بیماری

۰ تا ۱۰۰ راهنمای جامع ریزش مو

بررسی عوامل، روش های درمان و جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یکی از بیماری هایی است که می تواند افراد را در سنین مختلف درگیر کند. ریزش مو می تواند بصورت موقتی و یا دائم رخ دهد و سلامت و زیبایی شخص را تحت تاثیر قرار دهد.

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که هم آقایان و هم خانم‌ها را سنین مختلف آزار می‌دهد. این ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی ناشی از مشکلات قابل درمان هستند و برخی برای برخی هم هنوز درمان موثری یافت نشده است. امروز می‌خواهیم در مورد راه‌ها و روش‌های جلوگیری از ریزش مو و پیشنهادی در مورد درمان ریزش مو داشته باشیم صحبت کنیم

ریزش موی سر

علت ریزش مو

بسیاری از آقایان و خانم ها دچار مشکل ریزش مو می شوند. امروزه دلایل بسیار زیادی برای ریزش مو وجود دارد که شناخت علت آن به پیدا کردن روش درمانی مناسب کمک بسیار زیادی می کند.

روزانه همه افراد حدود ۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهند و این کاملاً طبیعی است و تراکم موهای فرد را تغییر نمی دهد. در واقع ریزش طبیعی موی سر به افزایش رشد تارهای جدید مو کمک می کند و هیچ ایرادی ندارد. اما اگر تعداد تارهای مویی که در طول روز از دست می دهید خیلی بیشتر شود، آنگاه باید کم کم نگران ریزش موهایتان باشید.

امروزه افراد ممکن است به دلیل استرس و اضطراب بیش از حد، کم خونی، سرطان، مشکلات هورمونی کنترل نشده، زایمان، عفونت ها، مسائل ارثی و … به ریز مو مبتلا شوند. گاه حتی در برخی از موارد مصرف داروهای ضد افسردگی و یا ضد بارداری نیز مشکلاتی نظیر ریزش مو را به وجود می آورند.

علائم ریزش مو

بیشتر اوقات فرد، زمانی متوجه ریزش مو می شود که تراکم موهای وی نسبت به قبل تفاوت چشمگیری داشته باشد. سپس کاهش حجم موها به عنوان زنگ خطر به فرد هشدار خواهد داد. اگر فرد از علائم ریزش مو آگاهی داشته باشد، آنگاه زودتر از بروز این مشکل مطلع می شود و برای حل آن، اقداماتی انجام می دهد که این موضوع باعث تسریع روند درمان فرد نیز می شود.

شناخت علائم ریزش مو به فرد کمک می کند تا به موقع اقدامات درمانی لازم را برای پیشگیری از تشدید این مشکل انجام دهد. بنابراین اطلاع رسانی علائم این مشکل اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا مو از جمله پارامترهای زیبایی است.

ریزش مو، می تواند علائم بسیار زیاد و متنوعی داشته باشد که در مجموع برخی از علائم بسیار شایع تر هستند و در افراد بیشتری دیده می شوند.بر همین اساس با بررسی این علائم می توان سریع تر از تشدید این مشکل آگاهی پیدا کرد. یکی از مهمترین علائم ریزش مو این است که تارهای موی فرد به قدری ضعیف می شوند که فرد براحتی میتواند آن ها را بکند.

این افراد بعد از هر بار استحمام، مقدار زیادی از تارهای مو خود را از دست می دهند. به گونه ای که موگیر حمام به طور کلی پر خواهد شد. این افراد به هنگام شانه کردن و یا بستن موهای خود نیز حجم زیادی از تارهای موی سر را از دست می دهند که مسلماً هیچکدام از این موارد طبیعی نیست.

هنگامی که از خواب بیدار می شوند، معمولاً تارهای مو زیادی بر روی بالش این افراد باقی می ماند. این موضوع از رایج ترین علائم ریزش مو است که خانم ها و آقایان را از وجود این مشکل باخبر می کند. ریزش مو، مشکل غیر قابل درمانی نیست. بر همین اساس تنها با یافتن علت آن می توان برای پیشگیری و درمان قطعی آن اقدام کرد و جای نگرانی نیست.

ریزش مو ناگهانی

انواع ریزش مو

امروزه انواع ریزش مو به دلایل مختلفی در خانم ها و آقایان دیده می شود. برخی از افراد به دلیل داشتن بیماری های پوست و یا حتی وجود سوختگی در ناحیه سر دچار ریزش تار مو می شوند. علاوه بر این کمبود برخی از پروتئین ها و ویتامین ها نیز در کاهش رویش تار مو بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

برخی از افراد به دلیل استفاده از مواد شیمیایی نامناسب مثل شامپو های غیر بهداشتی، نرم کننده های نامناسب، استفاده مداوم از گرمای سشوار، اتو کشیدن مو و … دچار ریزش تار مو می شوند.

موی انسان، نقش چشمگیری در زیبایی فرد دارد به همین خاطر، مشکل ریزش مو، ممکن است اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد. داشتن موی سالم و زیبا حق هر انسانی است که متاسفانه امروزه به دلایل مختلفی افراد به انواع ریزش مو دچار می شوند. بسیاری از انواع ریزش مو قابل درمان است. بنابراین در صورت ابتلا به هرکدام از انواع ریزش مو، بهتر است سریعاً اقدامات درمانی لازم را انجام دهید.

ریزش مو ارثی

یکی از رایج ترین انواع، ریزش مو ارثی است که امروزه بسیاری از مردان و زنان را درگیر کرده است. این مشکل گاه به صورت تدریجی در فرد نمایان می شود. ولی در برخی موارد نیز ممکن است آنقدر سریع پیش رود که فرد در کمترین زمان ممکن دچار طاسی سر شود.

فرد ممکن است، ریزش مو ژنتیکی یا همان طاسی آندروژنی از پدر و یا مادر به ارث برده باشد. گاه در مواردی پدر، موهای بسیار پرپشت و ضخیمی دارد ولی به دلیل وجود این مشکل ژنتیکی در مادر، فرد نیز از آن رنج خواهد برد. نوعی ماده به نام دی هیدرو تستوسترون یا  DHTدر فولیکول مو این افراد، ترشح می شود و مدام تارهای مو را کوتاه و کوتاه تر می کند تا جاییکه بعد از بازه زمانی کوتاهی فرد دچار طاسی سر می شود.

ریزش مو هورمونی

ریزش مو هورمونی یکی دیگر از انواع ریزش های شایع در آقایان و خانم ها است. هورمون تستوسترون یکی از هورمون های مورد نیاز بدن زنان و آقایان است که به عنوان محصول جانبی، ماده ای به نام دی هیدروتستوسترون را در بدن تولید می کند. زنان باردار و یا زنان شیرده نیز به دلیل تداخل زیاد هورمون ممکن است دچار ریزش مو شوند.

ریزش مو هورمونی را می توان با استفاده از داروها و روش های درمانی مخصوص به طور کلی برطرف کرد اما در ریزش وراثتی، امکان درمان قطعی وجود ندارد. بنابراین اگر دچار مشکل ریزش مو هستید بهتر است دلیل اصلی آن را ریشه یابی کنید تا از این طریق راحت تر بتوانید آن را درمان کنید.

ریزش مو هورمونی

ریزش مو مردان

احتمال ریزش مو مردان به دلیل بسیاری از مسائل ارثی و یا هورمونی ، بیشتر از زنان است. مردان ممکن است به دلیل داشتن رژیم غذایی ضعیف، اضطراب و استرس شدید، ژنتیک، هورمون های مردانه، عدم رعایت مسائل بهداشتی و … دچار این مشکل شوند.

میزان هورمون های موجود در بدن مردان بعد از ورود به سن بلوغ، افزایش چشمگیری پیدا می کند. یکی از مهمترین هورمون هایی که در ریزش مو مردان تاثیر چشمگیری می گذارد،  دی هیدروتستسترون است که در بسیاری از موارد موجب طاسی سر می شود. هرچقدر سن مردان افزایش پیدا کند، آنگاه میزان تولید این هورمون نیز افزایش پیدا می کند و احتمال ریزش مو مردان نیز بیشتر می شود.

اصلی ترین دلیلی طاسی و ریزش مو مردن، مسائل ژنتیکی است. این افراد از همان سنین نوجوانی با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. هرچقدر که سن آن ها افزایش پیدا کند آنگاه شدت ریزش تار مو نیز بیشتر خواهد شد. مشکل ریزش شدید مو مردان در سنین ۴۰ سالگی به اوج خواهد رسید. بر همین اساس در این سن ممکن است مردان در قسمت وسیع جلوی سر، موهای خود را از دست دهند.

گاه به دلیل مشکل پسوریازیس، سلول های پوست دچار تغییر شدیدی می شود و یکسری فلس های ضخیمی بر روی کف سر تشکیل می شود که اگر فرد این فلس ها را به دلیل خارش زیاد کف سر بکند، پوست سر خونریزی می کند و در موارد زیادی موجب آسیب تار مو و ریزش آن می شود. این افراد برای کاهش مشکلات پوست سر خود باید مصرف اتو و سشوار را کاهش دهند و حتماً از شامپوهای استاندارد و مناسبی استفاده کنند.

ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان بسیار نگران کننده است زیرا بانوان به سلامت موهای خود اهمیت بسیار زیادی می دهند و در صورت کاهش تراکم مو دچار کمبود اعتماد بنفس می شوند و مدام به دنبال راه های درمانی مختلف می روند. برخی از افراد به اشتباه گمان می کنند که تنها مردان به مشکل طاسی مبتلا می شوند. در حالی که این چنین نیست و بسیاری از زنان نیز به این مشکل، دچار می شوند.

حدود ۳۰ درصد از زنان به مشکل کمبود و ریزش شدید مو دچار می شوند که معمولاً این موضوع در برخی از گروه بانوان شایع تر است. خانم هایی که به طور مداوم از یکسری از داروهای خاص استفاده می کنند، ممکن است دچار ضعف شدید تار مو شوند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارویی در مورد عوارض و مشکلات آن اطلاعات کافی به دست آورید.

برخی از بانوانی که دچار سرطان می شوند و دوره های شیمی درمانی را طی می کنند به این مشکل دچار می شوند. برخی از بانوان عادت های بدی در مورد نحوه بستن مو دارند که این عادت ها به مرور زمان، آسیب شدیدی به بافت مو زنان وارد می کنند و در دراز مدت مشکلات ریزش شدید مو را برای فرد به دنبال خواهد داشت.

خانم ها بعد و یا قبل از زایمان تحت شرایط روحی و روانی ویژه ای قرار می گیرند که ممکن است بر روی تراکم موی آن ها تاثیر بگذارد. البته افرادی که به تازگی زایمان می کنند بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند که معمولاً بعد از مدتی با انجام سریع اقدامات درمانی می توانند از شدید شدن شدت ریزش جلوگیری کنند.

ریزش مو در جوانی

ریزش مو در بارداری

زنان باردار در معرض ریزش مو شدید هستند زیرا به هنگام بارداری، بدن افراد دچار تغییرات شدید هورمونی و فیزیکی می شود. به همین خاطر عوارضی همچون کاهش تراکم مو در این گروه حساس بسیار شایع است. بر همین اساس زنان باردار مخصوصا در دوره های آخر بارداری بیشتر اثرات ریزش مو را مشاهده می کنند.

لازم به ذکر است که این موضوع در مورد همه مادران باردار صدق نمی کند و در بسیاری از موارد دیده شده است که مادران باردار دچار مشکلاتی نظیر کاهش تراکم مو نشده اند. بر همین اساس این موضوع تنها در مورد بعضی از زنان باردار درست است.

ریزش مو زنان باردار ممکن است تا بعد از دوران بارداری و حتی در دوران شیردهی نیز ادامه پیدا کند. بسیاری از افراد بعد از گذشت زمان با متعادل شدن سطح هورمون های بدن، دوباره موهای پرحجم و سالم خود را به دست می آورند ولی این مسئله، ممکن است در برخی گروهای دیگر صدق نکند.

هنگام ابتلا به ریزش مو بارداری باید سریعاً موضوع را با پزشک در میان گذاشت. این کار برای کنترل میزان شدت ریزش و درمان آن تاثیر بسیار چشمگیری می گذارد. توجه داشته باشید که در اکثر موارد تنها باید صبر کرد تا دوران بارداری سپری شود و از فشار موجود در بدن شما کاسته شود. بنابراین بهتر است زنان باردار به فکر راهکار های درمانی بسیار تخصصی در دوران بارداری نباشند.

ریزش مو در دوران شیردهی

یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو در زنان، بارداری است. دلیل این موضوع، کاهش میزان ترشح استروژن  است که معمولاً به صورت ناگهانی و سریع رخ می دهد.  این موضوع نباید برای مادران نگران کننده باشد زیرا بعد از گذشت مدت زمان مشخصی مجدداً سطح ترشح هورمون استروژن در بدن به حد نصاب می رسد و این مشکل به طور کلی برطرف خواهد شد.

اگر تمامی شرایط مادر در زمان بارداری در عادی ترین حالت ممکن سپری شود آنگاه مشکل ریزش تار مو نیز به مرور زمان رفع خواهد شد. رفع مشکل ریزش در دوران بارداری تا حد زیادی به هورمون استروژن وابسته است که بدن به طور طبیعی بعد گذشت چند ماه از زمان شروع بارداری، دستور ترشح بیشتر این هورمون را صادر می کند.

ریزش مو بعد از کرونا

افراد مختلف معمولاً بعد از ابتلا به کرونا به عوارض متعددی مبتلا می شوند که یکی از مهمترین عوارض این بیماری، ریزش مو است. بسیاری از افراد بعد از اتمام دوره ابتلا به این ویروس از مشکل ریزش شدید مو رنج می برند برهمین اساس این موضوع افراد زیادی را نگران کرده است.

اصلی ترین علت ریزش مو بعد از ابتلا به کرونا، استرس و فشار عصبی زیاد است، البته هنوز احتمال قطعی مبنی بر تاثیر مستقیم این ویروس بر روی کاهش استحکام تار مو وجود ندارد و بیشتر افراد این موضوع را به استرس این بیماری و یا مصرف قرص و داروهای متعدد برای درمان کرونا، ربط می دهند.

افرادی که در طول دوران بیماری، به تب شدید دچار می شوند معمولاً پس از اتمام بیماری دچار ریزش شدید مو می شوند. این افراد باید با رعایت برخی از نکات برای درمان سریع این مشکل، اقدام کنند. یکی از مهمترین نکاتی که برای درمان ریزش مو بعد از کرونا باید رعایت شود، اصلاح کمبود های غذایی است بنابراین این افراد باید مدام ویتامین های دی و آهن مصرف کنند و انواع میوه و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود قرار دهند زیرا خوردن این مواد باعث تسریع روند درمان این افراد می شود.

مصرف یکسری مکمل های تقویت کننده رشد مو در این دوران بسیار موثر هستند مثل بیوتین یا ماینوکسیدیل که تاثیر بسیار بالایی در درمان این مشکل دارد. گاه ممکن است بعد از گذشت مدتی از برطرف شدن مشکل ریزش مو دوباره عوارض بیماری کرونا به بدن فرد برگردد بنابراین باید تمامی نکات ذکر شده به صورت مرتب رعایت شود.

ریزش مو در کودکان

برخی از افراد گمان می کنند که تنها افراد در سنین بالا به مشکل ریزش مو مبتلا می شوند در حالی که در واقعیت اینچنین نیست و ممکن است این مشکل به دلایل گوناگون برای کودکان نیز ایجاد شود.

بسیاری از دلایل ریزش مو کودکان چندان خطرناک نیست ولی این مشکل معمولاً به روحیه کودک صدمه وارد می کند به همین خاطر اکثر والدین با مشاهده کوچکترین اثراتی از ریزش تار مو کودکان، سریعاً به دنبال راهکارهای مناسب درمانی می گردند.

اصلی ترین دلیل این مشکل در کودکی، وجود مشکلاتی در پوست سر است. قارچ کچلی سر یکی از بیماری های رایج پوستی در کودکان است که باعث کچلی سر به صورت تکه ای می شود. قارچ کچلی سر در بسیاری از موارد با التهاب پوست سر و قرمزی آن همراه است.

ریزش مو سکه ای

گاه یکسری اختلالات خود ایمنی نیز باعث ریزش مو می شود که امروزه تحت عنوان ریزش مو سکه ای شناخته می شود. افراد مبتلا به ریزش مو سکه ای بر روی نواحی متعدد سر خود ریزش سکه ای شکل دارند که مو در آن قسمت ریزش پیدا کرده است. میزان ریزش در افراد مختلف مسلماً متفاوت است. گاه در موارد بسیار شدید فرد دچار کچلی کامل می شود.

مشکل ریزش سکه ی محدودیت سنی ندارد و ممکن است در رده های سنی مختلفی دیده شود. این بیماری خود ایمنی معمولاً زمینه ارثی دارد و از پدر و یا مرد به فرد به ارث می رسد. امروزه راهکار درمانی قطعی و موثری برای این مشکل در دنیا ارائه نشده است. البته با برخی از روش های درمانی می توان شدت این بیماری را کاهش داد.

توجه داشته باشید که این مشکل مسری نیست و به افراد دیگر منتقل نمی شود. ریزش مو سکه ای، فرد را در روزهای اول بسیار نگران می کند و احساس اضطراب شدیدی در او ایجاد می کند. بنابراین مراجعه به پزشک و درمان تخصصی آن اهمیت بسیار زیادی در آرامش روان فرد دارد.

ریزش مو سکه ای

 

ریزش مو در شیمی درمانی

یکی از عوارض شیمی درمانی، ریزش مو است که فرد بیمار باید با این موضوع به عنوان واقعیت روبه رو شود. این عارضه شیمی درمانی در بسیاری از بیماران سرطانی، ترس و واهمه ایجاد می کند.

دلیل ریزش مو در شیمی درمانی، مصرف داروهای بسیار قوی است که برای مهار سلول های سرطانی استفاده می شود. این دارو ها بر روی سلول های مسئول رشد مو نیز اثر می گذارد و از رشد و رویش مو جلوگیری می کند. بر همین اساس فرد بعد از چندین جلسه، شیمی درمانی، دچار ریزش مو می شود.

لازم به ذکر است که تمام موهای بدن فرد با مصرف داروهای قوی شیمی درمانی ریزش پیدا می کند. موهای بدن به صورت ناگهانی و یا تدریجی بعد از انجام شیمی درمانی، ریزش پیدا می کند. موی سر بسیاری از بیماران سرطانی بعد از چندین هفته از اتمام مراحل شیمی درمانی، مجدداً رشد پیدا می کند و پر پشت می شود.

جلوگیری از ریزش مو

انجام دستورات جلوگیری از ریزش مو بسیار مهمتر از روش های درمانی است. بنابراین هر فردی باید به این نکات توجه ویژه ای داشته باشد. بسیاری از افراد به دلیل مشکلات روحی و روانی دچار این مشکل می شوند. برهمین اساس انجام ورزش هایی مثل یوگا و یادگیری ترفندهای مثبت اندیشی می تواند نقش مهمی در درمان این مشکل داشته باشد.

تنها در مواردی که دلیل ریزش مو، ژنتیک باشد، نمی توان از راهکار های رایج جلوگیری از ابتلا به این مشکل استفاده کرد. در غیر این صورت مسلماً با رعایت بسیاری از نکات می توان تا سنین ۴۰ سالگی و یا حتی ۵۰ سالگی به بالا موهای پرپشت و سالمی داشت.

ریزش مو در مردان

روش های جلوگیری از ریزش مو

بهتر است از مصرف روزانه شامپو و شستشو آن پرهیز کنید. زیرا مواد شیمیایی بسیار زیادی در شامپو وجود دارد که اگر به صورت روزانه استفاده شود به موهای شما آسیب می زند. از شانه های چوبی و مناسب برای شانه زدن موهای خود استفاده کنید؛ زیرا شانه های فلزی علاوه بر ریزش مو باعث موخورگی مو نیز می شود.

نیازی نیست برای خشک کردن موها همیشه از سشوار استفاده کنید بنابراین بهتر است گاهی اجازه دهید، موهای سر به صورت آزادانه خشک شود. رژیم غذایی مناسب در افزایش استحکام تارمو نقش اساسی و چشمگیری دارد برهمین اساس نباید از اهمیت آن غافل شد.

همچنین بهتر است از روش های مراقبتی برای داشتن موی سالم و خوش حالت بهره برد. یکی از بهترین روش های مراقبتی از مو، استفاده از لوسیون رزماری باریج هست که نحوه استعمال ساده ای دارد و می تواند برای افراد گوناگون استفاده شود و نتیجه مثبت خود را نشان دهد.

رزماری باریج
لوسیون رزماری باریج

حداکثر سن ریزش مو

افراد در سنین مختلف ممکن است به دلایل مختلفی دچار ریزش مو شوند. امروزه برای انتخاب شیوه درمانی مناسب مشکل ریزش شدید مو به سن و سال توجه ویژه ای می شود. زیرا نحوه درمان این مشکل در سنین مختلف متفاوت است.

سن افراد برای درمان مشکل ریزش شدید مو، پارامتر بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای شود. در غیر این صورت روند درمان به درستی پیش نخواهد رفت. آمار جدید، نشان می دهد که به دلیل تغییرات بسیار زیادی که در شیوه زندگی افراد ایجاد شده است، سن ریزش مو بسیار کاهش پیدا کرده است. به همین خاطر حتی برخی از نوجوانان نیز از این مشکل رنج می برند.

معمولاً بیشتر افراد ممکن است در سنین مختلف با مشکلات ریزش مو مواجه شوند ولی اکثر افرادی که به دلیل مشکلات هورمونی، تغذیه ای، ارثی و …. دچار این مشکل می شوند، در سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی شدیدترین ریزش را تجربه می کنند. لازم به ذکر است که در مورد ریزش سکه ای و یا آلوپسی نمی توان حداکثر سن ریز مو را به آسانی تعیین کرد.

 

‫۴ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا