیشتر موارد یبوست بارداری کوتاه مدت است و خود به خود یا به کمک درمان‌های خانگی یا شربت یبوست لاکسی هرب برطرف می‌شود. در موارد خیلی نادر که یبوست طولانی می‌شود، ممکن است مدفوع داخل روده گیر بیفتد. در این موارد برای رفع انسداد باید به پزشک مراجعه کنید.

نکته‌ی دیگر این است که مصرف مکرر و طولانی مدت برخی از داروهای ملین باعث می‌شوند که اصطلاحا روده‌ها تنبل شوند که این اتفاق می‌تواند باعث مشکلات بعدی مثل اختلالات الکترولیتی (نمک‌های خون) شود. این عارضه معمولا در کسانی مشاهده می‌شود که از بیماری‌های دیگری مانند دیابت و بیماری کلیوی رنج می‌برند.

پس حتما پیش از مصرف داروهای ملین و مسهل برای درمان یبوست بارداری، در مورد مدت زمان و دفعات مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

زمان شروع یبوست بارداری

یبوست بارداری می‌تواند از ماه‌ دوم یا سوم بارداری یا حتی زودتر آغاز شود. برخی از مادران هم در سه ماه سوم دچار یبوست می‌شوند؛ یعنی زمانی که جنین به بیشترین اندازه خود رسیده و فشار رحم روی روده در کارکرد طبیعی روده اختلال ایجاد می‌کند.

تقریبا یک سوم خانم‌های باردار در مقطعی از بارداری دچار یبوست می‌شوند و ممکن است به درمان های یبوست بارداری نیاز پیدا کنند. به طور کلی یبوست می‌تواند در هر زمانی از بارداری اتفاق بیفتد. گاهی این مشکل تا ۳ ماه بعد از زایمان هم ادامه خواهد داشت.

آیا یبوست علامت بارداری است؟

خیر یبوست به خودی خود علامت بارداری نیست ولی ممکن است یک فرد باردار در دوره‌ای از حاملگی دچار یبوست شود. بهترین راه برای اطمینان از بارداری، انجام آزمایش خون بارداری (بتا اچ سی جی) است.

درمان یبوست بارداری

گفتیم مهم‌ترین علل یبوست بارداری هورمون‌ها و فشار رحم (جنین) روی روده است. هیچ کدام از این دو علت تغییر پذیر نیستند و هردو جزو روند طبیعی بارداری هستند ولی برای درمان یبوست بارداری روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی وجود دارند که موثرند. اگر این‌ها جواب ندهند می‌توانیم به سراغ داروی گیاهی و شربت های گیاهی درمان یبوست بارداری برویم و در نهایت به سراغ داروهای قوی‌تر برویم که البته این مورد آخر نیاز به تجویز پزشک دارد.

روش‌های خانگی موثر برای رفع یبوست بارداری

  • روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم غذای پر فیبر بخورید. فیبر باعث می‌شود که آب مدفوع سفت نشود و راحت تر در طول روده‌ها حرکت کند. میوه‌ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، لوبیا، نخود و عدس از جمله خوراکی پرفیبری هستند که می‌توانند به شما کنند.
  • روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. یادتان باشد که ۸ لیوان آب حداقل میزان مایع مورد نیاز برای یک خانم باردار است. خانم‌های باردار باید بیشتر از ۸ لیوان مایعات مصرف کنند و بهترین مایع هم آب است که یک درمان خیلی ساده برای یبوست بارداری است. اگر با آب خوردن مشکل دارید می‌توانید آب میوه‌های طبیعی، اسموتی، شیر کم چرب و چای بنوشید. نوشیدنی‌هایی را انتخاب کنید که شکر نداشته باشند و خودتان هم به آن‌ها شکر اضافه نکنید.
  • سه بار در هفته به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنید. افزایش وزن در دوران بارداری باعث می‌شود که تحرک برای مادران سخت شود ولی کم تحرکی بیش از حد باعث یبوست می‌شود. در مورد میزان و شدت ورزش حتما با پزشک خود مشورت کنید ولی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش ملایم هر یک روز درمیان توصیه مناسبی برای بیشتر خانم‌های باردار است.
  • تغییر مکمل‌های بارداری: اشاره کردیم که آهن باعث یبوست می‌شود. گاهی تغییر برند یا نوع مکمل بارداری می‌تواند به درمان و رفع یبوست بارداری کمک کند. در این باره می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.
درمان یبوست بارداری
درمان یبوست بارداری

غذاهای مفید برای درمان یبوست بارداری

  • انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه
  • سبزی‌های برگ‌دار مثل کاهو، بروکلی، سبزی‌ها یا برگ‌های سالادی مناسب هستند.
  • هویج، کدو، سیب‌زمینی شیرین و ذرت
  • میوه‌های خشک و آجیل‌ها خصوصاً بادام، بادام‌زمینی، کشمش، زردآلو و آلو
  • انواع توت‌ها مثل تمشک، توت‌فرنگی و بلوبری
  • انواع غلات و نان‌ها، برنج، پاستا و عدس
  • غلات و سریل‌های صبحانه، خصوصاً آن‌هایی که با سبوس و جوی فرآوری نشده درست‌شده‌اند. از سریل‌هایی با غلات پرک شده، بوداده یا برشته‌شده خودداری کنید. این نوع سریل‌ها بیشتر فرآوری و از حالت و خاصیت اصلی‌شان دور شده‌اند. هر چه‌کار صنعت و فرآوری بیشتری در تهیه مواد غذایی نقش داشته باشد، مواد غذایی بیشتر از خاصیت و حالت طبیعی‌شان خارج می‌شوند.
  • تا جایی که ممکن است از غذاهای خام استفاده کنید، در حالی‌که بهداشت غذایی رعایت شود.
  • نصف یک لیمو را در یک لیوان آب ولرم بچکانید و این مخلوط را هر روز صبح بنوشید تا روده‌تان نرم‌تر شود.
یبوست در دوران بارداری
درمان یبوست در بارداری

داروهای ضد یبوست

داروها ملین یا مسهل برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شوند ولی داروهایی فیبری و برخی مکمل‌های ملین می‌تواند در درمان یبوست بارداری موثر باشند. به طور کلی همه این داروها باید تحت نظر پزشک متخصص زنان مصرف شوند. لذا حتما برای مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شربت یبوست در بارداری

شربت یبوست لاکسی هرب باریج یکی از بهترین راه‌های درمان یبوست بارداری است برای زمانی که توصیه‌های گفته شده جواب نداده است. این شربت بر پایه طب سنتی ایرانی و از آلو و شکرسرخ ساخته شده است که بسیار کم عارضه و ایمن است. هرچند که توصیه می‌کنیم پیش از مصرف شربت لاکسی هرب در مورد دفعات و مقدار مصرف این شربت با پزشک خود مشورت کنید.

لاکسی هرب
داروی گیاهی درمان یبوست در بارداری

چه زمانی برای درمان یبوست بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر همراه با یبوست هر کدام از علایم زیر را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید:

  • تهوع
  • درد شکم
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • یبوستی که بیشتر از ۱ الی ۲ هفته طول بکشد
  • اگر بعد از مصرف شربت یبوست یا داروهای ملین مشکل رفع نشد

همچنین پیش از مصرف هر داروی ملین با پزشک خود مشورت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا