بیماری

علت التهاب مفصل چیست؟+ روش‌های درمان

التهاب مفصل می‌تواند باعث ایجاد درد و متورم شدن مفاصل شود . با توجه به علت، التهاب می‌تواند یک یا چندین مفصل را در قسمت‌های مختلف بدن درگیر کند. التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی در بدن است که در واکنش به آسیب، عفونت یا محرک‌ها ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی مانند آلرژی، زخم یا بیماری می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های التهابی و التهاب مفاصل شوند.

جراحات و آرتریت التهابی شایع‌ترین علل ایجاد التهاب در مفاصل هستند. التهابی که در نتیجه جراحت بروز پیدا می‌کند، معمولاً از بین می‌رود، اما آرتریت التهابی یک بیماری مزمن است. این بیماری با گذشت زمان می‌تواند تشدید شود. در ادامه بیشتر راجع به درمان التهاب مفصل، علل و علائم آن بحث خواهیم کرد.

التهاب مفصل چیست؟

بر طبق اطلاعات medicalnewstoday، زمانی که دستگاه ایمنی در نتیجه وارد شدن آسیب به بافت‌ها مواد شیمیایی آزاد می‌کند، باعث ایجاد تورم و علائم دیگر در مفصل می‌شود که به آن التهاب مفصل گفته می‌شود. این امر می‌تواند یک مفصل را درگیر کند، مثل زمانی که فرد دچار آسیب می‌شود. با وجود این، برخی شرایط پزشکی می‌توانند باعث شوند که مفاصل مختلفی در سرتاسر بدن دچار التهاب شوند.

وقتی یک مفصل دچار التهاب می‌شود، رگ‌های اطراف مفصل گشادتر می‌شوند تا به این طریق، خون بیشتری به آن قسمت برسد. گلبول‌های سفید که مهم‌ترین بخش دستگاه ایمنی هستند، به سمت محل التهاب ارسال می‌شوند تا در آنجا با هر گونه عفونت و عوامل محرک مقابله کنند.

چنین پاسخی از سوی دستگاه ایمنی باعث ایجاد التهاب در آن ناحیه می‌شود. شخص ممکن است احساس کند که مفصل گرم شده است و احساس درد داشته باشد. التهاب همچنین ممکن است که باعث تشدید درد ناشی از یک جراحت یا عفونت زمینه‌ای شود. التهاب در کوتاه مدت، به بدن برای مقابله با عوامل مهاجم کمک می‌کند. با وجود این، التهاب مزمن می‌تواند منجر به آسیب دیدن مفصل شود.

التهاب-مفصل
درمان التهاب مفصل

علل التهاب مفصل

شایع‌ترین علل التهاب مفاصل عبارتند از:

جراحات

وارد شدن آسیب به مفصل معمولاً باعث ایجاد التهاب موضعی می‌شود. با وجود این، اگر چندین مفصل به هم نزدیک باشند، می‌تواند باعث ایجاد التهاب در آن مفاصل شود. به عنوان مثال، اگر پای فردی دچار جراحت شود، ممکن است در چند انگشت پا شاهد التهاب مفصل باشد.

همان‌طور که اشاره شد، التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است. به این ترتیب، مواد مغذی و گلبول‌های سفید خون به مفصل آسیب دیده می‌رسند تا جلوی عفونت گرفته شود و روند بهبودی تسریع یابد. با وجود این، التهاب دردناک است و تورم شدید ممکن باعث کند شدن روند بهبودی شود. برای درمان التهاب مفصل، باید بدانید که چنانچه التهاب به حدی جدی باشد که باعث اختلال در عملکرد روزمره شود، بایستی به پزشک مراجعه کنید.

آرتریت التهابی

آرتریت التهابی به گروهی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که سلامت مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهند. آرتریت التهابی از آنجایی که یک بیماری مزمن و پیشرونده است، می‌تواند در یک مفصل شروع شود، اما در نهایت به سایر مفاصل گسترش یابد.

از برخی انواع آرتریت التهابی می‌توانیم به لوپوس، روماتیسم مفصلی و اسکلروز سیستمیک اشاره کنیم. بسیاری از انواع آن، بیماری‌های خودایمنی هستند، یعنی اینکه دستگاه ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های سالم حمله می‌کند.

البته باید اشاره کنیم که برخی از انواع عفونت نیز می‌توانند منجر به بروز آرتریت التهابی شوند. زمانی که مفصل دچار عفونت می‌شود، آرتریت سپتیک اتفاق می‌افتد. یا گاهی اوقات، عفونت از طریق جریان خون از جای دیگری از بدن به مفصل انتقال می‌یابد. این شکل از التهاب چون مزمن نیست، با درمان تدریجاً بهبود می‌یابد، اما چنانچه سریعاً درمان نشود، ممکن است استخوان‌ها و مفاصل صدمه ببینند.

علائم التهاب مفاصل

در زیر به برخی از علائم التهاب مفصل اشاره شده است.

  • مشکل در حرکت مفصل آسیب دیده
  • متورم یا برآمده شدن مفصل
  • درد در مفصل
  • درد در اطراف مفصل
  • از آنجایی که فرد ممکن است فعالیت‌ها یا الگوی حرکت خود را به خاطر درد تغییر دهد، در جاهای دیگر نیز ممکن است احساس درد داشته باشد
  • قرمز شدن یا گرم شدن اطراف مفصل

زمانی که به دنبال جراحت، علائم ظاهر می‌شوند، التهاب معمولاً فقط یک پاسخ کوتاه‌ مدت است. با وجود این، افرادی که دچار التهاب یا درد مداوم می‌شوند، ممکن است آرتریت داشته باشند. درد مفصل که با تب همراه است یا به دنبال عفونت ایجاد می‌شود، ممکن است نشانه عفونت مفصلی باشد. در این صورت، بایستی سریعاً به دنبال درمان پزشکی بود.

روش های درمان التهاب مفصل

درمان التهاب مفصل برای آنکه به درستی انجام شود، در درجه نخست به علت آن بستگی دارد. اگرچه برخی از آسیب‌های جزئی به مرور زمان و با استراحت بهبود پیدا می‌کنند، اما برای درمان آسیب‌های جدی‌تر شاید به درمان پزشکی یا حتی جراحی نیاز داشته باشید. چنانچه فرد دچار عفونت باکتریایی شود، اغلب به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد. ممکن است لازم باشد که در موارد شدید، شخص در بیمارستان بستری شود.

برای التهاب مفاصل مزمن، ممکن است از روش‌های درمانی زیر استفاده شود.

  • داروهای خوراکی: برای کاهش درد، ممکن است از مسکن‌های قوی استفاده شود. همچنین، پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، داروهای آرتریت یا داروهای ضد التهابی مانند متفورمین را تجویز کند.
  • داروهای تزریقی: استفاده از داروهای تزریقی کورتیکواستروئید می‌تواند به کاهش التهاب و در نتیجه، کاستن از درد کمک کند.
  • فیزیوتراپی: استفاده از فیزیوتراپی برای درمان التهاب مفاصل می‌تواند به بهبود عملکرد بدن فرد کمک کرده و از وارد شدن صدمات به ماهیچه‌ها و بافت‌های مجاور جلوگیری کند.
  • تغییرات رژیم غذایی: برخی شواهد نشان می‌دهند که با استفاده از تغییرات رژیم غذایی و برخی مکمل‌های گیاهی می‌توان به بدن برای مبارزه با التهاب کمک کرد. با وجود این، هنوز به تحقیقات بیشتری در این رابطه نیاز است. از همین رو، توصیه می‌شود که با پزشک در این رابطه مشورت کنید.
  • درمان‌های جایگزین و مکمل: برخی از افراد برای کاهش درد و التهاب استفاده از داروی گیاهی ،طب سوزنی، ماساژ درمانی، مراقبت‌های کایروپراکتیک و اشکال دیگر طب جایگزین استفاده می‌کنند. در کنار درمان‌های استاندارد، پزشک احتمالاً این روش‌ها را برای به حداکثر رساندن فواید درمان توصیه خواهد کرد.

ژل ضد درد آرومیکس باریج برای کمک به درمان التهاب مفصل

ژل آرومیکس باریج برای کاهش درد و کمک به درمان التهاب مفصل مورد استفاده قرار می‌گیرد. دردهای اسکلتی عضلانی می‌توانند بر سلامت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، مفاصل و حتی تاندون‌ها تأثیر بگذارند. دردهای اسکلتی عضلانی شدید ممکن است به خاطر جراحات و صدمات مختلفی چون شکستگی بروز پیدا کنند. همچنین، ابتلای فرد به برخی بیماری‌ها مانند آرتروز می‌تواند منجر به بروز چنین دردهایی شود.

ژل آرومیکس
ژل آرومیکس

یکی از ترکیبات به کار رفته در ژل آرومیکس باریج، برگ لاواند است. در طب ایرانی از برگ لاواند برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از عصاره این گیاه می‌تواند به درمان بیماری‌های دردناک و التهابی کمک کند.

نعناع فلفلی یکی دیگر از ترکیبات فعال این ژل گیاهی ضد درد است. در طب سنتی، از گیاه نعناع فلفلی تحت عنوان مسکن یاد شده است. مطالعات نشان می‌دهند که این گیاه دارای اثرات ضد درد است و با افزایش دوز، شدت اثر آن افزایش پیدا می‌کند. همچنین، جالب است که بدانید اثر ضد درد نعناع فلفلی از آسپرین بیشتر است. عصاره اکالیپتوس و اکلیل کوهی که در این ژل مورد استفاده قرار گرفته‌اند نیز به خاطر خواص ضد درد و ضد التهابی خود شناخته شده هستند.

چنانچه از التهاب مفاصل رنج می‌برید، با مشورت پزشک می‌توانید از ژل ضد درد موضعی آرومیکس باریج برای کمک به کاهش درد و التهاب استفا‌ده کنید. از این ژل به عنوان مسکن برای کمک به کاهش درد عضلات، استخوان‌ها و مفاصل استفاده می‌شود.

چنانچه این سؤال برایتان پیش آمده که آیا ژل آرومیکس باریج اسانس یک محصول گیاهی است یا خیر، باید بگوییم که بله. ژل ضد التهاب آرومیکس یک محصول گیاهی بوده و از ترکیب گیاهان لاواند، اکلیل کوهی، اکالیپتوس و نعناع فلفلی ساخته شده است.

نحوه مصرف، منع مصرف و عوارض جانبی

برای استفاده از این فرآورده جهت کمک به درمان التهاب مفصل، روزانه ۳ بار از یک لایه نازک ژل بر روی ناحیه دردناک و ملتهب استفاده کنید. در رابطه با منع مصرف، چنانچه به هر یک از اجزای ژل ضد درد آرومیکس باریج حساسیت دارید، نباید از این محصول استفاده کنید. لازم به ذکر است که در صورت مصرف به مقدار و با نحوه مناسب، عارضه جانبی تاکنون گزارش نشده است.

محصولات تسکین درد
محصولات تسکین درد

چه زمانی برای درمان التهاب مفاصل باید به ‌پزشک مراجعه کرد؟

چنانچه فرد دارای شرایط زیر باشد، بایستی به پزشک مراجعه کند.

  • درد ناشی از جراحت یا آسیب‌دیدگی پس از چند روز بهتر نمی‌شود.
  • درد به قدری شدت دارد که خوابیدن، راه رفتن و سایر اعمال روزانه را برای فرد غیر ممکن می‌کند.
  • ایجاد التهاب در مفصل به همراه درد مزمن که با درمان خانگی از بین نمی‌رود.
  • روش درمانی که قبلاً برای کاهش التهاب مؤثر بود، دیگر جواب نمی‌دهد.
  • بروز علائم جدید چه تا به حال تجربه نشده است.

همچنین، در شرایط زیر بایستی سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

  • درد مفاصل شدید همراه با تب
  • درد مفاصل شدید به حدی که برایتان غیر قابل تحمل باشد
  • مشکوک هستید که شاید یکی از استخوان‌هایتان شکسته باشد

جمع بندی

به طور کلی، التهاب به اشکال مختلفی بروز می‌کند و می‌تواند یک مفصل یا مفاصل مختلفی را در سراسر بدن تحت تأثیر قرار دهد. التهابات کوتاه مدت در مفاصل ناشی از بروز جراحات یا صدمات، به طور معمول خود به خود از بین می‌روند. اگرچه التهاب مفصل مزمن ممکن است به مرور بدتر شود و درمان آن دشوار باشد، اما داروهای مختلف از جمله ژل آرومیکس باریج می‌توانند درد را تسکین دهند و به درمان التهاب مفصل کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا