چرا گوشت بعضی‌ها برای پشه‌ها شیرین‌تر است؟

احتمالا تا به حال شما هم این جمله را شنیده‌اید که : « پوست من برای پشه‌ها شیرین‌تر است؟».  افرادی که بیشتر قربانی نیش پشه و حشرات می‌شوند این جمله را مداوم تکرار می‌کنند. نیش پشه مخصوصا در طول تابستان خیلی آزاردهنده است. گاهی حتی وقتی در خواب شیرین هستیم با نیشِ گزنده پشه‌ها از خواب بیدار می‌شویم. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که چرا پیشه‌‌ها بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زنند یا به قولی چرا گوشت بعضی از آدم‌ها برای پشه‌ها شیرین‌تر است.

 چرا گوشت بعضی‌ها برای پشه‌ها شیرین‌تر است؟

گروه خونی

گروه خونی‌تان در اینکه شما بیشتر قربانی گزش نیش پشه باشید یا نه، خیلی تاثیر دارد. در واقع جای تعجبی هم ندارد، چرا که پشه‌ برای مکیدن پروتئین‌های موجود در خون‌ فرد را نیش می‌زند. پژوهش‌هایی نشان می‌دهد که پشه‌ها می‌توانند به راحتی نوع گروهی خونی خوشمزه‌تر را در هوا متوجه شوند. براساس یک پژوهش کنترل‌شده، پشه‌ها روی بدن افرادی که گروه خونی O دارند بیش از دو برابر افرادی که گروه خونی A دارند می‌نشینند. افراد با گروه خونی B هم جای بین دو گروه یادشده قرار می‌گیرند. به علاوه، در بدن حدود ۸۵ درصد آدم‌ها یک ماده شیمیایی ترشح می‌شود که باعث می‌شود پشه‌ها گروه خونی‌شان را متوجه بشوند.

البته حتی اگر گروه خونی‌تان O باشد ولی جزء آن ۱۵ درصدی باشید که آن ماده در بدن‌تان ترشح نمی‌شود، برای پشه‌ها جذاب نیستید.

دی‌اکسید کربن

دی‌اکسید کربن، یکی از فاکتورهای مهمی ست که براساس آن پشه‌ها هدف‌ و قربانی‌شان را پیدا می‌کنند.  انسان با بازدم دی‌اکسیدکربن منتشر می‌کند. پشه‌ها عضوی دارد به اسم «ماکسیلاری پاپ» (maxillary palp) که با آن می‌توانند دی‌اکسید کربن را از فاصله ۵۰ متری تشخیص دهند. بنابراین کسانی‌که در فواصل زمانی کوتاه‌تر بازدم دارند، بیشتر جذب پشه‌ها می‌شوند. کودکان دم و بازدم بیشتری نسبتا به بزرگسالان دارند، بنابراین به همین دلیل است که می‌بینیم بیشتر دچار گزش می‌شوند.

افزایش متابولیسم بدن

علاوه بر دی‌اکسید کربن، بوی اسید لاکتیک ، اسید اوریک ، آمونیاک و سایر مواد دفع شده از طریق عرق در فاصله‌ کمتر هم پشه‌ها را جذب می‌کنند. همچنین پشه‌ها جذب بدن‌های که تب زیادی دارند می‌شوند. بنابراین زمانی‌که ورزش می‌کنید و متابولیسم بدن‌تان افزایش می‌یابد و بیشتر عرق می‌کنید یا وقتی تب‌ دارید و دمای بدن‌تان زیادتر می‌شود، بیشتر در رادار پشه‌ها قرار می‌گیرید.

البته بعضی‌ها به طور ژنتیکی بیشتر از دیگران عرق می‌کنند و بنابراین به طور طبیعی پشه‌ها بیشتر جذب آنها می‌شوند.

باکتری‌های پوست

پژوهش‌های دیگری که در این مورد انجام شده نشان می‌دهد که برخی از انواع باکتری‌ها و  حجم این باکتری‌ها روی پوست آدم‌ها هم فاکتور مهمی برای انتخاب پشه‌ها ست. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ انجام شده، دانشمندان متوجه شدند که گونه‌های زیادی از انواع باکتری‌های روی پوست می‌توانند باعث جذب پشه‌ها شود. شاید به همین دلیل باشد که پشه‌ها روی مچ پا و پاها که بیشترین سطح تجمع باکتریایی را دارند می‌نشینند.

بارداری

نتایج چندین پژوهش‌‌های مختلف نشان می‌دهند که زنان باردار دو برابر بیش‌تر از دیگران قربانی نیش و گزش پشه‌ها می‌شوند. در واقع، زنان باردار ۲۱ درصد بیشتر دم و بازدم و در نتیجه دی‌اکسید کربن دارند و همچنین دم بدن‌شان بیشتر است.

رنگ لباس

این مورد شاید جالب به نظرتان برسد. پشه‌ها علاوه بر بوها، جذب رنگ‌ها هم می‌شود. وقتی یک سری رنگ‌ها مانند سیاه، آبی تیره و قرمز می‌پوشید، بیشتر هدف پشه‌ها قرار می‌گیرید.

ژن‌ها

در مجموع از موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که عوامل ژنتیکی حدود ۸۵ درصد عامل جذب پشه‌ها هستند. عواملی چون گروه خونی، سرعت بازدم، متابولیسم، تعریق و… همگی به عوامل ژنتیکی مربوط هستند.

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کرم موضعی افتربایت باریج لطفا کلیک کنید

  • رفع خارش و سوزش و قرمزی پس از گزش
  • پیشگیری از عفونت ثانویه محل گزش

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا