بیماری

چطور از نیش حشرات در امان باشیم؟

یکی از اتفاقات ناخوشایند در فصل تابستان، به‌خصوص در مناطق گرمسیری، وجود حشراتی است که انسان را نیش می‌زنند و جای نیش آن‌ها تا مدتی با خارش و سوزش‌های خفیف یا شدید همراه است و پس از آن جای نیش حشره می‌تواند آزاردهنده باشد. این حشرات می‌توانند خواب شبانه‌ی شما را خراب کنند و شما را وادار کنند که تمام روز مشغول خاراندن محل نیش در سر کار یا خانه باشید. اما خوشبختانه راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از نیش زدن حشرات از جمله پشه‌ها وجود دارد که می‌تواند آسایش را در گرم‌ترین روزهای تابستان و مناطق گرمسیری به شما هدیه کند. نباید فراموش کرد که خلاص شدن از شر گزش حشرات به هر قیمتی نیز منطقی و عقلانی نیست؛ برخی از داروهای گیاهی خانگی به‌دلیل نبود آگاهی کافی از عوارض آن می‌تواند مشکلی مضاعف را برای شما به‌همراه داشته باشد.

پشه‌ها را از خود دور کنید

 

جلوی تخم‌گذاری

آب راکد محیطی بسیار مناسب برای تخم‌گذاری پشه‌ها و برخی حشرات است. آب‌های جمع‌شده در نزدیکی خانه‌تان را از بین ببرید؛ اگر خانه‌ی شما ناودانی دارد، از باز شدن راه آن مطمئن باشید؛ ظرف آب و غذای پرندگان و حیوانات خانگی خود در حیات خانه را خالی کنید و برعکس بگذارید. یکی دیگر از محیط‌های مناسب برای رشد برخی از حشرات، لاستیک‌های کهنه در محیط خانه است؛ آن‌ها را دور بریزید.

درها و پنجره‌ها را توری بزنید

اگر درها و پنجره‌های شما توری با روزنه‌های ریز ندارد، در اسرع وقت برای آن‌ها توری‌هایی با روزنه‌های ریز نصب کنید؛ اگر هم توری محافظ دارد، ولی سوراخ شده است آن‌ها را تعمیر کنید. این توری‌ها باعث می‌شوند تا پشه‌ها وارد محیط داخلی خانه‌ی شما نشود.

از دافع حشرات استفاده کنید

لوسیون، کرم، روغن یا عودهایی که دافع حشرات هستند را در خانه داشته باشید تا در فصول زیاد شدن حشرات با استفاده از آن‌ها بتوان از شر حشرات نیش‌زننده در امان ماند. همچنین می‌توانید با پوشیدن لباس‌هایی که بدن شما را تا حد زیادی می‌پوشانند، نیش زدن حشرات را خنثی کنید.

افتربایت باریج

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کرم موضعی افتربایت باریج لطفا کلیک کنید

  • رفع خارش و سوزش و قرمزی پس از گزش
  • پیشگیری از عفونت ثانویه محل گزش

تسکین‌دهنده‌های نیش پشه

شستشو با آب و صابون

این کار شاید درمانی بر زهر واردشده به زیر پوست نباشد، اما شستن محل نیش پشه و اطراف آن باعث می‌شود تا از عفونت‌های احتمالی جلوگیری کنید. سعی کنید این کار را بلافاصله پس از احساس گزش انجام دهید.

یخ درمانی

اگر پماد، کرم یا لوسیون ضدخارش در خانه ندارید، می‌توانید مقدار کمی یخ بر روی محل نیش حشره بگذارید؛ سرد کردن محل نیش باعث کاهش درد، خارش و تورم می‌شود. تلاش کنید یخ را حداقل ۱۰ دقیقه بر روی پوست گزیده شده نگه دارید.

درمان‌های خانگی

درمان با جوش‌شیرین

۳ قاشق چای‌خوری معادل ۱۵ میلی‌لیتر جوش‌شیرین را با ۱ قاشق چای‌خوری معادل ۴.۹ میلی‌لیتر آب مخلوط کنید. شما می‌توانید چند بار در روز مخلوط به‌دست آمده را بر روی محل نیش حشره قرار دهید و از خاصیت ضدالتهابی و ضدخارشی آن بهره ببرید.

اسانس‌های روغنی

موثر بودن اسانس‌ها در درمان محل نیش حشرات هنوز به اثبات نرسیده است، اما طبق تجربه استفاده از برخی اسانس‌های طبیعی می‌تواند التهاب و خارش محل نیش را تسکین دهد. البته باید از حساس نبودن پوست‌تان در برابر این اسانس‌ها مطمئن باشید. همچنین برخی اسانس‌ها مثل اسانس گیاه اسطوخدوس، ضمن داشتن ویژگی ضدخارشی و ضدالتهابی می‌تواند عاملی برای جذب زنبورهای عسل به سمت شما باشد. اسانس گیاه چای علاوه بر داشتن خواصی همچون درمان شوره‌ی سر، تورم عضلات و آکنه می‌تواند خارش و التهاب ناشی از گزش حشرات را التیام دهد و مانع از عفونت محل گزیدگی شود.

پوست موز

یک موز را پوست بگیرید، خود موز را بخورید، جای نیش حشره را با آب و صابون تمیز بشویید و قسمت داخلی پوست موز را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بر روی محل نیش‌زدگی قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید. پوست موز می‌تواند هرگونه خارشی را آرام کند.

پودر گوشت

یک قاشق غذاخوری آب را با یک قاشق غذاخوری پودر گوشت مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. این خمیر را می‌توانید چندین بار در طول روز بر روی محل نیش حشره قرار دهید. پودر گوشت به‌دلیل دارا بودن «پاپائین» و «برملین» ممکن است تاثیر خوبی در تسکین خارش داشته باشد. این آنزیم‌های نام برده شده می‌توانند در میوه‌های آناناس و پاپایا نیز یافت شوند. اگر پودر گوشت در اختیار ندارید، قسمتی از گوشت میوه‌ی آناناس، پاپایا یا پاپایای کوهی را بر روی محل نیش حشره قرار دهید.

از سرکه سیب استفاده کنید

این هم از موارد اثبات نشده است، اما سرکه‌ی سیب به‌دلیل خاصیت اسیدی بودن، می‌تواند برای تسکین خارش مفید باشد. البته مراقب استفاده از آن باشید؛ چرا که در موارد زیادی نه تنها خارش را درمان نکرده، بلکه باعث تشدید خارش نیز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا