بیماری

با مهمترین نکات در درمان کبد چرب گرید ۳ و علائم آن آشنا شوید

کبد چرب گرید ۳ مرحله نهایی از انواع بیماری کبد چرب است. کبد چرب درجه ۳ اگر به موقع درمان نشود، ممکن است به سیروز یا حتی سرطان کبد تبدیل شود. عدم درمان این بیماری حتی ممکن است سبب فوت شدن بیمار نیز شود. در این نوشتار میخواهیم با مهمترین علائم کبد چرب گرید ۳ و مهمترین راه های درمان کبد چرب گرید ۳ آشنا شویم.

درجات بیماری کبد چرب درجه ۳

بر اساس وب سایت vinmec بیماری کبد چرب ۳ سطح دارد:

کبد چرب درجه ۱ اولین مرحله بیماری کبد چرب است. در کبد چرب درجه ۲، میزان چربی انباشته شده در کبد بسیار زیاد می شود و با بالا رفتن چربی در کبد، عملکرد کبد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. سلول های سالمی که وظایف مهم مختلفی را در کبد انجام می دهند، با ورود چربی بیش از حد شروع به مرگ می کنند. کبد چرب درجه ۳ زمانی رخ می دهد که بیماران به طور آگاهانه سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تنظیم نکنند یا مراجعه به پزشک و درمان بیماری کبد چرب گرید ۳ به موقع انجام نشود.

کبد چرب گرید ۳ خطرناک ترین نوع در بین تمام سطوح این بیماری است. اگر نتیجه آزمایش برای کبد چرب گرید ۳ مثبت باشد، به این معنی است که چربی انباشته شده در کبد به کل اندام حمله کرده و منجر به هپاتیت شده است. در این زمان مویرگ ها از جمله شریان ها و سیاهرگ ها در انتقال خون و مواد مغذی به بدن مشکل دارند. بنابراین، بیمار در معرض خطر بسیار بالایی برای ایجاد انسداد عروقی و فشار خون پورتال قرار دارد.

تجمع خون باعث می شود خون به داخل ورید ناف و سایر مویرگ های دیواره شکم منحرف شود. در نتیجه، این رگ های خونی به وضوح در سطح پوست در شکم قابل مشاهده هستند. علاوه بر این، بیمار ممکن است زردی یا زردی چشم نیز داشته باشد.

عوارض کبد چرب گرید ۳

عوارض کبد چرب گرید ۳ می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استئاتوهپاتیت غیر الکلی: NASH یک بیماری التهابی است که می‌تواند منجر به آسیب و زخم کبد شود.
  • سیروز کبدی: سیروز یک بیماری پیشرونده است که می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود.
  • سرطان کبد: سرطان کبد یک بیماری جدی است که می‌تواند کشنده باشد.

 علت بیماری کبد چرب گرید ۳

شایع ترین علت کبد چرب الکل است اما موارد بسیاری دیده شده است که بیماران بدون نوشیدن الکل نیز به بیماری کبد چرب گرید ۳ مبتلا شده اند. زمانی که بدن چربی زیادی را جذب کند یا به موقع اقدام به متابولیزه کردن چربی نکند، چربی اضافی در سلول های کبد ذخیره می شود که در نهایت این انباشت چربی باعث ایجاد بیماری کبد چرب می شود. با این حال، رژیم غذایی پرچرب لزوماً دلیل این وضعیت نیست.

علاوه بر الکل، دلایل شایع دیگری مانند: اضافه وزن، چاقی، چربی خون بالا، دیابت، ژنتیک، کاهش وزن خیلی سریع یا به عنوان عارضه جانبی برخی داروها مانند آسپرین، استروئیدها، تاموکسیفن یا تتراسایکلین وجود دارد.

کبد-چرب-گرید-3

 آیا کبد چرب درجه ۳ خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال که کدام گرید کبد چرب خطرناک است ، در ابتدا باید گفت کبد چرب به ندرت علائم واضحی دارد. اولین علائم معمولا فقط گرم شدن معده و ایجاد احساس ناراحتی در معده است. در معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است متوجه شود که کبد شما کمی بزرگ شده است. وقتی چربی بیش از حد در کبد وجود داشته باشد، باعث هپاتیت می شود. در آن زمان علائم اصلی کبد چرب گرید ۳ کاهش اشتها، کاهش وزن، درد شکم یا خستگی مفرط و زردی خواهد بود.

بسته به مرحله و سطح بیماری، کبد چرب سطوح مختلفی از علائم و نشانه های بیماری را خواهد داشت. به طور مشخص:

  • کبد چرب گرید ۱: بدون علائم واضح.
  • کبد چرب گرید ۲: در بیماری کبد چرب گرید ۲ بیمار ممکن است علائمی مانند سوء هاضمه، نفخ، از دست دادن اشتها، خستگی، تهوع را تجربه کند، اما این علائم اغلب شایع نیستند و به ندرت ظاهر می شوند.
  • کبد چرب گرید ۳: پس از ابتلا شدن به بیماری کبد چرب گرید ۳ علائم مختلفی در بدن ظاهر می شود که از جمله آن ها می توان به بی اشتهایی طولانی مدت، احساس حالت تهوع یا احساس خستگی طولانی مدت، درد هنگام فشار دادن کبد، زرد شدن سفیدی چشم ها، رنگ پریده شدن پوست و در نهایت کاهش وزن سریع اشاره کرد. کبد چرب در صورت تشخیص در مراحل اولیه (کبد چرب درجه ۱) کاملاً قابل درمان است. در سطح ۲ بیماری، بیمار ممکن است دچار خستگی، بی اشتهایی و درد بیشتر شود، اما هنوز هم می توان این بیماری را درمان کرد و کبد را به حالت اولیه بازگرداند.

در مرحله کبد چرب درجه ۳ خطرناک ترین نوع بیماری از انواع مختلف کبد چرب را داریم که با نشانه های ظاهری در بدن شخص همراه است که به این موارد در بالا اشاره شد. با درمان کبد چرب درجه ۳، این بیماری هم چنان عوارض زیادی بر جای خواهد گذاشت و بازگرداندن کبد به حالت اولیه، اگر غیرممکن نباشد، دشوار خواهد بود. موارد زیادی وجود دارد که بیماری تا حد درجه سوم کبد چرب پیشرفت کرده است، اما فرد مبتلا همچنان علائم هشدار دهنده بیماری را نادیده می گیرد.

کبد چرب درجه ۳ درمان نشده، یکی از علل اصلی ایجاد سیروز و سرطان کبد است. طبق آمار، تا ۲۰ درصد موارد کبد چرب درجه ۳ می توانند مبتلا به سیروز کبدی شوند و ۱۱ درصد از این مرگ و میرها مربوط به مشکلات کبدی است. هنگامی که سیروز دارید، بافت اسکار ظاهر می شود و به تدریج جایگزین سلول های سالم کبد می شود. هر چه تعداد اسکارها بیشتر باشد، عملکرد کبد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

در صورت بروز اختلال در عملکرد کبد، نتایج آزمایش های ALT و AST سطوح بالای آنزیم های کبدی را در خون نشان می دهد. علاوه بر این، چون کبد دیگر قادر به تولید فاکتورهای انعقادی نیست، سطح آلبومین و پروترومبین نیز غیرطبیعی خواهد بود.

علائم کبد چرب درجه ۳ خطرناک تر از علائم ۲ مرحله قبلی است. بیماران ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهند، به کمای عمیق بروند یا حتی در برخی موارد برای فیلتر کردن خون نیاز به همودیالیز داشته باشند.

کدام گرید کبد چرب خطرناک است؟

کبد چرب گرید ۳، یکی از خطرناکترین انواع کبد چرب است. در کبد چرب گرید ۳، التهاب کبد وجود دارد که می‌تواند منجر به آسیب و زخم کبد شود. درصورت عدم درمان کبد چرب گرید ۳ و پیشروی بیماری می تواند کبد به شدت به کبد آسیب وارد کند و عملکرد کبد از دست برود.

آیا کبد چرب گرید ۳ قابل درمان است؟

بله، کبد چرب گرید ۳ قابل درمان است. درمان کبد چرب گرید ۳ معمولاً شامل تغییر سبک زندگی است، اما در برخی موارد ممکن است نیاز به دارو یا جراحی باشد.

 در صورت ابتلا به کبد چرب درجه ۳ چه بخوریم؟

طبق وب سایت icliniq افراد مبتلا به بیماری کبد چرب باید از مصرف غذاهای خاصی اجتناب کنند که شامل حذف نوشیدنی های الکلی مانند آبجو، شراب … از رژیم غذایی روزانه است. هم چنین باید رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به کبد چرب به طور کلی و کبد چرب درجه ۳ به طور خاص تشدید شود. باید مصرف غذاهای فرآوری شده با چربی زیاد را محدود کرد، غذاهای تند را کنار گذاشت و روغن های گیاهی را جایگزین چربی های حیوانی کرد. از سوی دیگر، بیمار باید مصرف روزانه نمک را نیز به حداقل برساند تا از تشدید تجمع مایع در بدن جلوگیری شود.

دو گروه غذایی که افراد مبتلا به کبد چرب باید به طور مرتب از آن ها استفاده کنند، سبزیجات و میوه های سبز تازه هستند. این سبزی ها و میوه ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی هستند که سلامت کبد را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، محتوای اسید مالیک موجود در سیب به حل سنگ های صفراوی در کیسه صفرا و کبد کمک می کند و همین طور سبب کاهش فشار وارده بر کبد نیز می شود.

 

سوالات متداول پیرامون کبد چرب درجه ۳

  1. کبد چرب گرید ۳ خطرناک است؟

بیماری کبد چرب گرید ۳ خطرناک است زیرا می تواند باعث التهاب و آسیب شدید به کبد شود. هنگامی که آسیب به کبد شروع می شود، تغییرات غیر قابل برگشت می شوند.

  1. چگونه می توانم وضعیت کبد چرب گرید ۳ خود را بهبود بدهم؟

  •  علت اصلی کبد چرب چاقی است. BMI خود را بررسی کنید و آن را در سطوح سالم حفظ کنید.
  •  سطح کلسترول خود را کاهش دهید.
  •  به طور منظم ورزش کنید.
  •  دیابت خود را کنترل کنید.
  •  یک رژیم غذایی که متعادل و سالم است را انتخاب کنید و از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنید.
  1. برای شستشوی کبد چه چیزی مصرف کنیم؟

استفاده از داروی گیاهی می تواند برای بهبود عملکرد کبد موثر باشد. همچنین مصرف میوه های مرکباتی مانند پرتقال، لیموترش، انگور، پرتقال و لیمو به تقویت عملکرد کبد کمک می کنند. همچنین این میوه ها توانایی پاکسازی کبد را افزایش می دهد.

  1. آیا استرس می تواند باعث کبد چرب شود؟

استرس مستقیما باعث کبد چرب نمی شود. اما به دلیل اثرات غیرمستقیم آن به عنوان یک عامل خطر شناخته شده است. استرس عاملی برای رفتارهای ناسالم و ضعیف مانند سوء مصرف الکل، سیگار کشیدن و الگوهای غذایی نامناسب است. در برخی موارد، استرس با بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است.

  1. چگونه کبد خود را سم زدایی کنیم؟

سم زدایی کبد شامل موارد زیر است:

  •  پرهیز از غذاهای خاصی که سرشار از الکل هستند.
  •  یک رژیم غذایی مناسب برای کبد انتخاب کنید.
  •  از مکمل ها برای دفع سموم از کبد استفاده کنید.
  •  با استفاده از تنقیه روده، روده را تمیز کنید.
  •  آب میوه ناشتا.
  1. بهترین رژیم برای کبد چرب گرید ۳

راه های ایده آل برای رژیم کبد چرب گرید ۳ و سم زدایی کبد عبارتند از:

  •  مقادیر زیادی آب بنوشید.
  •  بر روی خواب سالم تمرکز کنید.
  •  مصرف الکل را محدود کنید. اگر دلیل کبد چرب همین است، باید این عادت را کاملا ترک کنید.
  •  غذاهای پروبیوتیک مصرف کنید.
  •  غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید.
  •  مصرف نمک خود را کاهش دهید.

کبد-چرب-درجه-3

  1. آیا روزه برای کبد مفید است؟

یک باور رایج وجود دارد که روزه به شما در درمان بیماری کبد کمک می کند. مانند بسیاری از روش های سم زدایی، پاکسازی کبد مراحل خاصی دارد. ممکن است مجبور شوید چندین روز ناشتا باشید یا فقط آب میوه یا مایعات دیگر بنوشید. شما ممکن است نیاز به مصرف گیاهی یا رژیم غذایی محدود یا مکمل های غذایی داشته باشید.

  1. آیا سرکه سیب کبد را تمیز می کند؟

سرکه سیب به تقویت گردش خون کمک می کند. همچنین کبد را سم زدایی می کند. اسید موجود در این سرکه سیب هم چنین می تواند به سموم متصل شود و در نهایت می تواند به دفع سموم از بدن کمک کند. سرکه سیب همچنین سرشار از پتاسیم است و به پاکسازی سموم در غدد لنفاوی نیز کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا