بابونه‌ ، گلی بهشتی با خواص شفابخش

گل خشک شده بابونه یکی از داروهای گیاهی باستانی است که به لطف آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با سرطان، مزایای بسیار زیادی برای بدن دارد. آنتی اکسیدان های ضروری و حیاتی بابونه در روغن این گیاه نیز پیدا می شود و می تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد. بابونه به عنوان یک داروی جایگزین با عوارض جانبی اندک ، سال هاست که به عنوان چای، عصاره و اشکال ارایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص اثبات شده گل بابونه:

بابونه‌

گیاه بابونه عضوی از خانواده Asteraceae Compositae است. دو نوع بابونه وجود دارد که امروزه در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد: بابونه آلمانی و بابونه رومی. چای و عصاره بابونه در سرتاسر جهان به فروش می رسد. یک فنجان چای بابونه دو کالری، دو میلی گرم سدیم دارد و هیچ کلسترولی در آن دیده نمی شود. بابونه عمدتا برای بهبود شرایط مختلفی به کار می رود که از جمله آن ها می توان به شرایط زیر اشاره کرد:

  • مبارزه با اضطراب و افسردگی
  • مبارزه با آلرژی
  • دارای خاصیت ضد التهابی است
  • درمان اسپاسم های عضلانی
  • درمان طبیعی PMS و سایر اختلالات قاعدگی
  • درمان بی خوابی
  • درمان اختلالات پوستی
  • درمان زخم
  • درمان طبیعی آرتریت و مسکن روماتیسم
  • درمان خانگی برای هموروئید

یک گیاه چگونه می تواند به تنهایی چنین مزایایی برای بدن داشته باشد؟ مزایای بابونه بسیار زیاد است. این گیاه می تواند درد ناشی از بیماری یا زایمان را کاهش دهد و با تحریکات پوستی و اضطراب مبارزه نماید. فهرست روش های استفاده از عصاره بابونه به طرز شگفت انگیزی بلند بالاست و برخی از درمان های خانگی که از بابونه استفاده می کنند در برگیرنده موارد زیر است:

  • پخش آن در منزل برای کمک به خواب
  • اعمال روغن آن بر روی پوست برای درمان نیش حشرات
  • استفاده از آن برای درمان اگزما
  • اضافه کردن بابونه به خمیردندان یا دهانشویه برای از بین بردن درد دندان یا التهاب
  • استفاده از بابونه به عنوان پاک کننده کبد و درمان مشکلات گوارشی

۸ خاصیت برتر بابونه برای سلامتی انسان:

منبع بالایی از آنتی اکسیدان هاست:

بابونه‌

آنتی اکسیدان اصلی که از گل های بابونه استراخ می شود در برگیرنده chamazulene و مشتقات استیلن است. از آنجایی که این ترکیبات ناپایدار هستند بهتر است به صورت روغن ضروری یا الکلی نگهداری شوند. سایر مواد تشکیل دهنده این گیاه در برگیرنده ترکیبات فنولی، فلاوونوئیدها است. این ترکیبات می توانند با مبارزه با آسیب رادیکال های ازاد و پیشگیری از بلوغ سلول ها ، التهاب را پایین تر بیاورند. مزایای بابونه با آنتی اکسیدان هایی شروع می شود که مرتبط با عملکرد بهتر سیستم ایمنی، نرخ پایین اختلالات خلق و خو، کاهش درد و تورم، پوست سالم تر، مو، ناخن، دندان و چشم سالم تر است.

با اضطراب و افسردگی مبارزه می کند:

بابونه یکی از بهترین داروهای گیاهی برای مبارزه با استرس و ترویج آرامش است. مطالعات انجام شده نشان می دهد استشمام بخار بابونه می تواند یک درمان خانگی برای اضطراب و افسردگی باشد. به همین خاطر است که از روغن بابونه در شمع ها، محصولات اروماتراپی و درمان های دیگر استفاده می شود. بابونه به شکل عصاره ای، اغلب به عنوان تسکین بخش خفیف برای بهبود اعصاب و کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بخار آن به طور مستقیم به بخش های بویایی می رود و تنش را کمتر می نماید. به همین خاطر است که افراد مصرف کننده بابونه نشانه های کمتری از اضطراب، استرس و افسردگی را تجربه می کنند.

بو به طور مستقیم به مغز می رود و به عنوان یک محرک احساسی و عاطفی عمل می کند. سیستم لیمبیک محرک های حسی را ارزیابی می کند و درد، خوشحالی، خطر یا امنیت را ثبت می نماید. سپس این موارد پاسخ احساسی و عاطفی ما را تشکل می دهد. تعادل هورمونی و احساسات اصلی ما در پاسخ به بوهای اصلی ایجاد می شود. بو و عطر مسیر مستقیمی به حافظه و احساس هستند. مواد معطری همچون بابونه درد را کمتر می کنند و می توانند بر روی شخصیت و رفتار انسان ها تاثیر بگذارند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد استفاده از عطرهای روغنی یکی از سریع ترین روش ها برای رسیدن به نتایج روانشناسی است.

گوارش را بهبود می بخشد:

بابونه یکی از قدرتمندترین آرام بخش های سیستم گوارش است و می توان از آن برای درمان اختلالات معدی روده ای همچون گاز، رفلاکس اسید، سوءهضم، اسهال، بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ استفاده کرد. عصاره بابونه به کاهش دوره اسهال کمک می کند و نشانه های مرتبط با این شرایط همچون درد و اضطراب را کاهش می دهد. روغن بابونه در برگیرنده ترکیبات آنودین است که ضد اسپاسم، کاهش دهنده گرفتگی شکمی، کاهش دهنده یبوست و سایر دردهای شکمی است. بسیاری از این مزایا به خاطر اثر ارام بخشی طبیعی است که در بابونه یافت می شود. از آنجایی که روده و مغز به طور مستقیم از طریق عصب واگ با هم در ارتباط هستند یک ذهن ارام می تواند به بهبود مشکلات روده کمک کند. این موضوع بدین معنی است که نشانه های بیماری های مزمنی همچون IBS کاهش پیدا می کند.

توانایی ضد التهابی و ضد درد بسیار قوی دارد:

بابونه را اغلب آسپرین گیاهی نیز می نامند زیرا می تواند درمان خانگی محبوبی برای کاهش درد باشد. گل بابونه به تنهایی یا در ترکیب با سایر غذاهای ضد التهابی برای کاهش درد، احتباس، تورم و قرمزی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه در کاهش تورم صورت، تحریک های پوستی، درد دندان، درد ناشی از عفونت و التهاب موثر است. به همین خاطر است که عصاره بابونه در بیشتر محصولات آرایشی همچون لوسیون های بدن یا صورت، خمیر دندان و صابون مورد استفاده قرار می گیرد. بابونه می تواند به طور طبیعی درد مرتبط با آرتریت، اسیب ها، کمر درد، تب و بارداری را کاهش دهد. در حقیقت، کیفیت کاهش دهندگی درد در آن می تواند بعد از زایمان نیز کمک کننده باشد.

خاصیت های گیاه بابونه برای بدن

بابونه‌

می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند:

اخیرا مطالعات بسیار زیادی بر روی فعالیت ضد سرطانی بابونه انجام شده است. شواهد موجود نشان می دهد بابونه اثر مثبتی در متوقف کردن رشد تومورهای سرطانی دارد. جلوگیری از رشد سلول های سرطانی به خاطر آنتی اکسیدانی به نام apigenin است که یک ماده تشکیل دهنده فعال است و می تواند با سرطان پوست، پروستات، سینه و تخمدان مبارزه کند.

در مطالعه اخیری که در مجله Federation of American Societies for Experimental Biology منتشر شد، عصاره بابونه باعث کمتر شدن رشد سلول های سرطانی شده بود.

می تواند احتباس و گُرفتگی را کمتر کند:

به خاطر مزایای بابونه در مبارزه با عفونت و کاهش مخاط، این ماده به اسپری های مختلف بینی اضافه می شود. زمانی که بیمار هستید و می خواهید با سرماخوردگی، آنفلونزا یا عفونت سینوسی مبارزه کنید چای بابونه بهترین انتخاب خواهد بود. مطالعات انجام شده نشان می دهد استشمام بخار با عصاره بابونه می تواند در تسکین نشانه های سرماخوردگی مفید باشد. برخی از افراد چای یا عصاره بابونه را برای مبارزه با التهاب غشاهای مخاطی غرغره می کنند.

می تواند سلامت پوست را بهتر کند:

آیا از پوست خشک، تحریک شده یا قرمز رنج می برید؟ نشانه های پیری بر روی صورتتان نمایان شده است؟ خوب می تواند از روغن بابونه در لوسیون های خود استفاده نمایید. بابونه می تواند پوست را نرم و سالم سازد و از تحریک آن بکاهد. این موضوع به خاطر خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریایی آن است. فلاونوئیدها و روغن ضروری بابونه به قسمت زیرین پوست نفوذ می کند و باعث شادابی و جوانی آن می شود. قرن هاست که از این گیاه برای درمان زخم ،اگزما، نقرس، تحریکات پوستی، کبودشدگی، سوختگی و زخم دهان استفاده می شود.

در حال حاضر ما می دانیم که بابونه مزایای زیادی دارد و می تواند به افراد کمک کند از نشانه های پیری خلاص شوند. این گیاه به طور طبیعی با شوره سر مبارزه می کند، آبله مرغان را بهبود می بخشد و زخم ها را ناپدید می سازد. علاوه بر این بابونه یک ماده طبیعی برای مبارزه با عفونت است.

می تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد:

مطالعات موجود نشان می دهد بابونه می تواند از سیستم قلبی عروقی محافظت کند. به خاطر فلاونوئیدهای زیادی که در این گیاه یافت می شود مصرف آن می تواند مرگ ناشی از بیماری های قلبی را در مردان کهنسال کاهش دهد. یکی از مطالعات منتشر شده مصرف فلاونوئیدها را در ۸۰۵ مرد ۶۵ الی ۸۴ مورد ارزیابی قرار داده است. این مطالعات نشان می دهد مصرف فلاونوئید از غذاها و گیاهان می تواند مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را تا حد زیادی کاهش دهد.

چای بابونه

دستور استفاده از بابونه:

علاوه بر نوشیدن چای بابونه، روش های ساده ای نیز برای استفاده از روغن ضروری آن وجود دارد:

  • آروماتراپی برای کاهش اضطراب: بابونه و روغن اسطوخودوس می تواند حس استرس و اضطراب را تا حد زیادی کاهش دهد
  • درمان پوست تحریک شده: دو قطره روغن چای درخت و بابونه را با هم ترکیب کنید و روی ناحیه ای که تاول زده است بگذارید.
  • تسکین آفتاب سوختگی: روغن بابونه یا اسطوخودوس را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید و بر روی پوست خود بگذارید. اینکار درد و تورم را کاهش می دهد
  • اسکراب: یک پیمانه جوش شیرین، نصف پیمانه سرکه و ۵ قطره از روغن بابونه و ترنج را با هم ترکیب کنید. آن را روی عضلات خود بزنید و در وان به مدت ۱۵ دقیقه شناور شوید.
  • لوسیون صورت برای شب: دو الی چهار قطره از روغن بابونه، اسطوخودوس و نعناع را بر روی صورت بمالید تا از اثر خنک کنندگی ، آرام بخشی و خواب آوری آن نهایت استفاده را ببرید.
  • بهبود افسردگی: برای بهبود خلق و خو و تسکین افسردگی، روغن بابونه و روغن گل رز را به حمام اضافه کنید.
  • آرام کردن کودک: با اضافه کردن روغن بابونه و اسطوخودوس به رختخواب کودکان، آن ها را آرام تر سازید.
  • تسکین دردهای پیش از قاعدگی: دو قطره از روغن بابونه، مریم گلی، ریحان و رزماری را با هم ترکیب کنید و بر روی حوله گرم و مرطوب بریزیدو روی شکم بگذارید.
  • تسکین بیماری های حرکتی: روغن بابونه، نعناع، اسطوخودوس را برای کاهش این بیماری ها استشمام کنید.

عوارض جانبی احتمالی بابونه و هشدارهای مرتبط با آن:

اگر قصد دارید از روغن بابونه استفاده کنید به خاطر داشته باشید که نباید آن را بخورید بلکه این گزینه برای استعمال خارجی است. ابتدا بخشی از روغن را روی پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید واکنش منفی به آن ندارید. روغن بابونه نباید توسط هر فردی که نشانه های آلرژی فصلی را دارد مورد استفاده قرار گیرد زیرا ممکن است واکنش آلرژیک به آن داشته باشد. اگر از تب رنج می برید، کهیر یا درماتیت دارید، بهتر است از محصولات حاوی بابونه دوری کنید یا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید. موضوع دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که محصولات بابونه محرک خفیف رحم هستند به همین خاطر اگر باردار هستید قبل از مصرف بابونه با پزشک خود مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا