دلایل بی‌اشتهایی در دوران بارداری

بی‌‌اشتهایی در دوران بارداری ممکن است صدمات زیادی به مادر و جنین بزند. بنابراین لازم است سریعا دلایل بی‌اشتهایی مادر ریشه‌یابی و درمان شود. در این مقاله قصد داریم دلایل بی‌اشتهایی در دوران بارداری را بررسی کنیم.

دلایل بی‌اشتهایی در دوران بارداری

 بی‌اشتهایی در دوران بارداری

  1. تهوع صبحگاهی

اکثر خانم‌ها عاشق مادر شدن هستند و با مشکلات آن به راحتی کنار می‌آیند. برخی از مادرهای باردار کمتر دچار تهوع صبحگاهی می‌شوند و اصلا از این بابت اذیت نمی‌شوند.

در حالی‌که مادرهایی هم هستند که ساعت ۲ صبح به خاطر تهوع و سوزش سرمعده از خواب بیدار می‌شوند و مجبور به بالا آوردن می‌شوند. این وضعیت هرروزه برخی از مادران است. گاهی این ناخوشی و حس تهوع فقط مختص صبح نیست و هر زمان در شبانه‌روز ممکن است پیش بیاید. تهوع، استفراغ و سوزش سرمعده در سه ماهه اول بارداری برای ۷۰ تا ۸۰ درصد از مادران ممکن است رخ دهد.

همین تهوع و ناخوشی ممکن است منجر به بی‌اشتهایی شود.

  1. استرس

در حالی‌که عوامل داخلی نظیر تغییرات هرمونی و رشد کودک منجر به استرس در مادر می‌شود، نباید نقش عوامل بیرونی را نیز نادیده گرفت.

آزادی مالی و اقتصادی احتمالا مهمترین دغدغه بیشتر زوج‌ها در بدو ازدواج است. اما زمانی‌که مادر باردار می‌شود، این دغدغه‌‌ها و فکرها بیشتر هم خواهد شد و نتیجه آن استرس است. استرس می‌تواند باعث کاهش یا افزایش اشتها شود.

 استرس می‌تواند باعث سردرد یا درد ماهیچه هم می‌شود که در همین موضوع باعث از دست دادن اشتها می‌شود.

  1. یبوست

بالا و پایین شدن سطح هرمون‌ها نقش مهی در تغییرات جسمی و روحی دارد. این موضوع باعث می‌شود تا مادر دمدمی مزاج، خوشحال یا حتی به طور باورنکردنی‌‌ای، کاهش هضم غذا شود. تغییرات هومونی باعث می‌شود تا ماهیچه‌های داخلی دستگاه هاضمه بدن آرام‌تر عمل کنند و در نتیجه فرد دچار یبوست شود.

لازم به گفتن نیست که یبوست به راحتی باعث از دست رفتن اشتهای مادر می‌شود.

بی‌اشتهایی در دوران بارداری

  1. کار زیاد و مشغله های روزمره

شاید کار کردن زیاد در زمان‌های عادی خسته کننده نباشد و حتی لذت بخش هم باشد. اما زمانی‌که باردار هستید شرایط فرق می‌کند. ممکن است به دلیل این که به انجام دادن کارها، عادت کرده‌اید، خستگی آن را زیاد احساس نکنید اما این مسئله به مرور بر سلامت شما تاثیر خواهد گذاشت. به طوری که خودتان هم متوجه خواهید شد که کارایی‌تان هم کم شده است.

از طرفی این کارها و مشغله‌های روزانه ، باعث بروز نگرانی در شما خواهند شد، همین که ببینید با بزرگ‌تر شدن جنین ، مثل گذشته توان کار کردن زیاد را ندارید و کارها روی هم انباشته شده‌اند‌، مضطرب تان خواهد کرد. فرقی نمی‌کند که خانه دار باشید یا خیر. کارکردن بیش از حد استرس شما را زیاد کرده و اشتهایتان را هم کاهش خواهد داد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا