بیماری

سرطان پروستات، علائم و روش های درمان

یکی از شایع ترین انواع سرطان در آقایان، سرطان پروستات است. بسیاری از سرطان های پروستات سرعت رشد و گسترش بسیار کمی دارند و معمولا به غده پروستات محدود می شوند. به طور کلی اگر سرطان پروستات فقط غده پروستات را درگیر کند، احتمال آسیب بسیار کم تری برای بدن وجود خواهد داشت. زیرا در برخی از انواع سرطان پروستات این بیماری به سرعت گسترش می یابد و اصطلاحا تهاجمی هستند. هنگامی که سرعت رشد سرطان پروستات کم هست، فرد به حداقل درمان نیاز خواهد داشت.

سرطان پروستات که در مراحل اولیه تشخیص داده می شود (زمانی که این بیماری هنوز محدود به غده پروستات است )، بهترین شانس را برای درمان موفقیت آمیز دارد.

سرطان پروستات چیست؟

طبق وب سایت cdc، سرطان پروستات نوعی سرطان است که در پروستات که غده ای حساس به هورمون است، ایجاد می شود. این سرطان یکی از شایع ترین انواع سرطان در بین مردان است و اغلب در مردان مسن رخ می دهد. در حالی که سرطان پروستات می تواند خود را به اشکال مختلف نشان دهد، معمولاً به کندی پیشرفت می کند و به مردان این امکان را می دهد که اگر خطرات و علائم بالقوه مرتبط با این بیماری را بدانند و درک کنند، سرطان های خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند.

عملکرد اصلی پروستات تولید مایع منی است که به انتقال اسپرم در هنگام انزال کمک می کند. زمانی که سلول های پروستات غیر طبیعی می شوند و شروع به تکثیر خارج از کنترل می کنند، آن وقت است که سرطانی می شوند.

با گذشت زمان، این سلول های سرطانی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یافته و تومور ایجاد کنند، اما همیشه این اتفاق نمی افتد. سرطان پروستات به طور معمول رشد کندی دارد و بسته به شدت بیماری می توان آن را از طریق درمان های مختلفی مدیریت کرد.

علائم و نشانه های سرطان پروستات

دانستن علائم و نشانه های سرطان پروستات برای تشخیص زودهنگام و درمان موفقیت آمیز ضروری است. از آنجایی که این نوع سرطان همیشه علائمی ایجاد نمی کند، مراجعه منظم به پزشک برای غربالگری های معمول مهم است.

علائم شایع سرطان پروستات عبارتند از:

  • تکرر ادرار، به خصوص هنگامی که این تکرر ادرار در شب اتفاق بیفتد.
  • مشکل در شروع یا توقف ادرار
  • جریان ضعیف یا قطع شده ادرار
  • احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار
  • درد در پشت، لگن یا لگن که از بین نمی رود
  • خون در ادرار یا منی
علائم سرطان پروستات
علائم سرطان پروستات

این علائم هم چنین می تواند نشان دهنده سایر مشکلات پزشکی باشد، بنابراین اگر فکر می کنید که هر یک از این موارد را تجربه می کنید، سعی کنید که در اسرع وقت با پزشک صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند معاینات فیزیکی و آزمایش‌های تصویربرداری را برای رد یا تشخیص سرطان پروستات انجام دهد. اگر سرطان پروستات تشخیص داده شود، گزینه های درمانی شما به مرحله بیماری و سلامت کلی شما بستگی دارد.

علل سرطان پروستات

بر اساس تحقیقات سایت mayoclinic سرطان پروستات بیش تر در اثر جهش های ژنتیکی ایجاد می شود. خطرات و احتمال ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می یابد، اما می تواند در مردان جوان نیز رخ دهد. سایر عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند:

  • چاقی
  • سبک زندگی کم تحرک
  • سیگار کشیدن
  • سابقه خانوادگی این بیماری

علاوه بر این، کارشناسان بر این باورند که برخی از انتخاب‌ های سبک زندگی می‌ تواند در ایجاد سرطان پروستات نقش داشته باشد. به طور خاص، مصرف غذا های سرشار از چربی اشباع شده و کلسترول، و همچنین مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهد.

اگرچه هیچ راه مطمئنی برای پیش گیری از سرطان پروستات وجود ندارد، برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی ممکن است به کاهش خطر این سرطان در بدن کمک کند. خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم دو مؤلفه کلیدی برای یک زندگی سالم تر است و ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به این بیماری جدی کمک کند. علاوه بر این، غربالگری های منظم توسط پزشک می تواند به تشخیص هر گونه علائم یا علائم اولیه قبل از شدیدتر شدن آن ها کمک کند.

 

تشخیص و درمان سرطان پروستات

اگر هر یک از علائم مرتبط با سرطان پروستات را در بدن خود مشاهده کردید، احتمالاً پزشک آزمایشات بیشتری را پیشنهاد می کند. این آزمایش ها معمولاً شامل ترکیبی از معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) برای احساس ناهنجاری‌ها و آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) برای اندازه‌گیری سطوح این پروتئین در جریان خون است.

اگر نتایج نشان‌دهنده وجود سرطان باشد، پزشک شما با استفاده از نتایج بیوپسی و آزمایش ‌های تصویربرداری مانند ام ‌آر‌آی یا سی ‌تی اسکن، نوع و مرحله آن را تعیین می‌کند. مراحل مختلف بر اساس میزان پیشرفته بودن آن و اینکه چه مقدار از پروستات تحت تأثیر سرطان قرار گرفته است می باشد. هنگامی که مرحله بیماری شما مشخص شد، پزشک شما یک برنامه درمانی متناسب با شما را توصیه می کند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هورمون درمانی
  • پرتو درمانی
  • عمل جراحی
  • شیمی درمانی
  • آزمایشات بالینی
  • نظارت فعال

هدف هر طرح درمانی کاهش علائم، جلوگیری از گسترش بیشتر سلول های سرطانی و بهبود کیفیت زندگی بیمار است. انتخاب های درمانی بسته به تشخیص و مرحله فردی می تواند بسیار متفاوت باشد؛ بنابراین مهم است که با پزشک خود در مورد اینکه کدام گزینه برای شما بهترین است صحبت کنید.

 درمان سرطان پروستات
درمان سرطان پروستات

انواع رایج درمان سرطان پروستات

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان با تشخیص سرطان پروستات مواجه هستید، بسیار حائز اهمیت است که در مورد گزینه های درمانی موجود اطلاعات کسب کنید. بسته به شدت سرطان چندین درمان وجود دارد:

عمل جراحی

جراحی یک درمان موثر برای رفع و کاهش علائم سرطان پروستات در بدن شما است. رادیکال یکی از رایج ترین مداخلات جراحی است و می تواند به صورت رباتیک یا به صورت باز انجام شود که در آن کل غده پروستات برداشته می شود.

پرتو درمانی

پرتودرمانی از اشعه ایکس پر انرژی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند و می تواند به صورت خارجی یا داخلی انجام شود. این نوع درمان ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر درمان ها استفاده شود.

هورمون درمانی

هورمون درمانی با کاهش میزان هورمون هایی که رشد سلول های سرطانی پروستات را تحریک می کنند، عمل می کند. این نوع درمان ممکن است اندازه تومور را کاهش دهد و رشد آن را کند کند، اما ممکن است سرطان پروستات را به طور کامل درمان نکند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از دارو هایی برای مهار رشد سلولی استفاده می کند – به ویژه برای مراحل پایانی سرطان پروستات که فراتر از غده پروستات گسترش یافته است. این نوع درمان معمولاً همراه با سایر روش های درمانی برای کمک به افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی استفاده می شود.

محصولات گروه اورولوژی
محصولات گروه اورولوژی باریج اسانس

نکات پیشگیری از سرطان پروستات

طبق وب سایت prostatecanceruk در حالی که هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از سرطان پروستات وجود ندارد، چند قدم پیشگیرانه وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهید. در اینجا به چند نکته برای کمک به کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات اشاره می کنیم:

تست های غربالگری منظم را دریافت کنید

تست های غربالگری منظم مانند معاینه دیجیتال رکتوم و آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) برای تشخیص علائم اولیه سرطان پروستات مهم هستند. با پزشک خود در مورد بهترین طرح غربالگری برای شما صحبت کنید.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی از بهترین راه ها برای حفظ سلامتی بدن و کاهش میزان خطر ابتلا به سرطان پروستات است. خوردن مقدار زیادی غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی می تواند به قوی نگه داشتن بدن و عملکرد مناسب کمک کند. از غذاهای فرآوری شده که دارای چربی، قند و سدیم بالا هستند خودداری کنید.

به طور منظم تمرین کنید

ورزش می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند که با افزایش خطرات بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان پروستات مرتبط است. در حداقل ۴ روز از روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش متوسط کنید. این ورزش می تواند شامل پیاده روی یا دویدن در فضای باز یا استفاده از دستگاه های ورزشی در خانه یا باشگاه باشد.

کاهش مصرف الکل

مصرف متوسط الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است، بنابراین مهم است که مصرف الکل خود را محدود کنید.

 

چگونه متوجه می شوید که سرطان پروستات دارید؟

هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا سرطان پروستات دارید بدون مراجعه به پزشک وجود ندارد، زیرا اکثر مردان مبتلا به سرطان پروستات اولیه هیچ علامتی ندارند. اگر علائمی دارید ممکن است ناشی از چیزهای دیگری باشد و خودتان نمی توانید به تنهایی ابتلا به سرطان پروستات را بررسی کنید.

مواردی وجود دارد که ممکن است به این معنی باشد که احتمال ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است. ممکن است این موارد را به عنوان عوامل خطر سرطان پروستات بشنوید. حتی اگر هیچ یک از علائمی که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم را ندارید، با پزشک عمومی خود در مورد سرطان پروستات صحبت کنید اگر:

  • سن ۵۰ سال یا بیشتر دارید
  • پدر یا برادر شما مبتلا به سرطان پروستات هستند
  • پزشک عمومی شما می تواند در صورت لزوم اطلاعات یا آزمایشات بیشتری به شما بدهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا