با خود کنترلی به سلامت روان‌مان کمک کنیم.

خودکنترلی توانایی تنظیم و تغییر پاسخ‌ها به منظور جلوگیری از رفتارهای نامطلوب، افزایش رفتارهای مطلوب و رسیدن به اهداف بلند مدت است. تحقیقات نشان داده است که داشتن خودکنترلی برای سلامتی و تندرستی نقش بسیار مهمی دارد. اهداف رایج مانند کم‌کردن وزن، ورزش منظم، غذای سالم خوردن، ترک اهمال کاری، ترک عادت های بد و صرفه جویی در هزینه‌ها همگی به خود کنترلی مرتبط است. در این مقاله قصد داریم اهمیت و نقش خودکنترلی بر سلامت جسم و روان را بررسی کنیم.

 

تسلط بر خود یا خود کنترلی چیست؟

افراد غالباً برای کنترل خود از اصطلاحات گوناگونی استفاده می کنند، از جمله نظم و انضباط، اراده،قدرت عزم، قدرت اراده و استحکام.

روانشناسان به طور معمول خود کنترلی را اینگونه تعریف می کنند:

  • توانایی کنترل رفتارها به منظور جلوگیری از وسوسه ها و رسیدن به اهداف.
  • توانایی تأخیر رضایت و مقاومت در برابر رفتارهای ناخواسته یا ترغیب ها.

با این حال، برخی از محققان معتقدند که خود کنترل تا حدی توسط ژنتیک تعیین می شود، که برخی بهتر از دیگران در کنترل خود به دنیا می آیند.

اهمیت خود کنترلی:

کنترل خود در زندگی روزمره چقدر مهم است؟ در یک نظرسنجی که توسط انجمن روانشناسی آمریکا انجام شده، مشخص شد که ۲۷ درصد از پاسخ دهندگان نداشتن قدرت اراده را عامل اصلی نرسیدن به اهداف خود می دانند.

این که آیا هدف شما کاهش وزن، گرفتن مدرک دانشگاهی یا ترک سیگار است. به راحتی می توان باور داشت که دستیابی به اهداف صرفاً موضوع کنترل رفتارهای شماست. اکثر افرادی که مورد بررسی قرار گرفته اند معتقدند که می توان خود کنترلی را هم آموخت و هم تقویت کرد. محققان همچنین تعدادی از عوامل و استراتژی های مختلف را شناسایی کرده اند که می تواند به افراد در بهبود کنترل خود کمک کند.محققان دریافتند افرادی که خودکنترلی بهتری دارند، سالم تر و شادتر هستند.

در یک آزمایش، دانشجویانی که خودکنترلی بیشتری داشتند، نمرات بهتری داشتند، نمرات آزمون بالاتری گرفتند و شانس بیشتری برای حضور در یک برنامه های  رقابتی در دانشگاه داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد که وقتی صحبت از موفقیت تحصیلی می شود، خودکنترلی یک عامل مهم تر از ضریب هوشی می باشد.

مزایای خودکنترلی محدود به عملکرد تحصیلی نیست. یک مطالعه طولانی مدت در مورد سلامتی نشان داد افرادی که در دوران کودکی خودکنترلی بالاتری داشتند، همچنان در بزرگسالی از سلامت جسمی و روانی بالایی برخوردار هستند.

تاخیر رضایتمندی:

توانایی به تأخیر انداختن رضایت، یا انتظار برای به دست آوردن آنچه می خواهید، بخش مهمی از خود کنترلی است. افراد غالباً می‌توانند با تأخیر انداختن رضایت خود، خواسته و رفتار خود را کنترل کنند. به عنوان مثال، فردی که رژیم خاصی را دنبال می‌کند تلاش می‌کند تا با  وسوسه های خوردن غذاهای ناسالم مبارزه کند. این فرد رضایت خود را به تأخیر می اندازد و منتظر می ماند تا زمانی که بتواند از سلامتی و درمان موفق لذت ببرد.

تاخیر رضایتمندی به گونه ایی است که فرد خواسته های کوتاه مدت خود را نادیده می گیرد تا به نفع و پاداش های بلند مدت دست پیدا کند. محققان دریافته اند که توانایی تأخیر در رضایتمندی نه تنها برای رسیدن به اهداف مهم است بلکه نقش مهمی در تندرستی و موفقیت کلی در زندگی دارد.

آزمایش مارشملو:

والتر میشل روانشناس طی دهه ۱۹۷۰ مجموعه ای از آزمایشات معروف را انجام داد که در مورد اهمیت تاخیر رضایتمندی است. در این آزمایش به کودکان فرصت انتخاب داده شد که : آنها می توانند بلافاصله (یک کلوچه یا مارشملو) را بخورند یا که می توانند مدت کوتاهی منتظر بمانند و پس از آن دو کلوچه یا مارشملو بخورند و سپس محقق کودک را در یک اتاق همراه یک مارشملو تنها می گذاشت.

جای تعجب نبود که بسیاری از بچه ها پس از اینکه که محقق از اتاق خارج می شد، تصمیم به خوردن مارشملو کردند. با این حال، برخی از بچه ها قادر به تحمل  انتظار برای مارشملوی دوم بودند.

محققان دریافتند کودکانی که برای دریافت پاداش بیشتر قادر  تحمل تاخیر در رضایت بودند نسبت به کودکانی که فوراً در معرض وسوسه قرار گرفتند، عملکرد تحصیلی بهتری داشتند.

فواید خود کنترلی برای سلامتی:

خود کنترل برای حفظ رفتارهای سالم مهم است. آنچه برای صبحانه می خورید، چند بار تمرین می کنید و اینکه مرتباً به پزشک مراجعه می کنید، همه تصمیماتی هستند که تحت تأثیر سطح خودکنترلی شما قرار گرفته و بر سلامتی شما تاثیر دارند.

  • محققان دریافته اند که خود کنترلی می تواند تأثیرات بالقوه بر سلامتی و تندرستی داشته باشد:
  • در یک مطالعه، کودکانی که سطح خودکنترلی بالاتری داشتند، در بزرگسالی کمتر اضافه وزن داشتند.
  • یک مطالعه دیگر نشان داد که شرکت کنندگانی که اراده خود را صرف کار نامربوط کرده بودند، وقتی با یک چیز لذت بخش روبه رو شدند، دچار وسوسه می شوند.
  • همچنین مطالعات نشان داده است که کودکانی که در دوران کودکی با خودکنترلی مبارزه می کنند در دبیرستان به احتمال زیاد از مواد مخدر و الکل استفاده می کنند

در حالی که مشخص است که کنترل خود برای حفظ رفتارهای سالم بسیار حیاتی است، اما برخی از متخصصان معتقدند تأکید بیش از حد بر اهمیت اراده می تواند آسیب رسان باشد.

این اعتقاد که کنترل خود به تنهایی می تواند به ما در رسیدن به اهدافمان کمک کند، باعث می شود افراد در صورتی که در مقابل وسوسه ایستادگی نکنند، خود را مقصر بدانند. همچنین  منجر به احساس ناتوانی شود که در آن افراد احساس می کنند برای تغییر وضعیت نمی توانند کاری انجام دهند. در نتیجه، افراد در مواجهه با موانع به سرعت تسلیم می شوند یا به سادگی از تلاش دست می کشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا