بیماری

انواع خونریزی مقعدی به همراه مهمترین علائم و روش های درمان دارویی و خانگی

خون ریزی مقعدی می تواند یک تجربه بسیار دردناک و آزار دهنده باشد. خون ریزی مقعد اغلب باعث ترس و اضطراب در افراد می شود و می تواند با طیف وسیعی از شرایط پزشکی جدی همراه باشد.

اما درک خون ریزی رکتوم و علائم، علل و درمان های مرتبط با آن برای مدیریت موثر این بیماری ضروری است. در این مقاله، ما همه مواردی را که در مورد خون ریزی مقعدی باید بدانید از اصول شناخت علائم تا بحث در مورد درمان‌ های بالقوه و روش های مقابله با بیماری خون ریزی مقعد را بررسی می کنیم.

ما اینجا هستیم تا منابعی برای درک خون ریزی مقعدی و همچنین توصیه هایی در مورد چگونگی به حداقل رساندن تأثیر آن بر زندگی را در اختیار شما قرار دهیم. ما امیدواریم که با ایجاد درک درستی از خون ریزی مقعد، بتوانید تصمیمات آگاهانه ای در مورد مراقبت های بهداشتی خود اتخاذ کنید.

 

خون ریزی مقعدی چیست؟

با توجه به اطلاعات وب سایت my.clevelandclinic خون ریزی مقعدی یکی از شایع ترین علائم مشکلات گوارشی است و می تواند به دلایل مختلف خارجی و داخلی ایجاد شود. خون ریزی مقعدی معمولاً از خون قرمز روشن یا تیره تشکیل شده است که این خون پس از پاک کردن روی دستمال توالت یا به صورت رگه هایی در مدفوع ظاهر می شود.

به طور کلی، خون ریزی مقعدی ناشی از پارگی یا زخم در روده بزرگ، رکتوم یا مقعد است که می‌ تواند به دلیل زور زدن در حین حرکات روده، یبوست یا سایر مسائل مشابه رخ دهد. در برخی موارد، خون ریزی ممکن است نشان دهنده شرایط پزشکی جدی تری مانند سرطان کولورکتال باشد.

توجه به این نکته مهم است که خون ریزی مقعدی همیشه نباید دلیلی برای هشدار باشد. با این حال، همیشه باید به پزشک خود گزارش دهید تا پزشک بتواند علت را ارزیابی کرده و برنامه درمانی مناسب را توصیه کند. اگر خون ریزی مقعدی را به طور منظم تجربه می کنید یا اگر مقدار قابل توجهی خون در هنگام ادرار و یا مدفوع وجود دارد، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

خونریزی مقعدی
خونریزی مقعدی

علت ایجاد خون ریزی مقعدی چیست؟

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط سایت nhs خون ریزی مقعدی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در برخی موارد، این خون ریزی ناشی از پارگی در پوشش رکتوم است که می تواند ناشی از پاک کردن خشن یا شدید پس از اجابت مزاج باشد. با این حال، در موارد دیگر، می‌تواند ناشی از شرایط پزشکی جدی‌ تر مانند بیماری التهابی روده (IBD)، هموروئید، پارگی مقعد (شقاق)، دیورتیکولیت و سرطان باشد.

هموروئید

شایع ترین علت خون ریزی رکتوم عموما بخاطر هموروئید، وریدهای متورم رکتوم (بواسیر داخلی) یا مقعد (بواسیر خارجی) است. شما می توانید به دلایل زیادی از جمله یبوست مزمن، زور زدن در حین اجابت مزاج، بارداری، بلند کردن اجسام سنگین، و داشتن اضافه وزن (چاقی) به هموروئید مبتلا شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان هموروئید می توانید به مقاله “آشنایی با روش های درمان هموروئید و موثرترین داروی گیاهی بواسیر” مراجعه کنید.

شقاق مقعدی

گاهی اوقات با بواسیر اشتباه گرفته می شود، شقاق مقعدی شکاف یا پارگی در پوست اطراف مقعد است. پارگی مقعد زمانی اتفاق می افتد که مدفوع بسیار سفت دارید که دفع آن دشوار است. پارگی در مقعد می تواند باعث شود هنگام رفتن به دستشویی در ادرار خود خون ببینید و هم چنین احساس سوزش در هنگام اجابت مزاج داشته باشید. شقاق مقعدی در اکثر مواقع و با گذشت زمان خود به خود از بین می رود.

دیورتیکولوز/ دیورتیکولیت

این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که کیسه‌های کوچک – به نام دیورتیکول – در بخش‌ های ضعیف روده شما ایجاد می‌ شوند. این دیورتیکول ها می توانند از دیواره های روده شما بیرون بزنند و باعث خون ریزی و عفونت شوند. هنگامی که این دیورتیکول ها دچار عفونت می شوند، می توانند علائمی مانند درد شکم، تب و تغییر ناگهانی در عادات روده را در بدن ایجاد کنند.

بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری التهابی روده یا همان (IBD) تورم روده کوچک یا روده بزرگ است. دو نوع IBD وجود دارد که اولین نوع بیماری کرون و دومین نوع کولیت است. بیماری کرون وضعیتی است که در آن بخش هایی از دستگاه گوارش دچار تورم می شوند. در کولیت، تورم به وجود آمده عمدتا در روده بزرگ است. افراد مبتلا به IBD ممکن است تب، اسهال، درد و گرفتگی شکم، انسداد روده و خون ریزی رکتوم را تجربه کنند.

زخم ها

وقتی مقدار مایعات گوارشی در روده های شما از تعادل خارج شود، می تواند به پوشش دستگاه گوارش شما آسیب برساند و باعث ایجاد زخم شود. این زخم ها ممکن است سبب ایجاد خون ریزی شوند و باعث شوند تا مدفوع سیاه رنگی داشته باشید که گاهی ظاهری شبیه قیر دارد.

مهم است که از علائم زیر که ممکن است نشان دهنده خون ریزی مقعدی باشد آگاه باشید:

  • خون قرمز روشن در کاسه توالت یا روی دستمال توالت پس از استفاده از سرویس بهداشتی
  • درد در رکتوم
  • درد در هنگام اجابت مزاج
  • حرکات روده همراه با لخته شدن خون
  • کم خونی (ناشی از خون ریزی طولانی مدت)

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مهم است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. پزشک سابقه پزشکی شما را ارزیابی می ‌کند و آزمایش ‌هایی را برای شناسایی علل احتمالی زمینه ‌ای و ارائه یک تشخیص دقیق و برنامه درمانی مؤثر انجام می ‌دهد.

 

علائم خون ریزی مقعدی

بر اساس سایت healthdirect خون ریزی مقعدی می تواند هشدار دهنده باشد، اما دانستن اینکه چه چیزی را باید جستجو کنید می تواند به شما در شناسایی مشکل کمک کند. علائم خون ریزی مقعدی بسته به علتی که سبب خون ریزی شده است، می تواند متفاوت باشد. بیشتر علل خون ریزی مقعدی قابل درمان هستند و جدی نیستند.

شایع ترین علامت خون ریزی مقعدی وجود خون در مدفوع یا دستمال توالت، چه به صورت رگه ای و یا حتی به مقدار زیاد است. سایر علائم خون ریزی مقعدی عبارتند از:

  • درد هنگام اجابت مزاج
  • مدفوع قرمز یا سیاه تیره
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف و خستگی
  • کاهش وزن بدون دلیل

اگر هر یک از این علائم را همراه با خون ریزی مقعدی تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. در حالی که خون ریزی مقعدی می تواند به دلیل مسائل نسبتاً جزئی مانند هموروئید ایجاد شود، این خون ریزی مقعدی حتی می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی تر مانند سرطان روده بزرگ باشد. پزشک شما می‌تواند آزمایش‌ ها و معاینه ‌ای را برای تعیین علت خون ریزی مقعدی شما انجام دهد و بر اساس آن درمان را ارائه دهد.

 

گزینه های درمانی برای خون ریزی مقعدی

خون ریزی مقعدی بسته به علت اصلی قابل درمان است. به طور کلی، درمان ها به چهار دسته تقسیم می شوند:

استفاده از دارو برای درمان خونریزی مقعدی

پزشک ممکن است داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها را برای درمان یا پیشگیری از عفونت ها یا داروهای ضد التهابی را برای کاهش التهاب و درد ناشی از خون ریزی مقعد تجویز کند.

استفاده از داروی گیاهی می تواند در تسکین و درمان خونریزی مقعد موثر باشد. کرم آنتی فیشر باریج یکی از مهمترین داروهای گیاهی در حوزه درمان خونریزی مقعد بشمار می آید.

 

جراحی برای درمان خونریزی مقعدی

در برخی موارد، ممکن است برای برداشتن توده‌های غیرطبیعی که ممکن است باعث خون ریزی مقعدی شوند، جراحی لازم باشد. این جراحی‌ ها می ‌توانند از روش ‌های دارای اثرات کمتر و سبک تر مانند پولیپکتومی (برداشتن پولیپ) تا عمل ‌های گسترده‌ تر مانند برداشتن کولون یا رکتوم متغیر باشند.

تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی

خوردن یک رژیم غذایی مغذی و ورزش منظم ممکن است با کاهش التهاب در دستگاه گوارش به بهبود علائم خون ریزی مقعدی کمک کند. افزایش مصرف فیبر و اجتناب از غذاهایی که باعث یبوست یا اسهال می شوند نیز می تواند به مدیریت خون ریزی مقعدی کمک کند.

درمان های طبیعی

برخی از بیماران با داروهای طبیعی مانند آب آلوئه ورا، سرکه سیب و پروبیوتیک ها درد ناشی از خون ریزی مقعد خود را تسکین می دهند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این درمان ‌ها جایگزین درمان ‌های پزشکی تجویز شده توسط پزشک نیستند و باید همیشه قبل از شروع هر رژیم درمانی جدید برای خون ریزی مقعدی، با پزشک مشورت کنید.

 

چگونه از خون ریزی مقعدی جلوگیری کنیم

پیشگیری از خون ریزی مقعدی کلیدی برای جلوگیری از هرگونه مشکل یا عارضه است. برای کاهش احتمال خون ریزی مقعدی باید اقدامات زیر انجام شود:

  • بهداشت را رعایت کنید، از جمله شستن هر روز اطراف مقعد و استفاده از دستمال مرطوب به جای دستمال توالت خشک در صورت امکان.
  • مصرف غذاهای غنی از فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به راحتی حرکات روده و کاهش فشار ناشی از دفع مدفوع کمک کند.
  • برای کمک به نرم نگه داشتن مدفوع و تنظیم هضم، به طور منظم ورزش کنید.
  • از زور زدن در حین اجابت مزاج خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به شکاف مقعد و پارگی آن شود که این عامل می تواند باعث خون ریزی مقعدی شود.
  • از فعالیت‌ هایی شامل بلند کردن وزنه های سنگین یا فعالیت‌ های بدنی شدید است که ممکن است فشار وارده بر داخل راست روده و مقعد را افزایش داده و منجر به خون ریزی داخلی شود، خودداری کنید.
  • در طول روز مقدار زیادی آب مصرف کنید تا مطمئن شوید که بدن شما به درستی هیدراته شده‌ است و مدفوع نرم باقی می‌ ماند تا بتوانید به راحتی و با حداقل فشار یا ضربه به بافت‌ های اطراف در ناحیه رکتوم، دفع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا