بیماری

هرآنچه لازمست درباره بهترین داروی گیاهی برای شوره سر بدانید

شوره موهای سر مشکلی بی‌خطر ولی از نظر زیبایی آزاردهنده و گاهی خجالت‌آور است. اما نگران نباشید، در این مقاله برای شما خواهیم گفت که درمان های طبی و همچنین داروی گیاهی برای شوره شر وجود دارند که می توانید به آسانی این مشکل را برطرف کنید.

شوره سر چیست؟

شوره‌ها همان سلول‌های مرده پوستی هستند که از پوست سر جدا شده و روی موها می‌ریزند. پوست کل بدن ما به طور مداوم در حال رشد و ریزش است. سلول‌های قدیمی می‌میرند و می‌ریزند و سپس سلول‌های تازه جایشان را می‌گیرند. اما در شوره سر این اتفاق با کمی اختلال مواجه می‌شود و ریزش سلول‌های مرده بیشتر می‌شود.

شوره سر مشکلی شایع در بین خانم‌ها و آقایان است. شوره به خودی خود خطرناک نیست و همچنین انتقال آن از فرد به فرد ممکن نیست. به همین دلیل درمان گیاهی یا طبی شوره سر بیشتر به دلایل زیبایی است.

شوره‌ها معمولا روی موهای تیره واضح‌تر دیده می‌شوند و ممکن است روی شانه‌ها بریزند. پوست سر در کسانی که شوره دارند ممکن است خشک باشد و خارش داشته باشد.

علت شوره سر بهداشت ضعیف نیست ولی دیر به دیر شستن موهای سر باعث می‌شود که شوره‌ها روی موها تجمع پیدا کنند و بیشتر دیده شوند. استرس و آب و هوای سرد نیز می‌توانند شوره را بدتر کنند.

علت و انواع شوره سر

شوره سر شکل خفیفی از یک بیماری پوستی به نام «درماتیت سبوره‌ای» است. در این بیماری غدد سباسه پوست (غدد چربی) فعالیت زیادی دارند و این باعث رشد بیش از حد مالاسزیا می‌شود. مالاسزیا قارچی است که صورت طبیعی روی پوست ما وجود دارد.

ترکیب این دو اتفاق باعث تجمع سلول‌های پوستی، سپس ریختن‌ آن‌ها و در نهایت ایجاد شوره می‌شود. درمان های گیاهی یا سایر روش‌های درمانی شوره معمولا باعث کاهش رشد قارچ مالاسزیا و در نتیجه درمان شوره می‌شوند.

شوره خشک پوست یا خشکی پوست سر

گاهی علت شوره درماتیت سبوره‌ای نیست و در واقع شوره‌ها ناشی از خشکی پوست سر هستند. خشکی پوست سر می‌تواند به شکل پوسته ریزی و خارش خودش را نشان دهد.

شوره خشک سر
شوره خشک سر

شوره ناشی درماتیت سبوره‌ای چرب و به رنگ سفید یا زرد است. پوست سر در این بیماری ممکن است چرب، پوسته پوسته و قرمز باشد. در خشکی پوست سر شوره‌ها خشک و کوچکتر هستند.

برای درمان گیاهی شوره پوست خشک می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. مقدار کمی روغن نارگیل رو روی پوست سر بریزید و ماساژ دهید. بعد از ۱۰ دقیقه سر خود را بشویید.

همچنین بررسی کنید و ببینید که چه عامل باعث خشکی پوست سر شما شده است. عوض کردن شامپو یا قطع استفاده از سایر مواد آرایشی بهداشتی مو می‌تواند به بهبود این مشکل کمک کند.

شوره چرب پوست

علت شوره چرب پوست همان درماتیت سبوره‌ای است که به آن اشاره کردیم. درماتیت سبوره‌ای ممکن است در هر جایی از بدن که غدد سباسه (چربی) پوست وجود دارند دیده شود ولی شکل خفیف آن که پوست سر را درگیر می‌کند باعث شوره می‌شود.

شوره چرب سر
شوره چرب سر

علایم درماتیت سبوره‌ای شامل موارد زیر است:

  • بدتر شدن شوره با سرد شدن یا خشک شدن آب‌وهوا
  • قرمزی پوست به صورت یک ناحیه‌ی محدود که دارای پوسته ریزی است. این علامت در صورت نیز مشاهده می‌شود و ممکن است به شکل شوره ریش یا ابرو خودش را نشان دهد.
  • ریزش مو ناشی از خاراندن پوست و آسیب زدن به فولیکول‌های مو
  • پوسته ریزی

شوره سر کودکان

شوره سر یکی از مشکلاتی است که معمولا از دوران بلوغ شروع می‌شود. در سنین نوجوانی، افزایش هورمون‌های بدن باعث افزایش فعالیت غدد سباسه و تولید چربی در پوست می‌شود.  برای همین سن آغاز درگیری با شوره سر برای بسیاری از افراد از دوران نوجوانی است. درمان گیاهی و غیرگیاهی برای شوره سر کودکان تقریبا شبیه به بزرگسالان است ولی درمان شوره برای کودکان بهتر است با استفاده از شامپوهای ضد شوره تجاری باشد و توصیه می‌شود که سایر درمان‌ها تحت نظر پزشک صورت گیرد.

کمبود ویتامین علت شوره سر

کمبود ویتامین‌ها می‌تواند در تشدید یا ایجاد عامل زمینه‌ای شوره سر (یعنی درماتیت سبوره‌ای) موثر باشد. پژوهش‌ها نشان داده است که کمبود ویتامین‌های گروه B و همینطور عنصر روی (زینک) در ایجاد این بیماری نقش دارند. رژیم مناسب و مصرف غذاهای متنوع و سالم بهترین راه برای تامین ویتامین‌ها و عناصر مورد نیاز بدن است.

شوره سر و ریزش مو

شوره سر باعث ریزش مو نمی‌شود. بسیاری از افرادی که شوره دارند، از خارش پوست سر نیز رنج می‌برند. خاراندن پوست سر می‌تواند باعث خراشیده شدن پوست و آسیب دیدن و التهاب فولیکول‌های مو شود. آسیب دیدن فولیکول‌های مو باعث ریزش مو و طاسی می‌شود.

داروی گیاهی برای شوره سر

استفاده از داروی گیاهی برای درمان بیماری ها، در سراسر جهان بدلیل اثربخشی و غارضه کمتر پرطرفدارتر است. داروی گیاهی برای شوره سر متنوع هستند و از طب سنتی و تجربه افراد منشا می‌گیرند. روی برخی از این روش‌ها مطالعاتی علمی و تجربی انجام شده و می‌توان با اطمینان بیشتری راجع به تاثیر آن‌ها صحبت کرد. در این مقاله ما دو درمان شوره سر را معرفی کرده‌ایم که روی آن‌ها بررسی‌های علمی و تجربی صورت گرفته و در مطالعات موثر نشان داده‌اند.

لوسیون رزماری باریج

لوسیون رزماری باریج از اسانس گیاه رزماری و آویشن شیرازی و گیاه مورد تهیه شده است. ترکیبی عالی که برای درمان ریزش مو نیز استفاده می‌شود. این لوسیون باعث افزایش خونرسانی و تغذیه بهتر سلول‌های پوستی می‌شود. همچنین عصاره رزماری اثرات ضدقارچی و ضدمیکروبی دارد.

رزماری باریج
رزماری باریج

بهترین پاسخ درمانی زمانی حاصل می‌شود که روزی ۲ بار (صبح و شب) از این لوسیون استفاده کنید. بسته به تراکم موی خود بین ۱۰ تا ۲۰ قطره از لوسیون را روی پوست سر بریزید و ماساژ دهید. تا حداقل ۲ ساعت بعد از شستن موها خودداری کنید تا جذب فرآورده به خوبی صورت بگیرد.

مصرف این لوسیون برای خانم‌های باردار، افراد دارای فشار خون بالا و کسانی که از سردردهای میگرنی رنج می‌برند، ممنوع است.

روغن درخت چای

روغن درخت چای نیز یکی از درمان های گیاهی موثر برای شوره سر است. روغن درخت چای اثرات ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و از آن در برخی از شامپوهای ضد شوره استفاده می‌شود.

مصرف مستقیم روغن درخت چای می‌تواند باعث تحریک پوستی شود لذا بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که از این روغن در ترکیب آن‌ها استفاده شده است. همچنین می‌توانید روغن درخت چای را با یک روغن حامل یا پایه مثل روغن جوجوبا یا روغن نارگیل ترکیب و سپس استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم که اگر تجربه استفاده از روغن‌های اساسی (اسانس) را ندارید، حتما از فرد متخصص کمک بگیرید یا از محصولات آماده تجاری استفاده کنید. حتما قبل از مصرف هر محصول طبیعی یا تجاری پوستی، کمی از آن را در ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید و ۴۸ ساعت صبر کنید. اگر پوست شما واکنش بدی به محصول یا دارو نشان نداد، طبق دستور مصرف از آن استفاده کنید.

سایر درمان‌های شوره

درمان‌های غیر گیاهی شوره سر که می‌توانید بدون نسخه یا راهنمایی پزشک انجام دهید، استفاده از شامپوهای ضد شوره است. شامپوهای تجاری ضد شوره با برندهای مختلف می‌توانند به شما کمک کنند.

شامپو کتوکونازول ۲ درصد نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها است که معمولا پزشکان متخصص پوست نیز در خط اول این شامپو را تجویز می‌کنند.

در زمان استفاده از شامپو ضدشوره حتما دستورالعمل مصرف آن را به خوبی مطالعه کرده و از آن پیروی کنید.

‫۶ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا