بیماری

جدیدترین روش درمان کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)

کبد نقش بسیار مهمی را در زندگی ما ایفا می‌کند. درمان کبد چرب غیرالکلی یکی از مواردی به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر نظر پزشکان را به خود جلب کرده است. استفاده از داروی گیاهی برای درمان کبد چرب غیرالکلی برای بسیاری از افراد موردتوجه است. لیورهیل، جدیدترین داروی درمان کبد چرب غیرالکلی بشمار می آید و میتواند تاثیر بسزایی در درمان بیماران بشمار آید.

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یک نوع از استئاتوزیس است که به علت عواملی به جزو مصرف بیش از حد الکل ایجاد می‌شود. علت دقیق این بیماری کاملاً مشخص نیست، اما معمولاً با اختلالات متابولیکی دیگر مانند کلسترول بالا، چاقی و دیابت همراه است. در ادامه متن قصد داریم به بررسی همین بیماری خاص بپردازیم. بنابراین؛ اگر در رابطه با بیماری NAFLD کنجکاو هستید، توصیه می‌کنیم که ادامه متن را از دست ندهید.

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) چیست؟

برای شناخت درمان کبد چرب غیرالکلی باید این بیماری را به طور کامل بشناسیم. بر طبق مطالعات my.clevelandclinic، زمانی که بدن شما شروع به ذخیره بیش از حد چربی در کبدتان می‌کند، بیماری کبد چرب غیرالکلی (استئاتوزیس) ایجاد می‌شود. وجود مقدار کمی چربی در کبد شما طبیعی است، اما وقتی بیش از ده درصد از وزن کبد شما از چربی تشکیل شود، ممکن است با مشکلات مختلفی روبه‌رو شوید.

مصرف بیش از حد الکل یکی از دلایل شایع برای بیماری کبد چرب است، اما بسیاری از افراد حتی بدون استفاده از الکل به این بیماری مبتلا خواهند شد. در این شرایط گفته می‌شود که بیمار، دچار کبد چرب غیرالکلی شده یا NAFLD شده است.

درمان کبد چرب غیرالکلی

بیماری کبد چرب غیرالکلی با تجمع بیش از حد تری گلیسیرید در کبد (بیش از ۵ درصد)، در صورت مصرف الکل (بطور دقیق) کمتر از ۳۰ و ۲۰ گرم در روز به ترتیب برای آقایان و خانم ها تعریف می شود. استفاده از داروی گیاهی به دلیل تاثیرگذاری بیشتر و عارضه کمتر، بیشتر مورد استقبال افراد در سراسر جهان است.

درمان-کبد-چرب-غیرالکلی
درمان کبد چرب غیرالکلی با لیورهیل باریج

کپسول ۳۰۶ میلی گرم لیورهیل باریج به منظور درمان کمکی در بیماری کبد چرب غیرالکلی تجویز می شود. در فرمولاسیون لیورهیل باریج، از عصاره خشک خار مریم، ویتامین C، ویتامین E، کوآنزیم Q10 و سلنومتیونین با قابلیت پذیرش و رضایت زیاد بیماران در درمان کبد چرب غیرالکلی همراه است.

این بیماری خاص چقدر رایج است؟

بیماری NAFLD در بیست و پنج درصد از جمعیت جهان مشاهده شده است. بیشتر مردم علائمی ندارند و برخی از آنها شاید هرگز ندانند که به این بیماری مبتلا شده‌اند، اما دو الی پنج درصد از افراد به طور واضح این بیماری را تجربه خواهند کرد. زمانی که چربی منجر به التهاب و آسیب سلولی در کبد شما می‌شود، به آن استئاتوهپاتیت گفته می‌شود. وقتی استئاتوهپاتیت با مصرف الکل ارتباط نداشته باشد به آن استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) گفته می‌شود.

چه کسانی تحت تأثیر بیماری کبد چرب غیرالکلی قرار می‌گیرند؟

این بیماری می‌تواند هر کسی را در هر سنی و با هر نژادی تحت تأثیر قرار دهد، اما در افراد نسبتاً هیسپانیک و در افراد سیاه پوست، کمتر شایع است. میانگین سنی، وزن و دیابت نیز کمی با بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط هستند. به عنوان مثال، هفتاد و پنج درصد از افرادی که چاقی یا دیابت دارند و نود درصد از افرادی که دارای چاقی پیشرفته هستند، بیماری کبد چرب غیر الکلی را تجربه می‌کنند. در ادامه بحث درمان کبد چرب غیرالکلی به علائم این بیماری می‌پردازیم.

علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی

بیشتر مردم تا زمانی که بیماری کبد چرب غیرالکلی به التهاب بالایی نرسد، متوجه آن نخواهد شد. این نوع التهاب معمولاً به شکل التهاب و تورم در سمت راست بالای شکم که محل کبد است مشاهده می‌گردد. عدم امکان تشخیص این بیماری به شکل عادی یکی از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌آید که موجب شده است تا بیماری کبد چرب غیرالکلی به یک بیماری نسبتاً خطرناک تبدیل شود.

محصولات گروه گوارشی باریج
محصولات گروه گوارشی باریج

چه مواردی باعث به وجود آمدن این بیماری می‌شوند؟

دلیل به وجود آمدن این بیماری هنوز به صورت کامل مشخص نیست، اما پژوهشگران چندین عامل را برای این مسئله بیان می‌کنند، از جمله این موارد باید به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:

  • سندرم متابولیک: بیماری کبد چرب غیرالکلی به بخشی از مشکلات متابولیک مرتبط با BMI بالا، بالا بودن میزان چربی خون، فشار خون بالا و دیابت به طور کامل مرتبط است. تجمیع این عوامل منجر به تغییرات جمعی در نحوه متابولیسم مواد مغذی و ذخیره چربی در بدن شما می‌شوند. بنابر این اگر دارای هر یک از این بیماری‌ها هستید، باید بیشتر به کبد خود اهمیت بدهید. درمان کبد چرب غیرالکلی با این موضوع نیز ارتباط دارد.
  • علل مرتبط با به رژیم غذایی و تغذیه: پژوهشگران متوجه شده‌اند که مصرف زیاد فروکتوز ممکن است موجب بروز بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی گردد. فروکتوز یکی از مواد موجود در شکر معمولی و ماده‌ای مهم در شیره ذرت با سطح بالا محسوب می‌شود که با سندرم متابولیک مرتبط است.
  • ژنتیک: برخی ژن‌ها ممکن است شانس شما را برای ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی افزایش دهند. این مسئله می‌تواند شرح دهد که چرا برخی از افراد بدون داشتن هیچ یک از عوامل خطر معمول، دچار این بیماری می‌شوند. همچنین این موضوع می‌تواند نشان دهد که چرا برخی از نژادها بیشتر به کبد چرب غیرالکلی دچار می‌شوند.

عوارض کبد چرب غیرالکلی

التهابی شدن وضعیت کبد یکی از مهم‌ترین عوارض مربوط به این بیماری است. بیست درصد از افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی ممکن است به دلیل التهاب مزمن کبد، دچار مشکلات بسیار زیادی شوند. این التهابات به کبد شما آسیب‌هایی جدی می‌رسانند و در نهایت منجر به تشکیل بافت‌های ندوشنی (سیروز) خواهند شد.

علاوه بر این، بیماری چربی کبد غیر الکلی در دوران بارداری با خطر بیشتری برای مادر و نوزاد همراه است. بنابراین، اگر در دوران بارداری به سر می‌بردید و دچار این بیماری شده‌اید، باید حتماً با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

روش تشخیص کبد چرب غیرالکلی

پیش از آغاز درمان کبد چرب غیرالکلی باید نسبت به تشخیص آن اقدام کرد. پزشک شما ممکن است مشکل کبد چرب غیر الکلی را در طی یک بررسی معمولی، مشاهده سطوح بالایی از بعضی آنزیم‌های کبد یا بزرگ شدن این عضو به شکل نامناسب، تشخیص دهد. در مرحله بعد احتمالاً از شما یک آزمایش خون گرفته خواهد شد. این احتمال نیز وجود دارد که تصویربرداری‌های خاصی همچون ام ار ای نیز به کار برده شوند. در هر صورت باید گفت که روش‌های مختلفی به منظور تشخیص بیماری کبد چرب غیرالکلی وجود دارد.

یکی دیگر از روش‌های تشخیص بیماری کبد چربی غیر الکلی انجام بیوپسی کبد است. یعنی جمع آوری نمونه‌ای از بافت کبد شما برای آزمایش در آزمایشگاه‌های ویژه. پزشک شما با قرار دادن یک سوزن در کبد، نمونه مدنظر خود را جمع‌آوری می‌کند. پزشکان می‌توانند با تجزیه و تحلیل بافت‌های مختلف، میزان چربی و یا نشانه‌ای از استئاتوهپاتیتیس (NASH) یا آسیب دائمی (سیروز) را به راحتی مشخص کنند.

آیا بیماری کبد چرب غیرالکلی قابل برگشت است؟

اگرچه هنوز دارویی برای بیماری کبد چرب غیرالکلی تولید نشده است، اما تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی می‌تواند برای درمان این بیماری کاملاً مفید باشد. بسیاری از افراد می‌توانند با مدیریت عوامل متابولیکی مانند وزن، کلسترول و لیپیدهای خونی دیگر، فشار خون و قند خون، فعالیت آنزیم‌های کبدی را کاهش دهند، تجمع چربی در کبد را کند کنند و حتی موجب کاهش التهاب ناشی از این بیماری شوند.

با این حال، اگر بیماری NASH به سیروز کبدی تبدیل شود، آسیب آن به کبد دائمی خواهد بود. به همین جهت درمان کبد چرب غیرالکلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کارشناسان سلامت رژیم غذایی و ورزشی توصیه می‌کنند که با کاهش وزن بدن خود شاید بتوانید تجمع چربی در کبدتان را کاهش دهید. برای دیدن نتایج مناسب با کمک این روش، باید حداقل ۳ تا ۶ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهید (پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که حتی کاهش وزن یک درصدی نیز می‌تواند نتایج بهتری را برای بیماران به ارمغان بیاورد). البته پیشنهاد می‌شود که میزان کاهش وزن شما به صورت متعادل و نه ناگهانی باشد. کاهش وزن سریع می‌تواند وضعیت NAFLD شما را بدتر کند.

چگونه می‌توان خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی را کاهش داد؟

از تمامی عوامل خطر برای ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی نمی‌توان پرهیز کرد، اما شما می‌توانید با رعایت رژیم غذایی مناسب و در صورت لزوم با استفاده از داروهای مختلف به کاهش وزن، کلسترول، فشار خون و قند خون خود کمک کنید. مصرف شکر و چربی اشباع شده را کاهش دهید و همچنین در بازه‌های زمانی مشخص حتماً به پزشک خود مراجعه کرده و در معاینات مربوطه شرکت کنید.

چگونه می‌توان با بیماری کبد چرب غیرالکلی به زندگی ادامه داد؟

بیماری کبد چرب غیرالکلی به تنهایی تهدید کننده جان شما نخواهد بود. در بسیاری از موارد بیماران بدون هیچ مشکل خاصی به زندگی خود ادامه می‌دهند. درصد کوچکی از افراد با تبدیل بیماری‌شان به استئاتوهپاتیتیس (NASH) و به خصوص تغییر NASH به سیروز، دچار مشکلات حادی می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری کبد چرب غیرالکلی به طور کلی می‌تواند میزان عمر افراد مبتلا را چهار سال کاهش دهد. درمان کبد چرب غیرالکلی می‌تواند این بیماری را کنترل کند.

چه نوع رژیم غذایی خاصی برای بیماری کبد چرب غیرالکلی توصیه می‌شود؟

پزشکان بیماران دارای کبد چرب غیرالکلی را به استفاده از رژیم غذایی با چربی اشباع کم (پر از چربی‌های اشباع نشده) توصیه می‌کنند، زیرا این نوع چربی به تعادل کلسترول، قند خون و فشار خون کمک خواهد کرد. رژیم غذایی منطقه مدیترانه‌ای یک مثال خوب در این زمینه محسوب می‌شود. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که مصرف شکر را به شکل مناسبی کاهش دهید. شیرینی‌ها، مواد غذایی فراوری شده و محصولاتی مانند نان سفید را با میوه‌ها، سبزیجات و غلات جایگزین کنید.

جمع بندی

در این متن به بررسی درمان کبد چرب غیرالکلی پرداختیم. بیماری کبد چرب غیرالکلی به طور روزافزون در سراسر جهان در حال افزایش است، به خصوص در کشورهای توسعه یافته غربی که چاقی، دیابت و اختلالات متابولیکی دیگر نیز به شدت رشد داشته‌اند. اگرچه بسیاری از عوامل مختلف ممکن است در به وجود آمدن این بیماری نقش داشته باشند، اما عامل مشترک بین تمامی بیماران عموماً رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی غیر فعال است.

خوشبختانه، لیورهیل باریج دارویی مطمئن برای درمان کبد چرب غیرالکلی بشمار می آید. با استفاده از یک داروی گیاهی مطمئن و یک رژیم مناسب، می‌توانید خطر بیماری کبد چرب غیرالکلی را کاهش دهید و به سمت بهبودی حرکت کنید.

یک دیدگاه

  1. بازتاب: محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا