بیماری

۷ مورد از نشانه و علائم افسردگی

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون انجام شد، شیوع علائم افسردگی در طول همه‌گیری کرونا سه برابر شده است. به طوری که آمار افسردگی در بین شهروندان بزرگسال آمریکایی، از ۸.۵ درصد به ۲۷.۸ درصد رسیده است.

این آمار و ارقام هرگز نباید مورد بی توجهی قرار گیرد، چراکه بسیاری از شهروندان ایرانی نیز دچار افسردگی‌های شدید می‌باشند. این مسئله بسیاری را به این فکر فرو داشته است که اولین قدم برای کاهش آمار مذکور چیست؟

مهمترین نشانه ها و علائم افسردگی کدامند؟

افسردگی، مانند بسیاری از بیماری‌ها (اعم از روحی و جسمی)، چیزی است که باید هر چه زودتر شناسایی و مورد درمان قرار گیرد. عدم درمان افسردگی می‌تواند تأثیر مخربی بر روحیه و سبک زندگی فرد بگذارد. به همین دلیل، آگاهی از علائم رایج افسردگی و شناسایی ریشه‌های آن بسیار مهم است. در ادامه نکاتی در خصوص نشانه های افسردگی بیان شده است که اطلاع از آن‌ها می‌تواند شما را یک گام جهت درمان این اختلال مزمن جلوتر بیاندازد.

۱.     بی تفاوتی

یکی از جنبه‌های مهم آسایش ذهنی (mental well-being)، لذت بردن از لحظات زندگی است. چیزهای زیادی در زندگی انسان وجود دارند که عاملی برای خوشحال شدن ما به شمار می‌روند. این موارد می‌تواند شامل تماشای یک برنامه تلویزیونی، خوردن یک غذای خوشمزه، بیرون رفتن با دوستان و حتی روابط زناشویی باشد.

افسردگی این حس لذت را تا حدی کاهش می‌دهد. به طوری که ممکن است احساس کنیم برای انجام هر کاری انگیزه کافی نداریم و همه چیز برایمان بی معنی، بی‌مزه و خاکستری می‌شود. اگر متوجه چنین احساسی در خود شدید، هر چه زودتر به یک روانشناس باتجربه مراجعه کنید.

۲.     افکار منفی

به گفته روانشناسان، افرادی که از افسردگی رنج می‌برند دچار یک بدبینی مزمن می‌شوند. تحقیقات نیز ثابت کرده است که این تصور حقیقت دارد. به طور مثال، اگر یک ابر تاریک دارای پوششی نقره‌ای و درخشان باشد، افسردگی باعث می‌شود که این پوشش سخت‌تر در چشمان ما جلوه کند. در این حالت، مغز انسان به منفی‌گرایی وزن بیشتری می‌دهد و به نظر می‌رسد ابر تاریک تنها چیزی است که در چشمان ما جولان می‌دهد.

علاوه بر آن، افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، این احساس را دارند که گویی درک آن‌ها از جهان دقیق‌تر است و دیدن یک پوشش نقره‌ای در مثال بالا به نوعی برایشان اشتباه محسوب می‌شود. اگر متوجه شدید که چنین احساسی دارید، به خاطر داشته باشید که نگریستن به چیزها از دریچه افسردگی، هیچ‌گاه دقیق‌ترین تصاویر را ارائه نمی‌دهد.

۳.     منزوی شدن (فاصله گرفتن از افراد)

افسردگی ما را از دیگران (حتی نزدیک‌ترین افراد زندگی) دور می‌کند. این امر سرآغازی برای منزوی شدن و از دست رفتن حمایت عاطفی مورد نیاز از طرف آن‌ها است. افسردگی ما را تنهاتر کرده و به احساسات منفی ما دامن می‌زند.

البته، دلیل این انزوای خودساخته می‌تواند متفاوت باشد. به گونه‌ای که ممکن است به خاطر “گسترش” افکار و احساسات منفی خود احساس گناه کنیم. در چنین حالتی تصورمان این است که حضور دیگران انرژی زیادی از ما می‌گیرد و همین امر معاشرت را برایمان خسته کننده می‌کند. در هر صورت، به یاد داشته باشید که حمایت دیگران چیزی است که اغلب روانشناسان آن را به عنوان یک داروی اثربخش تجویز می‌کنند.

۴.     احساس خستگی و کلافگی در طول روز

نداشتن ظرفیت تعامل با دوستان، خانواده و تقریباً هر کس دیگری، افراد افسرده را نسبت به خیلی مسائل بی‌رمق می‌کند. این افراد ممکن است تصور کنند که هر اقدام کوچک یا معمولی نیاز به تلاش قابل توجهی دارد و به همین دلیل، هرگز انرژی کافی برای انجام آن ندارند.

مشکلات خواب نظیر چالش در به خواب رفتن، خواب ماندن، و عدم داشتن حس رضایت بعد از خواب که اغلب همراه با افسردگی تجربه می‌شوند، این احساس را دو چندان می‌کنند.

نشانه های افسردگی

۵.     تغییرات وزن و اشتها

مختل شدن الگوی خواب، تغییراتی در عادات غذایی افراد افسرده ایجاد می‌کند. برای برخی، این به معنای افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن است. برای سایرین، این به معنای عدم تمایل یا ناتوانی در مصرف غذا و به دنبال آن کاهش وزن است. این تغییرات، همراه با مشکلات خواب می‌توانند عملکرد روزانه مغز را مختل سازند.

۶.     احساس تحریک پذیری، بی قراری و ناامیدی

افسردگی اغلب به عنوان یک حالت شدید از غم و اندوه در نظر گرفته می‌شود. با این حال، با وجود اینکه غم و اندوه نقش به‌سزایی در دوران افسردگی ایفا می‌کنند، این تنها احساسی نیست که هنگام افسردگی تجربه می‌کنیم. در مواقعی، عصبانی کردن افراد افسرده می‌تواند به طرز عجیبی آسان باشد، گویی که آن‌ها انباری از باروت هستند و با یک جرقه از کوره در می‌روند.

بروز تغییر در عادات خواب و تغذیه نیز می‌تواند به این امر کمک کند. همچنین قابل ذکر است کودکان افسرده بیشتر از افراد بزرگسال افسرده از کوره در می‌روند. به طوری که “خشم” به عنوان اصلی‌ترین علامت افسردگی در کودکان به شمار می‌رود.

۷.     احساس ناامیدی

احساس ناامیدی در افراد افسرده به عنوان یک علامت آزاردهنده دیده می‌شود. این حس زمانی پدیدار می‌شود که آن‌ها تصور می‌کنند توانایی لذت بردن از چیزی را ندارند و معاشرت با دیگران برایشان سخت است. لذا، امید به اینکه اوضاع بهتر شود به یک منبع کمیاب تبدیل می‌گردد.

ناامیدی، شاید بیش از هر احساس دیگری به مانند ماده چسبناکی عمل می‌کند که علائم دیگر را برای مدت طویلی در کنار هم نگه می‌دارد. در چنین شرایطی اگر اطرافیان به ما بگویند که اوضاع بهتر خواهد شد، باورش برایمان سخت می‌شود.

با خواندن این ۷ علامت، ممکن است یک هشدار قرمز در تصورات شما نمایان شود. شاید این احساسی است که شما در طول سالیان سال داشته‌اید، یا ممکن است یکی از نزدیکان شما با این علائم دیده شده باشد. در صورتی که با یکی از علائم فوق دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است هر چه زودتر به یک روانشناس باتجربه مراجعه کنید. هنگام مراجعه به پزشک از بازگوکردن خلقیات خود هرگز خجالت نکشید.

جمع بندی

در صورتی که با پزشک خود همکاری کنید، پروسه درمان شما آسان‌تر می‌شود. درمان حرفه‌ای می تواند شامل ۲ مورد باشد. اولین مورد صحبت با درمانگر است؛ کسی که می‌تواند به ما در شناسایی ریشه‌های افسردگی و قرار گرفتن در مسیر غلبه بر آن‌ها کمک کند. دومین مورد مصرف داروهای ضد افسردگی است که ممکن است در برخی موارد ضروری باشد.

در ارتباط با داروهای افسردگی نیز طیف گسترده ای از داروها مطرح می گردند. بسیاری از افراد به دلیل عوارض داروهای ضدافسردگی از مصرف دارو اجتناب می کنند. در این بین داروهای افسردگی گیاهی نیز وجود دارند که می تواند درمان افسردگی را تسریع ببخشند و عوارض بسیار کمتری به همراه دارند. استفاده از داروی گیاهی در جوامع پیشرفته به دلیل تاثیرگذاری بیشتر و عوارض بسیار کمتر، مورد توجه عموم مردم قرار دارد.

بر پایه جدیدترین مطالعات صورت گرفته، محققین نتیجه گرفتند با توجه به تأثیر سریع‌تر و قوی‌تر قطره خوراکی دپروهرب نسبت به فلوکستین و امکان تهیه مواد اولیه و تولید آن در داخل کشور، استفاده از این دارو در درمان افسردگی توصیه می‌شود.

داروی گیاهی درمان افسردگی
داروی گیاهی درمان افسردگی

 

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا