وزوز گوش و درمان‌های گیاهی آن

تقریبا همه‌ی ما در زندگی کم‌وبیش چه در مدت زمان بسیار کوتاه یا طولانی دچار وزوز یا صدای زنگ در گوش‌شان شده‌ایم. این پدیده به نام وزوز گوش یا تینیوس (tinnitus) شناخته می‌شود از معمول‌ترین ناخوشی‌ها و ناهجاری‌های ست. وزوز گوش می‌تواند به صورت دائمی یا موقتی ما را دگیر خود کند.

وزوز گوش

از عوامل موثر در ابتلا به این ناخوشی، می‌توان به کاهش شنوایی در اثر کهولت، جراحی یا عفونت گوش، در معرض صدای خیلی بلند بودن، صعود به ارتفاعات، عفونت‌های تنفسی فوقانی، گرفتگی گوش ناشی از تجمع جرم‌گوش، کمبود ویتامین و موادمعدنی در بدن، تغییرات استخوان‌های گوش (رشد نامعمول و غیرعادی) همچنین بیماری‌هایی نظیر فشار بالا و پایین، دیابت‌ و ناهنجاری‌های سیستم گردش‌خون اشاره کرد.

این وضعیت آزاردهنده گاهی موجب اختلال در فعالیت‌های روزمره‌ کاری، تحصیلی، تمرکز و حتی خوابیدن می‌شود. هرچند همیشه به راحتی نمی‌توان دلیل وزوز و زنگ گوش را پیدا کرد، اما خیلی راه‌حل‌های ساده‌ای برای درمان آن وجود دارد.

جینکو بیلوبا

 

وزوز گوش

جینکو بیلوبا به عنوان بهترین گیاهی دارویی برای درمان وزوزگوش تجویز می‌شود. این گیاه معجزه‌گر برای بهبود گردش خون و در نتیجه بهبود عملکرد و کاهش وزوز و زنگ گوش تجویز می‌شود.

به علاوه جینکو بیلوبا با خاصیت آنتی‌بیوتیکی و  ضدقارچی خودش می‌تواند عفونت‌های بدن از جمله عفونت گوش را بر طرف کند.

برای درمان وزوز گوش با جینکوبیلوبا می‌تواند به راحتی قرص‌هایش این گیاه را از داروخانه‌های تهیه کنید و روزانه بین سه تا چهار عدد قرص به مدت شش هفته مصرف کنید تا نتایج مثبت را بگیرید.

نکته: اگر داروهای دیگری هم به طور منظم مصرف می‌کنید، حتما با پزشک‌تان برای تداخل دارویی مشورت‌های لازم را داشته باشید.

نکته ۲: جیینکو بیلوبا را هرگز نباید به کودکان داد.

سرکه سیب

وزوز گوش

از آنجایی‌که سرکه سیب خاصیت ضدقارچی و ضدگُرگرفتگی دارد، می‌تواند برای درمان وزوزگوش ناشی از عفونت هم تجویز شود. در ضمن سرکه سیب برای برقراری سطح قلیایی بدن هم تجویز می‌شود.

  • دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با کمی عسل در یک لیوان آب مخلوط کنید.
  • محلول را دو تا سه بار در روز مصرف کنید تا پس از چند روز وزوزگوش‌تان برطرف شود.

ریحان مقدس

وزوز گوش

ریحان مقدس هم یکی دیگر از گیاهان دارویی برای درمان وزوزگوش است. این گیاه هم خاصیت ضدباکتری دارد و می‌تواند باکتری‌های مضرری که باعث زنگ گوش می‌شوند را از بین ببرنند. در ضمن، ریحان مقدس به عنوان مُسکن گوش‌درد هم تجویز می‌شود.

  • یک دسته برگ ریحام مقدس را در هم‌زن بریزید تا خوب مخلوط شود و خمیری شود.
  • خمیر را روی صافی بریزد و با قاشق سعی کنید، عصاره‌اش را بگیرید.
  • عصاره ریحان را کم‌کم روی اجاق گاز گرم کنید.
  • با یک قطره‌چکان دو یا سه قطره از این عصاره را داخل گوشتان بریزید.
  • این کار را روزانه به مدت سه چهار روز انجام دهید.

روغن تخم کدوتنبل

وزوز گوش

مالیدن روغن تخم کدو و همچنین  خوردن تخم کدوم، یا حتی خوردن خود کدو می‌تواند به مقدار خیلی زیادی در درمان زنگ گوش به شما کمک کند. در واقع کدوتبل به مقدار خیلی زیادی حاوی ویتامین آ است. ویتامین آ هم یکی از بهترین درمان‌گرهای مشکلات گوش از جمله وزوز کردن است.

روغن تخم کدوتنبل را می‌توانید روی گوش‌تان بمالید و ماساژ دهید تا خیلی زود مشکل زنگ گوش‌تان برطرف شود.

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام من بیماری صرع دارم وفینوئن کامپاندیافینوتوئین فنوبارمیتال مصرف میکنم آیامیتوانم برای بهبودوزوزگوشم ازداروهای گیاهی مثل سرکه سیب وعسل استفاده کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا