گیاهان دارویی

داروهای گیاهی ، سلامت‌بخش دیروز و امروز

داروهای گیاهی ریشه در فرهنگ‌های کهن دارند. براساس تعاریف داروهای گیاهی عبارت است از استفاده پزشکی از گیاهان برای درمان بیماری و بهبود سلامت کلی افراد.

در طول تاریخ، پزشکان و دانشمندان متوجه شدند که برخی از گیاهان خواص خوبی برای سلامتی دارند. در واقع ، بسیاری از داروها در طول تاریخ بر اساس نسخه‌های قدیمی به‌دست آمده از سنت‌های پزشکی کهن و ریشه‌دار تهیه و تجویز می‌شده و البته داروسازی پزشکی مدرن هم مهر تاییدی بر آنها می‌زند. به عنوان مثال، در طب سنتی نعنا به عنوان درمان نفخ تجویز می‌شود و در داروسازی مدرن این امر به تایید رسیده.

مواد موثره فعال و داروی گیاهی

داروهای گیاهی حاوی مواد موثری هستند. مواد موثره بسیاری از داروهای گیاهی هنوز ناشناخته است. برخی از داروهای شناخته‌شده بر اساس یک ماده فعال واحد تهیه شده از یک منبع گیاهی است. پزشکان و داروسازان فعال در حوزه داروهای گیاهی معتقدند که اگر یک ماده موثره به طور جداگانه از بقیه گیاه استفاده شود، می تواند تأثیر خود را از دست بدهد یا از ایمنی کمتری برخوردار شود.

بر این اساس علم فارماکوگنوزی به صورت شاخه‌ای از علم داروسازی مدرن ایجاد شده. علم  فارماکوگنوزی به مطالعه داروهای گیاهی و نیز داروها و ترکیبات با منشاء طبیعی می‌پردازد و موضوعاتی در حوزه های فیتو شیمیایی (استخراج، تفکیک و شناسایی ترکیبات طبیعی ، کشت سلول گیاهی ، تبدیلات بیوشیمیایی و بررسی مسیرهای بیوسنتزی ) فیتوفارماسیوتیکال ( مواد اولیه و خام جهت تولید داروهای گیاهی ) و فیتوتراپی (اثرات فارماکولوژی و درمانی گیاهان دارویی و طب سنتی) را مورد بررسی قرار می‌دهد.

باریچ اسانس تولیدکننده داروهای گیاهی

گیاهان دارویی

در ساخت داروهای گیاهی از گیاهان خاص و به اصلاح گیاهان دارویی استفاده می‌شود. بنابراین دو مفهوم داروی گیاهی و گیاه دارویی کاملا متفاوت است. در ادامه با برخی از گیاهان مورد استفاده در ساخت داروهای گیاهی آشنا می‌شویم.

کاسنی

کاسنی گیاهی با گل‌ های آبی یا ارغوانی است. کاسنی برای تقویت کبد، و مسکن حرارت و عطش و گرمی و تقویت کننده کلیه و فشار خون و صفرا و پاک کننده مجرای ادرار و کلیه ها تجویز می‌شود.

مصرف آب برگ کاسنی دارویی مفید برای درمان یرقان و کلیه ها و کبد است و تب را برطرف می کند و معده را تقویت می نماید. کاسنی برای تنظیم فشار خون ، کاهش قند خون و درمان کننده سردرد و بیماریهای کبدی است . ضماد آن برای برطرف کردن ورم های گرم و درد چشم و افزاینده بینائی است.

ریشه کاسنی گرم و خشک است و اخلاط سینه را نرم و مصرف جوشانده برگ و ریشه کاسنی به مقدار ۲ فنجان صبح ناشنا برای درمان یبوست، بسیار مفید است.

رزماری

رزماری یک گیاه دارویی محبوب و مفید برای سلامت انسان است که حاوی کارنوزول و رزمارینیک، دو آنتی اکسیدان است که خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد سرطانی، و ضد التهابی دارد.

رزماری به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی کمک می کند ، با استرس مبارزه می کند، اضطراب را کاهش می دهد، سردرد را تسکین می دهد، رشد مو را تحریک می کند، با درد مفاصل مقابله می کند، گوارش را بهبود می بخشد، از سرطان پیشگیری می کند، و پشتیبان سلامت قلب و عروق است.

از رزماری می توانید در سوپ ها، ساندویچ ها، سالادها و…استفاده کنید یا از برگ های تازه یا خشک شده این گیاه چای درست کنید.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه دارویی مشهور است که در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد قارچی، آنتی بیوتیک، ضد سرطانی، ضد تهوع، ضد اسپاسم، و ضد سرفه است.

زنجبیل سبب تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش رادیکال های آزاد ، بهبود گردش خون در بدن ، مقابله با سرماخوردگی ، بهبود گوارش ، تنظیم سطوح قند خون ، مبارزه با تهوع ، رفع سوزش سر دل و نفخ می شود و از تجمع سموم در بدن که خطر عفونت های ویروسی، قارچی، و باکتریایی را افزایش می دهند، پیشگیری می کند.شما می توانید برش هایی از زنجبیل تازه را به سالاد اضافه کنید یا چای زنجبیل تهیه و مصرف نمایید.

بابونه

بابونه از دیگر گیاهان دارویی مفید است که خاصیت درمانی بالایی دارد . این گیاه دارای ویژگی های ضد تحریک کنندگی، ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد اضطراب، ضد اسپاسم، ضد اسهال و ضد سرطانی می باشد و به درمان سردرد ، کاهش درد عضلانی ، کنترل استرس ، رفع گرفتگی های قاعدگی ، درمان مشکلات معده ، کاهش وزن ، تقویت سیستم ایمنی و درمان بی خوابی و دیگر مشکلات خوب کمک می کند . این گیاه دارویی به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند.

نعناع

برگ نعناع، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی است و تسکین دهنده سیستم گوارشی می باشد و به رفع گاز معده کمک می کند.این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد که به کاهش وزن نیز کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا